Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:En natuurlijk aanvaard ik jullie nederige excuses voor jullie posts van het verleden :)
1.Ik wil me er niet mee bemoeien, volgens mij heb ik in dit topic nergens een bijdrage gegeven,
2. maar je zou zelf het goede voorbeeld kunnen geven in dat topic waar je je enkele dagen geleden sterk vergiste. ;)

1. Dat is dus schuldige nalatigheid maar excuses aanvaard.
2. De objectieve lezer was een andere mening toegedaan.

Ik wil wel excuses maken dat mijn verre voorouders betrokken waren bij de moord op Bonifatius (754).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
De F35 doet mee aan elke grote internationale oefening en imponeert . Er waren hier op het RF die dachten dat wij beter de Gripen konden kopen. Tsjechië heeft dat gedaan maar nu het spannend wordt gaan ze de Gripen vervangen door de F35.
Ik geloof graag dat de F35 state of the art is. Dat neemt niet weg dat het niet toestel nog niet serieus is getest in een oorlog tegen een serieuze vijand.
Ik geeft toe dat ik deze oorlog in deze omvang niet heb zien aankomen maar dat de wereld en ook Europa geen veilige plek is en dat er dus een robuuste krijgsmacht nodig is heb ik altijd wel bepleit. Logisch als je bijna 40 jaar bij de luchtmacht hebt gewerkt :garde
Er worden nu grote (financiële) stappen gezet personeel en materieel en dat is goed. De CAO die is afgesloten met 8.5% loonsverhoging is mooi maar ook veelzeggend over de afgelopen decennia.
Daarvoor hoef je niet bij de krijgsmacht te werken. Ik vind en vind dat namelijk ook
Wat ik mis is een duidelijk visie op het soort krijgsmacht dat Nederland wil. Nu is het van alles een beetje meer en oude spullen vervangen door nieuwe maar dat laat nu niet echt een visie zien.
Er is nu aandacht vanwege de oorlog in Oekraïne. Na de oorlog kan de politieke aandacht zo maar weer verslappen.

Ik ben met jou van mening dat een heldere visie nodig is, zeker ook omdat de Verenigde Staten niet langer een betrouwbare partner zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door huisman »

Inmiddels is de 1000ste F 35 afgeleverd. Toestel vliegt nu bij 17 luchtmachten op 32 vliegvelden en 11 schepen.

Er zijn al meer dan 2500 besteld en de orders blijven binnenstromen. Heeft natuurlijk te maken met de vele oorlogen en dreiging van oorlog.

Er was ook op dit forum cynisme over dit toestel. Het hele project is een groot succes. Zoals ik had verwacht :garde Ik ben oprecht dankbaar dat Nederland weer het beste toestel heeft aangeschaft. Moeten nog wel extra orders bij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Ambtenaar »

Het gaat natuurlijk om verhouding tussen prijs en kwaliteit..Dat daargelaten ben ik met je eens dat we er meer van nodig hebben.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door MGG »

huisman schreef: 19 jan 2024, 18:26 Inmiddels is de 1000ste F 35 afgeleverd. Toestel vliegt nu bij 17 luchtmachten op 32 vliegvelden en 11 schepen.

Er zijn al meer dan 2500 besteld en de orders blijven binnenstromen. Heeft natuurlijk te maken met de vele oorlogen en dreiging van oorlog.

Er was ook op dit forum cynisme over dit toestel. Het hele project is een groot succes. Zoals ik had verwacht :garde Ik ben oprecht dankbaar dat Nederland weer het beste toestel heeft aangeschaft. Moeten nog wel extra orders bij.
Weet jij of de prijs gestegen is? Met het oog op de toenemende vraag en inflatie zou dat logisch zijn. Aan de andere kant kunnen de vaste kosten over veel grotere aantallen gedeeld worden.

Ik ben opzich voor extra vliegtuigen, maar waar moet het budget vandaan komen?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door huisman »

MGG schreef: 19 jan 2024, 18:46
huisman schreef: 19 jan 2024, 18:26 Inmiddels is de 1000ste F 35 afgeleverd. Toestel vliegt nu bij 17 luchtmachten op 32 vliegvelden en 11 schepen.

Er zijn al meer dan 2500 besteld en de orders blijven binnenstromen. Heeft natuurlijk te maken met de vele oorlogen en dreiging van oorlog.

Er was ook op dit forum cynisme over dit toestel. Het hele project is een groot succes. Zoals ik had verwacht :garde Ik ben oprecht dankbaar dat Nederland weer het beste toestel heeft aangeschaft. Moeten nog wel extra orders bij.
Weet jij of de prijs gestegen is? Met het oog op de toenemende vraag en inflatie zou dat logisch zijn. Aan de andere kant kunnen de vaste kosten over veel grotere aantallen gedeeld worden.

Ik ben opzich voor extra vliegtuigen, maar waar moet het budget vandaan komen?
De prijs per toestel is in zo’n groot project altijd natte vingerwerk. Als ik zie dat ook landen met veel kleinere economieën dan ons land de F35 kopen in ongeveer dezelfde aantallen zou geld niet het probleem moeten zijn.
Defensie heeft een veel groter budget voor aankoop materieel. De productiecapaciteit van de fabrikant is meer de vertragende factor dan het vinden van budget.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Ambtenaar »

Sterker nog, Defensie krijgt het geld niet weggezet.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Psalm »

Het zou mooi zijn als Oekraïne ook veel F35 gevechtsvliegtuigen in handen zou krijgen. Dan kunnen ze vanuit de lucht de Russische verdedigingslinies goed raken. Verder lijkt het me handig om in Rusland zelf aanvallen uit te voeren. Denk aan wapenproductie fabrieken, radar systemen, netwerk, transport. Als Oekraïne dit lang volhoudt komt het land vanzelf op z'n gat en hebben we er de komende tijd geen last meer van.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 20 jan 2024, 12:10 Sterker nog, Defensie krijgt het geld niet weggezet.
Klopt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Ambtenaar »

Psalm schreef: 20 jan 2024, 14:27 Het zou mooi zijn als Oekraïne ook veel F35 gevechtsvliegtuigen in handen zou krijgen. Dan kunnen ze vanuit de lucht de Russische verdedigingslinies goed raken. Verder lijkt het me handig om in Rusland zelf aanvallen uit te voeren. Denk aan wapenproductie fabrieken, radar systemen, netwerk, transport. Als Oekraïne dit lang volhoudt komt het land vanzelf op z'n gat en hebben we er de komende tijd geen last meer van.
Die F35 gaan ze niet krijgen zolang ze in oorlog zijn, en al helemaal niet als ze gebruikt worden om doelen in Rusland aan te vallen.

Biden was vrij helder, hij wil Oekraïne een goede positie aan de onderhandelingstafel geven. Dat is wat anders dan de EU die wil dat Oekraïne de oorlog wint, maar dat verder niet kan ondersteunen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door refo »

Ambtenaar schreef: 20 jan 2024, 16:27
Psalm schreef: 20 jan 2024, 14:27 Het zou mooi zijn als Oekraïne ook veel F35 gevechtsvliegtuigen in handen zou krijgen. Dan kunnen ze vanuit de lucht de Russische verdedigingslinies goed raken. Verder lijkt het me handig om in Rusland zelf aanvallen uit te voeren. Denk aan wapenproductie fabrieken, radar systemen, netwerk, transport. Als Oekraïne dit lang volhoudt komt het land vanzelf op z'n gat en hebben we er de komende tijd geen last meer van.
Die F35 gaan ze niet krijgen zolang ze in oorlog zijn, en al helemaal niet als ze gebruikt worden om doelen in Rusland aan te vallen.

Biden was vrij helder, hij wil Oekraïne een goede positie aan de onderhandelingstafel geven. Dat is wat anders dan de EU die wil dat Oekraïne de oorlog wint, maar dat verder niet kan ondersteunen.
En intussen lijdt de bevolking onder deze twee politieke meningen. Zelensky wil nog eens een paar honderdduizend mannen extra onder de wapens brengen. Een komiek als regeringsleider, hoe erg kun je het als land treffen in deze situatie.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Psalm »

refo schreef: 20 jan 2024, 17:13 En intussen lijdt de bevolking onder deze twee politieke meningen. Zelensky wil nog eens een paar honderdduizend mannen extra onder de wapens brengen. Een komiek als regeringsleider, hoe erg kun je het als land treffen in deze situatie.
Dus Oekraïne moet zich maar overgeven?
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Psalm »

Ambtenaar schreef: 20 jan 2024, 16:27
Psalm schreef: 20 jan 2024, 14:27 Het zou mooi zijn als Oekraïne ook veel F35 gevechtsvliegtuigen in handen zou krijgen. Dan kunnen ze vanuit de lucht de Russische verdedigingslinies goed raken. Verder lijkt het me handig om in Rusland zelf aanvallen uit te voeren. Denk aan wapenproductie fabrieken, radar systemen, netwerk, transport. Als Oekraïne dit lang volhoudt komt het land vanzelf op z'n gat en hebben we er de komende tijd geen last meer van.
Die F35 gaan ze niet krijgen zolang ze in oorlog zijn, en al helemaal niet als ze gebruikt worden om doelen in Rusland aan te vallen.

Biden was vrij helder, hij wil Oekraïne een goede positie aan de onderhandelingstafel geven. Dat is wat anders dan de EU die wil dat Oekraïne de oorlog wint, maar dat verder niet kan ondersteunen.
Verdediging is ook aanvallen. Het feit dat Rusland Oekraïne is binnen gevallen geeft de legitimatie voor Oekraïne om hetzelfde de te doen. Het is niet onrealistisch om te verwachten dat Rusland na Oekraïne ook een van de baltische staten zal aanvallen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door huisman »

Psalm schreef: 20 jan 2024, 17:16
refo schreef: 20 jan 2024, 17:13 En intussen lijdt de bevolking onder deze twee politieke meningen. Zelensky wil nog eens een paar honderdduizend mannen extra onder de wapens brengen. Een komiek als regeringsleider, hoe erg kun je het als land treffen in deze situatie.
Dus Oekraïne moet zich maar overgeven?
refo vindt dat Oekraïne geen recht heeft op zelfstandigheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door elbert »

huisman schreef: 20 jan 2024, 18:41
Psalm schreef: 20 jan 2024, 17:16
refo schreef: 20 jan 2024, 17:13 En intussen lijdt de bevolking onder deze twee politieke meningen. Zelensky wil nog eens een paar honderdduizend mannen extra onder de wapens brengen. Een komiek als regeringsleider, hoe erg kun je het als land treffen in deze situatie.
Dus Oekraïne moet zich maar overgeven?
refo vindt dat Oekraïne geen recht heeft op zelfstandigheid.
Het vreemde is ook dat Rusland veel meer mannen onder de wapens brengt en er ook meer Russische soldaten sterven dan Oekraiense, maar refo hun levens blijkbaar niet belangrijk vindt.
Het geeft maar aan dat Russische propaganda blijkbaar heel effectief is bij sommigen. Daarom ook de referentie naar Zelensky als komiek, de propaganda uit Moskou hamert hier ook steeds op.
Dat Poetin een kille KGB agent is die niet op een paar levens meer of minder kijkt, is daarbij blijkbaar minder erg dan dat een regeringsleider ooit komiek is geweest.
Plaats reactie