Trouw over Preken in Nederland

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5396
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

zingen

Bericht door pierre27 »

Miscanthus schreef:
memento schreef:
Miscanthus schreef:
memento schreef: Zo kan een predikant huilen op de kansel, omdat dat zo hoort binnen zijn gemeenten, of kan hij huilen omdat hij bewogen is. Zo kan een predikant 'halleluja' roepen omdat dat hoort binnen zijn traditie, of kan hij het uitroepen vanuit zijn 'hart', omdat dat hetgeen is wat hem bezet.
Er valt toch meer over te zeggen:
Het kerstevangelie is een boodschap van blijdschap, van vreugde. "Ik verkondig u grote blijdschap!"Het is een vrolijke prediking van Christus, onze Zaligmaker. Luther zegt: "....zolang de blijdschap ontbreekt, is het geloof zwak of is er helemaal geen geloof en gelooft gij den engel nog niet."
En als predikanten dan alleen maar kunnen jammeren, vrees ik het ergste.....
En ja, Miscantus, nu doe je precies waar ik voor waarschuwde, nl: geen onderscheid maken tussen traditie en emotie. Dat een preek 'jammerend' gebracht wordt, wil nog niet zeggen dat het 'jammert van binnen, in het hart'.
De dominee bad vaak: "dat van de daken gepredikt wordt wat in de binnenkamer leeft."

Mooi hè k heb pas iemand gesproken die het ervoer alsof God tegen de predikant zei: zeg nu eens dit en dat want er zit iemand in de kerk die met deze zaken loopt, en zo kan het dus kloppen wat je schrijft:De dominee bad vaak: "dat van de daken gepredikt wordt wat in de binnenkamer leeft
Gert10
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:49

Bericht door Gert10 »

Wat we er ook allemaal van vinden, beste mensen, het gaat erom of je iets van hetgeen hij zegt kent! Voorzichtig dus!
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Maar nergens in de Bijbel heb ik kunnen vinden dat er gepreekt moet worden met een andere stem dan de stem waarmee de Heere de mens heeft uitgerust toen hij hem heeft geschapen.

Groet,
Houthakker.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Gert10 schreef:Wat we er ook allemaal van vinden, beste mensen, het gaat erom of je iets van hetgeen hij zegt kent! Voorzichtig dus!
Nee, het gaat erom of je iets kent van hetgeen Hij zegt!
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Hendrikus schreef:
Gert10 schreef:Wat we er ook allemaal van vinden, beste mensen, het gaat erom of je iets van hetgeen hij zegt kent! Voorzichtig dus!
Nee, het gaat erom of je iets kent van hetgeen Hij zegt!
Juist ja.

Groet,
Houthakker.
Gert10
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:49

Bericht door Gert10 »

Oké in de grond van de zaak gaat het erom wat Hij tot ons te zeggen heeft en of we daar ook deelgenoot van zijn. Maar Hij heeft ons zijn Dienaren gegeven om ons Zijn woord te verklaren. Wie zegt mij in welk kerkverband De Waarheid gebracht word? Daarom moeten we terughoudend zijn in het alsmaar bekritiseren van dominees op een forum als deze. Je antwoord, Houthakker en Hendrikus, is het afschuiven van een discussie over dit onderwerp of zijn jullie het er mee eens dat op een uiterst kritische wijze op dit forum preektranten en 'stemmen' van Gods knechten op de korrel worden genomen. Wie Mijn kind aanraakt raakt mijn oogappel aan; in die trant staat het toch in de Bijbel? Waar halen wij de moed vandaan om zo te spreken?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Gert10 schreef: Wie Mijn kind aanraakt raakt mijn oogappel aan; in die trant staat het toch in de Bijbel? Waar halen wij de moed vandaan om zo te spreken?
Zo staat het niet in de Bijbel. En dat betekent het ook niet.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Volgens mij gaat het in het boek Zacharia over Israël, Gods volk. Toch?
jacob

Bericht door jacob »

Gert10 schreef:Oké in de grond van de zaak gaat het erom wat Hij tot ons te zeggen heeft en of we daar ook deelgenoot van zijn. Maar Hij heeft ons zijn Dienaren gegeven om ons Zijn woord te verklaren. Wie zegt mij in welk kerkverband De Waarheid gebracht word? Daarom moeten we terughoudend zijn in het alsmaar bekritiseren van dominees op een forum als deze. Je antwoord, Houthakker en Hendrikus, is het afschuiven van een discussie over dit onderwerp of zijn jullie het er mee eens dat op een uiterst kritische wijze op dit forum preektranten en 'stemmen' van Gods knechten op de korrel worden genomen. Wie Mijn kind aanraakt raakt mijn oogappel aan; in die trant staat het toch in de Bijbel? Waar halen wij de moed vandaan om zo te spreken?
Weet je wel zeker dat je vanuit de reformatie afkomstig bent. Ik vind dit zo vreselijk rooms. Je kan nooit achter Luthter en Calvijn staan als je dit meent.

Ambtsdragers zijn NIET boven alle kritiek verheven. En volgens mij valt de kritiek in dit topic wel mee.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik kan ff geen betere tekst vinden dan:
Jes. 56:
3 En de vreemde, die zich tot den HEERE gevoegd heeft, spreke niet, zeggende: De HEERE heeft mij gans en al van Zijn volk gescheiden; en de gesnedene zegge niet: Ziet, ik ben een dorre boom.
4 Want alzo zegt de HEERE van de gesnedenen, die Mijn sabbatten houden, en verkiezen hetgeen, waartoe Ik lust heb, en vasthouden aan Mijn verbond;
5 Ik zal hen ook in Mijn huis en binnen Mijn muren een plaats en een naam geven, beter dan der zonen en dan der dochteren; een eeuwigen naam zal Ik een ieder van hen geven, die niet uitgeroeid zal worden.
6 En de vreemden, die zich tot den HEERE voegen, om Hem te dienen, en om den Naam des HEEREN lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn; al wie den sabbat houdt, dat hij dien niet ontheilige, en die aan Mijn verbond vasthouden;
7 Die zal Ik ook brengen tot Mijn heiligen berg, en Ik zal hen verheugen in Mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen aangenaam wezen op Mijn altaar; want Mijn huis zal een bedehuis genoemd worden voor alle volken.

Waar het om gaat is dat mensen die God dienen zich mogen rekenen tot Gods volk = Israel. Wij christenen zijn eigenlijk niets anders dan afstammelingen van Abraham. Misschien niet vleselijk, maar wel geestelijk. Zoals Ruth, zijn ook wij opgenomen in het volk.

Wanneer God spreekt tegen Zijn Volk, dan horen wij daar ook bij. Wij zijn ook Zijn oogappels. Ook de dominees.

De vraag is of wij Zijn oogappels aanranden wanneer we kritiek hebben op de manier van prediken en onderzoeken of de emotie wel echt is en geen show. Ik geloof niet dat deze tekst dan toepasbaar is op de situatie.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

als hij ook zo een halfje brood bij de bakker bestelt, mag hij ook zo preken.
Met dit criterium ben ik het niet helemaal eens. Als je moet spreken in het openbaar, en dan heb ik het nog niet eens over preken, dan praat je altijd anders dan wanneer je een halfje brood besteld. Als je het goed wil doen tenminste. Bepaalde stemverheffingen, adempauzes, afwisselend hoger en lager praten, komen de voordracht ten goede.

En ook een dominee heeft een bepaalde retoriek nodig om zijn hoorders te boeien, en om de boodschap over te brengen. Het lijkt me dus niet, dat je op dezelfde toon preekt, als de toon waarop je een halfje brood besteld.

Daarmee moet er wel een bepaalde nuchterheid zijn. Dat zal ik niet ontkennen. Maar wie zijn wij om dat te beoordelen, en om zodoende een oordeel te vellen? Het gaat erom dat God het gebed hoort, en niet of wij het boeiend vinden. En de stijl van preken staat God niet in de weg om een zondaar te raken. De mooiste preek kan de Heere links laten liggen, om in de zwakste preek een zondaar te raken.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

AartJan schreef:[ Het gaat erom dat God het gebed hoort, en niet of wij het boeiend vinden. En de stijl van preken staat God niet in de weg om een zondaar te raken. De mooiste preek kan de Heere links laten liggen, om in de zwakste preek een zondaar te raken.
Ik vind dat deze stelling grote kans maakt op het predikaat "dooddoener." (sorry voor het woord).
Er staat wel degelijk in de bijbel hoe wij behoren te bidden: "Mt 6:5 ¶ En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben.En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden.
8 Wordt dan hun niet gelijk; want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt."

Als we dat in gedachten houden, dan zouden de gebeden veel korter en eenvoudiger zijn. We mogen voor de preek bidden om de opening van het Woord en ons hart, en na de preek voorbede doen voor de gemeente.
Daar hoort geen geklaag bij dat er zo weinigen zijn. Als we lezen in Ps 25 dat De HEER is een vriend van wie hem vrezen, dat we dan als een vriend tegen Hem mogen spreken en niet als tegen een strenge kille genadeloze rechter die we moeten zien te paaien met gemaakte ootmoed en krokodilletranen. Zie hiervoor En wanneer gij vast, toont geen droevig gezicht, gelijk de geveinsden; want zij mismaken hun aangezichten, opdat zij van de mensen mogen gezien worden, als zij vasten. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben.
17 Maar gij, als gij vast, zalft uw hoofd, en wast uw aangezicht;
18 Opdat het van de mensen niet gezien worde, als gij vast, maar van uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.

Dat geldt dan ook voor de preken en het bidden.
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

de man die klinkt als een vermoeide uitvaartleider. Hij geldt volgens kenners als een representant van het ’bevindelijke jammeren’. Hij trilt, klaagt, jeremieert, drie kwartier lang. In een taal die oud lijkt, maar nooit bestaan heeft, een retro-tale Kanaäns: ’Den apostel Paulus zegt’.
Het bovenste citaat vind ik niet corresponderen met het volgende citaat. Ik vind dit zeer subjectief en niet mogen.
Ook ik ben het niet eens met zo'n preektrant, maar als je zoiets weer wil geven in de krant, doe dat dan op een objectieve wijze. Enne... als je je best er voor doet is ds. Gerritsen best te volgen.
Geworteld in een christelijke traditie blijft Trouw de krant die een bron van bezinning en inspiratie wil zijn voor iedereen, kerkelijk of niet-kerkelijk, die behoefte heeft aan morele en spirituele oriëntatie. Met deze veranderingen hopen wij dat Trouw - brenger, verklaarder en commentator van nieuws, inspirator en klankbord - zich beter en scherper kan profileren als misschien wel de beste krant van Nederland.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Als je het fragment goed beluisterd hebt, had je kunnen horen dat het"over "zo weinigen" ging.
Uit dat fragment kon ik dusdanig weinig opmaken, dat ik aan de hand daarvan niet eens conclusies wil trekken.
ik citeer "slechts" onze Heere Jezus.
Ja, maar dat citaat haal je uit een bepaalde context, en dat zet je in een bepaalde context, en je voegt er zelf nog wat dingen aan toe, en al met al ben je zo aan het oordelen en veroordelen.
Gert10
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:49

Bericht door Gert10 »

Ik heb inderdaad bedoeld de wijze van spreken in dit forum over ambtsdragers. Het stuk in Trouw is mij niet bekend. En na het globaal lezen van alle reacties blijf ik erbij dat het niet gepast is om dit forum te gebruiken om je gal te spugen over de wijze van spreken van een dominee en zoals nu weer blijkt zelfs over de wijze waarop een vader van een vriendje een gebed aan tafel doet. Zo gij niet wil dat u geschied zo doe dat ook een ander niet, toch? We zitten boordevol kritiek op een ander maar steek je hand maar eens in eigen boezem dan hou je van schrik je mond..
Plaats reactie