Koopzondag

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Koopzondag

Bericht door refo »

Ik vraag me wel altijd af wat mensen gaan doen als de winkels gesloten blijven. Wordt de zondag dan meer geheiligd dan met geopende winkels.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Koopzondag

Bericht door eilander »

refo schreef:Ik vraag me wel altijd af wat mensen gaan doen als de winkels gesloten blijven. Wordt de zondag dan meer geheiligd dan met geopende winkels.
Dat is natuurlijk geen vraag. Maar wat in het privédomein gebeurt mag nog niet als opstapje gebruikt worden om dan maar publiek dingen te gaan faciliteren.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Koopzondag

Bericht door DDD »

Het is een verloren strijd natuurlijk, maar ik vind het wel degelijk jammer als de winkels op zondag open zijn. In mijn dorp is dat sinds kort wel, maar ik vind het jammer.

En bovendien denk ik dat je qua zondagsheiliging weinig ergers kunt doen op zondag dan de Mammon dienen.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Koopzondag

Bericht door olfie »

DDD schreef:Het is een verloren strijd natuurlijk, maar ik vind het wel degelijk jammer als de winkels op zondag open zijn. In mijn dorp is dat sinds kort wel, maar ik vind het jammer.

En bovendien denk ik dat je qua zondagsheiliging weinig ergers kunt doen op zondag dan de Mammon dienen.
Thomas Watson schrijft heel helder en praktisch over de zondag in zijn werk over 'De 10 geboden'
Thomas Watson schreef:Het is heiligschennis, om de tijd, welke God tot Zijn dienst heeft afgezonderd, te beroven voor burgerlijk werk. Hij, die enige tijd van de sabbat wijdt aan wereldse zaken, is een ergere dief dan hij, die bij de grote wegen rooft. Want de ene berooft slechts een mens, maar de andere berooft God.
Gratis te lezen (va pag 93):http://www.theologienet.nl/documenten/W ... eboden.pdf
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Koopzondag

Bericht door liz boer »

Ambtenaar schreef:
liz boer schreef:Even een serieuse vraag, we horen ieder zondag de tien geboden, gedenk de sabbath, maar we houden hem geen van allen.
Mochten we hem wel houden maar een dag later, dan zou hij van 6 tot 6 zijn.
Let wel ik wil de zondag als rustdag houden, maar hou zouden we de zondag als rustdag echt Bijbels houden?
In onze tijdsrekening is een dag van 0:00 tot 24:00 en niet van zonsondergang tot zonsondergang.

Het zou onzinnig zijn om daar vanaf te stappen.
Oke maar het sabbathsgebod?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Koopzondag

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Het is een verloren strijd natuurlijk, maar ik vind het wel degelijk jammer als de winkels op zondag open zijn. In mijn dorp is dat sinds kort wel, maar ik vind het jammer.

En bovendien denk ik dat je qua zondagsheiliging weinig ergers kunt doen op zondag dan de Mammon dienen.
Dus omdat je gewoon eerlijk je brood probeert te verdienen, dien je de Mammon? Ik vind dat wel erg ver gaan.
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Koopzondag

Bericht door Orfeo »

Ambtenaar schreef:
liz boer schreef:Even een serieuse vraag, we horen ieder zondag de tien geboden, gedenk de sabbath, maar we houden hem geen van allen.
Mochten we hem wel houden maar een dag later, dan zou hij van 6 tot 6 zijn.
Let wel ik wil de zondag als rustdag houden, maar hou zouden we de zondag als rustdag echt Bijbels houden?
In onze tijdsrekening is een dag van 0:00 tot 24:00 en niet van zonsondergang tot zonsondergang.

Het zou onzinnig zijn om daar vanaf te stappen.
In de Bijbel is een dag van 6 tot 6 en de sabbat de zaterdag. Waarom zouden we dáár vanaf stappen?
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Koopzondag

Bericht door Ambtenaar »

Orfeo schreef: In de Bijbel is een dag van 6 tot 6 en de sabbat de zaterdag. Waarom zouden we dáár vanaf stappen?
Tja, waarom zijn de bananen krom.
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Koopzondag

Bericht door Orfeo »

Ambtenaar schreef:
Orfeo schreef: In de Bijbel is een dag van 6 tot 6 en de sabbat de zaterdag. Waarom zouden we dáár vanaf stappen?
Tja, waarom zijn de bananen krom.
Nee, dit is een wezenlijk punt.
Of je beweert dat het Bijbels gezien zo is dat de rustdag op de zondag moet plaatsvinden. In dat geval durf ik te bestrijden dat daartoe in de Bijbel de opdracht gegeven wordt. Integendeel, volgens de Bijbel is de rustdag op de zaterdag.

Of je beweert dat het een keuze is om de rustdag op zondag te vieren. In dat geval is er geen enkele reden om andere mensen daar ook toe te dwingen en tegen koopzondagen te zijn. Misschien houden die mensen die op zondag hun boodschappen doen de rustdag wel op een andere dag.

Daar komt nog bij dat iedereen vrij is in zijn invulling van de rustdag. De discipelen oogstten zelfs op de sabbat.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Koopzondag

Bericht door eilander »

In de ogen van de farizeeën oogstten ze inderdaad op de sabbat...
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Koopzondag

Bericht door Ambtenaar »

@Orfeo, ik heb deze discussie al te vaak meegemaakt om deze weer te hervatten. Sorry daarvoor.
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Koopzondag

Bericht door Orfeo »

Ambtenaar schreef:@Orfeo, ik heb deze discussie al te vaak meegemaakt om deze weer te hervatten. Sorry daarvoor.
Ik heb op mijn beurt een dergelijke zin te vaak gezien om te weten dat dat niet het hele verhaal is. Wist jij in een dergelijke discussie je 'tegenstanders' altijd glansrijk te overtreffen met argumenten? Kwamen zij tot de conclusie dat jij bij nader inzien toch gelijk had? In dat geval kun je zeggen: 'Ik heb deze discussie al te vaak meegemaakt.' Maar als er in die vorige discussies nog veel open vragen bleven liggen, beide kanten argumenten hadden waar de ander geen antwoord op had en beide partijen bij hun standpunten bleven, is het dan misschien goed om de discussie te hervatten? Mijns inziens is discussie altijd goed totdat iedereen tot dezelfde conclusie is gekomen.

Hoe dan ook, wellicht kun je een samenvatting geven van je argumentatie of een link geven naar een goede argumentatie? Ik ben iets dergelijks nog niet vaak tegengekomen.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Koopzondag

Bericht door Ambtenaar »

@Orfeo, nee. Uiteindelijk vond de een nog steeds hetzelfde en de ander ook. Ik heb geen zin meer in deze discussie.
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Koopzondag

Bericht door Orfeo »

Ambtenaar schreef:@Orfeo, nee. Uiteindelijk vond de een nog steeds hetzelfde en de ander ook. Ik heb geen zin meer in deze discussie.
Dan waren je argumenten kennelijk niet krachtig genoeg. Toch durf je een andere positie 'onzinnig' te noemen. Maar dat moet je zelf weten, natuurlijk.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Koopzondag

Bericht door Mannetje »

Orfeo schreef:
Ambtenaar schreef:@Orfeo, nee. Uiteindelijk vond de een nog steeds hetzelfde en de ander ook. Ik heb geen zin meer in deze discussie.
Dan waren je argumenten kennelijk niet krachtig genoeg. Toch durf je een andere positie 'onzinnig' te noemen. Maar dat moet je zelf weten, natuurlijk.
Nu ga je zelf kort door de bocht. De "anderen" kunnen ook gewoon stijfkoppig zijn geweest, waardoor Ambtenaar de discussie zat is geraakt.
-
Plaats reactie