Kerkverlating

Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkverlating

Bericht door Vorst »

zondaar schreef:
heusden-op schreef:thuislezen met zoveel kerken waar de waarheid nog klinkt, vind ik het toppunt van arrogantie.
Ik heb ooit geleerd dat het gaat om 'de Geest Gods', is Die er nog in de kerken? Is Die er niet kan je een kerkbank verslijten, maar zal het je geen nut doen.
Ik mag hopen dat je dat niet ontkent (de aanwezigheid van de Geest doel ik op)! Waar twee of drie in de naam van God aanwezig zijn, etc.
zondaar
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 mar 2018, 16:25

Re: Kerkverlating

Bericht door zondaar »

Het Woord en de Geest zijn niet gebonden. Ik stelde de lezer alleen de vraag of ‘Die (Geest Gods) nog werkzaam is in de (NL) kerken’. Ik ben benieuwd wat je antwoord is wanneer ik ‘roomse kerken’ schrijf (en wat is het onderscheid tussen de roomse kerken en de afgescheiden kerken)?

Wanneer ik let op het uitwendige ‘geen dominee wordt er vervolgd’, dan is of Gods Woord niet waar of de ‘prediking is loos’ en heeft Gods Geest Zich hieraan onttrokken, omdat de prediking niet naar de zin en mening des Geestes is.

Er is nog nooit zo’n verwarring geweest en het schijnt dat ‘we het nog best hebben’ met de kerken en de dominees. In Jer. Staat ‘dat Ik geplant heb, ruk Ik uit, zelfs dit ganse land’; de planting Gods 'de Nederlandse Hervormde Kerk' bestaat niet meer, is uitgerukt ...

De openbare zonden reiken tot de hemel en er is geen mens/dominee die daartegen getuigt. Zijn we er al achter gebracht dat wij er bijstonden ‘Kruis Hem’, dat waren de kerken van weleer en dat zijn de kerken nu. Wat en waar zijn de vruchten, kan jij, kan iemand mij vertellen of die nog worden gevonden?

Waar twee of drie in Mijn Naam vergaderd zijn, daar ben Ik in het midden van hen. Dat is de Kerk, met een hoofdletter; dat kan een huisgemeente zijn zoals we die kennen vanuit Gods Woord.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkverlating

Bericht door eilander »

zondaar schreef:Het Woord en de Geest zijn niet gebonden. Ik stelde de lezer alleen de vraag of ‘Die (Geest Gods) nog werkzaam is in de (NL) kerken’. Ik ben benieuwd wat je antwoord is wanneer ik ‘roomse kerken’ schrijf (en wat is het onderscheid tussen de roomse kerken en de afgescheiden kerken)?

Wanneer ik let op het uitwendige ‘geen dominee wordt er vervolgd’, dan is of Gods Woord niet waar of de ‘prediking is loos’ en heeft Gods Geest Zich hieraan onttrokken, omdat de prediking niet naar de zin en mening des Geestes is.

Er is nog nooit zo’n verwarring geweest en het schijnt dat ‘we het nog best hebben’ met de kerken en de dominees. In Jer. Staat ‘dat Ik geplant heb, ruk Ik uit, zelfs dit ganse land’; de planting Gods 'de Nederlandse Hervormde Kerk' bestaat niet meer, is uitgerukt ...

De openbare zonden reiken tot de hemel en er is geen mens/dominee die daartegen getuigt. Zijn we er al achter gebracht dat wij er bijstonden ‘Kruis Hem’, dat waren de kerken van weleer en dat zijn de kerken nu. Wat en waar zijn de vruchten, kan jij, kan iemand mij vertellen of die nog worden gevonden?

Waar twee of drie in Mijn Naam vergaderd zijn, daar ben Ik in het midden van hen. Dat is de Kerk, met een hoofdletter; dat kan een huisgemeente zijn zoals we die kennen vanuit Gods Woord.
De kerken hebben het gedaan... en de predikanten. Gaan die mensen vervolgens, conform je oproep/pleidooi hier, thuis zitten dan heet het plotseling een huisgemeente, en is er plotseling ook de belofte 'waar twee of drie....'
Daarbij vergetend of veronachtzamend onze belijdenisgeschriften die heel anders zeggen.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Kerkverlating

Bericht door Roos2017 »

zondaar schreef: De openbare zonden reiken tot de hemel en er is geen mens/dominee die daartegen getuigt.
Ik weet daar anders wel voorbeelden van hoor. De zaken dus ook maar niet te zwart-wit stellen.
zondaar
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 mar 2018, 16:25

Re: Kerkverlating

Bericht door zondaar »

De kerken hebben het gedaan... en de predikanten. Gaan die mensen vervolgens, conform je oproep/pleidooi hier, thuis zitten dan heet het plotseling een huisgemeente, en is er plotseling ook de belofte 'waar twee of drie....'
Daarbij vergetend of veronachtzamend onze belijdenisgeschriften die heel anders zeggen.[/quote]

Het is de mens eigen zich de rol van slachtoffer aan te meten.

Mijn post wordt wel heel selectief gelezen ... Ik bedoel daarmee te zeggen dat God daar wil zijn, waar twee of drie in Zijn Naam vergaderd zijn als daar in de kerk(en) geen bediening (des Geestes) meer is.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkverlating

Bericht door Vorst »

zondaar schreef:Het Woord en de Geest zijn niet gebonden. Ik stelde de lezer alleen de vraag of ‘Die (Geest Gods) nog werkzaam is in de (NL) kerken’. Ik ben benieuwd wat je antwoord is wanneer ik ‘roomse kerken’ schrijf (en wat is het onderscheid tussen de roomse kerken en de afgescheiden kerken)?

Wanneer ik let op het uitwendige ‘geen dominee wordt er vervolgd’, dan is of Gods Woord niet waar of de ‘prediking is loos’ en heeft Gods Geest Zich hieraan onttrokken, omdat de prediking niet naar de zin en mening des Geestes is.

Er is nog nooit zo’n verwarring geweest en het schijnt dat ‘we het nog best hebben’ met de kerken en de dominees. In Jer. Staat ‘dat Ik geplant heb, ruk Ik uit, zelfs dit ganse land’; de planting Gods 'de Nederlandse Hervormde Kerk' bestaat niet meer, is uitgerukt ...

De openbare zonden reiken tot de hemel en er is geen mens/dominee die daartegen getuigt. Zijn we er al achter gebracht dat wij er bijstonden ‘Kruis Hem’, dat waren de kerken van weleer en dat zijn de kerken nu. Wat en waar zijn de vruchten, kan jij, kan iemand mij vertellen of die nog worden gevonden?

Waar twee of drie in Mijn Naam vergaderd zijn, daar ben Ik in het midden van hen. Dat is de Kerk, met een hoofdletter; dat kan een huisgemeente zijn zoals we die kennen vanuit Gods Woord.
Op je eerste vraag heb ik al geantwoord. Ik begrijp werkelijk niet dat iemand zo'n vraag durft te stellen . En natuurlijk is God ook in de RK aanwezig.
Je toepassingen vind ik verder bijzonder vreemd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkverlating

Bericht door Mara »

zondaar schreef:Het Woord en de Geest zijn niet gebonden. Ik stelde de lezer alleen de vraag of ‘Die (Geest Gods) nog werkzaam is in de (NL) kerken’.
‘Geliefden, in de gemeente die wij verlaten hebben waren veel bidders, die als wij op de studeerkamer waren hun God zochten’. (Bij zijn afscheid in Bleskensgraag zei hij) ‘Gij hebt onze bediening, die niet zonder strijd geweest is, wel zeer aangenaam gemaakt door uw uitnemende liefde voor de prediking. Hoe bijzonder heeft de Heere Zijn Woord onder ons willen openen en de heilgeheimen willen ontsluiten. Het kan niet anders of daar moet een biddend en begerig volk geweest zijn ter ure als wij in ons studeervertrek vertoefden’.

‘Met gesloten bidvertrekken is het preekwerk en ook het huis- en ziekenbezoek niet wel te doen. Dan valt het o zo zwaar en dan is het o zo onvruchtbaar.
‘Spaart ons uw kritiek, maar geeft ons uw gebed. Aan kritiek hebben wij niet zoveel behoefte en de beste kritiek kunt ge oefenen in
het gebed. Wat de leraars moeten leren, dat moeten ze toch van de Heere leren. Zijn wij ledig, bidt gij ons vol. Hebben wij tekort, vult gij het biddend aan’.


ds. W.L. Tukker, gesproken tijdens intrede in Delft op 7 november 1945

De grootste criticasters zijn vaak de grootste biddelozen. Men maakt doorgaans liever de reis naar een andere prediker dan naar de binnenkamer. (En regelmatig komt men niet eens eerlijk met de bezwaren bij de prediker).
citaat van ds. A.T. Huijser
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Kerkverlating

Bericht door Isala »

Mara schreef:De grootste criticasters zijn vaak de grootste biddelozen. Men maakt doorgaans liever de reis naar een andere prediker dan naar de binnenkamer.
Scherp gezegd, en ik denk dat het waar is.
Wie zucht en huilt er voor de puinhopen van de kerk?
Kleine overdenking van Spurgeon:
https://levenslicht.org/overdenking/huil-voor-je-kerk/

Ik denk dat er in alle kerken een overblijfsel is, en dat dat overblijfsel een belangrijk en noodzakelijk werk verricht in de binnenkamer.
Mensen die makkelijk vertrekken voelen die last niet drukken om te blijven smeken om de werking van Gods Geest voor predikant en gemeente.
Hora est!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkverlating

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:‘Geliefden, in de gemeente die wij verlaten hebben waren veel bidders, die als wij op de studeerkamer waren hun God zochten’. (Bij zijn afscheid in Bleskensgraag zei hij) ‘Gij hebt onze bediening, die niet zonder strijd geweest is, wel zeer aangenaam gemaakt door uw uitnemende liefde voor de prediking. Hoe bijzonder heeft de Heere Zijn Woord onder ons willen openen en de heilgeheimen willen ontsluiten. Het kan niet anders of daar moet een biddend en begerig volk geweest zijn ter ure als wij in ons studeervertrek vertoefden’.

‘Met gesloten bidvertrekken is het preekwerk en ook het huis- en ziekenbezoek niet wel te doen. Dan valt het o zo zwaar en dan is het o zo onvruchtbaar.
‘Spaart ons uw kritiek, maar geeft ons uw gebed. Aan kritiek hebben wij niet zoveel behoefte en de beste kritiek kunt ge oefenen in
het gebed. Wat de leraars moeten leren, dat moeten ze toch van de Heere leren. Zijn wij ledig, bidt gij ons vol. Hebben wij tekort, vult gij het biddend aan’.


ds. W.L. Tukker, gesproken tijdens intrede in Delft op 7 november 1945

De grootste criticasters zijn vaak de grootste biddelozen. Men maakt doorgaans liever de reis naar een andere prediker dan naar de binnenkamer. (En regelmatig komt men niet eens eerlijk met de bezwaren bij de prediker).
citaat van ds. A.T. Huijser
Oei wat gemakkelijk! Wat vreselijk gemakkelijk! Als de kritiek je niet aanstaat als dominee, dan verwijt je ze gewoon even biddeloos te zijn. Je zou natuurlijk ook kunnen stellen dat predikanten die (veel) kritiek krijgen op hun prediking en pastoraat, weinig aan de genadetroon verkeren en weinig ijveren in het Woord. Dat zou net zo ongenuanceerd zijn als bovenstaande citaten.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkverlating

Bericht door DDD »

Ik ben het met de laatste opmerking wel eens. Maar ik merk ook wel dat bidden en zich opwinden over een predikant slecht samengaan. Dus daarin heeft ds. Huijser toch wel gelijk, denk ik.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkverlating

Bericht door Herman »

De opmerking van JCRyle snijdt natuurlijk alleen hout als deze dominee dat tegen zijn eigen criticasters zegt. Verder is het natuurlijk een uitspraak die klinkt als een klok. Wanneer je boordevol kritiek zit, dan ontbreekt je een nederige en afhankelijke houding. Dat is wel een uitspraak die ik (niet over anderen, maar voor mezelf) wil bevestigen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkverlating

Bericht door Mara »

JCRyle schreef: De grootste criticasters zijn vaak de grootste biddelozen. Men maakt doorgaans liever de reis naar een andere prediker dan naar de binnenkamer. (En regelmatig komt men niet eens eerlijk met de bezwaren bij de prediker).
citaat van ds. A.T. Huijser
Oei wat gemakkelijk! Wat vreselijk gemakkelijk! Als de kritiek je niet aanstaat als dominee, dan verwijt je ze gewoon even biddeloos te zijn. Je zou natuurlijk ook kunnen stellen dat predikanten die (veel) kritiek krijgen op hun prediking en pastoraat, weinig aan de genadetroon verkeren en weinig ijveren in het Woord. Dat zou net zo ongenuanceerd zijn als bovenstaande citaten.[/quote]

Te confronterend Ryle? Maar is het vaak niet zo? Hoe vaak hoor je niet dat mensen mopperen, dit is niet goed, dat is niet goed, maar als je dan doorvraagt: ben je hier mee naar de k.r. of de predikant geweest, staat de wagen stil.
Ik heb hier ook over veranderingen verteld, maar onze k.r. weet hier wel van! En als we een eigen dominee hebben, praat ik daar met hem over. We moeten elkaar wel eerlijk behandelen.
En vaak kom je dan niet tot elkaar, maar dat geeft niet, want het is dan wel vlak. Als verontruste kerkganger moet je jezelf "vrijmaken", als er zaken gebeuren die onrust veroorzaken.
En soms reageert de k.r. "onnozel", in de trant van: o, dit weten wij niet, alsof je de enige bent.
Terwijl je later hoort dat er meer leden verontrust waren en dat geuit hebben.
Maar dat zal wel een soort professionele houding zijn, misschien kan een (voormalig) k.r. lid hier eens iets over zeggen?
Het was vroeger zo dat iemand direkt na de kerkdienst naar de consistorie kon gaan.
Nu gebeurt dat nooit meer.
Je kunt over mening verschillen wanneer en hoe de beste manier is. Ikzelf prefereer de mail, omdat iemand dit op eigen tijdstip en wijze kan lezen en het zo kan laten bezinken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkverlating

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:De opmerking van JCRyle snijdt natuurlijk alleen hout als deze dominee dat tegen zijn eigen criticasters zegt. Verder is het natuurlijk een uitspraak die klinkt als een klok. Wanneer je boordevol kritiek zit, dan ontbreekt je een nederige en afhankelijke houding. Dat is wel een uitspraak die ik (niet over anderen, maar voor mezelf) wil bevestigen.
Over onbekende mensen heeft een predikant dat dergelijke uitspraken al helemaal niet te doen. Iets met een oordeel of zo iets.
Daarnaast zie ik niet het verband tussen kritiek geven en een nederige/afhankelijke houding. Ja ik snap wel wat er bedoeld wordt, alleen ik ga daarin niet mee. Kritiek heeft niks te maken met het beter weten dan de ander. Kritiek uitten heeft niks te maken met het hoogmoediger zijn dan de ander. Juist een uitspraak als deze predikant deed laat mij zien dat het eerder andersom is. Iemand die niet met kritiek kan omgaan is hoogmoedig, aangezien die denkt dat hij alleen de wijsheid in pacht heeft.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkverlating

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:Te confronterend Ryle? Maar is het vaak niet zo? Hoe vaak hoor je niet dat mensen mopperen, dit is niet goed, dat is niet goed, maar als je dan doorvraagt: ben je hier mee naar de k.r. of de predikant geweest, staat de wagen stil.
Ik heb hier ook over veranderingen verteld, maar onze k.r. weet hier wel van! En als we een eigen dominee hebben, praat ik daar met hem over. We moeten elkaar wel eerlijk behandelen.
En vaak kom je dan niet tot elkaar, maar dat geeft niet, want het is dan wel vlak. Als verontruste kerkganger moet je jezelf "vrijmaken", als er zaken gebeuren die onrust veroorzaken.
En soms reageert de k.r. "onnozel", in de trant van: o, dit weten wij niet, alsof je de enige bent.
Terwijl je later hoort dat er meer leden verontrust waren en dat geuit hebben.
Maar dat zal wel een soort professionele houding zijn, misschien kan een (voormalig) k.r. lid hier eens iets over zeggen?
Het was vroeger zo dat iemand direkt na de kerkdienst naar de consistorie kon gaan.
Nu gebeurt dat nooit meer.
Je kunt over mening verschillen wanneer en hoe de beste manier is. Ikzelf prefereer de mail, omdat iemand dit op eigen tijdstip en wijze kan lezen en het zo kan laten bezinken.
Oh nee hoor. In het geheel niet. Ik voel mij niet aangesproken door dergelijke citaten. Ik geef met open vizier en een eerlijk geweten weleens kritiek. Niet om iemand af te branden, maar om het goede te zoeken. Dat wil niet zeggen dat ik voor elk wiswasje bij de predikant of kerkenraad op de stoep staat. Nee, maar als het fundamenteel wordt dan wel. Gewoon uit bewogenheid en met goede intenties.
Hierin moet je eerlijk zijn vind ik. Als iets je verontrust, dan moet je daar niet over praten met iedereen. Nee, dan leg je het eerst voor in de binnenkamer in de bede of de Heere je eigen ogen wilt openen voor Zijn Woord en wegen. Of de Heere Zijn dienstknechten wilt leiden door Zijn Geest om naar de Schrift te spreken. En als de Heere dan laat zien dat iets niet in orde is, dan mag je kritiek geven in de bede of de Heere harten wil neigen.
En dan herken ik zeker dat er veel mensen zijn die van alles vinden en roepen, maar als het erop aan komt alles koek en ei is. Dan ben je niet eerlijk. Nee als kerk zoek je het goede voor elkaar. En soms doen dan wegen (even) pijn, maar het moet gaan om zielen te winnen voor Christus.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkverlating

Bericht door Herman »

JCRyle schreef: Over onbekende mensen heeft een predikant dat dergelijke uitspraken al helemaal niet te doen. Iets met een oordeel of zo iets.
Sinds wanneer mag een dominee geen algemeen normatieve waarheden meer aandragen? Volgens mij hoort een dergelijke manier bij onder ons geijkte methodes om de onschuldige zondaar te ontmaskeren.

Overigens is er ook iets als opbouwende kritiek. Maar dat zou ik liever een 'bescheidenlijker uitleggen' willen noemen gelijk Priscilla en Aquila. Kritiek heeft altijd iets van een kennisstrijd, van ongunstige beoordeling en het niet accepteren van een bepaalde uitspraak. De negatieve connotatie van het begrip kritiek is zo helder, dat ik niet snap dat je de uitspraak van betreffende ds om weet te draaien.
Plaats reactie