Moet de overheid volgend zijn?

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Moet de overheid volgend zijn?

Bericht door Mara »

Als wij tradities willen, dan moet de overheid volgend zijn, zegt Hoogleraar Helsloot in het AD.

Een aantal opmerkelijke citaten uit dit artikel.

De stapel pallets die op oudejaarsdag op het strand van Scheveningen stond, was 48 meter hoog. Dat is hoger dan de hoogste molen van Nederland (met de wieken erbij). Dat is een flatgebouw van meer dan tien verdiepingen hoog. In Scheveningen noemen ze het een vreugdevuur.

Je moet het omdraaien, zegt Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen. ,,We denken automatisch dat je als bestuurder in Nederland de baas bent, maar je moet als bestuurder juist naar de samenleving luisteren. Als wij tradities willen, dan moet de overheid volgend zijn. Dus als die samenleving iets wil, waar misschien wat risico aan zit, dan moet je dat faciliteren. Want als de samenleving iets echt wil, dan gebeurt het toch wel.” Een voorbeeld? De jaarlijkse ‘traditie’ van autobranden in het Brabantse Veen. ,,Hoe strenger de maatregelen werden die de gemeente nam, hoe erger de branden werden.”

Toezicht wordt als betutte­lend ervaren en we zien graag de overheid op afstand, maar toezicht blijft onmisbaar, Pieter van Vollenhoven, Voorzitter Stichting Maatschappij en Veiligheid

https://www.ad.nl/binnenland/gerd-leers ... t~ab898160

Dus de vraag, moet de overheid een volgende of juist een leidende taak hebben?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Moet de overheid volgend zijn?

Bericht door DDD »

Ik kan het artikel niet lezen. Maar wat betreft dit soort tradities ben ik het wel met de hoogleraar eens. De overheid is er ten goede van de burgers.

Maar dat wil niet zeggen dat de overheid niet zou mogen reguleren om te komen tot een evenwicht in de belangen van verschillende burgers. Want er kan wel degelijk een reden zijn om een groep burgers te beperken in hun mogelijkheden. De overheid moet ook de burgers dienen die minder ophebben met spectakel en bang zijn van vuur of geen schade willen leiden.

Ik las in een andere krant dat de burgemeester veiligheidsadviezen steeds terzijde schoof. Dat vind ik een veel ergerlijker feit. Aan de andere kant: er is niets vreselijks gebeurd, dankzij diezelfde veiligheidsdiensten. De bouwers zullen volgend jaar de stapel wel wat lager maken en daarmee is dan de competitie ook voorbij (hoop ik).

Je kunt als overheid (net zo goed als ouders bij kinderen) burgers niet alle risicovolle activiteiten ontzeggen.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Moet de overheid volgend zijn?

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Ik kan het artikel niet lezen. Maar wat betreft dit soort tradities ben ik het wel met de hoogleraar eens. De overheid is er ten goede van de burgers.

Maar dat wil niet zeggen dat de overheid niet zou mogen reguleren om te komen tot een evenwicht in de belangen van verschillende burgers. Want er kan wel degelijk een reden zijn om een groep burgers te beperken in hun mogelijkheden. De overheid moet ook de burgers dienen die minder ophebben met spectakel en bang zijn van vuur of geen schade willen leiden.

Ik las in een andere krant dat de burgemeester veiligheidsadviezen steeds terzijde schoof. Dat vind ik een veel ergerlijker feit. Aan de andere kant: er is niets vreselijks gebeurd, dankzij diezelfde veiligheidsdiensten. De bouwers zullen volgend jaar de stapel wel wat lager maken en daarmee is dan de competitie ook voorbij (hoop ik).

Je kunt als overheid (net zo goed als ouders bij kinderen) burgers niet alle risicovolle activiteiten ontzeggen.
Eens. het kan natuurlijk niet zo zijn, dat je niet reguleert omdat alles ‘anders toch erger wordt’. Het is steeds het zoeken van een middenweg, waarbij lef, tact en communicatie heel belangrijk zijn.
In dit geval had 30 meter gewoon 30 meter moeten zijn. Afspraak is afspraak. Maar dan volgend jaar ook 30 meter en niet naar 0 gaan. Dan roep je wel problemen op.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moet de overheid volgend zijn?

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik kan het artikel niet lezen.
zie pb :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie