De SGP - een open partij

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De SGP - een open partij

Bericht door -DIA- »

Bonny schreef:
Erik1960 schreef:
merel schreef:Weet iemand in hoeverre bepaalde politieke partijen verboden kunnen worden? Hoe ver mag je gaan met het verspreiden van leugens, complotten en aanzetten tot haat?
als ik zie hoeveel moeite het kostte om bepaalde motorclubs verboden te krijgen, zal dat niet meevallen. Er is een grondwettelijk recht op vereniging en alleen het openbaar ministerie kan de rechter vragen een verbod in te stellen.
Het heeft heel veel moeite gekost om destijds CP'86 verboden te krijgen. Crux hierbij was dat die partij opriep tot geweld
Bij de SGP ging dat makkelijker. Toen de partij als ongewenst werd gezien hebben ze zichzelf gewoon aangepast. Dat lidmaatschap van vrouwen zou dan nog wel een poos duren. Maar daar had de partij zich toch een beetje op verkeken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Bourdon16 »

De bijdrage van de SGP beluisterd over de transgenderwet.
Ik ben dankbaar dat dit geluid ook nog wordt gehoord in de tweede kamer.
Wat zijn we als land toch ver bij God vandaan.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De SGP - een open partij

Bericht door -DIA- »

Gisteren was hier een tijdrede, (SGP) waar ds. G. Beens in voorging
Hij sprak n.a.v. Jeremia 6:16a
Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij...
Het thema was: Staan op het goede pad.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Henk J »

https://fvd.nl/events/borrellezing-hans ... -breevaart
Valt dit in de categorie dat je met iedereen het gesprek aan moet gaan of is het toch onverstandig? Ik neig naar het tweede, zeker gezien het antisemitisme, houding naar Oekraïne en de uitspraken van Baudet over het christendom.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De SGP - een open partij

Bericht door HersteldHervormd »

Henk J schreef:https://fvd.nl/events/borrellezing-hans ... -breevaart
Valt dit in de categorie dat je met iedereen het gesprek aan moet gaan of is het toch onverstandig? Ik neig naar het tweede, zeker gezien het antisemitisme, houding naar Oekraïne en de uitspraken van Baudet over het christendom.
Je bedoelt dat je er misschien wel naartoe wilt?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Bertiel »

Dhr van Meeuwen heeft er gelukkig duidelijk afstand van genomen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De SGP - een open partij

Bericht door J.C. Philpot »

Henk J schreef:https://fvd.nl/events/borrellezing-hans ... -breevaart
Valt dit in de categorie dat je met iedereen het gesprek aan moet gaan of is het toch onverstandig? Ik neig naar het tweede, zeker gezien het antisemitisme, houding naar Oekraïne en de uitspraken van Baudet over het christendom.
Ik kan de FvD geen "nette" politieke partij meer noemen. Gezien de onberekenbare en bizarre uitspraken en acties van FVDers (en niet hetm inste dhr. Baudet), lijkt het me goed om als SGP zo veel mogelijk distantie te bewaren tot deze partij.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: De SGP - een open partij

Bericht door newton »

Henk J schreef:https://fvd.nl/events/borrellezing-hans ... -breevaart
Valt dit in de categorie dat je met iedereen het gesprek aan moet gaan of is het toch onverstandig? Ik neig naar het tweede, zeker gezien het antisemitisme, houding naar Oekraïne en de uitspraken van Baudet over het christendom.
Bekijk de standpunten van FvD maar eens
Standpunten FvD schreef:Mensen met uitzichtloos en ondraaglijk lijden moet de mogelijkheid worden geboden tot euthanasie. De huidige euthanasiepraktijk is veilig voor patiënt en arts, zorgvuldig, transparant en toetsbaar, en heeft een groot draagvlak onder alle beroepsgroepen. Wij steunen dan ook het recht van mensen aan het einde van hun leven die ondraaglijk lijden om voor euthanasie te kiezen.
Openlijk geflirt met FvD lijkt mij niet wenselijk voor SGP-ers. Van Meeuwen is daar gelukkig ook heel duidelijk in:
„Deze partij staat inhoudelijk en wat betreft haar manier van optreden heel ver van de SGP af. Ik wijs op de duidelijk antichristelijke uitspraken van de partijleider en het opflakkerend antisemitisme. Het ware beter dat we daar nu uit de buurt blijven”
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Herman »

Henk J schreef:https://fvd.nl/events/borrellezing-hans ... -breevaart
Valt dit in de categorie dat je met iedereen het gesprek aan moet gaan of is het toch onverstandig? Ik neig naar het tweede, zeker gezien het antisemitisme, houding naar Oekraïne en de uitspraken van Baudet over het christendom.
Het gaat om een lezing elders. De beïnvloeding vindt dus plaats vanuit de SGP hoek naar de andere kant. Ik vind het in dat licht niet zo'n probleem. Ook het te bespreken onderwerp vind ik acceptabel. Daarnaast vind ik al die polarisatie eigenlijk ook maar niks. Hoewel de lezing mijn voorkeur niet heeft, vind ik dat moraliserend afkeuren op twitter (doorgaans met grote woorden en zonder argumentatie) ook niet echt een navolgenswaardige houding.
En het derde is dat de zwaar conservatieve hoek in de SGP natuurlijk zijn eigen narratief heeft. De SGPj heeft geprobeerd om een motie om het antisemitisme van de FvD te veroordelen aanvaard te krijgen, maar de motie is verworpen. Volgens mij moet je dan wél het gesprek aan gaan en ook helder aangeven waar de grenzen liggen tussen welke normen in onze cultuur het nog waard zijn christelijk te noemen en welke niet. Je eigen jeugd is namelijk niet eens meer moreel in het gareel te houden, of je moet concluderen dat ook de SGP'ers elkaar volstrekt niet meer begrijpen. De SGP is wel mijn partij, hoewel ik anders zou stemmen inzake de boeren- en klimaatproblematiek en ook in de vluchtelingenproblematiek.

Het is dan weer jammer om te lezen dat een door de SGP gesteunde motie in de lokale politiek om de lastenverhoging van burgers te maximeren op 3% is verworpen.
Online
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De SGP - een open partij

Bericht door DDD »

Dat van die motie viel mij ook op. Maar je moet dan eigenlijk de precieze formuleringen weten en de argumentatie die daarover aan de orde kwam.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:….
Het is dan weer jammer om te lezen dat een door de SGP gesteunde motie in de lokale politiek om de lastenverhoging van burgers te maximeren op 3% is verworpen.
De motie van de lokale SGP was een motie om onbedoeld zwangere vrouwen te ondersteunen zodat geld- en huisvestingszorgen geen reden voor abortus hoeven zijn ;) . Die is helaas verworpen. Weet iemand of een dergelijk verzoek in meer gemeenten is gedaan?

Het amendement om de ozb niet met 8,7% maar met 3% te laten stijgen helaas ook verworpen….
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:
Henk J schreef:https://fvd.nl/events/borrellezing-hans ... -breevaart
Valt dit in de categorie dat je met iedereen het gesprek aan moet gaan of is het toch onverstandig? Ik neig naar het tweede, zeker gezien het antisemitisme, houding naar Oekraïne en de uitspraken van Baudet over het christendom.
Ik kan de FvD geen "nette" politieke partij meer noemen. Gezien de onberekenbare en bizarre uitspraken en acties van FVDers (en niet hetm inste dhr. Baudet), lijkt het me goed om als SGP zo veel mogelijk distantie te bewaren tot deze partij.
Helemaal eens. Ik was blij met de wijze woorden van Dick van Meeuwen.
Cultuurchristendom is geen redding.

Er is een groepje conservatieve SGP'ers, die graag anders wil.
Dat clubje wil niet anders dan zo nauw mogelijk samenwerken met FVD. Zelf helemaal overstappen vinden ze dan nog een stap te ver.
Al zou dat wel voor een stuk minder polarisatie zorgen binnen de SGP achterban.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Henk J »

HersteldHervormd schreef:
Henk J schreef:https://fvd.nl/events/borrellezing-hans ... -breevaart
Valt dit in de categorie dat je met iedereen het gesprek aan moet gaan of is het toch onverstandig? Ik neig naar het tweede, zeker gezien het antisemitisme, houding naar Oekraïne en de uitspraken van Baudet over het christendom.
Je bedoelt dat je er misschien wel naartoe wilt?
Nee, ik heb het boek van de heer Van den Breevaart over populisten in de kast staan maar ik vond het een teleurstellend boek. Hij neemt mijns inziens veel te weinig afstand van partijen die in de kern de rechtsstaat niet of nauwelijks respecteren. Nu ben ik niet voor het op voorhand uitsluiten van partijen, plaatselijk kun je misschien prima samenwerken met FvD of de PVV maar landelijk lijkt het mij dat de huidige partijleiders vooral zichzelf uitsluiten.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De SGP - een open partij

Bericht door parsifal »

Henk J schreef:
HersteldHervormd schreef:
Henk J schreef:https://fvd.nl/events/borrellezing-hans ... -breevaart
Valt dit in de categorie dat je met iedereen het gesprek aan moet gaan of is het toch onverstandig? Ik neig naar het tweede, zeker gezien het antisemitisme, houding naar Oekraïne en de uitspraken van Baudet over het christendom.
Je bedoelt dat je er misschien wel naartoe wilt?
Nee, ik heb het boek van de heer Van den Breevaart over populisten in de kast staan maar ik vond het een teleurstellend boek. Hij neemt mijns inziens veel te weinig afstand van partijen die in de kern de rechtsstaat niet of nauwelijks respecteren. Nu ben ik niet voor het op voorhand uitsluiten van partijen, plaatselijk kun je misschien prima samenwerken met FvD of de PVV maar landelijk lijkt het mij dat de huidige partijleiders vooral zichzelf uitsluiten.
Ik ben het hier wel mee eens, al maak ik me niet alleen zorgen om deze partijen. We hebben ook een regering die er voor heeft gekozen dwangsommen te betalen in plaats van de rechter volgen. Hoe vaak worden wetsvoorstellen teruggefloten. Soms zelfs als je het al ver van te voren zie aankomen (stop op gezinshereniging).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De SGP - een open partij

Bericht door MGG »

De SGP heeft haar tweede zetel in de 1e kamer aan FvD te danken. Nu is dat geen reden om jezelf anders op te stellen, maar met een genuanceerde houding tov van FvD zijn ze de SGP mogelijk ook in de toekomst goed gezind.
Plaats reactie