Luiden kerkklokken

Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

Om zo naar te luisteren : prachtig, en de gedachte van het onze Vader ook

toch kan ik me heel goed voorstellen dat mensen zich hier aan kunnen ergeren. Vooral als je zelf "nergens aan doet"
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Josephus schreef:
Hendrikus schreef:In Duitsland is het in veel kerken gebruikelijk dat tijdens het bidden van het "Vater unser" de klokken worden geluid. Traditie, maar ik vind 't wel mooi. En laten we eerlijk zijn, zoiets als dit is toch fantastisch?
In Nederland komt dat ook nog wel voor. De (historische) gedachte erachter dat heel de stad dan kan horen dat op dat moment het Onze Vader gebeden wordt, vind ik ook erg mooi.

En dat geluid is inderdaad fantastisch! In ons land zijn er gelukkig ook nog steeds kerken waar tenminste nog echt van die zware kerkklokken klinken, in plaats van die blikkerig klinkende gongen die veel preekbunkers tegenwoordig ontsieren... :roll:

Marnix, ga je schamen! :wink:
Ik vind het horen van klokkenspel als je door de stad loopt ofzo prachtig. Alleen dat monotone geluid van 1 kerkklok voor een kerkdienst, en dan helemaal 's ochtends, vind ik niet sociaal , niet mooi en totaal overbodig.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Marnix schreef:
Josephus schreef:
Hendrikus schreef:In Duitsland is het in veel kerken gebruikelijk dat tijdens het bidden van het "Vater unser" de klokken worden geluid. Traditie, maar ik vind 't wel mooi. En laten we eerlijk zijn, zoiets als dit is toch fantastisch?
In Nederland komt dat ook nog wel voor. De (historische) gedachte erachter dat heel de stad dan kan horen dat op dat moment het Onze Vader gebeden wordt, vind ik ook erg mooi.

En dat geluid is inderdaad fantastisch! In ons land zijn er gelukkig ook nog steeds kerken waar tenminste nog echt van die zware kerkklokken klinken, in plaats van die blikkerig klinkende gongen die veel preekbunkers tegenwoordig ontsieren... :roll:

Marnix, ga je schamen! :wink:
Ik vind het horen van klokkenspel als je door de stad loopt ofzo prachtig. Alleen dat monotone geluid van 1 kerkklok voor een kerkdienst, en dan helemaal 's ochtends, vind ik niet sociaal , niet mooi en totaal overbodig.

Tja, we leven nu eenmaal in een land waarin dit tot voor kort gebruikelijk was. Mooie traditie toch? Ik denk althans dat er zeer veel niet-kerkelijken zijn die het prachtig vinden!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Lukas:

1 En op den eersten dag der week, zeer vroeg in den morgenstond, gingen zij naar het graf,.....

Wie heeft van ons dan het recht om te klagen over vroeg klokgelui? :wink:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Haha. Deze vrouwen zorgden niet voor overlast. Dat doen kerkklokken wel. Het feit dat het vroeger gebruikelijk was, overigens om hele andere redenen, tegenwoordig werkt dat totaal niet meer, is geen reden waarom het dus maar zo moet blijven.

De kerkklokken bestrijken echt niet een hele stad, niet eens een hele wijk. Ik kan de klokken van de kerk die 500 meter verderop staat niet eens horen. De enigen die de klok horen zijn hen die naar de kerk gaan, en een groep omwonenden die elke zondag wakker worden door het monotone geluid van een kerkklok... en die vinden het echt geen mooie traditie hoor.

Het gaat er om dat het totaal geen functie en nut meer heeft. Tenzij het voor de omwonenenden een alarmbel zou moeten zijn die duidelijk wli maken: Het is nog niet te laat. Ofzo. Maar die krijgen eerder een negatief beeld van de kerk en minder redenen om eens langs te gaan als ze zich elke zondag aan die kerkklok ergeren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:Haha. Deze vrouwen zorgden niet voor overlast. Dat doen kerkklokken wel. Het feit dat het vroeger gebruikelijk was, overigens om hele andere redenen, tegenwoordig werkt dat totaal niet meer, is geen reden waarom het dus maar zo moet blijven.

De kerkklokken bestrijken echt niet een hele stad, niet eens een hele wijk. Ik kan de klokken van de kerk die 500 meter verderop staat niet eens horen. De enigen die de klok horen zijn hen die naar de kerk gaan, en een groep omwonenden die elke zondag wakker worden door het monotone geluid van een kerkklok... en die vinden het echt geen mooie traditie hoor.

Het gaat er om dat het totaal geen functie en nut meer heeft. Tenzij het voor de omwonenenden een alarmbel zou moeten zijn die duidelijk wli maken: Het is nog niet te laat. Ofzo. Maar die krijgen eerder een negatief beeld van de kerk en minder redenen om eens langs te gaan als ze zich elke zondag aan die kerkklok ergeren.
Ach........,misschien heb je wel gelijk, maar ik vind het persoonlijk heel jammer dat een van de laatste hoorbare tekenen van onze christelijke wortels dreigen te verdwijnen.

De ergernis van de omroeptoeters bij voetbalwedstrijden (wekelijks) en evenementen die vele mensen niet bijwonen nemen we allemaal voor lief.
Ik heb nooit vernomen dat hierbij ook geluidsmetingen zijn uitgevoerd, laat staan dat het verboden is.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Vorig jaar kwam er een vrouw de hal van onze gemeente binnen
Ze zag er verwilderd uit, een bekertje koffie in haar hand
radeloos keek ze om zich heen
Duidelijk niet iemand die van plan was om een kerk te bezoeken
Ik ben op haar toegelopen en vroeg of ze iemand zocht of dat ze de kerkdienst wilde bezoeken

na even gepraat te hebben bleek dat ze ten einde raad was
Ze zag het leven met alle zorgen en tegenslagen niet meer zitten

Ze hoorde onze kerkklokken luiden en was op het geluid afgegaan en de kerk ingevlucht
ik ben heel vroeger christelijk opgevoed, zei ze......

Ze hééft zitten luisteren!!

dus kerkklokken funcioneren wél!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Marnix schreef:Haha. Deze vrouwen zorgden niet voor overlast. Dat doen kerkklokken wel. Het feit dat het vroeger gebruikelijk was, overigens om hele andere redenen, tegenwoordig werkt dat totaal niet meer, is geen reden waarom het dus maar zo moet blijven.

De kerkklokken bestrijken echt niet een hele stad, niet eens een hele wijk. Ik kan de klokken van de kerk die 500 meter verderop staat niet eens horen. De enigen die de klok horen zijn hen die naar de kerk gaan, en een groep omwonenden die elke zondag wakker worden door het monotone geluid van een kerkklok... en die vinden het echt geen mooie traditie hoor.

Het gaat er om dat het totaal geen functie en nut meer heeft. Tenzij het voor de omwonenenden een alarmbel zou moeten zijn die duidelijk wli maken: Het is nog niet te laat. Ofzo. Maar die krijgen eerder een negatief beeld van de kerk en minder redenen om eens langs te gaan als ze zich elke zondag aan die kerkklok ergeren.
Ach........,misschien heb je wel gelijk, maar ik vind het persoonlijk heel jammer dat een van de laatste hoorbare tekenen van onze christelijke wortels dreigen te verdwijnen.

De ergernis van de omroeptoeters bij voetbalwedstrijden (wekelijks) en evenementen die vele mensen niet bijwonen nemen we allemaal voor lief.
Ik heb nooit vernomen dat hierbij ook geluidsmetingen zijn uitgevoerd, laat staan dat het verboden is.
Tja, misschien is dat wel het probleem, dat de kerkklokken vaak de enige hoorbare tekenen zijn van dat er ergens een kerk is. Als de gemeente zich nou watmeer zou laten zien en horen in de wereld. In plaats van kerkklokken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

ARTIKEL
Jubelen met Pasen op Utrechts Domplein


DI 20 mrt 2007 | 15.06
Wie in de Utrechtse binnenstad woont, kan op eerste paasdag in alle vroegte gewekt worden door paasliederen en overweldigend klokgelui. Tien klokken van de Domtoren, inclusief de ruim 8000 kilo zware Salvator, luiden vanaf kwart voor zeven 's ochtends de opstanding van Jezus in. Dat heeft de werkgroep Stedelijk Missionair Werk Protestantse Gemeente Utrecht dinsdag laten weten.

Tijdens de zogeheten paasjubel kunnen gelovigen meezingen met de liederen op het Utrechtse Domplein. Volgens Desiree Berendsen van de werkgroep is het een overweldigend geluid als de tien klokken tegelijk gaan luiden. ''Je kunt dan niet anders dan geloven dat de opstanding echt is gebeurd.''

De Salvator, een klok uit 1505 van een van de bekendste klokkengieters Geert van Wou, wordt slechts bij hoge uitzondering geluid. De Dom heeft in totaal 14 klokken.

Bron: ANP
Petrus

Bericht door Petrus »

@ Marnix..................

"Het feit dat het vroeger gebruikelijk was, overigens om hele andere redenen, tegenwoordig werkt dat totaal niet meer, is geen reden waarom het dus maar zo moet blijven."

Ik ben het echt volledig met je eens wat je schrijft!!!!!!!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re:

Bericht door MarthaMartha »

Dat lijkt me nou heel indrukwekkend om daar een keer bij te zijn!
jvdg schreef:ARTIKEL
Jubelen met Pasen op Utrechts Domplein


DI 20 mrt 2007 | 15.06
Wie in de Utrechtse binnenstad woont, kan op eerste paasdag in alle vroegte gewekt worden door paasliederen en overweldigend klokgelui. Tien klokken van de Domtoren, inclusief de ruim 8000 kilo zware Salvator, luiden vanaf kwart voor zeven 's ochtends de opstanding van Jezus in. Dat heeft de werkgroep Stedelijk Missionair Werk Protestantse Gemeente Utrecht dinsdag laten weten.

Tijdens de zogeheten paasjubel kunnen gelovigen meezingen met de liederen op het Utrechtse Domplein. Volgens Desiree Berendsen van de werkgroep is het een overweldigend geluid als de tien klokken tegelijk gaan luiden. ''Je kunt dan niet anders dan geloven dat de opstanding echt is gebeurd.''

De Salvator, een klok uit 1505 van een van de bekendste klokkengieters Geert van Wou, wordt slechts bij hoge uitzondering geluid. De Dom heeft in totaal 14 klokken.

Bron: ANP
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Re:

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef:Dat lijkt me nou heel indrukwekkend om daar een keer bij te zijn!
Mij ook, en dan als een soort van (een deeel van de) voorbereiding op het feest in de kerk.
Ik hoop tevens dat dit "horen" door velen voor velen een betekenis mag krijgen.

De kerkklokken als Evangelisatie-instrument......?
Gebruikersavatar
Moni
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:40
Locatie: Zuid Holland

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door Moni »

Het luiden van kerkklokken is 10 minuten en meest op een tijd dat je al uit je bed kan zijn als je niet kerkelijk bent. Mensen doen daar wel meer moeilijk over, want ja ze moeten uitslapen....
Als hun in hun cafe een feestje hebben moet je er niet moeilijk over doen als je heel de middag en avond in die boenk muziek zit, wat in de wijde omtrek te horen is en dan middernacht dronken over straat heel luidruchtig is ook geen probleem......

Nee laat die kerkklokken maar lekker luiden hoor!
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Bericht door albion »

Marnix schreef:Ik vind die kerkklokken ook schandalig veel geluid maken. Wij willen dit toch ook niet op zaterdag om 12 uur 's nachts meemaken? Wij willen toch ook niet elke ochtend vroeg gewekt worden door gebedsgeluiden uit megafoons van moskeeen? En wat wij niet willen dat de mensen ons aandoen... doe dat hen ook niet aan.

Vroeger was het functioneel. Iedereen ging naar de kerk en in kleine plaatjes kon je het ook horen. Nu kunnen veel christenen echt niet horen dat de klokken luiden, alleen de directe onwonenden. tenminste, hier in de stad wel :) Het is dus volkomen zinloos en asociaal, afschaffen die zooi!
ik vind het wel wat hebben. Lekker nostalgisch. Wij horen de kerkklok slaan. Het hangt van de wind af waar je het kan horen. En op zondag hoort het gewoon zo.
Ik vind dit zeker niet asociaal. Wat ik asociaal vind is, als jongelui de hele dag iets in hun oren hebben om naar hun muziek te luisteren, en als je dichtbij hen zit mag je 'mee genieten'
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie