Verklaring van Marrakesh

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Verklaring van Marrakesh

Bericht door Jantje »

Wat moeten we vinden van de Verklaring van Marrakesh? In België dreigt het kabinet er over te vallen, in Nederland is de meerderheid het er mee eens. De SGP is echter een fel tegenstander van deze verklaring. Waarom?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verklaring van Marrakesh

Bericht door Ambtenaar »

Er is nu debat in Tweede Kamer over het pact.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verklaring van Marrakesh

Bericht door Herman »

Waar gaat het over, Jantje?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verklaring van Marrakesh

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Waar gaat het over, Jantje?
Over een verklaring voor migranten. Ik snap het alleen niet. Daarom hoopte ik dat er iemand hier was die het uit wilde leggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Verklaring van Marrakesh

Bericht door Piet Puk »

Jantje, ik wist ook niet wat het was, maar zie daar: Google eens en je hebt wat: https://www.trouw.nl/opinie/teken-het-m ... ~ad6e2e3c/
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Verklaring van Marrakesh

Bericht door Ouddorp »

https://www.elsevierweekblad.nl/opinie/ ... 2-155607w/

Het lijkt mij een onverstandig akkoord. Volgens mij stemt de SGP er ook niet mee in.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Verklaring van Marrakesh

Bericht door Piet Puk »

Als de SGP er niet mee instemt, dan ben ik ook tegen. Waarom? Dat weet ik eigenlijk ook niet :nananere
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Verklaring van Marrakesh

Bericht door Roos2018 »

Onderstaand artikel is van Leon de Winter in de Telegraaf:

Migratiestroom door het Marrakesh-pact

Omdat het moest, heb ik het Marrakesh-pact gelezen. Het heet officieel het ’Global Compact for safe, orderly and regular migration’. Vierendertig pagina’s over drieëntwintig doelen die met dit pact moeten worden bereikt.

Voor de duidelijkheid: het woord compact is niets anders dan pact, en dat is een overeenkomst. Dit pact, wat onze premier en zijn knechten ook moge beweren, is een overeenkomst. En het is bindend – dat zal ik zo meteen uitleggen.

Het Marrakesh-pact wil migratie, in welke vorm dan ook, aan bepaalde regels binden. Dat zou mooi zijn als het onderscheid tussen legale en illegale migratie in dit pact niet zou zijn opgeheven. Maar dat doet het pact wel. Het maakt van migreren een universeel grondrecht, en geeft migranten, ongeacht hun legale status, allerlei rechten.

De regio’s worden niet met name genoemd, maar het is duidelijk waarop dit pact doelt: op migratie naar Europa en op migratie naar de VS. De brandhaarden zijn de Middellandse Zee en de Amerikaans-Mexicaanse grens. Je hoeft geen helderziende te zijn om te voorspellen wat het effect van dit pact zal zijn: kolossale migratiestromen van mensen die zich direct of indirect via ngo’s op de rechten beroepen die in dit pact zijn verwoord.

Ordenen
Migratie is van alle tijden, beweert dit pact. Dat klopt, maar we leven niet in ’alle tijden’. Sinds de bestendiging van natiestaten is de nationale grens, en de nationale identiteit, een essentieel middel geworden om de staatsmacht en haar geografische bevoegdheden te definiëren. Op deze manier ordenen we ons samenleven en hebben we afgesproken welke regels en wetten op welke manier op ons grondgebied worden uitgeoefend.

Dit pact maakt die eeuwenoude staatsmiddelen, en het nationale zelfbeschikkingsrecht, poreus. Dit pact geeft migranten, ja laat ik het getaboeïseerde woord gebruiken: ’vreemdelingen’, rechten die zich onttrekken aan de staatsmacht. Er wordt een ander niveau van machtsuitoefening ingesteld die lijkt op die van Brussel of van andere internationale verdragen. De mogelijkheid om de rechten van de eigen burgers te beschermen, en het voordeel van hun geografische bestaan te behouden, wordt door dit pact ondermijnd.

Pech
De rijkdom van Nederland moet worden gedeeld, zo impliceert dit pact, als anderen daarop een claim willen leggen. De zwakke positie van de migrant, zo impliceert dit pact verder, heeft niets te maken met zijn eigen culturele en economische omstandigheden, maar is het gevolg van externe omstandigheden, zoals klimaatverandering. De migrant is dus niet verantwoordelijk voor de honger en armoede in het land van herkomst: hij had pech en wij hadden geluk, en dit pact wil dat eerlijker verdelen, zo beweert het pact. Het is de ontkenning van de effecten van religieus-culturele tradities in Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen.

De geordende, welvarende samenlevingen van Europa zijn toevallige fenomenen in een wereld die wordt beheerst door het gooien van dobbelstenen, suggereert dit pact tussen de regels door. En dat is onzin. Europa en Noord-Amerika vormen de bakermat van bijna alles wat ons leven momenteel veilig en comfortabel maakt – niet zonder reden willen migranten naar Europa en Noord-Amerika. Maar dit pact weigert dieper in te gaan op de oorzaken van die beweging.

Er is in dit pact sprake van impliciet paternalisme, zoals dat altijd het geval is wanneer progressieven spreken over ontwikkelingshulp. De oorzaken van migratie moeten worden weggenomen, stelt dit pact, en daarvoor is geld nodig, veel geld. Maar ik beweer al jaren dat het niet om geld maar om religieus-culturele belemmeringen gaat. Zuid-Korea was in 1950 een armoedig, onderontwikkeld land. Het kon zich ontwikkelen omdat de eigen religieus-culturele waarden geen obstakels opwierpen. Dat is wel het geval in veel Afrikaanse staten. De explosieve overbevolking daar, leidend tot armoede, moet door Europa worden verwerkt, zo luidt de onuitgesproken boodschap van het pact.

Opmerkelijk
In een apart hoofdstuk aan het slot van het pact, getiteld ’Implementatie’, lezen we: ’We committeren ons aan het voltooien van de doelen en verplichtingen zoals omschreven in het Global Compact, in lijn met onze visie en leidende principes, door het zetten van effectieve stappen op elk niveau teneinde veilige, ordelijke en vaste migratie te faciliteren.’ Wie daarin iets onverplichtends leest, liegt zichzelf voor.

Er staat in dit pact nog een andere opmerkelijke zin. Op pagina twee lezen we: ’Dit Global Compact biedt een niet-wettelijk verplichtend, coöperatief raamwerk’. Met dat ’niet-wettelijk’ schermen onze politici.
Wat betekent ’niet-wettelijk verplichtend’? Het kan betekenen dat we een morele, ethische of sociale verplichting hebben. De term kan ook betekenen dat we een verplichting aangaan ook al is die niet wettelijk geformuleerd.

Als er had gestaan ’Dit Global Compact is wettelijk of anderszins niet-bindend’, dan waren de vierendertig pagina’s niet meer dan een vriendelijke aanbeveling geweest. Maar dat staat er niet. Volgens mij betekent hier ’non-legally binding’ niets anders dan een ’buitenwettelijke verplichting’. Ben benieuwd wat onze D66-rechters daarover te melden hebben.

Het Marrakesh-pact zal migratie van Afrika naar Europa dramatisch bevorderen. Wie dat wil, moet het steunen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verklaring van Marrakesh

Bericht door Herman »

Als christen hoeft je dus niet bang te zijn voor dit pact.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Verklaring van Marrakesh

Bericht door Ouddorp »

Als christen hoeft je dus niet bang te zijn voor dit pact.
Waarom niet? Hoe is het christendom uit Klein-Azië verdwenen denkt u?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verklaring van Marrakesh

Bericht door Herman »

Ouddorp schreef:
Als christen hoeft je dus niet bang te zijn voor dit pact.
Waarom niet? Hoe is het christendom uit Klein-Azië verdwenen denkt u?
Vraag 1. Omdat ik me sowieso al een gast en vreemdeling voel binnen de natiestaat Nederland. Hoewel hier geboren en getogen. Als christen heb ik geen rechten en plichten te verdedigen, want ik heb al wel het voorrecht dat God de Vader voor mij zorgt.
Vraag 2. Geen idee. Maar als je Openbaring leest, dan kun je de link leggen dat eerst God werd vergeten en dat Hij daarna de kandelaar van het Woord weg nam. Dit hele pact heeft dus niks met Klein-Azië te maken. Geestelijke gezien dan. Als tegenvoorbeeld wil ik de Vandalen noemen. Die bezetten de stad Rome, nochtans is daar het christendom behouden gebleven.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Verklaring van Marrakesh

Bericht door Ouddorp »

God heeft de islam gebruikt om de kandelaar in Klein-Azië weg te nemen. Waarom zou dat in Europa niet kunnen gebeuren? Niet door oorlogen maar demografisch?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verklaring van Marrakesh

Bericht door J.C. Philpot »

Ouddorp schreef:God heeft de islam gebruikt om de kandelaar in Klein-Azië weg te nemen. Waarom zou dat in Europa niet kunnen gebeuren? Niet door oorlogen maar demografisch?
Ik maak uit de postings van Herman niet op dat hij ontkend dat dit in Nederland zou kunnen gebeuren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verklaring van Marrakesh

Bericht door Ad Anker »

Kijk eens aan. Dit vind ik dan weer best mooi.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... spartandhp
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verklaring van Marrakesh

Bericht door Ad Anker »

Ad Anker schreef:Kijk eens aan. Dit vind ik dan weer best mooi.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... spartandhp
Grappig, het RD duidt de rol van Baudet heel positief. Journalistiek, het blijft een ongrijpbaar feestje.
Plaats reactie