Luiden kerkklokken

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Luiden kerkklokken

Bericht door jvdg »

Pastoor lapt luidverbod aan laars

VR 16 mrt 2007 | 11.27
Pastoor Harm Schilder van de Tilburgse parochiekerk van de Heilige Margarita Maria heeft vanmorgen om 7.15 uur gewoon de kerkklokken geluid.

Hij overschreed daarmee het ultimatum dat de gemeente hem gesteld had.

Het college van B&W had hem twee weken geleden gesommeerd vóór vandaag te stoppen met het vroege klokgelui, omdat hij daarmee geluidsnormen overschrijdt.

De gemeente dreigde de pastoor met een dwangsomprocedure als hij niet uiterlijk 16 maart het klokgelui staakte. Toch gaat het Tilburgse college de pastoor nog niet meteen met boetes dwingen zich aan het luidverbod te houden, zegt een woordvoerder van wethouder Marieke Moorman.

Eerst volgen nieuwe geluidsmetingen. Mocht daaruit blijken dat pastoor Schilder met het vroege gebeier nog steeds geluidsnormen overschrijdt, dan stelt de gemeente hem een nieuw ultimatum. Ook wordt hem in dat geval opnieuw een dwangsomprocedure in het vooruitzicht gesteld, waarmee hij een boete riskeert van maximaal 5000 euro per overtreding.

Wethouder Moorman hoopt dat het niet tot een dwangsomprocedure hoeft te komen, zegt haar woordvoerder. "Een dergelijke verharding van de verhoudingen vinden we niet wenselijk. We hopen er in gesprek met de pastoor samen uit te komen".

Volgens de woordvoerder heeft de gemeente best begrip voor het belang van de pastoor die de mensen wil oproepen naar de mis te komen. Daarbij speelt ook de vrijheid van godsdienst een rol. Maar de gemeente heeft ook te maken met de belangen van de buurtbewoners die gedupeerd worden door de forse overschrijding van de geluidsnormen.

Klokluiden om 7.15 uur 's ochtends is op zichzelf wel toegestaan. Alleen produceren de huidige kerkklokken teveel decibellen. "Het volume is vergelijkbaar met een brandalarm", zegt de gemeentewoordvoerder. Luiden met een lichtere kerkklok kan een oplossing zijn. Ook andere oplossingen zijn denkbaar. "De pastoor zou de mensen een sms kunnen sturen", oppert de woordvoerder.

Het college van B&W dreigde Schilder twee weken geleden met een dwangsomprocedure als het klokluiden niet vóór 16 maart zou stoppen. De gemeentelijke waarschuwingsbrief volgde op klachten van buurtbewoners, verenigd in de actiegroep 'De Wakkere Luiden'.

Het comité haalde ruim honderd handtekeningen op tegen de geluidsoverlast van de kerkklokken. Die nodigen elke werkdag om 7.15 uur de mensen uit om deel te nemen aan de eucharistieviering van 7.30 uur. Uit geluidsmetingen van de gemeente bleek dat de normen fors worden overschreden.

Pastoor Schilder heeft zich in een brief aan het Tilburgse college van B&W op het standpunt gesteld dat het klokluiden niet in strijd is met de wet. Hij heeft ook 400 handtekeningen ingezameld bij een petitie vóór het klokluiden.

Bron: Katholieknederland.nl

Nog effe, en we kunnen allemaal lekker uitslapen.

Die ellendige klokken ook..... :lol:

Dat opdringerige klokgelui door religieuzen, daar moet een einde aan komen.
Tenslotte mogen de moslims ook niet oproepen tot gebed. :wink:
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Zondigt de pastoor niet tegen het 5e gebod?
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door Josephus »

Ook andere oplossingen zijn denkbaar. "De pastoor zou de mensen een sms kunnen sturen", oppert de woordvoerder.
Wat een onbenul zeg... :mrgreen:
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Kaw schreef:Zondigt de pastoor niet tegen het 5e gebod?
Moet dat niet het 4e gebod zijn?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

jvdg schreef:
Kaw schreef:Zondigt de pastoor niet tegen het 5e gebod?
Moet dat niet het 4e gebod zijn?
Vraag 104 Wat eist God in het vijfde gebod?
Antwoord Dat ik aan mijn vader en moeder en aan allen die gezag over mij ontvangen hebben, alle eer, liefde en trouw bewijs, mij aan hun goede onderwijzing en tucht met gepaste gehoorzaamheid onderwerp en ook met hun zwakheid en gebreken geduld heb, omdat God ons door hun hand wil regeren.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Kaw schreef:
jvdg schreef:
Kaw schreef:Zondigt de pastoor niet tegen het 5e gebod?
Moet dat niet het 4e gebod zijn?
Vraag 104 Wat eist God in het vijfde gebod?
Antwoord Dat ik aan mijn vader en moeder en aan allen die gezag over mij ontvangen hebben, alle eer, liefde en trouw bewijs, mij aan hun goede onderwijzing en tucht met gepaste gehoorzaamheid onderwerp en ook met hun zwakheid en gebreken geduld heb, omdat God ons door hun hand wil regeren.
Ik doelde op een andere indeling van de geboden bij de rooms katholieken.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

jvdg schreef:
Kaw schreef:
jvdg schreef:
Kaw schreef:Zondigt de pastoor niet tegen het 5e gebod?
Moet dat niet het 4e gebod zijn?
Vraag 104 Wat eist God in het vijfde gebod?
Antwoord Dat ik aan mijn vader en moeder en aan allen die gezag over mij ontvangen hebben, alle eer, liefde en trouw bewijs, mij aan hun goede onderwijzing en tucht met gepaste gehoorzaamheid onderwerp en ook met hun zwakheid en gebreken geduld heb, omdat God ons door hun hand wil regeren.
Ik doelde op een andere indeling van de geboden bij de rooms katholieken.
Is dat zo? Dat wist ik niet!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Zelf vind ik het klokgebeier heel mooi en sfeervol, en zelfs rustgevend.

Speciaal op zondag.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Kaw schreef:
jvdg schreef:
Kaw schreef:
jvdg schreef: Moet dat niet het 4e gebod zijn?
Vraag 104 Wat eist God in het vijfde gebod?
Antwoord Dat ik aan mijn vader en moeder en aan allen die gezag over mij ontvangen hebben, alle eer, liefde en trouw bewijs, mij aan hun goede onderwijzing en tucht met gepaste gehoorzaamheid onderwerp en ook met hun zwakheid en gebreken geduld heb, omdat God ons door hun hand wil regeren.
Ik doelde op een andere indeling van de geboden bij de rooms katholieken.
Is dat zo? Dat wist ik niet!
1. Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
2. Gij zult de Naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
3. Wees gedachtig, dat gij de dag des Heren heiligt.
4. Eer uw vader en uw moeder.
5. Gij zult niet doden.
6. Gij zult geen onkuisheid doen.
7. Gij zult niet stelen.
8. Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.
9. Gij zult geen onkuisheid begeren.
10. Gij zult niet onrechtvaardig begeren, wat uw naaste toebehoort.

Heel slim dat het niet beelden maken van God er uit is gehaald! Wow... Nu snap iets meer van die kronkel!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Kaw schreef:
Kaw schreef:
jvdg schreef:
Kaw schreef: Vraag 104 Wat eist God in het vijfde gebod?
Antwoord Dat ik aan mijn vader en moeder en aan allen die gezag over mij ontvangen hebben, alle eer, liefde en trouw bewijs, mij aan hun goede onderwijzing en tucht met gepaste gehoorzaamheid onderwerp en ook met hun zwakheid en gebreken geduld heb, omdat God ons door hun hand wil regeren.
Ik doelde op een andere indeling van de geboden bij de rooms katholieken.
Is dat zo? Dat wist ik niet!
1. Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
2. Gij zult de Naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
3. Wees gedachtig, dat gij de dag des Heren heiligt.
4. Eer uw vader en uw moeder.
5. Gij zult niet doden.
6. Gij zult geen onkuisheid doen.
7. Gij zult niet stelen.
8. Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.
9. Gij zult geen onkuisheid begeren.
10. Gij zult niet onrechtvaardig begeren, wat uw naaste toebehoort.

Heel slim dat het niet beelden maken van God er uit is gehaald! Wow... Nu snap iets meer van die kronkel!
Je zal als pastoor maar twee verschillende sermoenen moeten afsteken over het 6e en 9e gebod. :shock:
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Het verschil tussen "gij zult niet stelen" en "gij zult neit begeren" is ook niet zo daverend groot. Tenzij je "Gij zult niet stelen" anders uitlegt dan de HC, nl. het stelen van mensen, zoals sommigendoen.

1 Tim 1:10 "...en hoereerders, dien, die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is;"


Het zal u misschien wel eens zijn opgevallen dat Paulus in deze opsomming van zonden de volgorde volgt van het tweede deel van de wet der tien geboden. Vader- en moedermoorders zondigen tegen het vijfde gebod, dood­slagers tegen het zesde, hocreerders tegen het zevende, zielver­kopers blijkbaar tegen het achtste, en leugenaars tegen het negende gebod. Dat is duidelijk, op één punt na: wat hebben zielverkopers met het achtste gebod te maken? Wij denken bij "Gij zult niet stelen" aan "vals gewicht, el, maat, waar, munt, woeker" (Heidel­berger Catechismus), aan het roven van de bezittingen van onze naaste, aan gierigheid en verkwisting, aan de zwarte lonen en be­lastingpolitiek. Paulus dacht bij dit gebod allereerst aan iets anders. "Zielverkopers" zijn ronselaars, slavenjagers, vrouwenhandelaars, kooplul-in-mensen. Er is een oude rabbijnse uitlegging van het achtste gebod die het in verband brengt met Deuteronomium 24:7: "Wanneer iemand betrapt wordt, terwijl hij een mens, een van zijn broeders uit de Israëlieten rooft, en hem als een slaaf be­handelt en verkoopt, dan zal die dief sterven." Het blijkt uit wat Paulus schrijft, dat de rabbijnen de oorspronkelijke betekenis van het achtste gebod beter hebben begrepen dan onze catechismus, die aan Deuteronomium 24 voorbij gaat. De vaderlandse geschiedenis zou er anders hebben uitgezien, wan­neer onze vaderen minstens één keer per jaar in de kerk te horen hadden gekregen, dat het achtste gebod zich met name richt tegen de slavenhandel. Of zouden zij er zich dan toch wel weer uit gered hebben door te zeggen dat Deuteronomium 24 alleen maar het verkopen van volksgenoten verbiedt? Het is in elk geval typerend, dat onze gedachten bij diefstal allereerst naar goederen uitgaan, terwijl de God van Israël daarbij vooral moet denken aan mensen. Ergens op het zendingsveld stortte een huis in. Een jonge koelie werd gewond. De zendeling boog zich over de gewonde en een paar werklui vroegen stomverbaasd: "Waarom let hij niet op de schade aan het huis?" Een ander antwoordde: "Hij is een christen, en christenen zijn eigenaardige mensen: zij letten meer op mensen dan op dingen." Dat hoort bij de eigenaardigheden van het christelijk geloof: wij hebben meer aandacht voor mensen dan voor dingen. Daarom spreekt het achtste, gebod in de eerste plaats een oordeel uit over zielverkopers. Andere vormen van diefstal ressorteren wellicht onder het tiende, gebod. Ook over de betekenis van het tiende gebod valt nieuw licht vanuit het Nieuwe Testament. In Markus 10: 19 noemt Jezus achtereenvolgens de geboden: "gij zult niet doodslaan, gij zult niet echtbreken, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven, (tot nu toe klopt alles precies, maar dan komt er ineens iets vreemds:) gij zult niets ontvreemden." Dat laatste moet wel in verband staan met het tiende gebod. Waarschijnlijk denkt Jezus hier aan de mogelijkheid dat de rijke jongeling wel eens de armen zou kunnen uitbuiten. Ook bij het tiende gebod wordt de uit­legging van het Nieuwe Testament door de catechismus niet ge­honoreerd. Dat kan bewijzen hoe gemakkelijk wij over deze details kunnen heen lezen. En nog vlotter leven wij er over heen! Een broeder als een slaaf behandelen - dat komt na de afschaffing van de slavernij nog dagelijks voor. Zo’n behandeling is handel. Handel van een zielverkoper. U hebt wellicht nog nooit voorwerpen ontvreemd, maar - hoeveel mensen hebt u al gestolen?

Okke Jager
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik vind die kerkklokken ook schandalig veel geluid maken. Wij willen dit toch ook niet op zaterdag om 12 uur 's nachts meemaken? Wij willen toch ook niet elke ochtend vroeg gewekt worden door gebedsgeluiden uit megafoons van moskeeen? En wat wij niet willen dat de mensen ons aandoen... doe dat hen ook niet aan.

Vroeger was het functioneel. Iedereen ging naar de kerk en in kleine plaatjes kon je het ook horen. Nu kunnen veel christenen echt niet horen dat de klokken luiden, alleen de directe onwonenden. tenminste, hier in de stad wel :) Het is dus volkomen zinloos en asociaal, afschaffen die zooi!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

In Duitsland is het in veel kerken gebruikelijk dat tijdens het bidden van het "Vater unser" de klokken worden geluid. Traditie, maar ik vind 't wel mooi. En laten we eerlijk zijn, zoiets als dit is toch fantastisch?
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:In Duitsland is het in veel kerken gebruikelijk dat tijdens het bidden van het "Vater unser" de klokken worden geluid. Traditie, maar ik vind 't wel mooi. En laten we eerlijk zijn, zoiets als dit is toch fantastisch?
In Nederland komt dat ook nog wel voor. De (historische) gedachte erachter dat heel de stad dan kan horen dat op dat moment het Onze Vader gebeden wordt, vind ik ook erg mooi.

En dat geluid is inderdaad fantastisch! In ons land zijn er gelukkig ook nog steeds kerken waar tenminste nog echt van die zware kerkklokken klinken, in plaats van die blikkerig klinkende gongen die veel preekbunkers tegenwoordig ontsieren... :roll:

Marnix, ga je schamen! :wink:
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:Marnix, ga je schamen! :wink:
Niks schamen: Marnix, speciaal voor jou nog een paar mooie klokkenklanken:

Innsbruck-Wilten

Eichstätt

Ottobeuren

Genieten maar! :wink:
Plaats reactie