Hoogbegaafdheid

merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door merel »

deschpin schreef:
Maanenschijn schreef:
Mara schreef:
deschpin schreef:
Heel herkenbaar, onze pubers verkwanselen nu hun VWO omdat ze vinden dat ze niets hoeven te doen, staan ze daar zometeen hoogbegaafd en zonder diploma. ik hoop dat ze door schade en schande wijzer mogen worden want van ouders en docenten nemen ze niets meer aan.
Bij mijn zoon op school zat een hoogbegaafde jongen die een klas had overgeslagen op de bassischool en de eerste 4 klassen van het gym in 1 jaar deed.
Veelbelovend dus, maar hij werd dj.
Is wel veel geld in te verdienen, begreep ik, als je tenminste de wereldtop weet te bereiken.
Inderdaad, om als DJ de wereldtop te bereiken moet je een behoorlijke dosis intelligentie hebben. Als je tenminste het niveau ‘plaatjesdraaien’ wilt ontstijgen.

En dan heb ik het niet over zakelijk inzicht enz, maar vooral over het produceren van elektronische muziek.
Precies mijn grootste "angst" mijn zoon reageert zeer impulsief bij moderne dansmuziek, dat raakt hem direct. Instrumenten bespeelt hij binnen no-time op goed amateurniveau. Helaas raakt geestelijke-/kerkmuziek hem nauwelijks.
Hoort dat ook niet bij de leeftijd? Ik weigerde in mijn jeugd ook categorisch alle religieuze muziek en draaide liever grunge, metal etc. Inmiddels luister ik dat laatste nooit meer en ben andere soorten muziek pas op latere leeftijd gaan waarderen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Maanenschijn »

Ik vind dat wel een lastige vraag: ‘hoort dat bij de leeftijd’. Ik ben in eerste instantie geneigd te zeggen van wel, omdat jongelui op verkenning gaan op terreinen die ze niet primair van huis uit aangeboden worden. Daar is muziek een onderdeel van, net als genotsmiddelen, sexualiteit enz.

Toch zit ik er wel wat principiëler in. Ondanks dat het ‘ontdekken’ bij de jeugd in de ontwikkeling past, hoort het zonden doen niet. Niet in het beluisteren van muziek, niet in het drinken van te veel alcohol of het in de koffer duiken met deze of gene na een avondje stappen. Natuurlijk weet ik dat iemand die niet uit liefde naar Christus gericht is (jong of oud) op het houden van Gods geboden geneigd is tot het zoeken van de vervulling van eigen behoeften. Dat maakt dat ik persoonlijk enerzijds de jeugd goed begrijp en misschien ook wel mild ben (ook mij eigen jeugd kennende), maar anderzijds waarschuwend ben en dat juist het gebed om de bekering van mijn kinderen ook zwaar op mij hart ligt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door merel »

Het luisteren naar andere soorten muziek dan je ouders doen, is toch niet gelijk zondig?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Mara »

merel schreef:
deschpin schreef: Precies mijn grootste "angst" mijn zoon reageert zeer impulsief bij moderne dansmuziek, dat raakt hem direct. Instrumenten bespeelt hij binnen no-time op goed amateurniveau. Helaas raakt geestelijke-/kerkmuziek hem nauwelijks.
Hoort dat ook niet bij de leeftijd? Ik weigerde in mijn jeugd ook categorisch alle religieuze muziek en draaide liever grunge, metal etc. Inmiddels luister ik dat laatste nooit meer en ben andere soorten muziek pas op latere leeftijd gaan waarderen.
Toen ik puber was luisterde ik naar The Beatles. Moest stiekem, want zodra mijn vader of moeder het hoorden, zetten ze meteen de radio uit, want het was goddeloze muziek.
Laatst had ik classic nl aan en hoorde tot mijn verbazing een melodie van een lied van T.B. Het valt dus nu onder licht klassiek.
Mijn ouders verstonden geen engels, dus ik denk dat er ook angst bijkwam: wat zingen die gasten nu?
Volgens mijn kinderen had ik een brave muzieksmaak. :D
Maar ik had ook een LP van Deo Cantemus, die mijn vader met lichte argwaan beluisterde en toen toch goedkeurde.

De dance en trance vind ik wel iets gevaarlijks hebben. De DJ staat op een verhoogd podium, de menigte steekt massaal de armen in de lucht en gaat uren door, al dan niet met een pilletje er in.

Ik zet regelmatig classic nl aan en inmiddels weten mijn kinderen bepaalde stukken zeer te waarderen.
Karl Jenkins bijvoorbeeld.

Maar ik kan ook ontroerd raken door hedendaagse muziek. Ik hoorde een lied van Karin Bloemen voorbijkomen "Geen kind meer" (de dag waarop je moeder sterft) zij zingt het prachtig. En als je je moeder verloren hebt, raakt je dat heel diep.
En op radio Rijnmond hoorde ik het lied "Oudgeworden nazibeulen", dat is zo aangrijpend!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:Het luisteren naar andere soorten muziek dan je ouders doen, is toch niet gelijk zondig?
Nee, zeker niet. Maar mijn opmerkingen staan in de hier besproken context van dance, trance en jouw aangehaalde voorbeeld van bijv. metal. Ik beschouw veel van die muziek als zondig.

Ook vind ik muziek van bijv Ennio Morricone vaak prachtig. Op zichzelf, de films waavoor het vaak is geschreven meen ik dat we moeten afwijzen. In dit kader ben ik vaak in tweestrijd met mij zelf. Muzikaal vind ik het mooi, maar het is niet geschreven en gespeeld tot eer van God. Wat overigens op heel veel muziek van toepassing is, natuurlijk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:
merel schreef:Het luisteren naar andere soorten muziek dan je ouders doen, is toch niet gelijk zondig?
Nee, zeker niet. Maar mijn opmerkingen staan in de hier besproken context van dance, trance en jouw aangehaalde voorbeeld van bijv. metal. Ik beschouw veel van die muziek als zondig.

Ook vind ik muziek van bijv Ennio Morricone vaak prachtig. Op zichzelf, de films waavoor het vaak is geschreven meen ik dat we moeten afwijzen. In dit kader ben ik vaak in tweestrijd met mij zelf. Muzikaal vind ik het mooi, maar het is niet geschreven en gespeeld tot eer van God. Wat overigens op heel veel muziek van toepassing is, natuurlijk.
Ah, bedoel je het zo. Toch maakte ik als puber ook hierin keuzes; de death metal wilde ik niet luisteren en qua teksten lette ik ook altijd op. De dance en trance muziek luister ik alleen tijdens het hardlopen. Het opzwepende heb ik dan wel nodig. Anders houd ik het niet vol en denk bij elke stap 'waarom doe ik dit'.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:
Ik heb dat idee ook wel. Ik ben wel eens bang geweest dat ik eenzaam zou worden. Maar als je van andere mensen houdt en een duidelijke belangstelling hebt, is mijn ervaring dat het juist zo is dat er eerder teveel vrienden zijn, dan te weinig.

Het zou wel goed zijn om daar in een apart draadje of hier over door te spreken. Want dit is een heel serieus probleem.
Ik denk dat er heel wat meer eenzaamheid is dan mensen willen toegeven.
Wanneer ik contact met andere hoogbegaafden heb gehad, komt ik meer tot leven, dat is erg prettig.
Maar sowieso ook inhoudsvolle contacten, zijn waardevol.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door merel »

Is dat eenzaamheid vanwege het missen van contact of vanwege het missen van gelijkgestemden?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Daar zeg je wat. Je moet er natuurlijk wel eerlijk over zijn.

Ik ben niet eenzaam, want ik weet in mijn familie- en vriendenkring maar één iemand met evenveel vrienden, maar ik voel mij, zeker in de aanloop naar de feestdagen, soms best wel eens eenzaam. Als je daar op een eerlijke manier aandacht voor vraagt, dan is mijn ervaring dat je geen moment alleen hoeft te zijn, zolang je zelf mobiel bent. Als je dat niet (meer) bent, is het waarschijnlijk - en erg genoeg- anders.

Het scheelt misschien of je alleenstaand bent. Ik ben alleenstaand, en dan hebben mensen daar sowieso al veel meer aandacht voor. Ik vraag er zelf ook nadrukkelijk ook aandacht voor, door bijvoorbeeld te benoemen dat ik de kerstdagen altijd zelf moet inrichten. Ook op zondag heb ik altijd een druk programma. Daar ben ik heel dankbaar voor. Als je een gezin hebt, dan is dat anders. Dan heb je vaak weinig tijd om vriendschappen te onderhouden. Ik kom eens in de twee weken op zondagavond bij mijn beste vriendin en haar gezin. Dat is altijd heel gezellig en de kinderen vinden dat ook leuk. En als je vaak komt, hoeft er niets speciaal voor opgeruimd ofzo.

Dat zijn allemaal dingen die je als je een gezin of partner hebt, niet zo snel zou doen. Terwijl een man of vrouw soms ook niet alle eenzaamheid kan oplossen en in sommige gevallen de eenzaamheid juist groter maakt.

Toch denk ik dat juist omdat er best veel mensen zijn die eenzaam zijn, er best een mouw aan te passen is. Hoewel sommige mensen ook leuker gezelschap zijn dan anderen. Ik heb ook een vriend die voornamelijk over zichzelf en vooral zijn werk praat, ook al heb ik hem daar wel eens op aangesproken. Dat is wel eens een opgave, vooral omdat hij vrienden wel goed kan gebruiken.

Misschien speelt het type persoonlijkheid ook een rol? Ik ben heel uitgesproken maar ook belangstellend. Misschien is het dan makkelijker dan als je verlegen bent en eigenlijk al je energie nodig hebt voor jezelf.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Delftenaar »

merel schreef:Is dat eenzaamheid vanwege het missen van contact of vanwege het missen van gelijkgestemden?
In combinatie met wat DDD in de laatste zin van zijn bijdrage schrijft passen beide reacties in elkaar.

Aan de ene kant vanwege de persoonlijkheid. Aan de andere kant problematiek als hoogbegaafd.
Dat alles kan een spagaat opleveren.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door KDD »

DDD schreef:Daar zeg je wat. Je moet er natuurlijk wel eerlijk over zijn.

Ik ben niet eenzaam, want ik weet in mijn familie- en vriendenkring maar één iemand met evenveel vrienden, maar ik voel mij, zeker in de aanloop naar de feestdagen, soms best wel eens eenzaam. Als je daar op een eerlijke manier aandacht voor vraagt, dan is mijn ervaring dat je geen moment alleen hoeft te zijn, zolang je zelf mobiel bent. Als je dat niet (meer) bent, is het waarschijnlijk - en erg genoeg- anders.

Het scheelt misschien of je alleenstaand bent. Ik ben alleenstaand, en dan hebben mensen daar sowieso al veel meer aandacht voor. Ik vraag er zelf ook nadrukkelijk ook aandacht voor, door bijvoorbeeld te benoemen dat ik de kerstdagen altijd zelf moet inrichten. Ook op zondag heb ik altijd een druk programma. Daar ben ik heel dankbaar voor. Als je een gezin hebt, dan is dat anders. Dan heb je vaak weinig tijd om vriendschappen te onderhouden. Ik kom eens in de twee weken op zondagavond bij mijn beste vriendin en haar gezin. Dat is altijd heel gezellig en de kinderen vinden dat ook leuk. En als je vaak komt, hoeft er niets speciaal voor opgeruimd ofzo.

Dat zijn allemaal dingen die je als je een gezin of partner hebt, niet zo snel zou doen. Terwijl een man of vrouw soms ook niet alle eenzaamheid kan oplossen en in sommige gevallen de eenzaamheid juist groter maakt.

Toch denk ik dat juist omdat er best veel mensen zijn die eenzaam zijn, er best een mouw aan te passen is. Hoewel sommige mensen ook leuker gezelschap zijn dan anderen. Ik heb ook een vriend die voornamelijk over zichzelf en vooral zijn werk praat, ook al heb ik hem daar wel eens op aangesproken. Dat is wel eens een opgave, vooral omdat hij vrienden wel goed kan gebruiken.

Misschien speelt het type persoonlijkheid ook een rol? Ik ben heel uitgesproken maar ook belangstellend. Misschien is het dan makkelijker dan als je verlegen bent en eigenlijk al je energie nodig hebt voor jezelf.
Nice post. En bijna 21000 posts underscores the dikgedrukte. ;)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Delftenaar schreef:
merel schreef:Is dat eenzaamheid vanwege het missen van contact of vanwege het missen van gelijkgestemden?
In combinatie met wat DDD in de laatste zin van zijn bijdrage schrijft passen beide reacties in elkaar.

Aan de ene kant vanwege de persoonlijkheid. Aan de andere kant problematiek als hoogbegaafd.
Dat alles kan een spagaat opleveren.
Hoogbegaafd zijn is op zich toch geen probleem? Zolang je maar geen ruzie krijgt met mensen die zichzelf ook slim vinden maar dat niet zijn.

Problemen van hoogbegaafden komen volgens mij vaak voort uit anderssoortige aspecten, zoals bijvoorbeeld ASS of hoogmoed. Maar hoogmoed en hoogbegaafdheid zijn twee verschillende dingen, al gaan ze soms samen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:Daar zeg je wat. Je moet er natuurlijk wel eerlijk over zijn.

Ik ben niet eenzaam, want ik weet in mijn familie- en vriendenkring maar één iemand met evenveel vrienden, maar ik voel mij, zeker in de aanloop naar de feestdagen, soms best wel eens eenzaam. Als je daar op een eerlijke manier aandacht voor vraagt, dan is mijn ervaring dat je geen moment alleen hoeft te zijn, zolang je zelf mobiel bent. Als je dat niet (meer) bent, is het waarschijnlijk - en erg genoeg- anders.

Het scheelt misschien of je alleenstaand bent. Ik ben alleenstaand, en dan hebben mensen daar sowieso al veel meer aandacht voor. Ik vraag er zelf ook nadrukkelijk ook aandacht voor, door bijvoorbeeld te benoemen dat ik de kerstdagen altijd zelf moet inrichten. Ook op zondag heb ik altijd een druk programma. Daar ben ik heel dankbaar voor. Als je een gezin hebt, dan is dat anders. Dan heb je vaak weinig tijd om vriendschappen te onderhouden. Ik kom eens in de twee weken op zondagavond bij mijn beste vriendin en haar gezin. Dat is altijd heel gezellig en de kinderen vinden dat ook leuk. En als je vaak komt, hoeft er niets speciaal voor opgeruimd ofzo.

Dat zijn allemaal dingen die je als je een gezin of partner hebt, niet zo snel zou doen. Terwijl een man of vrouw soms ook niet alle eenzaamheid kan oplossen en in sommige gevallen de eenzaamheid juist groter maakt.

Toch denk ik dat juist omdat er best veel mensen zijn die eenzaam zijn, er best een mouw aan te passen is. Hoewel sommige mensen ook leuker gezelschap zijn dan anderen. Ik heb ook een vriend die voornamelijk over zichzelf en vooral zijn werk praat, ook al heb ik hem daar wel eens op aangesproken. Dat is wel eens een opgave, vooral omdat hij vrienden wel goed kan gebruiken.

Misschien speelt het type persoonlijkheid ook een rol? Ik ben heel uitgesproken maar ook belangstellend. Misschien is het dan makkelijker dan als je verlegen bent en eigenlijk al je energie nodig hebt voor jezelf.
Ik wil soms graag interesses delen, en soms gewoon dingen waar ik enthousiast over ben, ik ben alleen, ik heb geen vrouw.
En ik kan ook goed luisteren naar anderen, maar dan moeten ze wel wat te vertellen hebben en niet steeds in herhaling vallen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

O, dat laatste is helaas bij mij wel het geval;-) Ik ben nogal vergeetachtig. :)

Maar anders ben je van harte welkom. Je weet al ongeveer hoe ik ben. :D
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door merel »

DDD schreef:Daar zeg je wat. Je moet er natuurlijk wel eerlijk over zijn.

Ik ben niet eenzaam, want ik weet in mijn familie- en vriendenkring maar één iemand met evenveel vrienden, maar ik voel mij, zeker in de aanloop naar de feestdagen, soms best wel eens eenzaam. Als je daar op een eerlijke manier aandacht voor vraagt, dan is mijn ervaring dat je geen moment alleen hoeft te zijn, zolang je zelf mobiel bent. Als je dat niet (meer) bent, is het waarschijnlijk - en erg genoeg- anders.

Het scheelt misschien of je alleenstaand bent. Ik ben alleenstaand, en dan hebben mensen daar sowieso al veel meer aandacht voor. Ik vraag er zelf ook nadrukkelijk ook aandacht voor, door bijvoorbeeld te benoemen dat ik de kerstdagen altijd zelf moet inrichten. Ook op zondag heb ik altijd een druk programma. Daar ben ik heel dankbaar voor. Als je een gezin hebt, dan is dat anders. Dan heb je vaak weinig tijd om vriendschappen te onderhouden. Ik kom eens in de twee weken op zondagavond bij mijn beste vriendin en haar gezin. Dat is altijd heel gezellig en de kinderen vinden dat ook leuk. En als je vaak komt, hoeft er niets speciaal voor opgeruimd ofzo.

Dat zijn allemaal dingen die je als je een gezin of partner hebt, niet zo snel zou doen. Terwijl een man of vrouw soms ook niet alle eenzaamheid kan oplossen en in sommige gevallen de eenzaamheid juist groter maakt.

Toch denk ik dat juist omdat er best veel mensen zijn die eenzaam zijn, er best een mouw aan te passen is. Hoewel sommige mensen ook leuker gezelschap zijn dan anderen. Ik heb ook een vriend die voornamelijk over zichzelf en vooral zijn werk praat, ook al heb ik hem daar wel eens op aangesproken. Dat is wel eens een opgave, vooral omdat hij vrienden wel goed kan gebruiken.

Misschien speelt het type persoonlijkheid ook een rol? Ik ben heel uitgesproken maar ook belangstellend. Misschien is het dan makkelijker dan als je verlegen bent en eigenlijk al je energie nodig hebt voor jezelf.
Wat een mooie reactie! Goed dat je het zelf actief aangeeft. Ik heb een oudoom van 94 die ook nog ontzettend veel sociale contacten heeft in allerlei leeftijdsgroepen. Het is een eigenzinnige, maar ook enorm belangstellende man. Hij nodigt zelf ook vaak mensen uit en is tot hoge leeftijd actief geweest. Hij deed bv tot zijn 80e terminale thuiszorg en zit nu in het bestuur van de bewonersvereniging vh tehuis waar hij woont.
Laatst gewijzigd door merel op 30 nov 2021, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie