Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

coupe soleil
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 feb 2010, 22:51

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door coupe soleil »

Auto schreef:
coupe soleil schreef:
Ander schreef:
coupe soleil schreef: Zie ook het HSV-drama.
Is dat zo'n drama? Of willen we er erg graag een drama van maken? Net als wat je nu schrijft over scribenten/recensies m.b.t. de Saambinder.
Hier lijkt het soms een waar drama. Maar twee weken geleden was er de toogdag van de GBS. Naar ik begreep was de grote kerk goedgevuld. Allemaal mensen die niet veel hebben met de HSV. Gelukkig hebben zulke mensen de GBS. De GBS heeft een grote aanhang uit de kerken in de achterban. De HSV kwam er op intitiatief van de Gereformeerde Bond. Dat de synode van de GG zich daar wat terughoudend/afwijzend in opstelt is daarom niet gek. Al zijn er binnen de GG verschillenden die de HSV wel zien zitten, en meerderen die dat niet zien zitten. In beide groepen is het ook een deel onkunde, dat geef ik toe. Maar een drama? Nee, dat gaat te ver.
Er is een drama van gemaakt in mijn optiek door in dit geval ds. Vreugdenhil onder druk te zetten deze beslissing te nemen. Al zit er natuurlijk ook een zekere vorm van humor in: de vertaling is klaar.
Wat ik echter het grootste drama vind, is dat veel onderwerpen die tot nog toe op de GS zijn besproken vallen in de categorie 'bijzaken'. Het lijkt me zinvol om als GS aandacht te besteden aan onderwerpen die er wél toe doen.

Wat mijn punt is ten aanzien van de HSV: we weten met z'n allen dat de GS geen afspiegeling is van de GG-gemeenten. Ik vind het prima dat de GS heeft besloten dat er in de kerkdiensten geen gebruik wordt gemaakt van de HSV. Maar kom dan met een goede onderbouwing en zeg niet dat er geen behoefte aan is.
In onze gemeente is de helft van de kerkenraad tegen de HSV. Veel gemeenteleden (en ook kerkenraadsleden) lezen thuis de HSV en/of (in mindere mate en juist als voorloper van de HSV) de NBV. Kinderen (ook van kerkenraadsleden) nemen de HSV mee naar de kerk. Zeg dan als GS niet dat er geen behoefte aan is.

Voor alle duidelijkheid: ik ben zelf ook een GG-er. En ik vind het erg jammer dat 'de GS' mijlenver van de werkelijkheid lijkt af te staan. Onder meer door een dergelijke opstelling zie ik steeds mensen vertrekken uit onze gemeente. En dat ligt echt niet aan die mensen. Maar daar hoor je nooit iets over.
Het is makkelijk afgeven als je alleen de kranten artikelen leest. Weet jij wat er is besproken binnen de deuren? Wat ik begrepen heb is toen de zaken rond de jeugd werd besproken een zeer grote bewogenheid is geweest. Blijkbaar is het alleen positief als met naam en toenaam predikanten in janken zijn uitgebarsten en het vervolg is dan als het dan een predikant betreft die niet de juiste ligging heeft die predikant wordt afgeschreven als toneelspeler.

Ik ben geen GG'er, maar ik verbaas me echt over de negativiteit die er hier over de synode wordt uitgestort, terwijl ik heel veel positieve zaken lees in de krant die de synode heeft besproken. Maar blijkbaar houd het positieve de GG'ers niet bezig, maar alleen het negatieve.
Het is ten eerste geen afgeven en ten tweede niet makkelijk. Natuurlijk is er meer bekend dan alleen in de kranten wordt geschreven. En jankende predikanten vind ik nooit positief; of ze nu links of rechts zijn.
Als GG-er zoek ik juíst naar iets positiefs. Ik kom alleen niet zoveel tegen helaas...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Tiberius »

coupe soleil schreef:Als GG-er zoek ik juíst naar iets positiefs. Ik kom alleen niet zoveel tegen helaas...
Dan zoek je wellicht op de verkeerde plaatsen.
In ieder geval moet je in doorsnee niet op dit forum zijn, als je iets positiefs over de GG zoekt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
coupe soleil schreef:Als GG-er zoek ik juíst naar iets positiefs. Ik kom alleen niet zoveel tegen helaas...
Dan zoek je wellicht op de verkeerde plaatsen.
In ieder geval moet je in doorsnee niet op dit forum zijn, als je iets positiefs over de GG zoekt.
Hoe dan ook, ook in dezen heeft ieder het recht op zijn eigen mening.
coupe soleil
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 feb 2010, 22:51

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door coupe soleil »

Tiberius schreef:
coupe soleil schreef:Als GG-er zoek ik juíst naar iets positiefs. Ik kom alleen niet zoveel tegen helaas...
Dan zoek je wellicht op de verkeerde plaatsen.
In ieder geval moet je in doorsnee niet op dit forum zijn, als je iets positiefs over de GG zoekt.
Wees gerust: het positieve zoek ik hier niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
coupe soleil schreef:Als GG-er zoek ik juíst naar iets positiefs. Ik kom alleen niet zoveel tegen helaas...
Dan zoek je wellicht op de verkeerde plaatsen.
In ieder geval moet je in doorsnee niet op dit forum zijn, als je iets positiefs over de GG zoekt.
Hoe dan ook, ook in dezen heeft ieder het recht op zijn eigen mening.
Het was maar een tip. ;)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
coupe soleil schreef:Als GG-er zoek ik juíst naar iets positiefs. Ik kom alleen niet zoveel tegen helaas...
Dan zoek je wellicht op de verkeerde plaatsen.
In ieder geval moet je in doorsnee niet op dit forum zijn, als je iets positiefs over de GG zoekt.

Eens, er wordt hier vaak wel erg negatief over de GG gesproken, terwijl ik ook in de verslagen zoals Auto al opmerkte veel positieve zaken kon ontdekken.
Neem nu alleen al de opmerking over de gesprekken met de HHK, die kwamen als het meest positief naar voren !
Ook de discussie of een website wel of niet geoorloofd is, lijkt wel een discussie uit het verleden (op een enkeling na)
Ook de aandacht voor de jongeren en de waardering voor de Daniel is iets wat we echt mogen waarderen !
Zo zijn er vele dingen te noemen.

Wel blijft de vraag staan , hoe komt het nu dat er vaak zoveel negativiteit ontstaat rondom de GG ? Want dit hoor je niet alleen op dit forum, maar ook van vele betrokken gemeentenleden, door heel het land heen ! Zou het toch de beslotenheid zijn en het gebrek aan acceptatie van veelkleurigheid en veelzijdigheid ?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door refo »

Dat is nogal simpel.

Veertig in het zwart geklede mannen bepalen wat goed is en wat niet goed is.
Dat heeft nooit gewerkt (dat denke ze wel, maar dat is niet zo) en dat zal nooit werken.
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door oesterschelpje »

Dat vind ik nogal een kort door de bocht reactie.

Ook in andere kerkverbanden bepalen een vastgesteld aantal mannen in al dan niet zwart geklede kostumen wat goed en niet goed is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door refo »

Natuurlijk is het kort door de bocht.
En natuurlijk mag een synode leerzaken vaststellen.

Maar een synode moet niet gaan heersen over gewetens.
Als dan organisorisch wordt dichtgetimmerd dat een ouderling op voorhand het met alles eens moet zijn, dan is de kerk geen levend orgaan meer.
Er is een woord voor dergelijke discipline.
Mensen worden er angstig, gelaten en/of onverschillig van.
Loop de leiders niet voor de voeten, zeg niet teveel, verdiep je er niet teveel in dan heb je de minste last.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Toeschouwer »

oesterschelpje schreef:Dat vind ik nogal een kort door de bocht reactie.

Ook in andere kerkverbanden bepalen een vastgesteld aantal mannen in al dan niet zwart geklede kostumen wat goed en niet goed is.
Dat is wel waar, maar ik las van een predikant uit een ander kerkverband toen ze hem vroegen wat hij van de synode dacht, (ongeveer 15 geleden). Ze kunnen de synode net zo goed op de maan houden, want wat daar bedacht wordt daar trekt zich toch niemand wat van aan. Nu zal het in de GG wel wat strakker zijn, maar ik denk dat de mensen gewoon hun eigen gang gaan. Internet daar hebben ze voor jaren terug een beslissing over genomen, je was geloof ik censurabel als je internet had en RDnet werd ook afgeraden. Nu hebben ze spijt van die beslissing, over een aantal jaren heeft niemand het meer over de HSV, dat is dat gewoon ingeburgerd.
coupe soleil
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 feb 2010, 22:51

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door coupe soleil »

Toeschouwer schreef:
oesterschelpje schreef:Dat vind ik nogal een kort door de bocht reactie.

Ook in andere kerkverbanden bepalen een vastgesteld aantal mannen in al dan niet zwart geklede kostumen wat goed en niet goed is.
Dat is wel waar, maar ik las van een predikant uit een ander kerkverband toen ze hem vroegen wat hij van de synode dacht, (ongeveer 15 geleden). Ze kunnen de synode net zo goed op de maan houden, want wat daar bedacht wordt daar trekt zich toch niemand wat van aan. Nu zal het in de GG wel wat strakker zijn, maar ik denk dat de mensen gewoon hun eigen gang gaan. Internet daar hebben ze voor jaren terug een beslissing over genomen, je was geloof ik censurabel als je internet had en RDnet werd ook afgeraden. Nu hebben ze spijt van die beslissing, over een aantal jaren heeft niemand het meer over de HSV, dat is dat gewoon ingeburgerd.
Dat is ook zo. Des te meer is het jammer dat er nu op een negatieve manier vanuit de GS over diverse zaken gesproken wordt. Dat is slecht voor de popolariteit en zoals ik al aangaf gaat het slechts over bijzaken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Mara »

Die mannen in het zwart bepalen het wel, maar bij ons (chr ger) heb je bijv het vrouwenstemrecht, wat er door is, maar dat mag per gemeente bepaald worden !
Wat is dan het nut van zo'n bepaling vraag ik me af.
De "opperdominees" zeggen: okay, we laten dit toe, maar tegelijkertijd kan de k.r. met de "gewone" dominee zeggen: nee, we laten het NIET toe.

Toevoegin": ik kreeg een pb van iemand die dacht dat er vrouwen op de synode waren.
Nee dus ! Het gaat om vrouwenstemrecht in de gemeente ! :sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Tiberius »

coupe soleil schreef:
Toeschouwer schreef:
oesterschelpje schreef:Dat vind ik nogal een kort door de bocht reactie.

Ook in andere kerkverbanden bepalen een vastgesteld aantal mannen in al dan niet zwart geklede kostumen wat goed en niet goed is.
Dat is wel waar, maar ik las van een predikant uit een ander kerkverband toen ze hem vroegen wat hij van de synode dacht, (ongeveer 15 geleden). Ze kunnen de synode net zo goed op de maan houden, want wat daar bedacht wordt daar trekt zich toch niemand wat van aan. Nu zal het in de GG wel wat strakker zijn, maar ik denk dat de mensen gewoon hun eigen gang gaan. Internet daar hebben ze voor jaren terug een beslissing over genomen, je was geloof ik censurabel als je internet had en RDnet werd ook afgeraden. Nu hebben ze spijt van die beslissing, over een aantal jaren heeft niemand het meer over de HSV, dat is dat gewoon ingeburgerd.
Dat is ook zo. Des te meer is het jammer dat er nu op een negatieve manier vanuit de GS over diverse zaken gesproken wordt. Dat is slecht voor de popolariteit en zoals ik al aangaf gaat het slechts over bijzaken.
Jammer dat je het zo in het negatieve zoekt. Terwijl juist bijvoorbeeld Wilhelm al vele positieve zaken aangeeft.
coupe soleil
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 feb 2010, 22:51

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door coupe soleil »

Tiberius schreef:
coupe soleil schreef:
Toeschouwer schreef:
oesterschelpje schreef:Dat vind ik nogal een kort door de bocht reactie.

Ook in andere kerkverbanden bepalen een vastgesteld aantal mannen in al dan niet zwart geklede kostumen wat goed en niet goed is.
Dat is wel waar, maar ik las van een predikant uit een ander kerkverband toen ze hem vroegen wat hij van de synode dacht, (ongeveer 15 geleden). Ze kunnen de synode net zo goed op de maan houden, want wat daar bedacht wordt daar trekt zich toch niemand wat van aan. Nu zal het in de GG wel wat strakker zijn, maar ik denk dat de mensen gewoon hun eigen gang gaan. Internet daar hebben ze voor jaren terug een beslissing over genomen, je was geloof ik censurabel als je internet had en RDnet werd ook afgeraden. Nu hebben ze spijt van die beslissing, over een aantal jaren heeft niemand het meer over de HSV, dat is dat gewoon ingeburgerd.
Dat is ook zo. Des te meer is het jammer dat er nu op een negatieve manier vanuit de GS over diverse zaken gesproken wordt. Dat is slecht voor de populariteit en zoals ik al aangaf gaat het slechts over bijzaken.
Jammer dat je het zo in het negatieve zoekt. Terwijl juist bijvoorbeeld Wilhelm al vele positieve zaken aangeeft.

Ik zie dat Wilhelm twee positieve zaken noemt:
Ook de aandacht voor de jongeren en de waardering voor de Daniel is iets wat we echt mogen waarderen !
1) Waarom zou de Daniël niet gewaardeerd worden? Het merendeel van de schrijvers in dat blad is predikant van de GG. Dus niet waarderen zou hetzelfde zijn als jezelf tegenspreken als GS.

2) Aandacht voor jongeren is ten eerste niet meer dan normaal en ten tweede wellicht een beetje laat om je daar nu pas druk over te gaan maken.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Orchidee »

Vrouwenstemrecht is bij ons al vele jaren in de gemeente.
Ik weet niet of dit ook de gewoonte is bij andere HHK gemeenten.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie