Wat voor Europeaan ben jij?

Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Quercus »

Ambtenaar schreef:
Simon0612 schreef: Klopt. Had eerder Calvijn aangehaald, en daarom verwees ik er nog eens naar. Maar je hebt gelijk, de Bijbel is daarin meer dan duidelijk.
De vraag is of je Gods wet overtreedt door op zondag te gaan stemmen. Ik verwijs graag naar Mattheus 12:1-8.
Toch zijn hier wel belangrijke verschillen. In de eerste plaats plukten dicipelen aren om te eten. Eten heeft een mens nodig. Een stem uitbrengen heeft niet dezelfde noodzakelijkheid. Daarnaast steun je door te stemmen indirect dat anderen aan het werk zijn op zondag.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:
Herman schreef:Mijn bezwaar tegen stemmen op zondag is niet het uitbrengen van mijn stem, maar de organisatie van het geheel. De overheid moet als organisator wel een geheel aan stembureaus en tellingen verzorgen. Die mensen hebben het tamelijk druk.
Dat klopt, alleen zullen dezelfde mensen het op een reguliere zondag ook wel druk hebben.
Het verschil is wel dat je met stemmen daar wel iets aan doet, dat mensen druk zijn. Dat niet kerkgaande mensen ook druk hebben kan je niets doen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Herman schreef:Mijn bezwaar tegen stemmen op zondag is niet het uitbrengen van mijn stem, maar de organisatie van het geheel. De overheid moet als organisator wel een geheel aan stembureaus en tellingen verzorgen. Die mensen hebben het tamelijk druk.
Dat klopt, alleen zullen dezelfde mensen het op een reguliere zondag ook wel druk hebben.
Dat kan geen argument zijn. Dan kun je op zondag ook uit eten gaan, 'want ze werken toch wel op zondag in dat restaurant'.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
merel schreef:
Herman schreef:Mijn bezwaar tegen stemmen op zondag is niet het uitbrengen van mijn stem, maar de organisatie van het geheel. De overheid moet als organisator wel een geheel aan stembureaus en tellingen verzorgen. Die mensen hebben het tamelijk druk.
Dat klopt, alleen zullen dezelfde mensen het op een reguliere zondag ook wel druk hebben.
Dat kan geen argument zijn. Dan kun je op zondag ook uit eten gaan, 'want ze werken toch wel op zondag in dat restaurant'.
Nee, dat is iets totaal anders. Ik zie stemmen als noodzaak. Uit eten gaan niet.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:
Herman schreef:Mijn bezwaar tegen stemmen op zondag is niet het uitbrengen van mijn stem, maar de organisatie van het geheel. De overheid moet als organisator wel een geheel aan stembureaus en tellingen verzorgen. Die mensen hebben het tamelijk druk.
Dat klopt, alleen zullen dezelfde mensen het op een reguliere zondag ook wel druk hebben.
Dat kan geen argument zijn. Dan kun je op zondag ook uit eten gaan, 'want ze werken toch wel op zondag in dat restaurant'.
Nee, dat is iets totaal anders. Ik zie stemmen als noodzaak. Uit eten gaan niet.
Ok, dat vind ik iets anders klinken dan 'zelfde mensen het op een reguliere zondag ook wel druk hebben'. Dat klinkt meer als 'ik ga wel stemmen, want werken doen ze normaal ook'.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Quercus »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:
Herman schreef:Mijn bezwaar tegen stemmen op zondag is niet het uitbrengen van mijn stem, maar de organisatie van het geheel. De overheid moet als organisator wel een geheel aan stembureaus en tellingen verzorgen. Die mensen hebben het tamelijk druk.
Dat klopt, alleen zullen dezelfde mensen het op een reguliere zondag ook wel druk hebben.
Dat kan geen argument zijn. Dan kun je op zondag ook uit eten gaan, 'want ze werken toch wel op zondag in dat restaurant'.
Nee, dat is iets totaal anders. Ik zie stemmen als noodzaak. Uit eten gaan niet.
Er is geen noodzaak om het stemmen op zondag te organiseren. Wordt dat wel gedaan, dan gaat de overheid voorbij aan de (christelijke) zondagsrust. Ga je als individu dan stemmen dan ben je de overheid aan het steunen in haar beleid.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Maanenschijn »

Quercus schreef:
Er is geen noodzaak om het stemmen op zondag te organiseren. Wordt dat wel gedaan, dan gaat de overheid voorbij aan de (christelijke) zondagsrust. Ga je als individu dan stemmen dan ben je de overheid aan het steunen in haar beleid.
Vooropgesteld dat ik werkzaamheden die niet noodzakelijkerwijs op zondag nodig zijn maar door de week uitstekend kunnen als aantasting van de zondagrust zie, is toch jouw argument erg dun.

We verlenen door middel van belastingen, uitvoering van beleid (door SGP wethouders etc) en gebruik maken van voorzieningen steun aan het door de overheid gevoerde beleid. Ook op beleidsterreinen waar Gods geboden met voeten getreden worden.

Ik denk niet dat we moeten zoeken naar gelegenheidsargumenten, maar moeten blijven bij het eenvoudige Woord: zes dagen arbeiden en dingen organiseren die prima in die zes dagen kunnen, niet organiseren op zondag of daar aan mee doen. Ik denk dat dan de ultieme uitkomst is dat de christelijke politiek gemarginaliseerd wordt. Het zij dan zo.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: RE: Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Erik1960 »

Quercus schreef:Er is geen noodzaak om het stemmen op zondag te organiseren. Wordt dat wel gedaan, dan gaat de overheid voorbij aan de (christelijke) zondagsrust. Ga je als individu dan stemmen dan ben je de overheid aan het steunen in haar beleid.
Dan ga je dus niet en verdwijnen SGP en CU uit het Europees parlement?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Maanenschijn »

Erik1960 schreef:
Quercus schreef:Er is geen noodzaak om het stemmen op zondag te organiseren. Wordt dat wel gedaan, dan gaat de overheid voorbij aan de (christelijke) zondagsrust. Ga je als individu dan stemmen dan ben je de overheid aan het steunen in haar beleid.
Dan ga je dus niet en verdwijnen SGP en CU uit het Europees parlement?
Ja (is nu mijn overweging).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Quercus »

Maanenschijn schreef:
Quercus schreef:
Er is geen noodzaak om het stemmen op zondag te organiseren. Wordt dat wel gedaan, dan gaat de overheid voorbij aan de (christelijke) zondagsrust. Ga je als individu dan stemmen dan ben je de overheid aan het steunen in haar beleid.
Vooropgesteld dat ik werkzaamheden die niet noodzakelijkerwijs op zondag nodig zijn maar door de week uitstekend kunnen als aantasting van de zondagrust zie, is toch jouw argument erg dun.

We verlenen door middel van belastingen, uitvoering van beleid (door SGP wethouders etc) en gebruik maken van voorzieningen steun aan het door de overheid gevoerde beleid. Ook op beleidsterreinen waar Gods geboden met voeten getreden worden.

Ik denk niet dat we moeten zoeken naar gelegenheidsargumenten, maar moeten blijven bij het eenvoudige Woord: zes dagen arbeiden en dingen organiseren die prima in die zes dagen kunnen, niet organiseren op zondag of daar aan mee doen. Ik denk dat dan de ultieme uitkomst is dat de christelijke politiek gemarginaliseerd wordt. Het zij dan zo.
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik zit niet in de politiek, dus ik heb die voorzieningen die jij bedoelt niet scherp in beeld. Kun je daar iets meer over zeggen?

Mijn argument mag je dun vinden, maar er is toch een belangrijk verschil met wat jij noemt: Het stemmen is iets waar we nog zelf een directe keuze hebben. Hier hebben we dus zelf verantwoordelijkheid over te dragen. Ik bedoel niet te zeggen dat we voor alle andere dingen de kop maar in het zand moeten steken. Maar als de overheid dingen doet met mijn belastinggeld, dan draagt ze daar zelf verantwoordelijkheid over.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Geytenbeekje »

Ik denk dat CU niet zou verdwijnen uit het parlement, ik denk niet eens zo veel zetelverlies.
De SGP denk ik haast wel, of toch nog wel 1 zetel. EU-parlement is overigens ook van orde dan de nationale parlement.
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 03 mei 2022, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Quercus »

Maanenschijn schreef:
Erik1960 schreef:
Quercus schreef:Er is geen noodzaak om het stemmen op zondag te organiseren. Wordt dat wel gedaan, dan gaat de overheid voorbij aan de (christelijke) zondagsrust. Ga je als individu dan stemmen dan ben je de overheid aan het steunen in haar beleid.
Dan ga je dus niet en verdwijnen SGP en CU uit het Europees parlement?
Ja (is nu mijn overweging).
En de mijne eveneens.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Ararat »

Quercus schreef:
Maanenschijn schreef:
Erik1960 schreef:
Quercus schreef:Er is geen noodzaak om het stemmen op zondag te organiseren. Wordt dat wel gedaan, dan gaat de overheid voorbij aan de (christelijke) zondagsrust. Ga je als individu dan stemmen dan ben je de overheid aan het steunen in haar beleid.
Dan ga je dus niet en verdwijnen SGP en CU uit het Europees parlement?
Ja (is nu mijn overweging).
En de mijne eveneens.
Ik snap jullie, maar vind dat toch wel ver gaan. Misschien wel te ver. Ik ben er nog niet uit.
Moet nog voor die tijd nadenken of er Bijbels vergelijkbare situaties zijn die richting geven
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door DDD »

Ik zou er geen moment over twijfelen, maar zeker gaan stemmen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Ditbenik »

Ararat schreef:
Quercus schreef:
Maanenschijn schreef:
Erik1960 schreef: Dan ga je dus niet en verdwijnen SGP en CU uit het Europees parlement?
Ja (is nu mijn overweging).
En de mijne eveneens.
Ik snap jullie, maar vind dat toch wel ver gaan. Misschien wel te ver. Ik ben er nog niet uit.
Moet nog voor die tijd nadenken of er Bijbels vergelijkbare situaties zijn die richting geven
Vergelijkbare situatie heb je in de Bijbel niet. Daar werden geen verkiezingen gehouden. Aanwijzingen vind je wel in het Nieuwe Testament. Een christen is een hemelburger. Hij gehoorzaamd hier de overheid voor zover dat niet in strijd is met wat de Heere vraagt, maar zijn of haar burgerrecht is in de hemel. Dan kun je het bestuur van de wereld gerust aan de wereld overlaten. Niet kunnen stemmen omdat het op zondag stemmen strijdig is met je geweten is dan geen enkel probleem. We kunnen meedoen in de politiek als daar ruimte voor is, maar als die ruimte verdwijnt is het ook prima.
Plaats reactie