Koopzondag

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koopzondag

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Ede is blijkbaar zo'n beetje het Griekenland van de Veluwe. Mooi gebied om op vakantie te gaan, maar voor democratie moet je er niet zijn.
INDERDAAD!
Wat een flop zeg. Dit bewijst overigens dat referenda de boel echt niet democratischer maken. Voor beslissingen hebben we nu juist verkiezingen en een gekozen volksvertegenwoordiging uitgevonden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Koopzondag

Bericht door Pimpelmees »

Het referendum bevatte drie vragen en de uitkomst op alledrie was "nee". Je moet wel heel veel lef hebben om vervolgens toch voor "ja" te gaan door de stemmen van de buitenwijken niet serieus te nemen. Maar het is precies wat er gebeurd is (waarmee de volksraadpleging tot een aanfluiting is verworden).
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Koopzondag

Bericht door Curatorium »

Tiberius schreef:Ede is blijkbaar zo'n beetje het Griekenland van de Veluwe. Mooi gebied om op vakantie te gaan, maar voor democratie moet je er niet zijn.
Haha, daar heb je een punt. Al was het bij dit referendum (zoals alle referenda in Nederland) tevoren al duidelijk dat dit een niet bindende volksraadpleging was. Ik sta er dan ook niet raar van te kijken. De inwoners is naar de mening gevraagd, het referendum heeft juridisch en politiek geen enkele waarde. Wat de politiek er vervolgens mee doet is hun keuze. Zo werkt het nou eenmaal.
Al blijkt het wel dat er gewoon niet naar de inwoners geluisterd wordt, maar politici de eigen mening en ideeën belangrijker vinden.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Koopzondag

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef:Het probleem met de koopzondagen blijft toch wel dat m.i dit niet thuishoort in het domein.waarover Men gezamelijk beslist. Dit betreft gewoon de vrijheid, Men benadeeld namelijk niemand. Dit itt tot b.v. belastingen.

Ik kan dus ergens de opmerking dat in ede democratie wordt misbruikt wel plaatsen.

In ieder geval kan ik niet goed uitleggen waarom anderen niet mogen winkelen maar de kerken wel open moeten zijn voor de liefhebbers.
Ik vind wel dat ze iemand benadelen.
De kleine zelfstandige bijvoorbeeld die doordeweeks omzet misloopt en waar de kosten van zondags openstelling te hoog zijn en/of dit principieel niet willen of kunnen.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Koopzondag

Bericht door modesto »

Dit soort "benadeling" heet concurrentie en vormt een wezenlijk onderdeel van ons economisch systeem. Concurrentie in de markt is in het algemeen positief voor consumenten, hoewel er natuurlijk ook bezwaren aan kleven. (Voor alle duidelijkheid: ik ben tegen zondagsopenstelling van winkels.)
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koopzondag

Bericht door Mara »

Op de site van de ING hebben ze elke dag een vraag.
Vandaag was het deze vraag:
Aan winkelen op een koopzondag…
32.330 mensen hadden reeds gestemd, daarvan heeft 45% nooit behoefte, en 43% soms behoefte.
9% stemde slechts op vaak.
Ik vind dit best opmerkelijk, daar de voorstanders beweren dat de tegenstanders (meestal christenen) de minderheid dus, niet hun wil moeten opleggen aan de meerderheid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Koopzondag

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Op de site van de ING hebben ze elke dag een vraag.
Vandaag was het deze vraag:
Aan winkelen op een koopzondag…
32.330 mensen hadden reeds gestemd, daarvan heeft 45% nooit behoefte, en 43% soms behoefte.
9% stemde slechts op vaak.
Ik vind dit best opmerkelijk, daar de voorstanders beweren dat de tegenstanders (meestal christenen) de minderheid dus, niet hun wil moeten opleggen aan de meerderheid.
Dat laatste geldt op meer terreinen. Men noemt het wel de intolerantie van de toleranten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Koopzondag

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Mara schreef:Op de site van de ING hebben ze elke dag een vraag.
Vandaag was het deze vraag:
Aan winkelen op een koopzondag…
32.330 mensen hadden reeds gestemd, daarvan heeft 45% nooit behoefte, en 43% soms behoefte.
9% stemde slechts op vaak.
Ik vind dit best opmerkelijk, daar de voorstanders beweren dat de tegenstanders (meestal christenen) de minderheid dus, niet hun wil moeten opleggen aan de meerderheid.
Dat laatste geldt op meer terreinen. Men noemt het wel de intolerantie van de toleranten.
De redenering van @mara klopt niet helemaal, denk ik. Van de 45% die er nooit behoefte aan heeft, zal een deel vast ook een moeite ermee hebben dat anderen er wel gebruik van maken. Door de vraagstelling van ING krijg je niet voor- en tegenstanders van een koopzondag als uitslag.

Daarnaast - maar daar doen we in de christelijke politiek volop aan mee - is deze redenering even goed gebaseerd op 'wat wil het volk?' Zolang dat de goede kant op valt, zijn we 'dankbaar'. Maar het principe is fout, temeer daar wij als Nederland afscheid genomen hebben van God en Zijn woord.

Voorts vind ik de term 'intolerantie van de toleranten' niet goed in dit verband. Deze redenering komt namelijk als een boemerang terug. Wie is er intolerant? Degene die een koopzondag wil verbieden.
Wie is er tolerant? Degene die een koopzondag toestaat, maar uiteraard ook alle ruimte biedt aan kerkmensen om hun hobby op zondag uit te oefenen. Ieder z'n ding.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Koopzondag

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:Op de site van de ING hebben ze elke dag een vraag.
Vandaag was het deze vraag:
Aan winkelen op een koopzondag…
32.330 mensen hadden reeds gestemd, daarvan heeft 45% nooit behoefte, en 43% soms behoefte.
9% stemde slechts op vaak.
Ik vind dit best opmerkelijk, daar de voorstanders beweren dat de tegenstanders (meestal christenen) de minderheid dus, niet hun wil moeten opleggen aan de meerderheid.
Dat laatste geldt op meer terreinen. Men noemt het wel de intolerantie van de toleranten.
De redenering van @mara klopt niet helemaal, denk ik. Van de 45% die er nooit behoefte aan heeft, zal een deel vast ook een moeite ermee hebben dat anderen er wel gebruik van maken. Door de vraagstelling van ING krijg je niet voor- en tegenstanders van een koopzondag als uitslag.

Daarnaast - maar daar doen we in de christelijke politiek volop aan mee - is deze redenering even goed gebaseerd op 'wat wil het volk?' Zolang dat de goede kant op valt, zijn we 'dankbaar'. Maar het principe is fout, temeer daar wij als Nederland afscheid genomen hebben van God en Zijn woord.

Voorts vind ik de term 'intolerantie van de toleranten' niet goed in dit verband. Deze redenering komt namelijk als een boemerang terug. Wie is er intolerant? Degene die een koopzondag wil verbieden.
Wie is er tolerant? Degene die een koopzondag toestaat, maar uiteraard ook alle ruimte biedt aan kerkmensen om hun hobby op zondag uit te oefenen. Ieder z'n ding.
In de praktijk, in veel gevallen klopt het wel, meen ik. Waar men van bepaalde zaken een principiële halszaak maakt, worden christenen vaak niet gehoord. Ik weet niet of men dat met opzet doet, dat zal men nog wel ontkennen, maar de praktijk is wel vaak zo.
De zondagsheiliging is vaak een privézaak geworden. En het weren van een "weigerambtenaar" lijkt normaal te worden. Om maar één voorbeeld te noemen.
Dat is toch ergens als een weg, waar een bord staat: eenrichtingverkeer. Als je van de andere kant komt krijg je ellende.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koopzondag

Bericht door Mara »

De winkels in de gemeente Goes mogen voortaan op zondag open. De gemeenteraad heeft een voorstel van die strekking van GroenLinks aangenomen, meldt Omroep Zeeland.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Koopzondag

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:De winkels in de gemeente Goes mogen voortaan op zondag open. De gemeenteraad heeft een voorstel van die strekking van GroenLinks aangenomen, meldt Omroep Zeeland.
Berichten als deze zijn haast aan de orde van de dag. Ook in een gemeente als Rijssen-Holten is het niet meer vanzelfsprekend dat de winkels op zondag gesloten zijn. Er is vanuit Holten (de voormalige gemeente waar Rijssen in het jaar 2001 gedwongen mee moest fuseren) een sterke druk om de winkels op zondag open te stellen. Met name Albert Heijn in Holten is sterke voorvechter van openstelling.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Koopzondag

Bericht door Fransman »

Gelukkig zijn de winkels in Katwijk nog gesloten, ondanks wij de enige zijn in de regio.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Koopzondag

Bericht door GGotK »

Zeven dagen per week winkelen steeds normaler
VANDAAG, 04:53ECONOMIE

ANP

Zeven dagen per week winkelen: het wordt steeds normaler in ons land. In bijna 70 procent van de gemeentes zijn de winkels al elke zondag open. En na de laatste gemeenteraadsverkiezingen komen er naar verwachting snel nog dertig plaatsen bij waar de zondagopenstelling mogelijk wordt, concludeert Detailhandel Nederland na het bestuderen van de plannen van de nieuwe gemeentebesturen.

"Een mooie ontwikkeling", zegt directeur Sander van Golberdinge van de brancheorganisatie. "Consumenten kunnen straks op momenten die hen het beste uitkomen, hun boodschappen doen. Uiteraard zouden we in de overige gemeenten ook graag een bredere openingstijdenregeling zien."

In gemeenten die geen wekelijkse koopzondag hebben, mogen winkels overigens ook op zondagen open, maar bijvoorbeeld niet elke week, niet overal of niet elk type winkel (zoals bouwmarkten).

Feestdagen
Ook winkelen op feestdagen is op veel plekken al mogelijk. In bijna de helft van de gemeenten mogen alle winkels op elke feestdag open. In andere plaatsen mogen sommige winkels, meestal supermarkten, vaak wel op een aantal feestdagen open. Golberdinge: "Helaas zijn de avonden van Goede Vrijdag en Kerstavond (24 december) meestal uitgezonderd van deze vrijstelling."

In een op de elf gemeenten mogen winkels praktisch het hele jaar open. Dat kan bijvoorbeeld in Rotterdam en Almere.

Losser heeft zelfs - als enige plek in Nederland - een winkeltijdenregeling zonder enige beperking. Daar zouden desnoods zelfs 's nachts de winkels dus open kunnen. "Al ligt het niet in de verwachting dat dat gebeurt", zegt de directeur van de brancheorganisatie. "De meeste mensen slapen 's nachts."

Draagvlak
Volgens Detailhandel Nederland neemt het draagvlak voor winkels die open zijn op zondag snel toe, zowel bij kleine ondernemers als bij christelijke partijen als de ChristenUnie en SGP. Zo heeft de ChristenUnie in Harderwijk in het coalitieakkoord onder voorwaarden ingestemd met de koopzondag, omdat een meerderheid van de inwoners voor is. Daarmee is volgens de partij "een nieuwe politieke realiteit ontstaan". Om rekening te houden met de kerkgang blijven de winkels in Harderwijk op zondagochtend dicht.

Sinds 1984
Koopzondagen zijn er sinds 1984 in Nederland. Gemeenten mochten vanaf dat jaar 4 keer per jaar vrijstelling verlenen voor het verbod op winkelopenstelling op zon- en feestdagen. In 1993 werd dit verhoogd naar maximaal acht koopzondagen per jaar.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Koopzondag

Bericht door liz boer »

Even een serieuse vraag, we horen ieder zondag de tien geboden, gedenk de sabbath, maar we houden hem geen van allen.
Mochten we hem wel houden maar een dag later, dan zou hij van 6 tot 6 zijn.
Let wel ik wil de zondag als rustdag houden, maar hou zouden we de zondag als rustdag echt Bijbels houden?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Koopzondag

Bericht door Ambtenaar »

liz boer schreef:Even een serieuse vraag, we horen ieder zondag de tien geboden, gedenk de sabbath, maar we houden hem geen van allen.
Mochten we hem wel houden maar een dag later, dan zou hij van 6 tot 6 zijn.
Let wel ik wil de zondag als rustdag houden, maar hou zouden we de zondag als rustdag echt Bijbels houden?
In onze tijdsrekening is een dag van 0:00 tot 24:00 en niet van zonsondergang tot zonsondergang.

Het zou onzinnig zijn om daar vanaf te stappen.
Plaats reactie