Wat voor Europeaan ben jij?

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Maanenschijn »

Ik ben ook een ho..Europeaan. Gevolgd door de handels Europeaan.

Past heel aardig bij mij.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Simon0612 »

Van dit soort nieuws groeit bij mij de Anti-Europeaan heel hard:
https://www.ad.nl/politiek/sgp-en-chris ... ~a0ea1b6b/
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Herman »

Simon0612 schreef:Van dit soort nieuws groeit bij mij de Anti-Europeaan heel hard:
https://www.ad.nl/politiek/sgp-en-chris ... ~a0ea1b6b/
Je kunt dan prima stemmen.
Net zoals velen op 2e paasdag de natuur intrekken enzo.
Ik snap de ophef niet.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: RE: Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Simon0612 »

Herman schreef:
Simon0612 schreef:Van dit soort nieuws groeit bij mij de Anti-Europeaan heel hard:
https://www.ad.nl/politiek/sgp-en-chris ... ~a0ea1b6b/
Je kunt dan prima stemmen.
Net zoals velen op 2e paasdag de natuur intrekken enzo.
Ik snap de ophef niet.
Dat kan, daar kan ik weinig aan doen. Ik ging altijd stemmen, maar ik ga niet op een christelijke feestdag of een zondag stemmen. Dan houdt het gewoon op.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Ambtenaar »

Simon0612 schreef:Van dit soort nieuws groeit bij mij de Anti-Europeaan heel hard:
https://www.ad.nl/politiek/sgp-en-chris ... ~a0ea1b6b/
Ik ben hier erg voor. Ik vind het nu vreemd dat verkiezingen op verschillende dagen plaatsvinden.

En dat je enkel op landgenoten kunt stemmen, vind ik ook vreemd. Al bestaat wel het risico dat op den duur mensen weinig herkenning meer hebben met hun vertegenwoordigers.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Simon0612 »

Ambtenaar schreef:
Simon0612 schreef:Van dit soort nieuws groeit bij mij de Anti-Europeaan heel hard:
https://www.ad.nl/politiek/sgp-en-chris ... ~a0ea1b6b/
Ik ben hier erg voor. Ik vind het nu vreemd dat verkiezingen op verschillende dagen plaatsvinden.

En dat je enkel op landgenoten kunt stemmen, vind ik ook vreemd. Al bestaat wel het risico dat op den duur mensen weinig herkenning meer hebben met hun vertegenwoordigers.
Ook voor stemmen op zondag?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: RE: Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Erik1960 »

Herman schreef:
Simon0612 schreef:Van dit soort nieuws groeit bij mij de Anti-Europeaan heel hard:
https://www.ad.nl/politiek/sgp-en-chris ... ~a0ea1b6b/
Je kunt dan prima stemmen.
Net zoals velen op 2e paasdag de natuur intrekken enzo.
Ik snap de ophef niet.
Los van het principiële, volgens mij niet zo’n handig idee: ambtenaren die op Hemelvaartsdag moeten werken krijgen dubbel betaald, het vinden van vrijwilligers voor de stembureaus en het tellen zal moeilijker (en duurder) zijn, scholen die gebruikt worden als stembureau zijn gesloten, kerkelijke gebouwen die doorgaans als stembureau worden gebruikt zijn waarschijnlijk niet beschikbaar. En ik denk dat het gemiddelde dorpscafé op die dag liever fietsers ontvangt dan stemmers.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: RE: Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Simon0612 »

Erik1960 schreef:
Herman schreef:
Simon0612 schreef:Van dit soort nieuws groeit bij mij de Anti-Europeaan heel hard:
https://www.ad.nl/politiek/sgp-en-chris ... ~a0ea1b6b/
Je kunt dan prima stemmen.
Net zoals velen op 2e paasdag de natuur intrekken enzo.
Ik snap de ophef niet.
Los van het principiële, volgens mij niet zo’n handig idee: ambtenaren die op Hemelvaartsdag moeten werken krijgen dubbel betaald, het vinden van vrijwilligers voor de stembureaus en het tellen zal moeilijker (en duurder) zijn, scholen die gebruikt worden als stembureau zijn gesloten, kerkelijke gebouwen die doorgaans als stembureau worden gebruikt zijn waarschijnlijk niet beschikbaar. En ik denk dat het gemiddelde dorpscafé op die dag liever fietsers ontvangt dan stemmers.
Helemaal mee eens, en daarnaast zou het dan 8 jaar later op een zondag zijn. Dat druist naar mijn mening in tegen het 4e gebod. En ik denk dat er veel SGP’ers zijn die daar zo over denken. Het zou dan ook de nodige christelijke stemmers kosten.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Ambtenaar »

Simon0612 schreef: Ook voor stemmen op zondag?
Dat vind ik niet dusdanig bezwaarlijk dat niet zou stemmen. Men zou bijv. ook kunnen kiezen voor de eerste woensdag in mei.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Erik1960 »

Ambtenaar schreef:
Simon0612 schreef: Ook voor stemmen op zondag?
Dat vind ik niet dusdanig bezwaarlijk dat niet zou stemmen. Men zou bijv. ook kunnen kiezen voor de eerste woensdag in mei.
dan rijdt 4/5 mei je in de wielen… ik zou voor oktober gaan.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Simon0612 »

Ambtenaar schreef:
Simon0612 schreef: Ook voor stemmen op zondag?
Dat vind ik niet dusdanig bezwaarlijk dat niet zou stemmen. Men zou bijv. ook kunnen kiezen voor de eerste woensdag in mei.
Wat houdt voor jou dan het 4e gebod in? Bij verkiezingen moeten nogal wat mensen werken, het is ook geen werk van noodzakelijkheid of barmhartigheid. Het kan eenvoudig op een andere dag dan Gods dag. Sterker ik vind het een ontering van Gods dag als men op zondag verkiezingen zou organiseren (evenals zovele andere zaken trouwens, maar daar wil ik niet aan meedoen. Hiermee wordt me echter de keus ontnomen, want dit is voor mij geen keus)
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Ambtenaar »

Simon0612 schreef: Wat houdt voor jou dan het 4e gebod in? Bij verkiezingen moeten nogal wat mensen werken, het is ook geen werk van noodzakelijkheid of barmhartigheid. Het kan eenvoudig op een andere dag dan Gods dag. Sterker ik vind het een ontering van Gods dag als men op zondag verkiezingen zou organiseren (evenals zovele andere zaken trouwens, maar daar wil ik niet aan meedoen. Hiermee wordt me echter de keus ontnomen, want dit is voor mij geen keus)
Klopt, mijn voorkeur gaat uit naar een andere dag, zoals ik ook suggereer met het voorbeeld van de eerste woensdag in mei. Mocht het toch op zondag zijn, dan zal ik wel gaan stemmen. Ik zal dan geen lid zijn van het stembureau.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
Simon0612 schreef:Van dit soort nieuws groeit bij mij de Anti-Europeaan heel hard:
https://www.ad.nl/politiek/sgp-en-chris ... ~a0ea1b6b/
Je kunt dan prima stemmen.
Net zoals velen op 2e paasdag de natuur intrekken enzo.
Ik snap de ophef niet.
Als je nu geen tegengas geeft is straks het stemmen op zondag. Wat doe je dan?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Philip »

Europese verkiezingen zijn elke vijf jaar. Het probleem over acht jaar speelt dus niet.

Aan de ene kant snap ik de wens om alles op een dag te doen, zeker als er in de toekomst Europese lijsten komen.

Aan de andere kant houdt het voorstel geen rekening met de lokale situatie. Het zou verstandig zijn als er een mogelijkheid komt tot vervroegd stemmen of stemmen per post. Je wilt geen groepen kiezers buitensluiten omdat zij gewetensbezwaren hebben tegen stemmen op zondag of op christelijke feestdagen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Als je nu geen tegengas geeft is straks het stemmen op zondag. Wat doe je dan?
Dit voorstel heeft enkel betrekking op de verkiezingen voor het EP.

In veel EU-landen zijn verkiezingen op zondag. Als dit een voorstel is dat met een gewone meerderheid aanvaard kan worden, dan zou het me niet verbazen dat dit voorstel het haalt.

En als verkiezingen op zondag zijn, ga ik gewoon stemmen. Het is wat mij betreft noodzakelijk om te doen.
Plaats reactie