Kerkverlating

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkverlating

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef: Over onbekende mensen heeft een predikant dat dergelijke uitspraken al helemaal niet te doen. Iets met een oordeel of zo iets.
Sinds wanneer mag een dominee geen algemeen normatieve waarheden meer aandragen? Volgens mij hoort een dergelijke manier bij onder ons geijkte methodes om de onschuldige zondaar te ontmaskeren.

Overigens is er ook iets als opbouwende kritiek. Maar dat zou ik liever een 'bescheidenlijker uitleggen' willen noemen gelijk Priscilla en Aquila. Kritiek heeft altijd iets van een kennisstrijd, van ongunstige beoordeling en het niet accepteren van een bepaalde uitspraak. De negatieve connotatie van het begrip kritiek is zo helder, dat ik niet snap dat je de uitspraak van betreffende ds om weet te draaien.
Ach laat maar zitten. Je wilt iets snappen of niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkverlating

Bericht door Herman »

Ik snap je best. En ik ben het er niet mee eens. Ik ben je gelijke in koppigheid. :-)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkverlating

Bericht door DDD »

Ik vind dat JC Ryle helemaal geen ongemotiveerde of onbegrijpelijke uitspraken heeft gedaan. De dominee en hij kunnen toch beiden prima gelijk hebben?

Een dominee mag zich met zulke op zich ware constateringen niet van kritiek afmaken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkverlating

Bericht door Herman »

De laatste opmerking 'de dominee mag zich niet van kritiek afmaken' is niet terug te lezen in het inmiddels gewraakte citaat. Ik neem de uitspraak dus neutraal, zoals die is. Als je van te voren een gekleurde bril op zet of kennis hebt van hoe betreffende man met kritiek omgaat, dan kan je mening inderdaad anders uitvallen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkverlating

Bericht door DDD »

Dat bedoel ik. De uitspraak is op zich geheel juist, maar hij kan ook worden misbruikt. JC Ryle legt de nadruk op het laatste, ik op het eerste.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Kerkverlating

Bericht door Paul »

Mara schreef:
s1051952 schreef:
Ik heb van een paar kerken de ontwikeling van het ledenaantal op een rijtje gezet. Als christen en als lid van de PKN vind ik het erg verdrietig om deze dalende ledenaantallen te zien (m.u.v. GG en HHK)....
Toch niet als je weet dat ze naar een ander kerkverband zijn overgegaan?
Zorgelijk is het als iemand God de rug toekeert, en ook daarmee de kerk.
In de pkn zijn veel mensen die zich definitief uitschrijven; dit gebeurt ook veel in de rkk. Natuurlijk gebeurt dit in alle kerkgenootschappen. Ook heb ik vaker verhalen gehoord van mensen die na jaren actief pkn (of andere kerk) lid te zijn gewesdt er 'mee stoppen.'
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkverlating

Bericht door Mara »

Voor een artikel in de Telegraaf zoekt de redactie mensen die in het afgelopen jaar afscheid hebben genomen van de kerk. Wilt u toelichten waarom u zich heeft uitgeschreven?
Waarom zou deze krant dit willen weten?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkverlating

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:Voor een artikel in de Telegraaf zoekt de redactie mensen die in het afgelopen jaar afscheid hebben genomen van de kerk. Wilt u toelichten waarom u zich heeft uitgeschreven?
Waarom zou deze krant dit willen weten?
Om er een artikel over te schrijven.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkverlating

Bericht door Herman »

Nader gespecificeerd: Een artikel over lotsverbondenheid.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkverlating

Bericht door Mara »

In De Wekker is nu een driedelige serie begonnen met als titel: Kerkverlating - een beproeving.
Geschreven door ds. J. Groenleer, emerituspredikant.
Het eerste deel is een algemene schets van wat er in een halve eeuw is gebeurd.
In het tweede deel wordt ingezoomd op wat mensen kunnen ervaren, die heel nabij de kerkverlating meegemaakt hebben.
Het derde deel zal gaan over de vraag wat we pastoraal in dit opzicht voor elkaar kunnen betekenen.
Het gaat dus over mensen die definitief afscheid genomen hebben van de kerkgemeenschap waartoe men behoorde, zonder dat daar een andere kerkgemeenschap voor in de plaats kwam.
Ook gaat dit niet CGK kerken, omdat alle kerken ermee te maken hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkverlating

Bericht door Jantje »

Een mooi stukje op de achterkant van de Saambinder, van deze week.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkverlating

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Een mooi stukje op de achterkant van de Saambinder, van deze week.
Ik ga uit van het onderwerp kerkverlating...
En wat voor moois werd er geschreven?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkverlating

Bericht door -DIA- »

Nasrani schreef:
Jantje schreef:Een mooi stukje op de achterkant van de Saambinder, van deze week.
Ik ga uit van het onderwerp kerkverlating...
En wat voor moois werd er geschreven?
Ds. Labee over: Met leedwezen vertrokken...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkverlating

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
Nasrani schreef:
Jantje schreef:Een mooi stukje op de achterkant van de Saambinder, van deze week.
Ik ga uit van het onderwerp kerkverlating...
En wat voor moois werd er geschreven?
Ds. Labee over: Met leedwezen vertrokken...
Tja nu weet ik nog steeds niet wat er mooi aan is.... ;)
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkverlating

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:
-DIA- schreef:
Nasrani schreef:
Jantje schreef:Een mooi stukje op de achterkant van de Saambinder, van deze week.
Ik ga uit van het onderwerp kerkverlating...
En wat voor moois werd er geschreven?
Ds. Labee over: Met leedwezen vertrokken...
Tja nu weet ik nog steeds niet wat er mooi aan is.... ;)
Het ging over de vragen of het wel 'eerlijk' is als in het kerkblad vermeld staat 'met leedwezen delen wij u mee', terwijl er in de kerk nooit voor gebeden wordt en of het soms ook niet een opluchting kan betekenen als sommige mensen vertrekken.

Ik heb geen tijd voor een volledige samenvatting, op dit moment, misschien later.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie