Wat voor Europeaan ben jij?

Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef:
Zeeuw schreef:
Simon0612 schreef: Ten opzichte van het 4e gebod vind ik de keus om dan niet te stemmen gerechtvaardigd ja. Calvijn zegt ergens dat God de gehoorzaamheid van geen andere geboden zo streng afeist dan van het 4e gebod. En kijk dan maar eens om je heen op een willekeurige zondag..
En het gebod gehoorzaam te zijn aan hen die over ons gesteld zijn?
Volgens mij moeten we als eerste God gehoorzamen, ook boven degenen die over ons gesteld zijn. Dat leert dezelfde Calvijn ons ook in de institutie.
Dat begrijp ik. Maar God geeft ook als opdracht hen gehoorzaam te zijn. En tot hoever reikt dat? Ik heb het antwoord er niet op.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door merel »

Ik zou ook geen voorstander zijn voor stemmen op zondag, maar zou wel gaan stemmen als het zover komt. Daarnaast kan je je afvragen waar het 'conflict' zit; de diensten worden niet geschaad, je wordt niet verplicht om daar te zitten en te blijven. Uiteraard wordt het gedraaid op vrijwilligers, maar wat is het verschil met de vrijwilligers die op zondagmorgen de koffie schenken en de tafels klaarzetten in de kerk?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik voel mij een volbloed Europeaan. Maar ik zou het betreuren als de verkiezingen op zondag zijn. Het past niet bij de puriteinse, nadere-reformatorische en piëtistische tradities van het christendom.

Los daarvan zou het voor de bemensing van het stembureau wel een flinke uitdaging geven, vrees ik.
Dan kunnen we ook denken aan de Hugenoten... de vele Belgen (zuidelijke Nederlanden) die naar het noorden vluchten na de Val van Antwerpen... Tja... als je van de Europese cultuur houdt... Denk aan het Europees erfgoed als de Notre Dame of de Porta Nigra in Trier... En toch kan ik me moeilijk identificeren met de doorsnee Fransman, en zelfs de mentaliteit in zuidelijke Nederlanden (België) is al anders, waarom ik er me ook niet echt thuis zou voelen.
Ik denk ook dat er nog steeds mensen zijn die heel getrouw opkomen bij een verkiezing, maar die bij Europese verkiezingen thuisblijven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef:Waarom zou je daar Calvijn bij halen? Het staat rechtstreeks in de Bijbel.
Klopt. Had eerder Calvijn aangehaald, en daarom verwees ik er nog eens naar. Maar je hebt gelijk, de Bijbel is daarin meer dan duidelijk.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Simon0612 »

Zeeuw schreef:
Simon0612 schreef:
Zeeuw schreef:
Simon0612 schreef: Ten opzichte van het 4e gebod vind ik de keus om dan niet te stemmen gerechtvaardigd ja. Calvijn zegt ergens dat God de gehoorzaamheid van geen andere geboden zo streng afeist dan van het 4e gebod. En kijk dan maar eens om je heen op een willekeurige zondag..
En het gebod gehoorzaam te zijn aan hen die over ons gesteld zijn?
Volgens mij moeten we als eerste God gehoorzamen, ook boven degenen die over ons gesteld zijn. Dat leert dezelfde Calvijn ons ook in de institutie.
Dat begrijp ik. Maar God geeft ook als opdracht hen gehoorzaam te zijn. En tot hoever reikt dat? Ik heb het antwoord er niet op.
Ik snap je dilemma wel. Maar voor mij is de zondag een dag van kerk gaan, over de preek hebben met elkaar, een goed boek lezen, wat orgelspelen etc. En dus ook even een moment los van het gehaaste leven en (digitale) wereldgebeuren. En dan vraag ik mezelf al heel vaak af: was deze dag nu wel tot Gods eer? Ik kan dan niet recht krijgen wat krom is, want stemmen op zondag vind ik niet tot Gods eer. Dat gaat puur over wereld en wezenlijke zaken.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Als je nu geen tegengas geeft is straks het stemmen op zondag. Wat doe je dan?
Dit voorstel heeft enkel betrekking op de verkiezingen voor het EP.

In veel EU-landen zijn verkiezingen op zondag. Als dit een voorstel is dat met een gewone meerderheid aanvaard kan worden, dan zou het me niet verbazen dat dit voorstel het haalt.

En als verkiezingen op zondag zijn, ga ik gewoon stemmen. Het is wat mij betreft noodzakelijk om te doen.
Het is nou niet echt ‘rusten’…
Ik vind dat je lichtelijk overdrijft. Het kost gemiddeld 3 minuten.
Ik vind jou 3 minuten overdrijven. Natuurlijk is een kaartje invullen en in zo een gleuf stoppen niet echt een drukke bezigheid. Toch moet je er wel naartoe, het word erg druk op straat, er moeten mensen op de zondag voor jou het biljet tellen etc.

Ik zou het eigenlijk wel moeilijk vinden.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef: Ik vind jou 3 minuten overdrijven. Natuurlijk is een kaartje invullen en in zo een gleuf stoppen niet echt een drukke bezigheid. Toch moet je er wel naartoe, het word erg druk op straat, er moeten mensen op de zondag voor jou het biljet tellen etc.

Ik zou het eigenlijk wel moeilijk vinden.
Ons stembureau ligt 50 meter bij ons vandaan. De kerk 100 meter. Het formulier zou ik op de heen- of terugweg kunnen deponeren. Dan is 3 minuten voor ons nog ruim gerekend.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Mannetje »

Wellicht zou ik met pijn in het hart toch maar stemmen. Daarbij in de week voorafgaand het zo organiseren dat er zoveel mogelijk volmachten zijn zodat zo min mogelijk mensen hoeven te gaan.

Maar ik hoop dat dit plan niet doorgaat en dat we onze eigen dag kunnen houden. Met Ambtenaar zou ik dan meer zien in een vast omschreven dag. Gezien 4 en 5 mei dan maar de tweede woensdag van mei.
-
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef: Ik vind jou 3 minuten overdrijven. Natuurlijk is een kaartje invullen en in zo een gleuf stoppen niet echt een drukke bezigheid. Toch moet je er wel naartoe, het word erg druk op straat, er moeten mensen op de zondag voor jou het biljet tellen etc.

Ik zou het eigenlijk wel moeilijk vinden.
Ons stembureau ligt 50 meter bij ons vandaan. De kerk 100 meter. Het formulier zou ik op de heen- of terugweg kunnen deponeren. Dan is 3 minuten voor ons nog ruim gerekend.
Oké, dan geld het voor jou mogelijk wel dat het haast geen extra moeite kost. Ik denk echter niet dat dit gemiddeld is.
Uiteindelijk moet iedereen dit soort zaken voor zijn/haar eigen geweten verantwoorden.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door merel »

Mannetje schreef:Wellicht zou ik met pijn in het hart toch maar stemmen. Daarbij in de week voorafgaand het zo organiseren dat er zoveel mogelijk volmachten zijn zodat zo min mogelijk mensen hoeven te gaan.

Maar ik hoop dat dit plan niet doorgaat en dat we onze eigen dag kunnen houden. Met Ambtenaar zou ik dan meer zien in een vast omschreven dag. Gezien 4 en 5 mei dan maar de tweede woensdag van mei.
Dat zou ook mijn voorkeur hebben. Alleen is het nu eenmaal zo dat in de meeste landen men ( ook de christenen) op zondag stemt.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef: Ik snap je dilemma wel. Maar voor mij is de zondag een dag van kerk gaan, over de preek hebben met elkaar, een goed boek lezen, wat orgelspelen etc. En dus ook even een moment los van het gehaaste leven en (digitale) wereldgebeuren. En dan vraag ik mezelf al heel vaak af: was deze dag nu wel tot Gods eer? Ik kan dan niet recht krijgen wat krom is, want stemmen op zondag vind ik niet tot Gods eer. Dat gaat puur over wereld en wezenlijke zaken.
Ik begrijp jouw redenering. Ik denk wel dat het laatste wel eens anders zou kunnen zijn. Het gaan m.i. ook over wezenlijke zaken die godsdienst (kunnen) raken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Herman »

Mijn bezwaar tegen stemmen op zondag is niet het uitbrengen van mijn stem, maar de organisatie van het geheel. De overheid moet als organisator wel een geheel aan stembureaus en tellingen verzorgen. Die mensen hebben het tamelijk druk.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door merel »

Herman schreef:Mijn bezwaar tegen stemmen op zondag is niet het uitbrengen van mijn stem, maar de organisatie van het geheel. De overheid moet als organisator wel een geheel aan stembureaus en tellingen verzorgen. Die mensen hebben het tamelijk druk.
Dat klopt, alleen zullen dezelfde mensen het op een reguliere zondag ook wel druk hebben.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Simon0612 »

Zeeuw schreef:
Simon0612 schreef: Ik snap je dilemma wel. Maar voor mij is de zondag een dag van kerk gaan, over de preek hebben met elkaar, een goed boek lezen, wat orgelspelen etc. En dus ook even een moment los van het gehaaste leven en (digitale) wereldgebeuren. En dan vraag ik mezelf al heel vaak af: was deze dag nu wel tot Gods eer? Ik kan dan niet recht krijgen wat krom is, want stemmen op zondag vind ik niet tot Gods eer. Dat gaat puur over wereld en wezenlijke zaken.
Ik begrijp jouw redenering. Ik denk wel dat het laatste wel eens anders zou kunnen zijn. Het gaan m.i. ook over wezenlijke zaken die godsdienst (kunnen) raken.
Zelfs dan gaat het om ‘stoffelijke’ zaken en niet over eeuwigheidsbelangen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Ambtenaar »

Simon0612 schreef: Klopt. Had eerder Calvijn aangehaald, en daarom verwees ik er nog eens naar. Maar je hebt gelijk, de Bijbel is daarin meer dan duidelijk.
De vraag is of je Gods wet overtreedt door op zondag te gaan stemmen. Ik verwijs graag naar Mattheus 12:1-8.
Plaats reactie