Hoogbegaafdheid

DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

En wat betreft het krantenartikel: ik vind het een raar verhaal. Ik snap niet dat een kwaliteitskrant zo'n artikel kritiekloos plaatst. Waarom heeft het RD niet een redacteur die enig verstand heeft van onderwijs naar dit artikel laten kijken. Ik snap dat de krant graag verhaaltjes plaatst, maar daarmee schetst de krant gelijk een heel verkeerd beeld.

Leerplichtambtenaren die buiten hun boekje zouden gaan, een ouder die een heel verhaal optekent zonder dat ik iets lees over de wettelijke manieren om tot onderwijs op een andere locatie van de school te komen. Niets over een ontwikkelingsperspectief, de Onderwijsconsulenten of de Geschillencommissie Passend Onderwijs.

Ik verwacht dat er een heel verhaal achter zit, en dat het artikel geen eerlijk beeld geeft. Er zijn in Nederland honderden soortgelijke kinderen die thuisonderwijs volgen of op een andere manier op hen toegesneden onderwijs krijgen. Maar goed. Als ouders weigeren om een diagnose te laten stellen, dan is dát het probleem. Dan moet je ook eerlijk zeggen dat je bent verhuisd omdat je geen diagnose wilde laten stellen. Dat klinkt al een heel stuk anders.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Delftenaar »

Sommige kenmerken van hoogbegaafdheid kunnen op autisme lijken. Daarom worden die zaken soms verward, of krijgen hoogbegaafden het stempel autisme.
Toch zijn het meestal verschillende dingen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Thea »

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ongelukkig.

@DDD, bij deze een link dit mijn stelling onderstreept :-). En zo zijn er nog veel meer.....
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Thea »

Sorry, de link plaatsen mislukte, een nieuwe poging:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b641b830/
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Welke stelling onderstreept dit artikel dan? Dit artikel is er toch duidelijk over dat onderpresteren ligt aan gebrekkig onderwijs?

Volgens mij onderstreept het artikel juist mijn stelling dat een hoogbegaafde helemaal niet ongelukkig hoeft te zijn, als de opvoeding en het onderwijs maar adequaat zijn.

Ik vind het trouwens heel treurig om te lezen dat de moeder van Cas zijn -op zich heel normale- vragen afwijst. Het is niet zo gek dat een kind dan wat ongelukkig wordt. Als een kind altijd heeft gedacht dat hij raar is omdat hij slimmer is dan anderen, dan is er iets niet goed gegaan in opvoeding en onderwijs.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Thea »

@DDD, ik denk dat we op verschillende golflengtes praten. Jij hebt het over hb an sich. Daar is niets mis mee. Dat vind ik ook. Maar bij mij gaat het om het functioneren met hb in onze maatschappij. Jij stelt dat je dan de maatschappij moet aanpassen, maar dat zal maar gedeeltelijk lukken. Aan de andere kant van het gemiddelde zie je ook dat mensen in aparte huizen bij elkaar wonen. En dat ze daar het beste functioneren, nl tussen hun soortgenoten. Dat bedoel ik te zeggen. Misschien zou er een planeet moeten komen, waar alleen hb-ers op wonen.......
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef:@DDD, ik denk dat we op verschillende golflengtes praten. Jij hebt het over hb an sich. Daar is niets mis mee. Dat vind ik ook. Maar bij mij gaat het om het functioneren met hb in onze maatschappij. Jij stelt dat je dan de maatschappij moet aanpassen, maar dat zal maar gedeeltelijk lukken. Aan de andere kant van het gemiddelde zie je ook dat mensen in aparte huizen bij elkaar wonen. En dat ze daar het beste functioneren, nl tussen hun soortgenoten. Dat bedoel ik te zeggen. Misschien zou er een planeet moeten komen, waar alleen hb-ers op wonen.......
Klopt. Zolang hb'ers 2 procent van de bevolking beslaan (wellicht iets meer, afhankelijk van de definitie), zullen ze toch echt gewoon in deze maatschappij moeten leren functioneren en zal de maatschappij zich echt niet aanpassen aan hen. Wat ook heel logisch is. Mooi dat onderwijs en opvoeding meer op hen afgestemd raakt, eindelijk zou ik zeggen, maar in algemene zin zal dit niet gebeuren.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Eens. Natuurlijk moeten hoogbegaafden zich ook voortdurend aanpassen. Dat is verder geen probleem, als zij goed opgevoed worden en goed onderwijs krijgen. Dan komen ze ook vanzelf in contact met 'soortgenoten' en kunnen ze ook in de bredere maatschappij adequaat functioneren.

Meestal is er een verband tussen de intelligentie van ouders en kinderen. Ouders met een IQ van 80 zullen niet snel een kind met een IQ van 145 krijgen. Dat helpt al bij het aanpassen in de opvoeding.

Maar op school moet een leerling gewoon aangepast onderwijs krijgen. In dat geval is vermoedelijk van onderpresteren geen sprake. Tenzij iemand met iets komt waaruit het tegendeel blijkt.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Thea »

Wat aangepast onderwijs betreft, ben ik het met je eens. Maar je wilt niet weten hoeveel 'onderpresteerders' niet worden herkend....
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Dat is ook een kwestie van slecht onderwijs, denk ik...
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Posthoorn »

Vroeger gingen hoogbegaafde kinderen helemaal niet naar school. Toen liepen ze rond in berenvellen... :baille
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Dat is wellicht waar. Maar het is niet gezegd dat ze daarmee gelukkiger waren.

Overigens weet ik niet of ook bij het begin van de schepping er al grote verschillen waren in intelligentie van mensen. Dat vind ik niet vanzelfsprekend. Maar ik ben in het geheel niet deskundig.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik ben tijdje terug lid geworden Choochem en ik zit in een paar appgroepen maar ik vind het toch nog wel lastig inhoudsvolle contacten te vinden en te onderhouden. Al doe ik daar wel mijn best voor. Iemand nog tips?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Valcke »

Thea schreef:Wat aangepast onderwijs betreft, ben ik het met je eens. Maar je wilt niet weten hoeveel 'onderpresteerders' niet worden herkend....
Mee eens, hoor. Ik wil mijzelf niet als hoogbegaafd aanprijzen, maar ik weet wel dat ik bijna nooit mijn vinger in de klas opstak bij een moeilijke vraag die ik als enige wist. Idem de meester of juf niet verbeteren wanneer deze iets zei wat niet klopte. Opzettelijk fouten maken in repetities heb ik misschien niet gedaan, maar op een bepaalde manier onderpresteren was zeker het geval. Ik geloof ook dat sprake is geweest van een bepaalde onderontwikkeling als gevolg van het algemene niveau waar je in mee ging. - En dan zat ik nog in klassen in het basisonderwijs waarin al een splitsing was aangebracht en de helft van de klas naar het VWO ging.

Verder werd ik ook 'lui', want tot in de brugklas maakte ik geen huiswerk en leerde nooit iets (omdat ik toch wel hoge cijfers haalde). Totdat dit in het tweede jaar fout ging... en ik eindelijk moest leren werken / studeren.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door JvW »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik ben tijdje terug lid geworden Choochem en ik zit in een paar appgroepen maar ik vind het toch nog wel lastig inhoudsvolle contacten te vinden en te onderhouden. Al doe ik daar wel mijn best voor. Iemand nog tips?
Dat blijft lastig, mocht je vragen hebben kan mag je me altijd mailen. We hebben er inmiddels wat ervaring mee.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Plaats reactie