Integratie & begrip voor moslims.

Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Integratie & begrip voor moslims.

Bericht door Laag »

Terri schreef:
Roos2017 schreef:
-DIA- schreef:
Desiree schreef:Het lijkt me ook een vervelend gevoel.. 2e rangs burger te zijn.. Dat gevoel moet je niet willen geven...
Maar dat is in feite wel Bijbels.
Wie van de profeten hebben onze vaderen niet vervolgd of zelfs gedood?
Kunnen wij hopen op een rustig leven als we onze belijdenis in de praktijk proberen te brengen (wat nooit zal lukken, maar wat wel onze dure plicht is)
Het is een wonder dat het nu al zo lang redelijk rustig is. Al is het waar dat de Kerk altijd de druk gevoelt.
De Kerk is niet thuis op deze aarde, en ze wordt er ook niet geduld als het erop aankomt.
Ook: wee ons als alle mensen wèl van ons spreken.
Nee, dat is niet bijbels: Heb uw naasten lief als uzelf, dat is bijbels.
De blanke westerling was in het verleden degene die dood en verderf zaaide:
De Kruistochten in het Midden-Oosten,
de slavernij, de kolonisatie, het verkrachten van slavinnen, families die uit elkaar werden gescheurd, kinderen die bij hun ouders werden weggehaald om de blanke "beschaving" op te leggen, de "apartheid" in Zuid-Afrika en Amerika.
De roede van de blanke westerling was bitter voor de gekleurde naaste, en dat alles met de Bijbel in de hand.
Wellicht wordt het eens tijd dat de blanke westerling wat meer aan zelfreflexie gaat doen.
Volgens mij bedoelen jullie alle drie een ander bevolkingsdeel en reageren @ Dia en @ Roos vervolgens uit een stukje emotie. Want in principe hebben ze allebei gelijk.
Gods kinderen zijn hemelburgers dus passen ze niet in deze wereld, maar de opdracht voor Gods kinderen is daarentegen ook weer, 'heb je naaste lief als jezelf' , dus daar past een 2e rangs-burger mentaliteit niet bij.
En er zijn ook mensen die zich wel heel snel '2e rangs burger voelen, dat dan ook weer.
Wat is een 2e rangs burger?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Integratie & begrip voor moslims.

Bericht door -DIA- »

Laag schreef:
Wat is een 2e rangs burger?
Ik zou het voorzichtig zo omschrijven. De term tweederangs burger laat ik voor wat het is.
Ik zou het niet zo zeggen.
Maar ik denk dan aan:
- mensen die je voortdurend negeren,
- tegenspreken,
- lasteren, of minachten,
- geen vriendelijk woord kunnen zeggen,
- achteruit gezet worden,
- soms zelfs een overtuiging benoemend als zijnde voortkomende uit een mentale stoornis,
- voortdurend in een hokje geplaatst worden,
- voor onvolwaardig gerekend worden.

enz.

Deze dingen kunnen zeer diep ingrijpen.
Vooral als ze al meer dan 60 jaren aanhouden,
en er geen begrip lijkt te zijn bij de meeste mensen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Integratie & begrip voor moslims.

Bericht door Laag »

-DIA- schreef:
Laag schreef:
Wat is een 2e rangs burger?
Ik zou het voorzichtig zo omschrijven. De term tweederangs burger laat ik voor wat het is.
Ik zou het niet zo zeggen.
Maar ik denk dan aan:
- mensen die je voortdurend negeren,
- tegenspreken,
- lasteren, of minachten,
- geen vriendelijk woord kunnen zeggen,
- achteruit gezet worden,
- soms zelfs een overtuiging benoemend als zijnde voortkomende uit een mentale stoornis,
- voortdurend in een hokje geplaatst worden,
- voor onvolwaardig gerekend worden.

enz.

Deze dingen kunnen zeer diep ingrijpen.
Vooral als ze al meer dan 60 jaren aanhouden,
en er geen begrip lijkt te zijn bij de meeste mensen.
Duidelijk.
Ik heb ook moeite met het begrip, tweede rangs. Maar, in hoeverre is het aangepraat, een persoonlijk gevoel, en in hoeverre een realiteit. We kunnen onszelf 'tweede rangs' voelen, in de kerk, op school, op dit forum, in de maatschappij, op het werk, enz. Maar praten we dat onszelf aan, of is het daadwerkelijk zo. Een schoonmaker is even belangrijk als een directeur, een agrariër is even belangrijk als een ICT-er, maar de meerderheid wil een directeur of ICT-er zijn. En daar zit ook een deel van het 'tweede rangs' gevoel, ontevredenheid met de plaats in de maatschappij. Ik zeg met nadruk, dit geldt niet een ieder. Er worden mensen als 'tweede rangs' behandeld, en dat is niet bijbels, evenmin als ontevredenheid over onze plaats in de maatschappij.
En dan de hele discussie omtrent Denk, de zwarte Pieten discussie, Bij1, Geert met z'n PVV. Er wordt veel over verbinden gesproken, maar als ik de reacties op Elsevier en Joop.nl lees, zijn we zeer ver van verbinden. En dat zal alleen erger worden.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Integratie & begrip voor moslims.

Bericht door Terri »

Als je je een '2e rangs burger' voelt, is dat naar. Ik zou het omschrijven als 'ik tel niet mee' , 'ik mag er niet zijn', of zo iets...
Maar in hoeverre is dat écht zo?
We schieten zo snel in de slachtofferrol en vergeten ons eigen gedrag onder de loep te leggen.
En soms voelen/ervaren we iets als negatief, wat bij navraag niet zo blijkt te zijn,of bedoeld, dus hebben we zelf verkeerd ingevuld.
Lastig deze materie.....
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Integratie & begrip voor moslims.

Bericht door Roos2017 »

Laag schreef: Wat is een 2e rangs burger?
Aan 2de rangs burger denk ik o.a. aan de vele MBO/HBO gecertificeerde turkse, marokkaanse en andere allochtone jongeren in ons land die vanwege hun achtergrond heel moeilijk aan een baan kunnen komen.
De partij Denk is niet voor niets ontstaan, het geeft de reflectie van deze bevolkingsgroep weer.
(Laat ik duidelijk stellen dat ik geen voorstander van Denk ben.)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Integratie & begrip voor moslims.

Bericht door Wandelende »

Ik begrijp überhaupt niet waar iemand het lef vandaan haalt om zich ook maar een haarsnippertje méér te voelen dan een ander.
(~)
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Integratie & begrip voor moslims.

Bericht door Laag »

Wandelende schreef:Ik begrijp überhaupt niet waar iemand het lef vandaan haalt om zich ook maar een haarsnippertje méér te voelen dan een ander.
Ik heb eens ergens gelezen, dat dat aan meneer Hoogmoed kan liggen, die komt bij mij ook vaak langs, meestal voor meneer Val.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Integratie & begrip voor moslims.

Bericht door -DIA- »

Wandelende schreef:Ik begrijp überhaupt niet waar iemand het lef vandaan haalt om zich ook maar een haarsnippertje méér te voelen dan een ander.
Dat is ook helemaal niet zo. De waarheid is dat wel allen hetzelfde zijn. Het verschil maken de mensen om je heen. Een voorbeeld hoe je bekend kan staan.
Wij woonden in een dorp waar geen reformatorische kerken zijn. Er woonden een paar gezinnen die in Rijssen kerkten, en met één van die gezinnen gingen we samen met de auto naar de kerk. Met de verhuizing naar Rijssen waren we wel af van het imago 'die fijnen', want dat was in Rijssen toen de meerderheid. Maar op een ander vlak bleef het je achtervolgen. Toen de gemeente in Rijssen-West werd geïnstitueerd kon ik niet naar de kerk. Ik luisterde bij een tante van een vriend naar de kerktelefoon. Deze tante was de vrouw van de man die ons altijd naar de kerk reed vanuit onze vorige woonplaats.
Ik stelde me voor aan die vrouw, maar ze kende me niet meer. Ik zei: Uw man heeft ons altijd met de auto naar de kerk gereden. Toen ging haar een lichtje branden. Maar daar hadden ze toch een jongen die niet goed was? Ik zei: Ja, dat klopt, die jongen was ik. Dit is maar een klein voorbeeldje wat je blijft achtervolgen, waar mensen gaan verdelen in mensen die in hun ogen 'normaal' zijn en mensen die 'niet goed' zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Integratie & begrip voor moslims.

Bericht door Wandelende »

-DIA- schreef:
Wandelende schreef:Ik begrijp überhaupt niet waar iemand het lef vandaan haalt om zich ook maar een haarsnippertje méér te voelen dan een ander.
Dat is ook helemaal niet zo. De waarheid is dat wel allen hetzelfde zijn. Het verschil maken de mensen om je heen.
We zijn niet allemaal hetzelfde. We zijn niet allemaal gelijk. Wellicht bedoel je het ook niet, maar deze gedachte is zo overheersend in ons land, terwijl dat juist de wortel is van het gedachtegoed van verdeeldheid.

We zijn wèl gelijkwaardig. Groot verschil. En vanuit die gedachte ben ik van mening dat niemand ook maar een klein beetje recht heeft zich boven de ander te verheffen. Zeker niet als we e.e.a in Bijbels licht zien.

Maar ik geloof niet dat we daarin van mening verschillen.
(~)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Integratie & begrip voor moslims.

Bericht door -DIA- »

Wandelende schreef:
-DIA- schreef:
Wandelende schreef:Ik begrijp überhaupt niet waar iemand het lef vandaan haalt om zich ook maar een haarsnippertje méér te voelen dan een ander.
Dat is ook helemaal niet zo. De waarheid is dat wel allen hetzelfde zijn. Het verschil maken de mensen om je heen.
We zijn niet allemaal hetzelfde. We zijn niet allemaal gelijk. Wellicht bedoel je het ook niet, maar deze gedachte is zo overheersend in ons land, terwijl dat juist de wortel is van het gedachtegoed van verdeeldheid.

We zijn wèl gelijkwaardig. Groot verschil. En vanuit die gedachte ben ik van mening dat niemand ook maar een klein beetje recht heeft zich boven de ander te verheffen. Zeker niet als we e.e.a in Bijbels licht zien.

Maar ik geloof niet dat we daarin van mening verschillen.
U leest de kern niet waart het om gaat. Je wordt gewoon als 'niet goed bij je verstand' weggezet bij de mensen die je oppervlakkig kennen. Dacht je dat dit geen pijn deed? En niet dat dit nu mijn grootste lijden is, verre daarvan. Ik noemde slechts een voorbeeld van wat mensen achter je rug kunnen zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Integratie & begrip voor moslims.

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:
Wandelende schreef:Ik begrijp überhaupt niet waar iemand het lef vandaan haalt om zich ook maar een haarsnippertje méér te voelen dan een ander.
Dat is ook helemaal niet zo. De waarheid is dat wel allen hetzelfde zijn. Het verschil maken de mensen om je heen. Een voorbeeld hoe je bekend kan staan.
Wij woonden in een dorp waar geen reformatorische kerken zijn. Er woonden een paar gezinnen die in Rijssen kerkten, en met één van die gezinnen gingen we samen met de auto naar de kerk. Met de verhuizing naar Rijssen waren we wel af van het imago 'die fijnen', want dat was in Rijssen toen de meerderheid. Maar op een ander vlak bleef het je achtervolgen. Toen de gemeente in Rijssen-West werd geïnstitueerd kon ik niet naar de kerk. Ik luisterde bij een tante van een vriend naar de kerktelefoon. Deze tante was de vrouw van de man die ons altijd naar de kerk reed vanuit onze vorige woonplaats.
Ik stelde me voor aan die vrouw, maar ze kende me niet meer. Ik zei: Uw man heeft ons altijd met de auto naar de kerk gereden. Toen ging haar een lichtje branden. Maar daar hadden ze toch een jongen die niet goed was? Ik zei: Ja, dat klopt, die jongen was ik. Dit is maar een klein voorbeeldje wat je blijft achtervolgen, waar mensen gaan verdelen in mensen die in hun ogen 'normaal' zijn en mensen die 'niet goed' zijn.
Dit doet zeer @Dia, vroeger werd dat zo benoemd. Tegenwoordig komen de 'etiketjes' autisme, ADD, ADHD, Asperger enz voorbij. Klinkt wellicht anders. Maar ik kom ook uit de generatie van; 'dat kind is wonderlijk, stil, druk, lastig, moeilijk, dromerig' ga zo maar door, ik denk dat het altijd pijn doet als je er achter komt dat mensen
je een negatieve 'sticker' geven.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Integratie & begrip voor moslims.

Bericht door Wandelende »

-DIA- schreef:
Wandelende schreef:
-DIA- schreef:
Wandelende schreef:Ik begrijp überhaupt niet waar iemand het lef vandaan haalt om zich ook maar een haarsnippertje méér te voelen dan een ander.
Dat is ook helemaal niet zo. De waarheid is dat wel allen hetzelfde zijn. Het verschil maken de mensen om je heen.
We zijn niet allemaal hetzelfde. We zijn niet allemaal gelijk. Wellicht bedoel je het ook niet, maar deze gedachte is zo overheersend in ons land, terwijl dat juist de wortel is van het gedachtegoed van verdeeldheid.

We zijn wèl gelijkwaardig. Groot verschil. En vanuit die gedachte ben ik van mening dat niemand ook maar een klein beetje recht heeft zich boven de ander te verheffen. Zeker niet als we e.e.a in Bijbels licht zien.

Maar ik geloof niet dat we daarin van mening verschillen.
U leest de kern niet waart het om gaat. Je wordt gewoon als 'niet goed bij je verstand' weggezet bij de mensen die je oppervlakkig kennen. Dacht je dat dit geen pijn deed? En niet dat dit nu mijn grootste lijden is, verre daarvan. Ik noemde slechts een voorbeeld van wat mensen achter je rug kunnen zeggen.
Jawel hoor, ik lees echt uw persoonlijke kern wel. Namelijk het zinnetje "een jongen die niet goed was". Ik ging enkel en alleen in op een ander punt dat m.i meer aansluit bij dit topic.

En daarom zeg ik dat ik niet begrijp waar mensen het lef vandaan halen om zich méér te voelen.
(~)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Integratie & begrip voor moslims.

Bericht door Dodo »

Wandelende schreef:(...)
En daarom zeg ik dat ik niet begrijp waar mensen het lef vandaan halen om zich méér te voelen.
Vreemde uitspraak. Iedereen die zijn eigen hart een beetje kent, weet dat we het allemaal in ons hebben om ons meer, beter, verstandiger enzovoorts te voelen dan een ander. Van nature houden we vooral van onszelf.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Integratie & begrip voor moslims.

Bericht door Wandelende »

Dodo schreef:
Wandelende schreef:(...)
En daarom zeg ik dat ik niet begrijp waar mensen het lef vandaan halen om zich méér te voelen.
Vreemde uitspraak. Iedereen die zijn eigen hart een beetje kent, weet dat we het allemaal in ons hebben om ons meer, beter, verstandiger enzovoorts te voelen dan een ander. Van nature houden we vooral van onszelf.
Klopt, helemaal eens. Waar halen we (ik ook) dat lef vandaan?
(~)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Integratie & begrip voor moslims.

Bericht door Zita »

Dit topic zou gaan over moslims. Ontopic dus maar weer.
Plaats reactie