Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Jantje »

Hebben die dan een coalitie met één partij, of is dat niet mogelijk?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Hebben die dan een coalitie met één partij, of is dat niet mogelijk?
Nee, want dan heb je geen coalitie. Als je de meerderheid hebt kun je gewoon als 1 partij het college vormen. In Barendrecht ook bijna gebeurd.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: RE: Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Piet Puk »

eilander schreef:
Mannetje schreef:
Bruna schreef: Aan de andere kant vindt ik dat je niet meer kandidaten moet zetten dan het aantal zetels de GR heeft. Dit worden er 31 begrijp ik.
Toch wel. Je hebt een paar reserves nodig voor eventuele wethoudersposten en tussentijdse uitvallers.
Je gaat er nu vanuit dat 100% van de gemeenteraad uit SGP-ers bestaat.
Je moet natuurlijk altijd die gedachte blijven koesteren. Of die reëel is, is wat anders
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: RE: Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Piet Puk »

eilander schreef:
Mannetje schreef:
Bruna schreef: Aan de andere kant vindt ik dat je niet meer kandidaten moet zetten dan het aantal zetels de GR heeft. Dit worden er 31 begrijp ik.
Toch wel. Je hebt een paar reserves nodig voor eventuele wethoudersposten en tussentijdse uitvallers.
Je gaat er nu vanuit dat 100% van de gemeenteraad uit SGP-ers bestaat.
Je moet natuurlijk altijd die gedachte blijven koesteren. Of die reëel is, is wat anders
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef: Overigens, weet iemand of er een gemeente is waar er een meerderheid is van één partij in de raad?
In Barendrecht bijna. Daar had Echt voor Barendrecht 14 van de 29 zetels. Maar de andere partijen waar die partij zo zat o.a. vanwege omgangsvormen dat de partijen van de andere 15 zetels een coalitie vormden
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Delftenaar »

In Tubbergen is meer dan de helft van de raad CDA.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door John Galt »

Ik ben jarenlang betrokken geweest bij de vorming van de kandidatenlijst voor de ChristenUnie in mijn gemeente. Daarop stonden ook altijd verschillende predikanten (PKN, CGK, NGK) en evangelische voorganges. Dat deden wij vooral om herkenbare kandidaten te hebben voor de breedte van de achterban. Zoals je ook probeert uit alle kernen van de gemeente kandidaten te vinden. Iedereen weet dat die predikatnen er niet op staan om in de Raad te komen, maar om hun steun te betuigen aan hun partij. Ze krijgen ook nooit meer dan een handjevol voorkeurstemmen, het gaat er juist om dat kiezers zich in de lijst herkennen en daarom op de nr 1 stemmen. Meestal haalden we rond de 3 zetels en we vroegen van de nrs 1-10 op de lijst een verklaring te tekenen dat zij daadwerkelijk zitting zouden nemen als er een beroep op hen gedaan werd. De rest was gewoon vulling van de lijst. Ik heb nooit gehoord van problemen dat een lijstduwer ineens werd gekozen terwijl hij dat nooit had verwacht. Zo slim zijn de kiezers ook wel weer.

Overigens zat in mijn geboroteplaats jarenlang een hervormd emerituspredikant voor de RPF in de Raad. En in het verleden zaten er, voor verschillende christelijke partijen predikanten in de Tweede Kamer. Die konden e.e.a. blijkbaar prima combineren. In 1971 werd er voor ds Mallan zelfs een voorkeursactie gehouden, zie Wikipedia.

Wat ik wel een interessante vind en wat hier nog niet aan de orde is gewest: Stel je bent predikant in een politiek gemeleerde gemeente. Je stemt uit overtuiging ChristenUnie en je wordt gevraagd voor de lijst. Hoe komt dat over op je SGP of CDA-stemmende gemeenteleden? Die vraag zal bij ds Van Voorden niet spelen, maar in een CGK of PKN wel degelijk. Persoonlijk zou ik het geen probleem vinden als mijn predikant uiting gaf aan een andere politieke keuze dan de mijne, zolang hij mij in zijn preken maar niet oproept op zijn partij te stemmen.
Who is John Galt? :quoi
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Geytenbeekje »

John Galt schreef:Ik ben jarenlang betrokken geweest bij de vorming van de kandidatenlijst voor de ChristenUnie in mijn gemeente. Daarop stonden ook altijd verschillende predikanten (PKN, CGK, NGK) en evangelische voorganges. Dat deden wij vooral om herkenbare kandidaten te hebben voor de breedte van de achterban. Zoals je ook probeert uit alle kernen van de gemeente kandidaten te vinden. Iedereen weet dat die predikatnen er niet op staan om in de Raad te komen, maar om hun steun te betuigen aan hun partij. Ze krijgen ook nooit meer dan een handjevol voorkeurstemmen, het gaat er juist om dat kiezers zich in de lijst herkennen en daarom op de nr 1 stemmen. Meestal haalden we rond de 3 zetels en we vroegen van de nrs 1-10 op de lijst een verklaring te tekenen dat zij daadwerkelijk zitting zouden nemen als er een beroep op hen gedaan werd. De rest was gewoon vulling van de lijst. Ik heb nooit gehoord van problemen dat een lijstduwer ineens werd gekozen terwijl hij dat nooit had verwacht. Zo slim zijn de kiezers ook wel weer.

Overigens zat in mijn geboroteplaats jarenlang een hervormd emerituspredikant voor de RPF in de Raad. En in het verleden zaten er, voor verschillende christelijke partijen predikanten in de Tweede Kamer. Die konden e.e.a. blijkbaar prima combineren. In 1971 werd er voor ds Mallan zelfs een voorkeursactie gehouden, zie Wikipedia.

Wat ik wel een interessante vind en wat hier nog niet aan de orde is gewest: Stel je bent predikant in een politiek gemeleerde gemeente. Je stemt uit overtuiging ChristenUnie en je wordt gevraagd voor de lijst. Hoe komt dat over op je SGP of CDA-stemmende gemeenteleden? Die vraag zal bij ds Van Voorden niet spelen, maar in een CGK of PKN wel degelijk. Persoonlijk zou ik het geen probleem vinden als mijn predikant uiting gaf aan een andere politieke keuze dan de mijne, zolang hij mij in zijn preken maar niet oproept op zijn partij te stemmen.
De SGP/CDA/anders- stemmende mensen behoren dat gewoon te accepteren (en andersom dat de dominee hun stem accepteert)
Plaats reactie