Gereformeerde Gemeenten

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:Nu gaan we er een systeem van maken, en dat is niet de bedoeling.
Waarvan acte! ;)
Maar leg het dan eens bevindelijk uit. Ds. P. Blok kon dat, na hen heb het niet meer gehoord. Ook een van Gods kinderen die dit nog persoonlijk en bevindelijk kent, kent ook niemand meer. Dat wil niet meteen zeggen dat ze er niet meer zijn, maar niet openbaar. Ook dit werd aangehaald door ds. Verschuure die het zelf weet wat hij mist. En noemde zelfs het vertrek van God uit ons land, als zijnde een heel groot oordeel.
Dat is precies de duisternis van onze tijd. God vertrekt niet, we jagen Hem weg met onze dogmatiek. Er zijn er in ons land echt nog wel die lijden aan de kerk, precies op dit punt.
Nee dat niet, de Heere moet Zich terugtrekken vanwege ons blijvend weigeren om ons te bekeren en ons voortgaan op de weg van Hem af. Alles kan erbij door, behalve de waarheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:Nu gaan we er een systeem van maken, en dat is niet de bedoeling.
Waarvan acte! ;)
Maar leg het dan eens bevindelijk uit. Ds. P. Blok kon dat, na hen heb het niet meer gehoord. Ook een van Gods kinderen die dit nog persoonlijk en bevindelijk kent, kent ook niemand meer. Dat wil niet meteen zeggen dat ze er niet meer zijn, maar niet openbaar. Ook dit werd aangehaald door ds. Verschuure die het zelf weet wat hij mist. En noemde zelfs het vertrek van God uit ons land, als zijnde een heel groot oordeel.
Dat is precies de duisternis van onze tijd. God vertrekt niet, we jagen Hem weg met onze dogmatiek. Er zijn er in ons land echt nog wel die lijden aan de kerk, precies op dit punt.
Dat is het niet. Droge dogmatiek is geen godsdienst. En als we deze dingen zouden kennen zouden we het kunnen vertellen. Dit is wat wat zulk een groot iets is, als je het van nabij meegemaakt hebt kun je niet anders dan het wonder horen hoe God een wonder heeft verricht aan een mens die nooit naam Hem gezocht heeft: Ik ben gevonden van hen die naar Mij niet zochten. Dit gebeurt niet in een hoek. Daar is de mens bij en die kan het vertellen al maakte hem midden in de nacht wakken. Daar hebben echt geen menselijk systeem of gedachte voor nodig. De Heere Jezus dankte Zijn Vader: Ik dank U, Vader, dat Gij deze dingen voor de wijzen verborgen hebt, en de kinderkens geopenbaard.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Ik vind dat echt zo verdrietig om aan enkele mensen de waarheid toe te schrijven. Dat is m.i echt zondig. Stop daarmee.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Thea schreef:Ik vind dat echt zo verdrietig om aan enkele mensen de waarheid toe te schrijven. Dat is m.i echt zondig. Stop daarmee.
Als deze zwegen, de stenen zouden gaan spreken. Wel denk ik dat we het niet moeten menen te weten als we het niet weten. Dat geeft verwarring.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Thea schreef:Ik vind dat echt zo verdrietig om aan enkele mensen de waarheid toe te schrijven. Dat is m.i echt zondig. Stop daarmee.
Zou @DIA dat zelf verzinnen of hoort hij dat in de kerk? Don't shoot the messenger.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
Thea schreef:Ik vind dat echt zo verdrietig om aan enkele mensen de waarheid toe te schrijven. Dat is m.i echt zondig. Stop daarmee.
Zou @DIA dat zelf verzinnen of hoort hij dat in de kerk? Don't shoot the messenger.
Dat is ook wat in de preek genoemd wordt: Degenen die de waarheid zeggen worden nog niet vervolgd, wel naar de rand gedreven en verdacht gemaakt. Ik zou een deel van deze ernst en benauwdheid willen opschrijven maar ik weet dat het meer kwaad doet dan goed. Het is nu als in de dagen van Noach: We geloven niet. En maken verdacht degene die iets in deze richting noemt. Ik adviseer, niet veroordelen maar bidt of we wakker mogen worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Het is toch heel eenvoudig een doorredeneren van dogmatische waarheden.
1. Ik heb u eeuwig liefgehad -> God kan met de zonde/de zondaar geen gemeenschap hebben -> dus is er een rechtvaardiging van eeuwigheid, voor het geloof. De opstanding van Christus, het overwinnen van de dood houdt hier nauw verband mee.
2. Wedergeboorte in engere zin -> God schenkt in de wedergeboorte rechtvaardiging, heiliging en een eeuwig leven
3. Wedergeboorte in ruimere zin -> Geloof, dat groeit, God daagt de zondaar voor de vierschaar -> bewuste rechtvaardigmaking
4. De vrijspraak als Christus komt op de wolken des hemels -> Komt in, gezegende van Mijn Vader.

Je kunt de noodzaak van een schema niet zien, maar er zijn geen onbijbelse waarheden in bovenstaande. Wel in de uitwerking, meen ik.

We komen dan weer op de discussie of ellendekennis voor of na de wedergeboorte past enzo. Maar daar hebben we het al veel over gehad.
Ja. Deze week zelfs nog...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adagio »

refo schreef:Ken je het begrip 'rechtvaardiging van eeuwigheid'?
Bedoel je een definitiekwestie, of denk je aan Rom. 8: 30, daar lees je waartoe God heeft verkoren. In vers 29 staat dan: "Want die Hij tevoren gekend heeft, die heeft Hij ook tevoren verordineerd den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen."
Over die herstelling van dat beeld Gods leggen de kanttek. wel wat uit bij Ef. 4: 24.

Maar een leven met enkel conclusies en wat leerstukken is eigenlijk geen leven. Alleen 's Heeren stem ontbloot het woud.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
Thea schreef:Ik vind dat echt zo verdrietig om aan enkele mensen de waarheid toe te schrijven. Dat is m.i echt zondig. Stop daarmee.
Zou @DIA dat zelf verzinnen of hoort hij dat in de kerk? Don't shoot the messenger.
Dat is ook wat in de preek genoemd wordt: Degenen die de waarheid zeggen worden nog niet vervolgd, wel naar de rand gedreven en verdacht gemaakt. Ik zou een deel van deze ernst en benauwdheid willen opschrijven maar ik weet dat het meer kwaad doet dan goed. Het is nu als in de dagen van Noach: We geloven niet. En maken verdacht degene die iets in deze richting noemt. Ik adviseer, niet veroordelen maar bidt of we wakker mogen worden.
Ik denk het te begrijpen. Bidden of we wakker mogen worden is niet genoeg. De dwaze maagden werden ook wakker, maar gingen van de Bruidegom weg.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
Thea schreef:Ik vind dat echt zo verdrietig om aan enkele mensen de waarheid toe te schrijven. Dat is m.i echt zondig. Stop daarmee.
Zou @DIA dat zelf verzinnen of hoort hij dat in de kerk? Don't shoot the messenger.
Dat is ook wat in de preek genoemd wordt: Degenen die de waarheid zeggen worden nog niet vervolgd, wel naar de rand gedreven en verdacht gemaakt. Ik zou een deel van deze ernst en benauwdheid willen opschrijven maar ik weet dat het meer kwaad doet dan goed. Het is nu als in de dagen van Noach: We geloven niet. En maken verdacht degene die iets in deze richting noemt. Ik adviseer, niet veroordelen maar bidt of we wakker mogen worden.
Ik denk het te begrijpen. Bidden of we wakker mogen worden is niet genoeg. De dwaze maagden werden ook wakker, maar gingen van de Bruidegom weg.
Maar dan persoonlijk: Hoe staat het met mij, met u. Dan kunnen bij onszelf blijven: Verzoen de zware schuld die ons met schrik vervult. Bewijs ons eens genade. Dat we toch niet als onwijzen behoefden te spreken, maar dat we dan liever zouden mogen zwijgen. Dat Gods Naam om onzentwille niet gelasterde worde. Laten we dan mogen zwijgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Ik denk het te begrijpen. In de Bijbel lezen we ook regelmatig dat een zondaar de Heere mag loven en prijzen.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Aangrijpend wat ds. in zijn gebed aanhaalde over het verlaten van de Heere van ons vaderland:
"Denkt U bijzonder aan ons wegzinkend vaderland, aan ons vorstenhuis, aan onze overheden in de eerste en tweede kamer. Soms zijn we beschaamd: wat zullen we vragen, Heere? Want we verdienen duizendmaal dat U ons vaderland verlaat, of wellicht reeds verlaten hebt…."

Als we daar ogen voor kregen zouden we dan nog iets durven zeggen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

als we daar ogen voor hebben, gaan we het in de binnenkamer over onszelf hebben
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:als we daar ogen voor hebben, gaan we het in de binnenkamer over onszelf hebben
Wat zullen we zeggen. We moeten wel beschaamd zijn en ons past niet anders dan verootmoediging en onszelf aan te klagen.
Ik stop hier.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:Nu gaan we er een systeem van maken, en dat is niet de bedoeling.
Waarvan acte! ;)
Maar leg het dan eens bevindelijk uit. Ds. P. Blok kon dat, na hen heb het niet meer gehoord. Ook een van Gods kinderen die dit nog persoonlijk en bevindelijk kent, kent ook niemand meer. Dat wil niet meteen zeggen dat ze er niet meer zijn, maar niet openbaar. Ook dit werd aangehaald door ds. Verschuure die het zelf weet wat hij mist. En noemde zelfs het vertrek van God uit ons land, als zijnde een heel groot oordeel.
Dat is precies de duisternis van onze tijd. God vertrekt niet, we jagen Hem weg met onze dogmatiek. Er zijn er in ons land echt nog wel die lijden aan de kerk, precies op dit punt.
Ik ben weleens bang dat dit Elia gesomber is.
Zelfs toen, met hoegenaamd geen zichtbare bijbelgetrouwe kerk, waren er nog 7000.
Plaats reactie