De SGP - een open partij

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De SGP - een open partij

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:(...)
Herman schreef:(...)
Ik geef toe dat er plekken zijn waar je niet hoort tekomen, zoals inderdaad een bordeel. Een plek doet er dus inderdaad toe.

Toch stoort het mij dat het al pagina's over deplek gaat, maar niet over de inhoud van wat Tom zegt.

Ten tweede werd er iets gezegd over het feit dat hij naast Baudet zit. Nu heeft Baudet zeer foute standpunten, en uit hij die op een zeer respectloze wijze (waar Tom hem in het programma op aansprak). Maar toch vertegenwoordigd hij een gedeelte van het Nederlandse volk. Ik vind het zeer onjuist om in een democratie een gedeelte van de volksvertegenwoordigers te moeten mijden, omdat je anders fout bent. Dat is zeer ondemocratisch.

Daarnaast ben ik radicaal tegen racisme. Maar het is wel heel makkelijk tegenwoordig om mensen of programma's met het label racisme monddood te maken, terwijl dat uitspraken dat soms helemaal niet zijn. Vooral de linkse woke groepering gebruikt de term racisme structureel om elk tegengeluid de nek om te draaien. En er zijn echt goede rechtse argumenten tegen het woke gedachtengoed, die niet racistisch van aard zijn.

Dat maakt dat ik weerstand ervaar bij het labellen van een rechts programma als racistisch, en het verklaren van Tom als foute jongen door guilt by association.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Piet Puk »

J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef:(...)
Herman schreef:(...)
Ik geef toe dat er plekken zijn waar je niet hoort tekomen, zoals inderdaad een bordeel. Een plek doet er dus inderdaad toe.

Toch stoort het mij dat het al pagina's over deplek gaat, maar niet over de inhoud van wat Tom zegt.

Ten tweede werd er iets gezegd over het feit dat hij naast Baudet zit. Nu heeft Baudet zeer foute standpunten, en uit hij die op een zeer respectloze wijze (waar Tom hem in het programma op aansprak). Maar toch vertegenwoordigd hij een gedeelte van het Nederlandse volk. Ik vind het zeer onjuist om in een democratie een gedeelte van de volksvertegenwoordigers te moeten mijden, omdat je anders fout bent. Dat is zeer ondemocratisch.

Daarnaast ben ik radicaal tegen racisme. Maar het is wel heel makkelijk tegenwoordig om mensen of programma's met het label racisme monddood te maken, terwijl dat uitspraken dat soms helemaal niet zijn. Vooral de linkse woke groepering gebruikt de term racisme structureel om elk tegengeluid de nek om te draaien. En er zijn echt goede rechtse argumenten tegen het woke gedachtengoed, die niet racistisch van aard zijn.

Dat maakt dat ik weerstand ervaar bij het labellen van een rechts programma als racistisch, en het verklaren van Tom als foute jongen door guilt by association.
Het gaat mij er niet om dat hij op die plaats is geweest. Er is voldoende materiaal beschikbaar via internet op de wijze hoe Tom denkt. Daar herken ik mezelf totaal niet in. Maar goed, ik ben redelijk conservatief.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: De SGP - een open partij

Bericht door GGotK »

Tom is ook heel erg conservatief.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Erik1960 »

GGotK schreef:Tom is ook heel erg conservatief.
is het echt zo erg? :)
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Dat is zeer ondemocratisch.
Het is altijd lastig om binnen een democratie ruimte te geven aan hen die dat bestel willen omverwerpen. Dat hebben we vanaf WO2 tot aan Fortuyn goed begrepen en kregen rechtse partijen niet of nauwelijks invloed. Dat is de laatste 20 jaar wel wat anders geworden. Hoewel ik vind dat je dus altijd met elkaar in gesprek moet blijven, kan het ook van heel groot belang zijn om duidelijk te zijn over de grenzen waarover het debat mag gaan. De alternatieve werkelijkheid waaruit FvD en ON nu opereren, zijn wat mij betreft genoeg reden om daar de oppositie tegen te kiezen. Het is zeer zorgelijk om te zien dat veel christenen van SGP huize bijbelse waarden negeren, ten faveure van een politiek donker geluid. Om die reden voel ik geen verwantschap met de heer de Nooijer en vind ik het tamelijk legitiem om daar een generiek oordeel over te lezen.

Het feit dat je een generiek oordeel over dit deel van het politiek bestel hebt, betekent overigens niet dat je dus gelijk woke bent. Dat zijn nu juist van die opmerkingen die het geheel in twee tegenover elkaar staande kampen verdelen, die geen recht doen aan de ingewikkelde werkelijkheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De SGP - een open partij

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Het feit dat je een generiek oordeel over dit deel van het politiek bestel hebt, betekent overigens niet dat je dus gelijk woke bent. Dat zijn nu juist van die opmerkingen die het geheel in twee tegenover elkaar staande kampen verdelen, die geen recht doen aan de ingewikkelde werkelijkheid.
Ik begrijp het dat je tegen opmerkingen ben, die "het geheel in twee tegenover elkaar staande kampen verdelen", en geen "recht doen aan de ingewikkelde werkelijkheid". Echter doe je exact hetzelfde in deze discussie, aangezien je een generiek oordeel over de heer de Nooijer en "dit deel van het politiek bestel" prima vind. Daarmee doe je ook geen recht aan de ingewikkelde werkelijkheid, en deel je iedereen die op enige wijze met hen omgaat in een kamp in. En dat is ook precies wat er in deze discussie gebeurt.

Overigens vind ik de FvD op veel vlakken de grenzen van het fatsoen en van de waarheid overschrijden. Maar ik geloof ik absoluut niet dat Tom de Nooijer behoort tot "hen die dat bestel willen omverwerpen". Ik reken mezelf daar wel toe, aangezien ik als SGPer voor de theocratie ben.

Verder trek ik me terug uit deze discussie. Voor ik zelf nog ingedeeld wordt bij extreem rechts, racistisch en "de foute jongens" (wat de meer Woke-georienteerde forumleden toch al zullen doen).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Voor ik zelf nog ingedeeld wordt bij extreem rechts, racistisch en "de foute jongens" (wat de meer Woke-georienteerde forumleden toch al zullen doen).

:D Ja, zo hard kan dat gaan.

Het is anders belangrijk genoeg om verder van gedachten over te wisselen, los van hoe je een tweedeling in de maatschappij ziet. Mijn intenties zijn in ieder geval ingegeven door de waarneming dat (ook binnen SGK kringen) volop gemarchandeerd wordt met bijbelse waarden. Daartegen een stem verheffen is iets anders dan in tegenstellingen te denken. Maar het is voor mij ook makkelijker om een profetenmantel te dragen, dan om een profeet aan te horen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De SGP - een open partij

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Voor ik zelf nog ingedeeld wordt bij extreem rechts, racistisch en "de foute jongens" (wat de meer Woke-georienteerde forumleden toch al zullen doen).

:D Ja, zo hard kan dat gaan.

Het is anders belangrijk genoeg om verder van gedachten over te wisselen, los van hoe je een tweedeling in de maatschappij ziet. Mijn intenties zijn in ieder geval ingegeven door de waarneming dat (ook binnen SGK kringen) volop gemarchandeerd wordt met bijbelse waarden. Daartegen een stem verheffen is iets anders dan in tegenstellingen te denken. Maar het is voor mij ook makkelijker om een profetenmantel te dragen, dan om een profeet aan te horen.
Ik deel overigens je zorg over de aantrekkingskracht van FvD en PVV op onze achterban, en begrijp het dat je reactie daaruit voortkomt.

Mijn intenties in deze discussie zijn dan weer meer ingegeven uit afkeer van het woke, LHBTI+ en Gender gedachtengoed, waarbij ik tegengeluiden daarvan (ondanks de onzuiverheid daarvan) niet gelijk monddood wil hebben. Ik denk dus dat we het in de basis aardig eens zijn, alleen dat we net allebei een andere profetenmantel hebben aangetrokken ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef: Ik denk dus dat we het in de basis aardig eens zijn, alleen dat we net allebei een andere profetenmantel hebben aangetrokken ;)
Het is dan goed om te weten dat ik me ook al heel de week geïrriteerd heb aan allerlei belangrijke mensen uit de media die ON per direct uit het publieke bestel willen hebben.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De SGP - een open partij

Bericht door DDD »

Erik1960 schreef:
J.C. Philpot schreef:Het enige wat me wel stoort in dit topic is dat niemand weet wat precies Tom de Nooijer gezegd heeft, en waar wij en de SGP dus wat van moeten vinden. Blijkbaar hebben velen een mening over het optreden an sich, zonder dat er moeite gedaan wordt om te beluisteren wat Tom inhoudelijk gezegd heeft. Dan wordt het wel een heel oppervlakkige discussie.

Nu ben in geen voorstander van hoe Tom voor zichzelf begonnen is in Oldenbroek (andere discussie), maar zolang hij geen verkeerde dingen gezegd heeft in ON (en ik ga er vanuit dat dat zo is), weiger ik zijn optreden in dit programma te veroordelen.
Ook wanneer je als ‘behang’ fungeert in zo’n programma zou je er weg moeten blijven wanneer je iets hebt met het gedachtengoed van de SGP.
Hij heeft gewoon meegepraat. Dus we hoeven niet te bediscussiëren of het passend is om als behang te functioneren. Dat doet helemaal niet ter zake.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De SGP - een open partij

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef:(...)
Herman schreef:(...)
Ik geef toe dat er plekken zijn waar je niet hoort tekomen, zoals inderdaad een bordeel. Een plek doet er dus inderdaad toe.

Toch stoort het mij dat het al pagina's over deplek gaat, maar niet over de inhoud van wat Tom zegt.

Ten tweede werd er iets gezegd over het feit dat hij naast Baudet zit. Nu heeft Baudet zeer foute standpunten, en uit hij die op een zeer respectloze wijze (waar Tom hem in het programma op aansprak). Maar toch vertegenwoordigd hij een gedeelte van het Nederlandse volk. Ik vind het zeer onjuist om in een democratie een gedeelte van de volksvertegenwoordigers te moeten mijden, omdat je anders fout bent. Dat is zeer ondemocratisch.

Daarnaast ben ik radicaal tegen racisme. Maar het is wel heel makkelijk tegenwoordig om mensen of programma's met het label racisme monddood te maken, terwijl dat uitspraken dat soms helemaal niet zijn. Vooral de linkse woke groepering gebruikt de term racisme structureel om elk tegengeluid de nek om te draaien. En er zijn echt goede rechtse argumenten tegen het woke gedachtengoed, die niet racistisch van aard zijn.

Dat maakt dat ik weerstand ervaar bij het labellen van een rechts programma als racistisch, en het verklaren van Tom als foute jongen door guilt by association.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Het hele uitsluiten van mensen vanwege hun opvattingen is een gevaar voor sociale cohesie. Ik vind Baudet een gevaarlijke man, maar juist daarom moet je wel met hem in gesprek gaan. Ik zou dat zelf ook doen. Uiteindelijk zijn er veel kiezers die enig gezond verstand hebben, ook al horen ze graag wat hen goed uitkomt, en daar draait ON op.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De SGP - een open partij

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:Het feit dat je een generiek oordeel over dit deel van het politiek bestel hebt, betekent overigens niet dat je dus gelijk woke bent. Dat zijn nu juist van die opmerkingen die het geheel in twee tegenover elkaar staande kampen verdelen, die geen recht doen aan de ingewikkelde werkelijkheid.
Ik begrijp het dat je tegen opmerkingen ben, die "het geheel in twee tegenover elkaar staande kampen verdelen", en geen "recht doen aan de ingewikkelde werkelijkheid". Echter doe je exact hetzelfde in deze discussie, aangezien je een generiek oordeel over de heer de Nooijer en "dit deel van het politiek bestel" prima vind. Daarmee doe je ook geen recht aan de ingewikkelde werkelijkheid, en deel je iedereen die op enige wijze met hen omgaat in een kamp in. En dat is ook precies wat er in deze discussie gebeurt.

Overigens vind ik de FvD op veel vlakken de grenzen van het fatsoen en van de waarheid overschrijden. Maar ik geloof ik absoluut niet dat Tom de Nooijer behoort tot "hen die dat bestel willen omverwerpen". Ik reken mezelf daar wel toe, aangezien ik als SGPer voor de theocratie ben.

Verder trek ik me terug uit deze discussie. Voor ik zelf nog ingedeeld wordt bij extreem rechts, racistisch en "de foute jongens" (wat de meer Woke-georienteerde forumleden toch al zullen doen).
Welnee. Ik ben heel links, en ik ben het geheel met je eens.

Bovendien heeft Tom wel rechtse standpunten, maar ik heb echt nooit iets extreemrechts uit zijn mond gehoord.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De SGP - een open partij

Bericht door J.C. Philpot »

Erik1960 schreef:Ook wanneer je als ‘behang’ fungeert in zo’n programma zou je er weg moeten blijven (...)
Zelfs het behang dat in de studio aan de muur is geplakt is tegenwoordig al "guilty by association", zo ver gaat het :D
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De SGP - een open partij

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Welnee. Ik ben heel links, en ik ben het geheel met je eens. Bovendien heeft Tom wel rechtse standpunten, maar ik heb echt nooit iets extreemrechts uit zijn mond gehoord.
DDD schreef:Ik ben het hier helemaal mee eens. Het hele uitsluiten van mensen vanwege hun opvattingen is een gevaar voor sociale cohesie. Ik vind Baudet een gevaarlijke man, maar juist daarom moet je wel met hem in gesprek gaan. Ik zou dat zelf ook doen.
Exact!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik ben het hier helemaal mee eens. Het hele uitsluiten van mensen vanwege hun opvattingen is een gevaar voor sociale cohesie. Ik vind Baudet een gevaarlijke man, maar juist daarom moet je wel met hem in gesprek gaan. Ik zou dat zelf ook doen. Uiteindelijk zijn er veel kiezers die enig gezond verstand hebben, ook al horen ze graag wat hen goed uitkomt, en daar draait ON op.
Ik vind dat tamelijk lastig. Hoe zij jij de strafbaarheid van de holocaust ontkenning? En het publicatieverbod van Mein Kampf? Volgens mij is de relatie tussen in gesprek zijn en uitsluiting iets ingewikkelder. Je kunt jezelf ook uitsluiten van sociale cohesie door standpunten of ideeën uit te dragen die het betamelijke ver overschrijden. En die uitsluiting vind onder andere plaats in het publieke debat.
Plaats reactie