Luiden kerkklokken

Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re:

Bericht door Jo-Ann »

albion schreef:ik vind het wel wat hebben. Lekker nostalgisch. Wij horen de kerkklok slaan. Het hangt van de wind af waar je het kan horen. En op zondag hoort het gewoon zo.
Ik vind dit zeker niet asociaal. Wat ik asociaal vind is, als jongelui de hele dag iets in hun oren hebben om naar hun muziek te luisteren, en als je dichtbij hen zit mag je 'mee genieten'
of die auto's die de volumeknop op volle sterkte hebben staan bij een stoplicht ('k zou overigens geen bezwaar hebben als het dan nog muziek van Pieter Heykoop was)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door henriët »

wij slapen (nog) onder de torenklok, heel gezellig, nostalgisch!
en we hebben er heel geen last van, iedereen die hier komt, vindt het juist idyllisch!

en zondagsmorgens.. heerlijk we hoeven ons nooit te verslapen, want dan luiden de klokken een twaalf-uurtje, dat betekent 10 minuten luiden!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Re:

Bericht door Josephus »

Jo-Ann schreef:of die auto's die de volumeknop op volle sterkte hebben staan bij een stoplicht ('k zou overigens geen bezwaar hebben als het dan nog muziek van Pieter Heykoop was)
Hm, ik zou in dat geval denk ik toch door rood rijden... :hum
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Re:

Bericht door freek »

Josephus schreef:
Jo-Ann schreef:of die auto's die de volumeknop op volle sterkte hebben staan bij een stoplicht ('k zou overigens geen bezwaar hebben als het dan nog muziek van Pieter Heykoop was)
Hm, ik zou in dat geval denk ik toch door rood rijden... :hum
:D
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door jvdg »

henriët schreef:en zondagsmorgens.. heerlijk we hoeven ons nooit te verslapen, want dan luiden de klokken een twaalf-uurtje, dat betekent 10 minuten luiden!
Dat houdt dus in dat jullie dan pas om twaalf uur wakker worden.
Dan kun je nou eens echt zeggen dat er sprake is van een rustdag. :)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door henriët »

jvdg schreef:
henriët schreef:en zondagsmorgens.. heerlijk we hoeven ons nooit te verslapen, want dan luiden de klokken een twaalf-uurtje, dat betekent 10 minuten luiden!
Dat houdt dus in dat jullie dan pas om twaalf uur wakker worden.
Dan kun je nou eens echt zeggen dat er sprake is van een rustdag. :)
haha, ja zo kan je het opvatten inderdaad,
maar ik bedoel ermee dat om 9 uur de klokken luiden met het 12 uur gelui.. snap je!
uhm, overigens zijn we dan allang onderweg naar de kerk hoor!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door jvdg »

henriët schreef:
jvdg schreef:
henriët schreef:en zondagsmorgens.. heerlijk we hoeven ons nooit te verslapen, want dan luiden de klokken een twaalf-uurtje, dat betekent 10 minuten luiden!
Dat houdt dus in dat jullie dan pas om twaalf uur wakker worden.
Dan kun je nou eens echt zeggen dat er sprake is van een rustdag. :)
haha, ja zo kan je het opvatten inderdaad,
maar ik bedoel ermee dat om 9 uur de klokken luiden met het 12 uur gelui.. snap je!
uhm, overigens zijn we dan allang onderweg naar de kerk hoor!
Mooi, dit stelt me weer helemaal gerust. :)

Overigens, off-topic, de mooiste geluiden om bij wakker te worden zijn hanengekraai en/of loeiende koeien!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door henriët »

jvdg schreef:
Mooi, dit stelt me weer helemaal gerust. :)

Overigens, off-topic, de mooiste geluiden om bij wakker te worden zijn hanengekraai en/of loeiende koeien!
oh, je maakte je dus ongerust????
enne tja wakker worden.. mooiste geluid...
eigenlijk de stilte.. die doorbroken wordt door vogelgezang.. (zij zingen tot Gods eer)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door MarthaMartha »

jvdg schreef:
henriët schreef:
jvdg schreef:
Dat houdt dus in dat jullie dan pas om twaalf uur wakker worden.
Dan kun je nou eens echt zeggen dat er sprake is van een rustdag. :)
haha, ja zo kan je het opvatten inderdaad,
maar ik bedoel ermee dat om 9 uur de klokken luiden met het 12 uur gelui.. snap je!
uhm, overigens zijn we dan allang onderweg naar de kerk hoor!
Mooi, dit stelt me weer helemaal gerust. :)

Overigens, off-topic, de mooiste geluiden om bij wakker te worden zijn hanengekraai en/of loeiende koeien!
Ohoh.... dat gaat niet iedereen je in dank afnemen..... :bobo
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef: Ohoh.... dat gaat niet iedereen je in dank afnemen..... :bobo
Nee, dat zal best, maar wat henriët stelt over (de stilte en) het vogelgezang, spreekt mij ook wel aan hoor.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door Mara »

Tijdens wereldoorlog 2 waren in Zuidwolde (Gr) de kerkklokken uit de toren gehaald door de Duitsers. De grote was al teruggeplaatst en nu hebben de bewoners de handen ineen geslagen om de kleine er ook weer in te hangen.
De traditie wil nl dat, als er een begrafenis is, de klokken geluid worden op een speciale wijze.
Bij de begrafenis van een man, wordt eerst de grote 3 x geluid en valt de kleine bij.
Bij de begrafenis van een vrouw, wordt eerst de kleine 3 x geluid en valt de grote bij.
Bij de begrafenis van een kind luidt alleen de kleinste.
Het schijnt dat dit in meer dorpen gebeurt.
Ik vind het wel mooi en plechtig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 mei 2011, 21:29

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door Neeltje Jans »

Het luiden van klokken tijdens een begrafenis vind ik eigenlijk nog wel het meest indrukwekkende. Nou ja dat klinkt raar, want ook de rouwdienst kan indrukwekkend zijn en het zakken van de kist, maar het lopen of rijden door het dorp bij het luiden van de klok dat maakt op mij altijd diepe indruk. Zowel bij mijn moeder als bij mijn vader is het gedaan...ehm dat laatste kan eigenlijk niet want dat was vanuit een verzorgingstehuis naar een begraafplaats naar de andere kant van de stad... dus dat zal dan wel niet.
Neeltje Jans, moeder van 4
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re:

Bericht door boontje »

Kaw schreef:
jvdg schreef:
Kaw schreef:Zondigt de pastoor niet tegen het 5e gebod?
Moet dat niet het 4e gebod zijn?
Vraag 104 Wat eist God in het vijfde gebod?
Antwoord Dat ik aan mijn vader en moeder en aan allen die gezag over mij ontvangen hebben, alle eer, liefde en trouw bewijs, mij aan hun goede onderwijzing en tucht met gepaste gehoorzaamheid onderwerp en ook met hun zwakheid en gebreken geduld heb, omdat God ons door hun hand wil regeren.
In het vijfde gebod staat alleen dat je je vader en moeder moet eren. Aan de uitleg die de HC daaraan geeft, heeft een RK pastoor natuurlijk geen enkele boodschap. Een verwijzing naar Romeinen 13 lijkt me meer op zijn plaats, dat kan deze pastoor ook in zijn Bijbeltje vinden.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door Marnix »

TJa, het luisteren naar de overheid, zolang wat ze opleggen niet in strijd is met Gods Woord (en dat is zeker niet het geval hier) is in ieder geval Bijbels, en daar kan de pastoor zich aan houden. Ik vind zelf het luiden van klokken om 7:15 vooral in strijd met het 4e gebod, de zondag is een rustdag.... Dus ga niet in de vroegte iedereen wakker bellen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door boontje »

Ja, maar het krantenbericht ging juist over het luiden van de klokken op werkdagen...
Plaats reactie