Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Toeschouwer »

Als geïntereseerde buitenstaander heb ik me verbaasd over de commotie over het bestuurslidmaatschap van ds. Vreugdenhil. Dit heeft niets te maken met afwijken van Schrift en belijdenis, maar deze man meende dat hij in het bestuur van de HSV een functie had. Zo zullen er meer predikanten zijn in de GG die in maatschappelijke organisaties bestuursfuncties hebben, zo wordt dat toch lastiger. Er zijn predikanten die in de Raad van toezicht van het RD hun functie hebben, dat zal geen problemen opleveren, ook niet als je in het bestuur van de SGP zit. Het zal moeilijker zijn om bij de EO een functie te hebben. Nu ben ik geen grote voorstander dat predikanten allerlei functies buiten, buiten hun predikantschap, ze hebben genoeg werk in eigen gemeente. Iedereen wordt zo wel in een strak keurslijf gedwongen. Dan krijg ik hoe langer hoe meer respect voor wijlen ds. R. Kok. Die liet zich niet dwingen en hij werd uiteindelijk geschorst. Ik ben benieuwd wat het volgende item zal zijn op een synode. Ik weet er wel één: Mogen predikanten wel met vakantie? Mogen ze hun kudde wel in wel een paar weken verlaten voor een paar weken Zwitserland? Heel langzamerhand gaat een deel van de predikanten met vakantie, terwijl b.v. ds. Kok daar een tegenstander van was.
Wat ik er mee zeggen wil dat in secundaire zaken er vrijheid moet wezen.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Gijs83 »

memento schreef:
Willem schreef:Toch constateer ik langzamerhand dat het gelukkig met de karakterisering "HSV is splijtzwam binnen de GG" wel meevalt. Het zijn met name de aandachtige volgers van buiten dit kerkverband die deze typering uiten. Een goede vraag is dan waarom? Waarom zouden niet direct betrokkenen toch een bepaalde typering t.o.v. de omgeving willen neerzetten?
Zolang er op meerdere plaatsen medewerkers van de HSV in de kerkenraad van de GG zitten, denk ik dat je conclusie niet helemaal klopt. Ook ken ik genoeg leerkrachten (zowel basisschool als voortgezet onderwijs) die lid zijn van de GG en positief staan tegenover de HSV. Hoe je het dus wendt of keert: de synode-uitspraken wekken vervreemding bij deze groep (ook GG-ers!). Dat de HSV niet op de kansels gebruikt wordt, valt uit te leggen. Maar verdere bemoeienis van bovenaf, dat zal men ervaren als heersen over het geweten. Misschien is "splijtzwam" een te groot woord, maar helemaal lekker zitten doet het niet.
Hebben ze dan geen goede redenen om de HSV af te wijzen? Of is het alleen een zaak van het geweten?
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Gijs83 »

Germanicus schreef:
Willem schreef:Toch constateer ik langzamerhand dat het gelukkig met de karakterisering "HSV is splijtzwam binnen de GG" wel meevalt. Het zijn met name de aandachtige volgers van buiten dit kerkverband die deze typering uiten. Een goede vraag is dan waarom? Waarom zouden niet direct betrokkenen toch een bepaalde typering t.o.v. de omgeving willen neerzetten?
Ik denk dat je je dan vergist in de mate waarin er bij 'de doorsnee Ger.Gemmer' wordt gedacht over de HSV. Ik ben zelf van hervormd-gereformeerde huize, maar vanuit mijn werk (onderwijs) merk ik dat er heel wat ouders zijn die positief denken/praten over de HSV. Alle uitlatingen van hogerhand ten spijt. Maar goed, dat is een indicatie van mij. Ik kan daar verder geen bewijzen voor aanvoeren.
Het gaat er niet om hoe mensen er over denken...
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Gijs83 »

memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:(bepaalde gemeenten die de synode vragen de HSV te veroordelen, terwijl ze heel goed weten dat ouderlingen en predikant uit hetzelfde kerkgenootschap eraan meewerken).
Ik meen dat dit een onjuiste kwalificatie van het agendapunt dat in 2007 ter synode is gekomen. Ik heb destijds de agenda gelezen en volgens mij was dat niet de intentie van de vraagstellers.
Als het anders is, zou ik daar graag een onderbouwing van zien.
Toch gek, dat juist gemeenten hierom gevraagd hebben, die sterk tégen de HSV zijn. Waarom vragen om een veroordeling, als je zelf toch al duidelijk tegen bent? Dan vraag je het volgens mij niet voor jezelf, maar met de bedoeling dat het anderen opgelegd wordt.

Hier zie ik iets in van net zo als de wereld zegt: die refo's die worden beknot in het gebruik van TV, het dragen van broeken etc,etc. In deze mening wordt gesuggereerd dat die de rechtse gemeenten de linkse broeders/gemeenten wil beknotten, dat lijkt me dat niet zo is, het is gewoon om hun bestwil, tenminste zij denken dat de HSV niet goed(genoeg) is.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Gijs83 »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Mooie analyse
Inderdaad.
huisman schreef:Wat m.i. het gevaar is dat de eenheid in de GG sterk is afgenomen (Er zijn duidelijke vleugels ontstaan)
Ik constateer als insider, dat het met die "duidelijke vleugels" beslist meevalt. Zeker niet in die mate zoals in een veel kleiner kerkverband als de CGK het geval is.
Wanneer je al vleugels binnen de GG zou willen onderscheiden, denk ik dat je die moet onderverdelen in (a) kerkelijk betrokkenen en (b) niet kerkelijk betrokkenen. Die laatste vleugel is een enorm punt van zorg, omdat daarmee hele gezinnen in één generatie tijd onkerkelijk dreigen te worden.
Daar ligt het werkelijke breukvlak en daar kan een synode niet of nauwelijks op inspelen.
Die vleugels vind je, denk ik ,zowel in de linkse als de rechtse gemeenten.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Natuurlijk is het kort door de bocht.
En natuurlijk mag een synode leerzaken vaststellen.

Maar een synode moet niet gaan heersen over gewetens.
Als dan organisorisch wordt dichtgetimmerd dat een ouderling op voorhand het met alles eens moet zijn, dan is de kerk geen levend orgaan meer.
Er is een woord voor dergelijke discipline.
Mensen worden er angstig, gelaten en/of onverschillig van.
Loop de leiders niet voor de voeten, zeg niet teveel, verdiep je er niet teveel in dan heb je de minste last.
Een volstrekte buitenstaander zei vanavond nog tegen me: "Ik maak me zorgen over zulke mensen" (en hij bedoelde GG'ers). "Ze maken zich zo druk over uiterlijkheden, van hogerhand wordt precies voor ze bepaald wat goed is en wat niet. En als je nou maar netjes in het gareel loopt, is er niemand die ooit lastige vragen stelt. Maar ìk vraag me dan wel eens af of er wel geloof is!".
Ik kon 'm alleen maar gelijk geven.
~~Soli Deo Gloria~~
coupe soleil
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 feb 2010, 22:51

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door coupe soleil »

Hendrikus schreef:
refo schreef:Natuurlijk is het kort door de bocht.
En natuurlijk mag een synode leerzaken vaststellen.

Maar een synode moet niet gaan heersen over gewetens.
Als dan organisorisch wordt dichtgetimmerd dat een ouderling op voorhand het met alles eens moet zijn, dan is de kerk geen levend orgaan meer.
Er is een woord voor dergelijke discipline.
Mensen worden er angstig, gelaten en/of onverschillig van.
Loop de leiders niet voor de voeten, zeg niet teveel, verdiep je er niet teveel in dan heb je de minste last.
Een volstrekte buitenstaander zei vanavond nog tegen me: "Ik maak me zorgen over zulke mensen" (en hij bedoelde GG'ers). "Ze maken zich zo druk over uiterlijkheden, van hogerhand wordt precies voor ze bepaald wat goed is en wat niet. En als je nou maar netjes in het gareel loopt, is er niemand die ooit lastige vragen stelt. Maar ìk vraag me dan wel eens af of er wel geloof is!".
Ik kon 'm alleen maar gelijk geven.
Tja. Toch lijkt het me vooral verstanding dat mensen (inclusief ikzelf) zich druk maken om het geloof in hun eigen leven in plaats van dat in andermans (m/v) leven.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door MarthaMartha »

Orchidee schreef:Vrouwenstemrecht is bij ons al vele jaren in de gemeente.
Ik weet niet of dit ook de gewoonte is bij andere HHK gemeenten.
Bij ons wel, ik weet niet anders............
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
Orchidee schreef:Vrouwenstemrecht is bij ons al vele jaren in de gemeente.
Ik weet niet of dit ook de gewoonte is bij andere HHK gemeenten.
Bij ons wel, ik weet niet anders............
Anders was je wellicht geen lid geworden? :)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Orchidee »

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:
Orchidee schreef:Vrouwenstemrecht is bij ons al vele jaren in de gemeente.
Ik weet niet of dit ook de gewoonte is bij andere HHK gemeenten.
Bij ons wel, ik weet niet anders............
Anders was je wellicht geen lid geworden? :)
Tsssssssssssssssssssssss :wiz :wiz :wiz
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door helma »

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:
Orchidee schreef:Vrouwenstemrecht is bij ons al vele jaren in de gemeente.
Ik weet niet of dit ook de gewoonte is bij andere HHK gemeenten.
Bij ons wel, ik weet niet anders............
Anders was je wellicht geen lid geworden? :)

wat ken jij M&M eigenlijk slecht :tilt
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Tiberius »

helma schreef:
Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:
Orchidee schreef:Vrouwenstemrecht is bij ons al vele jaren in de gemeente.
Ik weet niet of dit ook de gewoonte is bij andere HHK gemeenten.
Bij ons wel, ik weet niet anders............
Anders was je wellicht geen lid geworden? :)

wat ken jij M&M eigenlijk slecht :tilt
Grotendeels alleen van het forum.
Maar het was slechts een grapje, hoor. (Zie dat gele dingetje erachter).
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Democritus »

Orchidee schreef:
Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef: Bij ons wel, ik weet niet anders............
Anders was je wellicht geen lid geworden? :)
Tsssssssssssssssssssssss :wiz :wiz :wiz
Inderdaad wat dat betreft zijn ze in mijn vorige gemeente (PKN) standvastiger.
Daar hebben ze nog onverkort het motto: op stemmende vrouwen kun je niet vertrouwen :paladin
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door helma »

Tiberius schreef:
helma schreef:
Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:Bij ons wel, ik weet niet anders............
Anders was je wellicht geen lid geworden? :)

wat ken jij M&M eigenlijk slecht :tilt
Grotendeels alleen van het forum.
Maar het was slechts een grapje, hoor. (Zie dat gele dingetje erachter).
gelukkig!! het leek een geintje met een seintje :jongle
wie aan M&M komt komt aan mij :barbare
ik zal maar niet proberen al haar goeie eigenschappen hier te vermelden want dan ben ik langer bezig dan ik tijd heb
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Tiberius »

Bovendien lees ik zulke lange teksten doorgaans slechts diagonaal. ;)
Plaats reactie