Kerkverlating

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkverlating

Bericht door Herman »

De SCP heeft weer een rapport over kerkverlating uitgebracht. Samengevat gaat het om een daling van mensen die zich tot een kerkelijke gezindte rekend van 46% in 2012 naar 52% vorig jaar en 54% dit jaar.

Dan het commentaar van het rd en van dr. Herman Paul, samengevat in de titelkop:
- Dalende cijfers over kerkverlating hoeven christen niet lam te slaan.
- Prof. dr. Herman Paul: CBS-cijfers ontkerkelijking niet hele verhaal

Nu heb ik wel iets met cijfers, en een beetje statistiek kan ik ook nog wel snappen. Maar wat een rare manier om een dalende trend te typeren. 'Niet hele verhaal' als een negatief geformuleerde optie van een blijkbaar positief te duiden hele verhaal. En 'niet lam te slaan' als eufemisme dat de 'verbrijzeling' van het hart omdat we ons tot God hebben te bekeren van deze zonde niet meer nodig is?

Ik lees het per expres niet welwillend, maar ik snap niet dat de kern van je artikelkop zo verschrikkelijk bezijden de waarheid is, dat ik al niet eens meer start met lezen.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kerkverlating

Bericht door Bruna »

Mij verbaasde vooral de verwarrende kop. Dalende cijfers over kerkverlating vat ik op als dat minder mensen de kerkverlaten dan eerst.
Dus eerst 100 per jaar en nu 90 per jaar bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kerkverlating

Bericht door Zita »

Herman schreef:De SCP heeft weer een rapport over kerkverlating uitgebracht. Samengevat gaat het om een daling van mensen die zich tot een kerkelijke gezindte rekend van 46% in 2012 naar 52% vorig jaar en 54% dit jaar.

Dan het commentaar van het rd en van dr. Herman Paul, samengevat in de titelkop:
- Dalende cijfers over kerkverlating hoeven christen niet lam te slaan.
- Prof. dr. Herman Paul: CBS-cijfers ontkerkelijking niet hele verhaal

Nu heb ik wel iets met cijfers, en een beetje statistiek kan ik ook nog wel snappen. Maar wat een rare manier om een dalende trend te typeren. 'Niet hele verhaal' als een negatief geformuleerde optie van een blijkbaar positief te duiden hele verhaal. En 'niet lam te slaan' als eufemisme dat de 'verbrijzeling' van het hart omdat we ons tot God hebben te bekeren van deze zonde niet meer nodig is?

Ik lees het per expres niet welwillend, maar ik snap niet dat de kern van je artikelkop zo verschrikkelijk bezijden de waarheid is, dat ik al niet eens meer start met lezen.
Wat betekent
Samengevat gaat het om een daling van mensen die zich tot een kerkelijke gezindte rekend van 46% in 2012 naar 52% vorig jaar en 54% dit jaar.
?
Ik zie in die percentages een stijging van het aantal mensen die zich tot een kerkelijke gezindte rekent.
Of is het aantal mensen dat zich tot een kerkelijke gezindte rekent dit jaar met 54% afgenomen? Dat lijkt me dan weer sterk: drie jaren achtereen een halvering. Kortom: ik snap het niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkverlating

Bericht door Herman »

Ah. Het moet zijn een stijging van mensen die zich niet tot een kerkelijke gezindte rekend. En dat in verhouding tot het totaal aantal mensen wat in het onderzoek betrokken is.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerkverlating

Bericht door merel »

Zou het ook niet iets positiefs kunnen hebben? De mensen die zich nu bij een kerk betrokken vinden, zijn over het algemeen ook actiever binnen de kerk. Voorheen waren meer mensen nog lid, vanwege familie ed, en kwamen ook nooit. Ik ken ook meerdere van deze mensen. officieel nog lid, maar komen nooit.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerkverlating

Bericht door Terri »

merel schreef:Zou het ook niet iets positiefs kunnen hebben? De mensen die zich nu bij een kerk betrokken vinden, zijn over het algemeen ook actiever binnen de kerk. Voorheen waren meer mensen nog lid, vanwege familie ed, en kwamen ook nooit. Ik ken ook meerdere van deze mensen. officieel nog lid, maar komen nooit.
Actie mee geregistreerde is ook nog bezig, al met al kom je idd op een soort zifting uit...
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerkverlating

Bericht door Dodo »

Terri schreef:
merel schreef:Zou het ook niet iets positiefs kunnen hebben? De mensen die zich nu bij een kerk betrokken vinden, zijn over het algemeen ook actiever binnen de kerk. Voorheen waren meer mensen nog lid, vanwege familie ed, en kwamen ook nooit. Ik ken ook meerdere van deze mensen. officieel nog lid, maar komen nooit.
Actie mee geregistreerde is ook nog bezig, al met al kom je idd op een soort zifting uit...
Dat hebben wij afgerond. Ik heb denk ik ongeveer vijftig mensen uitgeschreven. Het voelt gek, maar het gaat op aangeven van de wijkouderling dus het zijn mensen die geen betrokkenheid laten zien.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkverlating

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Terri schreef:
merel schreef:Zou het ook niet iets positiefs kunnen hebben? De mensen die zich nu bij een kerk betrokken vinden, zijn over het algemeen ook actiever binnen de kerk. Voorheen waren meer mensen nog lid, vanwege familie ed, en kwamen ook nooit. Ik ken ook meerdere van deze mensen. officieel nog lid, maar komen nooit.
Actie mee geregistreerde is ook nog bezig, al met al kom je idd op een soort zifting uit...
Dat hebben wij afgerond. Ik heb denk ik ongeveer vijftig mensen uitgeschreven. Het voelt gek, maar het gaat op aangeven van de wijkouderling dus het zijn mensen die geen betrokkenheid laten zien.
Ow. Maar als iemand dan ernstig ziek wordt? Soms zie je dan dat mensen graag een predikant of ouderling op bezoek willen krijgen.
Volgens mij wordt iemand hier (bij de PKN) alleen uitgeschreven op eigen verzoek.
In onze gemeente zijn ook een aantal "stille" leden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerkverlating

Bericht door Dodo »

Dit gaat over meegeregistreerden. Dat zijn de volwassen ongedoopten. Die zijn vaak in de administratie terechtgekomen omdat hun partner lid was, of omdat een van de ouders (doop)lid was. Het zijn geen echte leden, alleen doop- en belijdende leden zijn echte leden. Daarnaast hebben we nog Vrienden van de gemeente, dat zijn mensen die wel betrokken willen zijn bij de kerk, maar niet gedoopt zijn of ergens anders lid zijn.
Het komt hier niet vaak voor de mensen die totaal niet meelevend zijn, wel vanuit de kerk begraven willen worden. Doorgaans hoor je niet eens dat ze overleden zijn, maar komt het via de burgerlijke stand na een poosje door in de administratie.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Kerkverlating

Bericht door Nathanaël »

Bij ons de in de gemeente zijn de wijkouderling al die mensen langsgegaan om te vragen of ze hun inschrijving wilden veranderen in ´vriend´. Daarbij bleek dat verreweg het grootste deel van de mensen die als ´meegeregistreerde´ stonden ingeschreven gewoon gedoopt was en dus als dooplid ingeschreven hoorde te staan. (Dat bleek overigens landelijk een rommeltje te zijn en in heel veel gemeenten voor te komen.) Vrijwel alle anderen hebben hun inschrijving om laten zetten in ´vriend´, waardoor er bijna niemand is uitgeschreven.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerkverlating

Bericht door Terri »

Dodo schreef:Dit gaat over meegeregistreerden. Dat zijn de volwassen ongedoopten. Die zijn vaak in de administratie terechtgekomen omdat hun partner lid was, of omdat een van de ouders (doop)lid was. Het zijn geen echte leden, alleen doop- en belijdende leden zijn echte leden. Daarnaast hebben we nog Vrienden van de gemeente, dat zijn mensen die wel betrokken willen zijn bij de kerk, maar niet gedoopt zijn of ergens anders lid zijn.
Het komt hier niet vaak voor de mensen die totaal niet meelevend zijn, wel vanuit de kerk begraven willen worden. Doorgaans hoor je niet eens dat ze overleden zijn, maar komt het via de burgerlijke stand na een poosje door in de administratie.
Zoals jij het beschrijft is het hier hetzelfde.
Soms probeer je jaren achter elkaar toch een ingang te vinden, maar er komt geen reactie op een schrijven, deur wordt niet open gedaan, ze komen sowieso nooit in de kerk, kortom, betrokkenheid nihil.
En bij een sterfgeval geen bericht o.i.d.
Dan is het denk ik goed om ergens een punt achter te zetten.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Kerkverlating

Bericht door Ukkie »

Terri schreef:
Dodo schreef:Dit gaat over meegeregistreerden. Dat zijn de volwassen ongedoopten. Die zijn vaak in de administratie terechtgekomen omdat hun partner lid was, of omdat een van de ouders (doop)lid was. Het zijn geen echte leden, alleen doop- en belijdende leden zijn echte leden. Daarnaast hebben we nog Vrienden van de gemeente, dat zijn mensen die wel betrokken willen zijn bij de kerk, maar niet gedoopt zijn of ergens anders lid zijn.
Het komt hier niet vaak voor de mensen die totaal niet meelevend zijn, wel vanuit de kerk begraven willen worden. Doorgaans hoor je niet eens dat ze overleden zijn, maar komt het via de burgerlijke stand na een poosje door in de administratie.
Zoals jij het beschrijft is het hier hetzelfde.
Soms probeer je jaren achter elkaar toch een ingang te vinden, maar er komt geen reactie op een schrijven, deur wordt niet open gedaan, ze komen sowieso nooit in de kerk, kortom, betrokkenheid nihil.
En bij een sterfgeval geen bericht o.i.d.
Dan is het denk ik goed om ergens een punt achter te zetten.
Blijft pijnlijk iets. Ik begrijp dat er grenzen zijn hoor.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Plaats reactie