Brexit

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Brexit

Bericht door Erasmiaan »

gallio schreef:
-DIA- schreef:Leem en ijzer zal nooit vastheid geven.
Internationale samenwerking is alleen maar toe te juichen.
Samenwerking? De EU bepaalt alles. We hebben nog een klein beetje beleidsspeelruimte, maar de EU dicteert al (zie de boeren, de visserij, maar ook op veel en veel meer gebieden zoals het wetboek van strafrecht, productrichtlijnen, immigratie, enz., enz.). En de beleidsruimte voor soevereine landen binnen de EU wordt alleen maar kleiner. Dat is de enige reden waarom de brexit niet is toe te juichen: er zit nu minder conservatisme in het Europees Parlement.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Brexit

Bericht door parsifal »

Ik hoop dat het de Britten (en Noord-Ieren) goed gaat en dat samenwerking blijft. Ook hoop ik dat politici "accountable" gehouden kunnen worden zoals Farage zegt. Aan de andere kant van de grote plas wordt dit laatste behoorlijk tegengewerkt (en zelfs beweerd dat een gekozen volksvertegenwoordiger niet afgezet behoord te worden als hij handelt naar wat hij denkt dat het beste voor het land is).

Ik ben benieuwd hoe het gaat. De Noord-Ieren en Schotten zullen de paspoort controles bij reizen tussen de twee delen van het koninkrijk niet geweldig vinden denk ik.

Aan de andere kant, de EU gaat erg ver in het opleggen van wetten etc en een gemeenschappelijke munt is handig, maar niet altijd even wijs als er zulke verschillen in economische cultuur zijn (maar in de VS werkt het min of meer).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Brexit

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef:Leem en ijzer zal nooit vastheid geven.
Internationale samenwerking is alleen maar toe te juichen.
Samenwerking? De EU bepaalt alles. We hebben nog een klein beetje beleidsspeelruimte, maar de EU dicteert al (zie de boeren, de visserij, maar ook op veel en veel meer gebieden zoals het wetboek van strafrecht, productrichtlijnen, immigratie, enz., enz.). En de beleidsruimte voor soevereine landen binnen de EU wordt alleen maar kleiner. Dat is de enige reden waarom de brexit niet is toe te juichen: er zit nu minder conservatisme in het Europees Parlement.
Juist op het gebied van boeren en visserij is het goed dat er samenwerking is. De Nederlandse vissers zullen niet blij zijn als het VK nu ongeremd gaat vissen. Milieuwetgeving voor boeren heeft weinig zin als het bij de grens ophoudt (en ja hier wordt Nederland hard getroffen door wetgeving omdat het zo waarnzinnig veel landbouw- en veeteeltproducten levert).

Kijk naar Singapore en Indonesie. In Indonesie zijn de steden vies en is de lucht vreselijk. Elke zoveel jaar krijgt Singapore wat veel doet aan een prettige leefomgeving een hoop luchtvervuiling omdat in Indonesie weer wat boeren het bos in brand steken (zodat ze palmolie kunnen gaan verbouwen) en de rook richting Singapore waait. Ik denk dat op zulke momenten Singapore graag zou willen dat er een overkoepelend orgaan is waarbinnen afspraken gemaakt kunnen worden en waarbinnen landen verantwoordelijk kunnen worden gehouden.

Met vrije handel komt ook wetgeving. Het is nogal oneerlijk als in het ene land dierenrechten volledig afwezig zijn en koeien puur als toekomstig vlees worden gezien, terwijl in een ander land de koeien een minimale ruimte moeten hebben en goed voer moeten krijgen. Het eerste land kan dan veel goedkoper produceren en concureert het tweede land weg.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Brexit

Bericht door Erasmiaan »

parsifal schreef:
Erasmiaan schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef:Leem en ijzer zal nooit vastheid geven.
Internationale samenwerking is alleen maar toe te juichen.
Samenwerking? De EU bepaalt alles. We hebben nog een klein beetje beleidsspeelruimte, maar de EU dicteert al (zie de boeren, de visserij, maar ook op veel en veel meer gebieden zoals het wetboek van strafrecht, productrichtlijnen, immigratie, enz., enz.). En de beleidsruimte voor soevereine landen binnen de EU wordt alleen maar kleiner. Dat is de enige reden waarom de brexit niet is toe te juichen: er zit nu minder conservatisme in het Europees Parlement.
Juist op het gebied van boeren en visserij is het goed dat er samenwerking is. De Nederlandse vissers zullen niet blij zijn als het VK nu ongeremd gaat vissen. Milieuwetgeving voor boeren heeft weinig zin als het bij de grens ophoudt (en ja hier wordt Nederland hard getroffen door wetgeving omdat het zo waarnzinnig veel landbouw- en veeteeltproducten levert).

Kijk naar Singapore en Indonesie. In Indonesie zijn de steden vies en is de lucht vreselijk. Elke zoveel jaar krijgt Singapore wat veel doet aan een prettige leefomgeving een hoop luchtvervuiling omdat in Indonesie weer wat boeren het bos in brand steken (zodat ze palmolie kunnen gaan verbouwen) en de rook richting Singapore waait. Ik denk dat op zulke momenten Singapore graag zou willen dat er een overkoepelend orgaan is waarbinnen afspraken gemaakt kunnen worden en waarbinnen landen verantwoordelijk kunnen worden gehouden.

Met vrije handel komt ook wetgeving. Het is nogal oneerlijk als in het ene land dierenrechten volledig afwezig zijn en koeien puur als toekomstig vlees worden gezien, terwijl in een ander land de koeien een minimale ruimte moeten hebben en goed voer moeten krijgen. Het eerste land kan dan veel goedkoper produceren en concureert het tweede land weg.
Samenwerking is goed. Dictaten uit Europa niet. Europa is zijn hand aan het overspelen. Het wordt te gedetailleerd. Alles moet geregeld worden. Jammer dat je hier weer een discussietruc toepast. Het feit dat ik kritiek heb betekent niet dat ik tegen alles ben. Ik ben juist erg voor samenwerking. Maar niet voor een Europese Superstaat zoals we die nu al hebben. Het miskent de soevereiniteit van de nationale parlementen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Brexit

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef:
parsifal schreef:
Erasmiaan schreef: Samenwerking? De EU bepaalt alles. We hebben nog een klein beetje beleidsspeelruimte, maar de EU dicteert al (zie de boeren, de visserij, maar ook op veel en veel meer gebieden zoals het wetboek van strafrecht, productrichtlijnen, immigratie, enz., enz.). En de beleidsruimte voor soevereine landen binnen de EU wordt alleen maar kleiner. Dat is de enige reden waarom de brexit niet is toe te juichen: er zit nu minder conservatisme in het Europees Parlement.
Juist op het gebied van boeren en visserij is het goed dat er samenwerking is. De Nederlandse vissers zullen niet blij zijn als het VK nu ongeremd gaat vissen. Milieuwetgeving voor boeren heeft weinig zin als het bij de grens ophoudt (en ja hier wordt Nederland hard getroffen door wetgeving omdat het zo waarnzinnig veel landbouw- en veeteeltproducten levert).

Kijk naar Singapore en Indonesie. In Indonesie zijn de steden vies en is de lucht vreselijk. Elke zoveel jaar krijgt Singapore wat veel doet aan een prettige leefomgeving een hoop luchtvervuiling omdat in Indonesie weer wat boeren het bos in brand steken (zodat ze palmolie kunnen gaan verbouwen) en de rook richting Singapore waait. Ik denk dat op zulke momenten Singapore graag zou willen dat er een overkoepelend orgaan is waarbinnen afspraken gemaakt kunnen worden en waarbinnen landen verantwoordelijk kunnen worden gehouden.

Met vrije handel komt ook wetgeving. Het is nogal oneerlijk als in het ene land dierenrechten volledig afwezig zijn en koeien puur als toekomstig vlees worden gezien, terwijl in een ander land de koeien een minimale ruimte moeten hebben en goed voer moeten krijgen. Het eerste land kan dan veel goedkoper produceren en concureert het tweede land weg.
Samenwerking is goed. Dictaten uit Europa niet. Europa is zijn hand aan het overspelen. Het wordt te gedetailleerd. Alles moet geregeld worden. Jammer dat je hier weer een discussietruc toepast. Het feit dat ik kritiek heb betekent niet dat ik tegen alles ben. Ik ben juist erg voor samenwerking. Maar niet voor een Europese Superstaat zoals we die nu al hebben. Het miskent de soevereiniteit van de nationale parlementen.
Hier ben ik het mee eens. Maar hoe werkt samenwerking als er geen controlerende macht is of als deze niet gehandhaafd wordt? Een van de punten van terechte kritiek op de EU is dat sommige landen overal mee wegkomen (bijvoorbeeld Frankrijk), zonder zich aan de afspraken te houden. Ik ben ook niet voor een Europese superstaat, maar die is er ook niet. Daarom kan Denemarken een heel ander beleid voeren t.o.v. vluchtelingen dan Zweden en liggen pensioenleeftijden op verschillende niveaus binnen de EU etc.

Juist op het gebied van landbouw en visserij is het heel erg belangrijk dat afspraken gemaakt worden en nageleefd worden (en overtredingen niet zonder gevolgen zijn). Het is niet zo dat regels met betrekking tot landbouw en visserij gemaakt worden buiten de landen om. Al is het wel zo dat in een samenwerking op dit gebied soms meeste stemmen gelden. Afspraken zijn nu eenmaal nodig.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Brexit

Bericht door Ambtenaar »

Erasmiaan schreef: Samenwerking is goed. Dictaten uit Europa niet. Europa is zijn hand aan het overspelen. Het wordt te gedetailleerd. Alles moet geregeld worden. Jammer dat je hier weer een discussietruc toepast. Het feit dat ik kritiek heb betekent niet dat ik tegen alles ben. Ik ben juist erg voor samenwerking. Maar niet voor een Europese Superstaat zoals we die nu al hebben. Het miskent de soevereiniteit van de nationale parlementen.
Als je wat wil voorstellen in de wereld dan moet je massa vormen. Ieder individueel lid van de EU zou ondersneeuwen in de geopolitieke strijd tussen de verschillende machtsblokken.

Er is helemaal geen sprake van een Europese superstaat. Waar zou die dan uit bestaan? Het zijn vooral de raden die de dienst uitmaken, en daarin zitten enkel vertegenwoordigers van de nationale regeringen. Overigens is het natuurlijk gewoon een verkeerde voorstelling van zaken om te stellen dat de EU de soevereiniteit van nationale parlement miskent.

We konden ooit kiezen voor meer bevoegdheden voor het Europese Parlement, daar waren toen heel veel mensen uit reformatorische kring op tegen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Brexit

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Erasmiaan schreef: Samenwerking is goed. Dictaten uit Europa niet. Europa is zijn hand aan het overspelen. Het wordt te gedetailleerd. Alles moet geregeld worden. Jammer dat je hier weer een discussietruc toepast. Het feit dat ik kritiek heb betekent niet dat ik tegen alles ben. Ik ben juist erg voor samenwerking. Maar niet voor een Europese Superstaat zoals we die nu al hebben. Het miskent de soevereiniteit van de nationale parlementen.
Als je wat wil voorstellen in de wereld dan moet je massa vormen. Ieder individueel lid van de EU zou ondersneeuwen in de geopolitieke strijd tussen de verschillende machtsblokken.

Er is helemaal geen sprake van een Europese superstaat. Waar zou die dan uit bestaan? Het zijn vooral de raden die de dienst uitmaken, en daarin zitten enkel vertegenwoordigers van de nationale regeringen. Overigens is het natuurlijk gewoon een verkeerde voorstelling van zaken om te stellen dat de EU de soevereiniteit van nationale parlement miskent.

We konden ooit kiezen voor meer bevoegdheden voor het Europese Parlement, daar waren toen heel veel mensen uit reformatorische kring op tegen.
Als we voor meer bevoegdheden kozen, hadden we qua regelgeving ook minder inbreng.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Brexit

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Als we voor meer bevoegdheden kozen, hadden we qua regelgeving ook minder inbreng.
Wie is we? Besluitvorming vindt nu achter gesloten deuren plaats, zonder democratische controle.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Brexit

Bericht door Wim Anker »

https://www.telegraaf.nl/financieel/135 ... eurgesteld

En onze regering en hun pr dienst (lees: de NPO) ons maar vertellen dat Engeland een derde wereld land zou worden.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Brexit

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef: En onze regering en hun pr dienst (lees: de NPO) ons maar vertellen dat Engeland een derde wereld land zou worden.
Jouw redenering is dat Shell de achteruitgang van het Verenigd Koninkrijk tegen gaat?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Brexit

Bericht door J.C. Philpot »

Wim Anker schreef:https://www.telegraaf.nl/financieel/135 ... eurgesteld

En onze regering en hun pr dienst (lees: de NPO) ons maar vertellen dat Engeland een derde wereld land zou worden.
https://www.theguardian.com/commentisfr ... -brexit-eu
Yet the Office for Budget Responsibility, in its report on Wednesday’s budget, estimates that the long-term impact of Brexit will be more than twice as great as Covid. It thinks that Brexit will reduce UK productivity, and hence GDP per capita, by 4%, while the impact of Covid on GDP will only be 2%, with a slightly smaller impact on GDP per capita.
Voorlopig gaat het nog niet zo goed met de economie in de UK. We zullen het op de lange termijn moeten bezien.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Brexit

Bericht door FlyingEagle »

De stap van Shell heeft niet zoveel met de brexit te maken, meer met de verziekte sfeer over rond het wel of niet ‘groen’ zijn van het bedrijf.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Brexit

Bericht door merel »

Wim Anker schreef:https://www.telegraaf.nl/financieel/135 ... eurgesteld

En onze regering en hun pr dienst (lees: de NPO) ons maar vertellen dat Engeland een derde wereld land zou worden.
Jij wilt beweren dat het zo ontzettend goed gaat in VK.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Brexit

Bericht door DDD »

Shell gaat daar alleen maar heen omdat de belastingen daar heel laag zijn. Het vestigingsklimaat is er kennelijk zonder die lage belastingen niet aantrekkelijk genoeg. Ondertussen leeft half Engeland in grote armoede, dus ik zou zeggen: laat ze Shell graag meenemen. Ik hoop dat ze snel bedenken dat belasting heffen een goede zaak is.

Nederland heeft Shell niet nodig, al denkt Mark Rutte nog zozeer van wel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Brexit

Bericht door Herman »

Uiteraard. Fossiele brandstof is niet heel hip meer.
Plaats reactie