De SGP - een open partij

Bertiel
Berichten: 4590
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Bertiel »

Er staat in het artikel dat er juist op ethische vraagstukken wel overeenstemming was.
Je insinuaties raken kant nog wal
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De SGP - een open partij

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:Er staat in het artikel dat er juist op ethische vraagstukken wel overeenstemming was.
Je insinuaties raken kant nog wal
Nou, ik weet het niet. Kant nog wal is sterk uitgedrukt. Ik zie die tendensen wel. De SGP is vanouds meer voor de Bijbelse lijn. De CU is eerder geneigd tot concessies of compromissen. Overigens... insinueren is ook iets wat we wel degelijk moeten kunnen onderbouwen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Philip
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Philip »

-DIA- schreef:
Bertiel schreef:Er staat in het artikel dat er juist op ethische vraagstukken wel overeenstemming was.
Je insinuaties raken kant nog wal
Nou, ik weet het niet. Kant nog wal is sterk uitgedrukt. Ik zie die tendensen wel. De SGP is vanouds meer voor de Bijbelse lijn. De CU is eerder geneigd tot concessies of compromissen. Overigens... insinueren is ook iets wat we wel degelijk moeten kunnen onderbouwen.
Welke tendens zie je dan in het Europees parlement? Noem eens één voorbeeld van een verschil?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De SGP - een open partij

Bericht door -DIA- »

Philip schreef:
-DIA- schreef:
Bertiel schreef:Er staat in het artikel dat er juist op ethische vraagstukken wel overeenstemming was.
Je insinuaties raken kant nog wal
Nou, ik weet het niet. Kant nog wal is sterk uitgedrukt. Ik zie die tendensen wel. De SGP is vanouds meer voor de Bijbelse lijn. De CU is eerder geneigd tot concessies of compromissen. Overigens... insinueren is ook iets wat we wel degelijk moeten kunnen onderbouwen.
Welke tendens zie je dan in het Europees parlement? Noem eens één voorbeeld van een verschil?
Je vormt een beeld van een partij door jarenlang de kranten en andere media te volgen, en om uit al die media één of twee punten naar voren te halen is lastig. Ik weet het, wie eraan wil, kan me hierop veroordelen, want ik vindt dit vanzelf ook zelf een zwak antwoord. Het beeld vormt zich langzaam, en daar is niet altijd één punt te noemen. Ik sprak ook van tendensen die we waarnamen. Daarvoor hebben we een lange periode van waarnemen nodig. Dan nog kan een eigen waarneming 'individueel gekleurd' zijn. Dat is niet wat ik wil, want objectiviteit is wel gewenst en probeer ook zoveel mogelijk objectief te blijven, al is objectiviteit nooit helemaal 100 % objectief. Bij niemand, als ik me niet vergis.
Om toch iets noemen: De SGP is vooral in verleden, een partij die echt Bijbels denkt, en daarin getuigenis heeft gegeven. Helaas zien we hier een afzwakking. Dan zou je denken dat de SGP in de richting van de CU kruipt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Ad Anker »

Je ziet een afzwakking in jouw beeld van Bijbels denken en het getuigenis daarvan. Dat kan natuurlijk. Je ziet soms initiatieven die daarop anticiperen. Er worden dan nieuwsbrieven verspreid of een stichting opgericht, zoals 'in het spoor.'

Ik denk niet dat de afzwakking het euvel is maar dat de liefde bij jou en mij verdwijnt. We weten het zelf allemaal zo goed. We willen de ander wel uitnemender achten dan onszelf, als het maar in onze straat past.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De SGP - een open partij

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:Je ziet een afzwakking in jouw beeld van Bijbels denken en het getuigenis daarvan. Dat kan natuurlijk. Je ziet soms initiatieven die daarop anticiperen. Er worden dan nieuwsbrieven verspreid of een stichting opgericht, zoals 'in het spoor.'

Ik denk niet dat de afzwakking het euvel is maar dat de liefde bij jou en mij verdwijnt. We weten het zelf allemaal zo goed. We willen de ander wel uitnemender achten dan onszelf, als het maar in onze straat past.
Dat heel mooi gezegd... maar het was beter als we dat toch wat anders verwoorden. Ik zie wat vaak inderdaad de werkelijkheid is. Maar is een waarnemen van deze dingen zonder leed goed? Ik denk dat we beter af zouden zijn als we het eens niet meer zo goed zouden weten en het ons in verlegenheid en verslagenheid zou brengen. En daarbij, we beseffen ook heel goed, al zien we waar het zou moeten komen, dat we onszelf ook niet op die plek kunnen krijgen. Toch kan ik dit alles niet stoïcijns aan me voorbij laten gaan. Ik zie heel duidelijk een afdwalen van de oude beginselen. Ik heb ook nog nooit gelezen dat een afdwalen gezegend wordt. En ik weet het wel, we zien dit niet meer als afdwalen. Dat is ook wat...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Om toch iets noemen: De SGP is vooral in verleden, een partij die echt Bijbels denkt, en daarin getuigenis heeft gegeven. Helaas zien we hier een afzwakking. Dan zou je denken dat de SGP in de richting van de CU kruipt.
Ik denk juist waar te nemen dat de SGP onder druk van de populariteit in (een deel van) de achterban van o.a. Tom de Nooijer en het FVD de neiging heeft om mee te bewegen naar meer radicale standpunten.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De SGP - een open partij

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Om toch iets noemen: De SGP is vooral in verleden, een partij die echt Bijbels denkt, en daarin getuigenis heeft gegeven. Helaas zien we hier een afzwakking. Dan zou je denken dat de SGP in de richting van de CU kruipt.
Ik denk juist waar te nemen dat de SGP onder druk van de populariteit in (een deel van) de achterban van o.a. Tom de Nooijer en het FVD de neiging heeft om mee te bewegen naar meer radicale standpunten.
Dit zien we ook. Maar gelukkig, voor zover ik waarneem een klein deel, met name, zo het me toeschijnt, onder jongeren. Toenadering of sympathiseren met FvD is niet anders dan zeer verwerpelijk te noemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Geytenbeekje »

https://www.rd.nl/artikel/983231-breuk- ... -parlement

Wat jammer zeg. Kwee niet op wie je dan zou moeten stemmen, want CU vind ik net wat te eurofiel en te groen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef:https://www.rd.nl/artikel/983231-breuk- ... -parlement

Wat jammer zeg. Kwee niet op wie je dan zou moeten stemmen, want CU vind ik net wat te eurofiel en te groen.
Je kunt gewoon SGP stemmen, maar dat is hoogstwaarschijnlijk een verloren stem.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef:https://www.rd.nl/artikel/983231-breuk- ... -parlement

Wat jammer zeg. Kwee niet op wie je dan zou moeten stemmen, want CU vind ik net wat te eurofiel en te groen.
Je kunt gewoon SGP stemmen, maar dat is hoogstwaarschijnlijk een verloren stem.
Ja, precies. Nou ja wellicht stem ik alsnog gwn op de CU, enkel vanwege het feit dat ze christenvervolging aankaarten.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De SGP - een open partij

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef:https://www.rd.nl/artikel/983231-breuk- ... -parlement

Wat jammer zeg. Kwee niet op wie je dan zou moeten stemmen, want CU vind ik net wat te eurofiel en te groen.
Je kunt gewoon SGP stemmen, maar dat is hoogstwaarschijnlijk een verloren stem.
Maar een SGP stem gaat waarschijnlijk niet naar een partij als de SP of D66, om maar wat te noemen. Hoe worden zulke reststemmen eigenlijk verdeeld, zo die verdeeld worden? Er is immers dan wel een stem uitgebracht...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef:https://www.rd.nl/artikel/983231-breuk- ... -parlement

Wat jammer zeg. Kwee niet op wie je dan zou moeten stemmen, want CU vind ik net wat te eurofiel en te groen.
Je kunt gewoon SGP stemmen, maar dat is hoogstwaarschijnlijk een verloren stem.
Maar een SGP stem gaat waarschijnlijk niet naar een partij als de SP of D66, om maar wat te noemen. Hoe worden zulke reststemmen eigenlijk verdeeld, zo die verdeeld worden? Er is immers dan wel een stem uitgebracht...
Ik ga ervan uit dat het een verloren stem is.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De SGP - een open partij

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef:https://www.rd.nl/artikel/983231-breuk- ... -parlement

Wat jammer zeg. Kwee niet op wie je dan zou moeten stemmen, want CU vind ik net wat te eurofiel en te groen.
Je kunt gewoon SGP stemmen, maar dat is hoogstwaarschijnlijk een verloren stem.
Maar een SGP stem gaat waarschijnlijk niet naar een partij als de SP of D66, om maar wat te noemen. Hoe worden zulke reststemmen eigenlijk verdeeld, zo die verdeeld worden? Er is immers dan wel een stem uitgebracht...
Ik ga ervan uit dat het een verloren stem is.
Ik heb het even nagespeurd, en de stem blijkt dan inderdaad verloren, tenminste in Nederland wel.
https://www.bnnvara.nl/pauw/artikelen/d ... at-stemmen
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Philip
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Philip »

Bij de vorige Europese verkiezingen waren 189.579 stemmen nodig voor een zetel. Bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen haalde de SGP 218.950 stemmen.

Dat klinkt niet onmogelijk, maar dat is het waarschijnlijk wel. SGP-CU haalde namelijk in totaal 375.660 zetels. Als je dat gedeeld door twee doet, hebben beide partijen geen zetel. En de CU is groter dan de SGP.
Plaats reactie