Gereformeerde Gemeenten

JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

Herman schreef:
JvW schreef:Ik denk dat het krimpen van de GG niet direct toe te schrijven is aan het seculier worden van Nederland.
Dat het vooral om jonge mensen zou gaan herken ik ook niet, ik zie iets heel anders om mij heen (al maken jongeren daar ook wel een deel van uit).
Krimpen van gemeenten en secularisering zij natuurlijk twee kanten van dezelfde medaille. Maar wat is dan wel volgens jou een reden dat dit zeer behoudende kerkverbanden niet langer voorbijgaat?
Daar ben ik het toch niet mee eens, ik zie mensen vanuit de GG in mijn omgeving overstappen naar soortgelijke gemeenten die niet tot de GG behoren. Niet allemaal, maar op dit moment wel een groot deel.
Als je het krimpen van alle kerken bij elkaar bedoeld (dus los van de GG), dan heb je wel gelijk. Dat hangt samen met secularisering.
Ik heb er weinig zin in (lees: het leidt tot een vervelende discussie waar ik de meerwaarde niet van zie) om hier in te gaan op de redenen die ik zie/merk waarom mensen in mijn omgeving de GG verlaten. Ik vind dat het krimpen van de GG en daar tegenover het groter worden van andere gemeenten buiten de GG tegen elkaar weggestreept kunnen worden. Het gaat er uiteindelijk om dat de Kerk van Christus groeit en niet om de GG.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Richard W »

GerefGemeente-lid schreef:
Tom schreef:Ik heb wel het idee dat er in veel gemeenten wel wat gaande is. Dit is geen oproep om hier alle lokale cases te bespreken maar toch denk ik dat er wel een leegloop gaande is als landelijke trend.* Er hoeft nog niet eens in al die onderstaande gemeenten wat aan de hand te zijn. Al zijn er nu misschien wel meer conflicten dan paar jaar eerder in de GG. Maar ik denk dat er ook gewoon veel onvrede onder kerkgangers is en blijkbaar is die onvrede in bepaalde gemeenten heel groot. Onderstaande cijfers zijn nota bene ook nog niet realistisch qua uitstroom vanwege de geboorten als compensatie. Hoe kan het dat er zoveel jonge mensen de gemeenten verlaten?

*Bijv.: Goes -80, Nieuwerkerk -26, Barendrecht -32, Dirksland -21, Aagtekerke -24, Zoetermeer -22, Kampen -36, Vlaardingen -28, Ambacht -43, Gouda -67, Middelburg -74, Kootwijkerbroek -20, Zeist -39, Gorinchem -49 en dan heb ik nog lang niet alle grote verliezen, slechts willekeurige voorbeelden!
Omdat het waar wordt wat Paulus schrijft in 2 Timothéüs 4: 3-4: Want er zal een tijd zijn wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar ketelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen naar hun eigen begeerlijkheden, en zullen hun gehoor van de waarheid afwenden en zullen zich keren tot fabelen. Het gevolg zal zijn wat Johannes bij monde van God Zelf schrijft aan de gemeente in Eféze (Openbaring 2: 5): Gedenk dan waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk bijkomen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert.
Maar de troost is te vinden in Lukas 12: 32: Vrees niet, gij klein kuddeken; want het is uws Vaders welbehagen ulieden het Koninkrijk te geven.

Laten we dan niet wijzen naar Gods dienstknechten, maar allereerst naar onszelf.
Mag ik dan even Ds. C. Harinck citeren in een preek:
Ds. C. Harinck schreef: Er kan soms een oorzaak zijn dat mensen weggaan. dat de prediking eenzijdige is dat een hongerig hart stenen voor brood voor stenen ontvangt. Dominees en kerkenraden moeten maar niet al te gemakkelijk zeggen: “dat zijn allemaal vijanden van de bevindelijke waarheid.” Leiders in de gemeente moeten bereid zijn tot zelf kritiek. Hebben wel eens opgelet gemeente, dat dat het eerste is geweest wat God de grote leider Mozes geleerd heeft? Het eerste wat hij moest doen was de hand in eigen boezem steken en toen haalde hij hem er melaats uit. Zulke leiders wil God gebruiken, maar niet die mijlen ver boven de gemeente staan.
Bron: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/21682
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Richard W schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tom schreef:Ik heb wel het idee dat er in veel gemeenten wel wat gaande is. Dit is geen oproep om hier alle lokale cases te bespreken maar toch denk ik dat er wel een leegloop gaande is als landelijke trend.* Er hoeft nog niet eens in al die onderstaande gemeenten wat aan de hand te zijn. Al zijn er nu misschien wel meer conflicten dan paar jaar eerder in de GG. Maar ik denk dat er ook gewoon veel onvrede onder kerkgangers is en blijkbaar is die onvrede in bepaalde gemeenten heel groot. Onderstaande cijfers zijn nota bene ook nog niet realistisch qua uitstroom vanwege de geboorten als compensatie. Hoe kan het dat er zoveel jonge mensen de gemeenten verlaten?

*Bijv.: Goes -80, Nieuwerkerk -26, Barendrecht -32, Dirksland -21, Aagtekerke -24, Zoetermeer -22, Kampen -36, Vlaardingen -28, Ambacht -43, Gouda -67, Middelburg -74, Kootwijkerbroek -20, Zeist -39, Gorinchem -49 en dan heb ik nog lang niet alle grote verliezen, slechts willekeurige voorbeelden!
Omdat het waar wordt wat Paulus schrijft in 2 Timothéüs 4: 3-4: Want er zal een tijd zijn wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar ketelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen naar hun eigen begeerlijkheden, en zullen hun gehoor van de waarheid afwenden en zullen zich keren tot fabelen. Het gevolg zal zijn wat Johannes bij monde van God Zelf schrijft aan de gemeente in Eféze (Openbaring 2: 5): Gedenk dan waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk bijkomen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert.
Maar de troost is te vinden in Lukas 12: 32: Vrees niet, gij klein kuddeken; want het is uws Vaders welbehagen ulieden het Koninkrijk te geven.

Laten we dan niet wijzen naar Gods dienstknechten, maar allereerst naar onszelf.
Mag ik dan even Ds. C. Harinck citeren in een preek:
Ds. C. Harinck schreef: Er kan soms een oorzaak zijn dat mensen weggaan. dat de prediking eenzijdige is dat een hongerig hart stenen voor brood voor stenen ontvangt. Dominees en kerkenraden moeten maar niet al te gemakkelijk zeggen: “dat zijn allemaal vijanden van de bevindelijke waarheid.” Leiders in de gemeente moeten bereid zijn tot zelf kritiek. Hebben wel eens opgelet gemeente, dat dat het eerste is geweest wat God de grote leider Mozes geleerd heeft? Het eerste wat hij moest doen was de hand in eigen boezem steken en toen haalde hij hem er melaats uit. Zulke leiders wil God gebruiken, maar niet die mijlen ver boven de gemeente staan.
Bron: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/21682
Diezelfde dominee schreef ooit: Men is vervreemd van de Gereformeerde Gemeenten; men wil wat anders. En wat dat gereformeerd belijden betreft, men wil een gereformeerd belijden zonder de leer van de onmacht ten goede, de noodzaak van de wedergeboorte en het geloof als een genadegave van God.

(...) De toekomst zal leren of het gereformeerd belijden bij hen veiliger is dan bij de Gereformeerde Gemeenten. Je verlaat nu je moeder, die je vanaf je doop gevoed en onderwezen heeft. De noodzaak van een persoonlijke bekering en een waar geloof in Christus is je van kindsaf geleerd. Of je dit mee zal nemen naar je nieuwe kerk betwijfel ik. Ik vrees dat je iets anders mee zult nemen. Een drang naar iets anders. Naar een gemakkelijker weg en ruimer leven.

Bron: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... rooskerke/

Dus het is allemaal maar net hoe je het bekijkt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Gaan jullie nu elkaar zelfs bestoken met tegenstrijdige citaten van een zelfde predikant?
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

JvW schreef:
Herman schreef:
JvW schreef:Ik denk dat het krimpen van de GG niet direct toe te schrijven is aan het seculier worden van Nederland.
Dat het vooral om jonge mensen zou gaan herken ik ook niet, ik zie iets heel anders om mij heen (al maken jongeren daar ook wel een deel van uit).
Krimpen van gemeenten en secularisering zij natuurlijk twee kanten van dezelfde medaille. Maar wat is dan wel volgens jou een reden dat dit zeer behoudende kerkverbanden niet langer voorbijgaat?
Daar ben ik het toch niet mee eens, ik zie mensen vanuit de GG in mijn omgeving overstappen naar soortgelijke gemeenten die niet tot de GG behoren. Niet allemaal, maar op dit moment wel een groot deel.
Als je het krimpen van alle kerken bij elkaar bedoeld (dus los van de GG), dan heb je wel gelijk. Dat hangt samen met secularisering.
Ik heb er weinig zin in (lees: het leidt tot een vervelende discussie waar ik de meerwaarde niet van zie) om hier in te gaan op de redenen die ik zie/merk waarom mensen in mijn omgeving de GG verlaten. Ik vind dat het krimpen van de GG en daar tegenover het groter worden van andere gemeenten buiten de GG tegen elkaar weggestreept kunnen worden. Het gaat er uiteindelijk om dat de Kerk van Christus groeit en niet om de GG.
Een soortgelijke gemeente is erg subjectief. Het gesprek tussen dr. Vd Brink en Ds. Visscher laat zien dat een soortgelijke leer tot een totaal andere boodschap kan leiden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Gaan jullie nu elkaar zelfs bestoken met tegenstrijdige citaten van een zelfde predikant?
Die citaten zijn niet tegenstrijdig. Beide zaken zijn realiteit, en kunnen oorzaken van het verlaten van een Kerkverband zijn. Daar zijn heel verschillende redenen voor mogelijk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:….
Dus het is allemaal maar net hoe je het bekijkt.
Dat is ook precies het probleem met het door jou geciteerde bijbelgedeelte van Paulus: het is maar net van welke kant de dat bekijkt. Je kunt van rechts naar links kijken, maar ook van links naar rechts. In beide opzichten is het mogelijk zich aan te sluiten bij Paulus.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Gaan jullie nu elkaar zelfs bestoken met tegenstrijdige citaten van een zelfde predikant?
Die citaten zijn niet tegenstrijdig. Beide zaken zijn realiteit, en kunnen oorzaken van het verlaten van een Kerkverband zijn. Daar zijn heel verschillende redenen voor mogelijk.
Beide redenen mogen we onszelf aantrekken.

Ik denk dat de opgelopen getallen die we nu zien, een rechtsreeks gevolg zijn van ontwikkelingen tijdens de coronacrisis. Mensen die innerlijk al los waren en tijdens de coronacrisis online uitstapjes maakten, maken zich nu uitwendig los, nu het kerkelijk leven weer functioneert. Om diverse redenen die elkaar indd niet uitsluiten.

Tegelijkertijd zijn de gevolgen in kerkelijk NL van de crisis me relatief toch nog meegevallen. Er is weliswaar veel armoe blootgelegd maar toch dacht ik zondag: wat een wonder eigenlijk dat we er toch weer met zovelen zitten, ondanks alles wat er gepasseerd is en ondanks dat we wat mensen onderweg zijn verloren, wat zeker pijn doet en wat ook nooit went.

Dat had ik twee jaar geleden niet durven hopen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

https://www.rd.nl/artikel/1007921-harde ... -de-knieen
Martha Groothedde schreef:„Al vanaf ons trouwen wisten we dat Albert een roeping in Gods Koninkrijk had. Zeven keer meldde hij zich bij het curatorium van de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten. Steeds weer volgde een afwijzing. Dat was elke keer een zwaar proces en het gaf veel worsteling. Na de zevende keer vroegen we of God de last van onze schouders wilde nemen. Dat gebeurde.

In de week na de laatste afwijzing stond er een vacature van het Centrum voor Israëlstudies (CIS) voor een functie in Jeruzalem in de krant. Ik worstelde met de vraag: ben ik echt bereid om te gaan waar Hij ons roept, ook als dat in het buitenland is? Uiteindelijk heb ik gebeden: „Heere, ik wil gaan waar U mij leidt.”
Toen we dit pad bewandelden, bleven alle deuren opengaan en heeft de Heere bevestigd dat dit de weg was.”
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

Ik heb de GG van harte lief, maar zulke verhalen doen mij erg veel pijn...
Ik ken zelf ook een schrijnend verhaal van iemand die voortdurend is afgewezen. Ik geloof niet dat de huidige werkwijze de beste manier is om de Heere zijn knechten te laten roepen. Een sollicitatiegesprek voer je ook niet op het einde van een obstakelbaan: daar komt vrijwel niemand doorheen. Bovendien ben ik bang dat de huidige selectiewijze van het curatorium niet het geheel en de eenheid van de gemeenten op het oog heeft. Maar deze discussie is natuurlijk al vaak gevoerd op het forum. Gelukkig gaat er ook veel goed in de GG en heb ik al vaak met zegen onder het gehoor van een student mogen verkeren.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik begrijp je niet zo. Er staat toch duidelijk in het artikel dat ze hebben ervaren dat de weg naar Israël Gods weg was? Dus waarom zou er dan nu commentaar moeten zijn over het feit dat de heer Groothedde 7 keer is afgewezen? Blijkbaar was het in Gods voorzienigheid dus Zijn bedoeling dat Groothedde in Israël werkzaam zou worden en niet dat hij predikant werd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

Nee want dat laatste staat zo niet in het artikel. Bovendien kan de Heere soms andere wegen openen. Ik geloof niet dat het voor de Heere uitmaakt in welke denominatie iemand arbeidt. Als mensen obstakels opgooien, dan opent de Heere wel ergens anders deuren. Zou het voor Hem uitmaken of iemand predikant in GG of elders wordt?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Silo schreef:Nee want dat laatste staat zo niet in het artikel. Bovendien kan de Heere soms andere wegen openen. Ik geloof niet dat het voor de Heere uitmaakt in welke denominatie iemand arbeidt. Als mensen obstakels opgooien, dan opent de Heere wel ergens anders deuren. Zou het voor Hem uitmaken of iemand predikant in GG of elders wordt?
Dat staat er wel.
Het RD (bij monde van Martha Groothedde) schreef:Toen we dit pad bewandelden, bleven alle deuren opengaan en heeft de Heere bevestigd dat dit de weg was.
Dus de weg was niet predikant worden binnen de GG. Als dat op dat moment wel Gods weg was geweest, had God die deuren ook geopend. Daar ben ik vast van overtuigd. Ik heb diverse malen gehoord hoe de weg is gegaan van sommige predikanten die opgingen. En als God het wil, dan gebeurt het.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Silo schreef:Ik heb de GG van harte lief, maar zulke verhalen doen mij erg veel pijn...
Ik ken zelf ook een schrijnend verhaal van iemand die voortdurend is afgewezen. Ik geloof niet dat de huidige werkwijze de beste manier is om de Heere zijn knechten te laten roepen. Een sollicitatiegesprek voer je ook niet op het einde van een obstakelbaan: daar komt vrijwel niemand doorheen. Bovendien ben ik bang dat de huidige selectiewijze van het curatorium niet het geheel en de eenheid van de gemeenten op het oog heeft. Maar deze discussie is natuurlijk al vaak gevoerd op het forum. Gelukkig gaat er ook veel goed in de GG en heb ik al vaak met zegen onder het gehoor van een student mogen verkeren.
Vanzelfsprekend niet. Het curatorium heeft maar twee zaken op het oog. Bekering en roeping tot het ambt van predikant. Het aanbod van studenten is best breed, maar sommige gemeenten (aan beide kanten) zijn nu eenmaal erg kieskeurig.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat kun je nu wel zeggen, maar als iemand zeven maal is afgewezen en dan door God maar elders geroepen wordt, is dat natuurlijk niet zo'n best teken.

De reactie van GG-lid vind ik ook onjuist. Alsof iemand die gespaard wordt door een wonderlijke weg nadat hij zich zelf moedwillig in doodsgevaar begaf, zou kunnen zeggen dat die hele weg van God is. Zo mag je niet redeneren.

Een curatorium is op zich goed, maar het grote gevaar is dat kerkpolitiek er de dienst uitmaakt en de zonde tegen de heilige Geest wordt bedreven. Ik heb geen idee hoe je dat kunt voorkomen, behalve dan door het minder zeldzaam maken van predikanten. Of het aan de orde is, weet ik ook niet. Maar het gevaar is groot.
Plaats reactie