Gereformeerde Gemeenten

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik begrijp Aagtekerke niet zo goed. In het classicale kerkblad lees ik toch niet van zo'n hoog ledenvertrek.
Begrijp je het echt niet?
Nee.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door newton »

Job schreef:
newton schreef:
MGG schreef:
Louis2 schreef:Waarom dalen de ledentallen van Goes en Kampen zo snel?
Waarom benoem je dat Kampen (-2,5%) snel daalt, terwijl Deventer aanzienlijk sneller daalt (-3,8%)? Het is mij op RF al vaak opgevallen dat groei/krimp vaak in absolute getallen wordt gemeten. Groei/krimp vergelijk je normaal gesproken met relatieve getallen.
Over een periode van 3 jaar juist een enorme groei voor Deventer van 39 naar 51. Met de nieuwe benoeming van bij de ZGG is er voor Deventer in 2023 al een daling van 13%. Bij zo'n kleine gemeente zeggen percentages ook niet veel als het vertrek van 1 gezin al goed is voor 13%.
Ik begrijp wat je zegt, toch een klein detail: qua bezetting neemt "Deventer" straks indd 13% af. Maar zendingswerkers blijven gewoon thuis lid.
Correct, daar schoot ik wat uit de bocht met een krimp van 13% voor het ledenaantal van Deventer. Bedankt voor je correctie/aanvulling. De uitgezondenen uit de gemeente blijven zeker lid en hebben hier naast het algemeen gebed voor zendingswerkers ook altijd persoonlijk een plaats in het gebed in de kerk en thuis.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik begrijp Aagtekerke niet zo goed. In het classicale kerkblad lees ik toch niet van zo'n hoog ledenvertrek.
Begrijp je het echt niet?
Nee.
Dan ben je een vreemdeling.....
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Goes en de ds.....
Ik neem aan dat je goed thuis bent in deze casus en daardoor kan beoordelen dat om heel Goes gaat? Of anders minimaal om het grootste gedeelte.


Ja en het heeft geen nut om dit verder uit te diepen. Van belang is dat er zuiver wordt gehandeld.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Bij zendingswerkers hebben we toch ook te maken met een thuisfrontcommissie (TFC)?
Is of wordt dit geen zware belasting voor de gemeente Deventer?
Ik kan mij herinneren bij een andere zendingswerker deze naar een grotere nabijgelegen gemeente ging.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door newton »

CvdW schreef:Bij zendingswerkers hebben we toch ook te maken met een thuisfrontcommissie (TFC)?
Is of wordt dit geen zware belasting voor de gemeente Deventer?
Ik kan mij herinneren bij een andere zendingswerker deze naar een grotere nabijgelegen gemeente ging.
Een thuisfrontcommissie bestaat niet persee uit alleen maar eigen gemeenteleden. Vaak bestaat de TFC ook uit bv familieleden of vrienden die niet lid zijn van dezelfde gemeente.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik begrijp Aagtekerke niet zo goed. In het classicale kerkblad lees ik toch niet van zo'n hoog ledenvertrek.
Begrijp je het echt niet?
Nee.
Dan pak je die blaadjes erbij en ga je turven.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

JvW schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik begrijp Aagtekerke niet zo goed. In het classicale kerkblad lees ik toch niet van zo'n hoog ledenvertrek.
Begrijp je het echt niet?
Nee.
Dan ben je een vreemdeling.....
Hoezo?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door deschpin »

Piet Puk schreef:
Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:
Louis2 schreef:Waarom dalen de ledentallen van Goes en Kampen zo snel?
Omdat er meer mensen vertrekken/overlijden dan er bijkomen/geboren worden :D
Dat wel :-)
Ik snap nooit zo goed waarom ingezoomd moet worden op dalende ledenaantallen. Zijn we er op uit om potentiële scheuringen/onvrede in een gemeente te ontdekken o.i.d. en dat mogelijk te kunnen koppelen aan een predikant? En gebeurt dit ook met stijgende ledenaantallen?
10 - 20 jaar terug waren er nog groeicijfers, lijkt me een soort competitiedrang.
Nu zijn we ook bij de conservatieve kerkgenootschappen zover dat het geboorteoverschot het aantal vertrekkers niet meer camoufleert.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Piet Puk schreef: Ik snap nooit zo goed waarom ingezoomd moet worden op dalende ledenaantallen. Zijn we er op uit om potentiële scheuringen/onvrede in een gemeente te ontdekken o.i.d. en dat mogelijk te kunnen koppelen aan een predikant? En gebeurt dit ook met stijgende ledenaantallen?
Eens, ik moet dan vaak denken aan Johannes 6:67. Ledenlijsten zeggen niet zo veel over de Kerk, dat is in Zijn hand en die vinden we overal.
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1455
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bourdon16 »

Je valt een beetje van het inside-gg-nieuwtjes-voetstuk waar ik je zo hoog op had staan GerefGemeente-lid..
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

GerefGemeente-lid schreef: Hoezo?
Omdat zeker niet alle vertrekkende leden in de Gomarus staan en ook niet allemaal afgelezen worden van de kansel. Verder ga ik er niet op in, want er is weinig verheffends aan.
Het hele gedoe over ledenaantallen is onverkwikkelijk, het gaat er wat mij betreft uiteindelijk om hoeveel gelovigen er bij komen. En dat staat los van het kerkverband wat mij betreft.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1455
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bourdon16 »

Ik bedenk me dat ik niet eens van mijn eigen gemeente weet hoe de ledenaantallen zich ontwikkelen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

JvW schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Hoezo?
Omdat zeker niet alle vertrekkende leden in de Gomarus staan en ook niet allemaal afgelezen worden van de kansel. Verder ga ik er niet op in, want er is weinig verheffends aan.
Het hele gedoe over ledenaantallen is onverkwikkelijk, het gaat er wat mij betreft uiteindelijk om hoeveel gelovigen er bij komen. En dat staat los van het kerkverband wat mij betreft.
Hoe kom je aan die wijsheid van je eerste zin?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Onbekende »

GerefGemeente-lid schreef:
JvW schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Hoezo?
Omdat zeker niet alle vertrekkende leden in de Gomarus staan en ook niet allemaal afgelezen worden van de kansel. Verder ga ik er niet op in, want er is weinig verheffends aan.
Het hele gedoe over ledenaantallen is onverkwikkelijk, het gaat er wat mij betreft uiteindelijk om hoeveel gelovigen er bij komen. En dat staat los van het kerkverband wat mij betreft.
Hoe kom je aan die wijsheid van je eerste zin?
Voor jou een vraag, voor hem een weet.

Accepteer gewoon dat je niet alles weet en richt je op de echt belangrijke zaken in het leven.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Plaats reactie