Hoe heet je kerk?

sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Hoe heet je kerk.

Bericht door sirdanilot »

Vraag: Wat vinden jullie eigenlijk de vreemdste naam voor een kerk die je hebt zien langskomen?

In Rotterdam-Zuid (waar ik verschillende mensen ken) heb je een charismatische gemeente genaamd 'De Levend Woordgemeente'. Dat vond ik altijd een beetje raar. Is het dan 'de het levend woord gemeente' of 'het levend woord gemeente'....? :slurp
-DIA-
Berichten: 32743
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe heet je kerk.

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Namen van kerken in Rijssen

RKK:
ROOMSE KOARKE of ROZENGAARDE
Mis: die kerk heet H. Dionysius.

Verder mis ik nog de H. Ignatiuskerk van de Syrisch Orthodoxe gemeente, de Vrijzinnige geloofsgemeenschap Henricuskapel en de Molukse Evangelische kerk Eben Haëzer.
Die naam is gestolen van de Schildkerk...

De Schildkerk is de eerste echte H. Dionysius.
De splintergroepen had ik bewust even niet genoemd, want hoe ver moet je dan gaan?
Is Transformed een kerk? Nee, maar wel een anti-kerkelijke religieuze beweging.
Ha, we gaan weer even lekker schoppen, deze keer is Transformed het doelwit. Nou, je gaat je gang maar :huhu

Hoe heet je kerk? Dan gaat het om kerkgebouwen. Transformed heeft geen kerkgebouw.
De baptisten in het verenigingsgebouw van de plaatselijke muziekvereniging heb ik ook niet genoemd, het ging om de gebouwen.

En verder: als je je een beetje in de geschiedenis had verdiept, zou je weten dat overal na de Reformatie nieuwe RK kerken werden gebouwd die aan dezelfde heilige waren gewijd waaraan ook de kerk was gewijd die na de Reformatie door de protestanten in bezit was genomen. Daarom heet de Oude kerk in Amsterdam nog steeds St. Nicolaaskerk, terwijl tegenover Amsterdam Centraal de nieuwe St. Nicolaas staat; daarom heet de Broerenkerk in Deventer nog LebuÏnuskerk, net als de Grote kerk; daarom hebben ze in Sneek een Martini- en een Martinuskerk - enzovoort. "Gestolen van..." is onzin.
Nou... Moeten we dan blij zijn met zo'n groep als transformed? De groep probeert de gevestigde kerken leeg te halen, en vooral met het oog op onze jeugd, want ze weigeren om op een ander tijdstip hun 'diensten' te houden, ze willen het blijkbaar per se onder kerktijd. En dan de vorm,.,.. Waar lijkt die nu meer op? Op een eenvoudige woordverkondiging of op de Rocktempel Lucky Luke?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe heet je kerk.

Bericht door Mara »

De Ikker in Damwoude. :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Hoe heet je kerk.

Bericht door freek »

Vreemdste kerknaam: 'Ons lieve Heer op solder'

http://www.opsolder.nl/nl/home.php
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Hoe heet je kerk.

Bericht door Fransman »

Kerken in Katwijk

Gergem: adullamkerk
Ggin: geen naam zover ik weet
Cgk: beth-el-kerk ( Word ankerkerk genoemd)
Hhk: triumfatorkerk en unizaal
Pkn: andreaskerk( of oude kerk of witte kerk)
Nieuwe kerk
Ichtuskerk
Pnielkerk
Maranathacentrum
En nog vele andere kerken
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Hoe heet je kerk.

Bericht door Nasrani »

Onze kerk heeft de naam: Ichtuskerk
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Hoe heet je kerk.

Bericht door parsifal »

Eens schoten mijn vader en ik in de lach toen er op de radio samenzang uit de gereformeerde höftekerk in Hardenberg werd aangekondigd. Sindsdien kwam "gereformeerde hufter" nog veel voor in ons vocabulair.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hoe heet je kerk.

Bericht door Hendrikus »

parsifal schreef:Eens schoten mijn vader en ik in de lach toen er op de radio samenzang uit de gereformeerde höftekerk in Hardenberg werd aangekondigd. Sindsdien kwam "gereformeerde hufter" nog veel voor in ons vocabulair.
Als de presentator de ö heeft uitgesproken als u, was dat fout. Höfte heeft dezelfde ö-klank als wanneer een Duitser het over Köln heeft.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32743
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe heet je kerk.

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
parsifal schreef:Eens schoten mijn vader en ik in de lach toen er op de radio samenzang uit de gereformeerde höftekerk in Hardenberg werd aangekondigd. Sindsdien kwam "gereformeerde hufter" nog veel voor in ons vocabulair.
Als de presentator de ö heeft uitgesproken als u, was dat fout. Höfte heeft dezelfde ö-klank als wanneer een Duitser het over Köln heeft.
Dit doet me denken aan een oud EO-programma.
De Muzikale Fruitmand. Alweer jaren geleden.
Het werd gepresenteerd door een zekere Bep van Rij.
Er waren nogal eens verzoekjes bij van ouderen uit Rijssen.
En niet zelden woonden die in 'Eltheto'
Nu de vraag: Hoe spreek je dit uit?
Bep van Rij zei altijd élthuto, (klemtoon op el, en een stomme e-klank) terwijl hier iedereen Elthéto zegt,
met de klemtoon op de tweede e
Wat is juist, en wat betekent het eigenlijk?
Deze vraag tekent waarschijnlijk wel mijn spreekwoordelijke domheid,
maar ja, ik weet het écht niet...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Hoe heet je kerk.

Bericht door Isala »

-DIA- schreef:Wat is juist, en wat betekent het eigenlijk?
De naam Eltheto komt uit het Grieks en betekent "Uw rijk kome".
Hora est!
-DIA-
Berichten: 32743
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe heet je kerk.

Bericht door -DIA- »

Isala schreef:
-DIA- schreef:Wat is juist, en wat betekent het eigenlijk?
De naam Eltheto komt uit het Grieks en betekent "Uw rijk kome".
Juist, dan is het duidelijk. De Hervormde broeders hadden dus destijds voor "Eltheto" gekozen, en de Ger.-Gemmers voor "Maranatha". Ik zie nu ook wat verband tussen beide namen. :) Vraag blijft, omdat ik normaal gesproken, niet veel van Grieks ken, of Bep van Rij het juist uitsprak.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe heet je kerk.

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:
Isala schreef:
-DIA- schreef:Wat is juist, en wat betekent het eigenlijk?
De naam Eltheto komt uit het Grieks en betekent "Uw rijk kome".
Juist, dan is het duidelijk. De Hervormde broeders hadden dus destijds voor "Eltheto" gekozen, en de Ger.-Gemmers voor "Maranatha". Ik zie nu ook wat verband tussen beide namen. :) Vraag blijft, omdat ik normaal gesproken, niet veel van Grieks ken, of Bep van Rij het juist uitsprak.
Prachtige namen voor kerken!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32743
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe heet je kerk.

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:
Isala schreef:
-DIA- schreef:Wat is juist, en wat betekent het eigenlijk?
De naam Eltheto komt uit het Grieks en betekent "Uw rijk kome".
Juist, dan is het duidelijk. De Hervormde broeders hadden dus destijds voor "Eltheto" gekozen, en de Ger.-Gemmers voor "Maranatha". Ik zie nu ook wat verband tussen beide namen. :) Vraag blijft, omdat ik normaal gesproken, niet veel van Grieks ken, of Bep van Rij het juist uitsprak.
Prachtige namen voor kerken!
Nee, het zijn verzorging-/bejaardentehuizen, door kerken gesticht. Het schoot me zo te binnen door de opmerking die vriend parsifal maakte. Ik zal dan ook erkennen dat het ietwat off-topic was.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoe heet je kerk.

Bericht door Geytenbeekje »

De kerk waar ik kerk heet Sionskerk
Hoor je ook nog wel eens
-DIA-
Berichten: 32743
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe heet je kerk.

Bericht door -DIA- »

Om dan toch de naam van de kerk erbij te noemen:
Ooit had wethouder in deze stad de naam Noorderkerk voorgesteld, en dat is het sindsdien gebleven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie