Gereformeerde Gemeenten

Evangelist
Berichten: 493
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Evangelist »

Tiberius schreef:Het maakt overigens wel verschil of iets in het openbaar verkondigd of gedaan wordt, of dat er sprake is van verborgen (al dan niet vermeende) zonde in leer of leven.
Het gaat uiteraard om verborgen dingen, anders had de kerkenraad hem niet gekandideerd. Approbatie gaat altijd over leer en leven. Dus voordat je bij een kerkenraad komt, zul je stap 1 en 2 van Matth. 18 wel gedaan moeten hebben, lijkt me.
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Evangelist schreef:
Tiberius schreef:Het maakt overigens wel verschil of iets in het openbaar verkondigd of gedaan wordt, of dat er sprake is van verborgen (al dan niet vermeende) zonde in leer of leven.
Het gaat uiteraard om verborgen dingen, anders had de kerkenraad hem niet gekandideerd. Approbatie gaat altijd over leer en leven. Dus voordat je bij een kerkenraad komt, zul je stap 1 en 2 van Matth. 18 wel gedaan moeten hebben, lijkt me.
Dat zou je wel zeggen, ja. Toch heb ik in de praktijk regelmatig meegemaakt, dat die stappen niet gemaakt zijn. Soms worden die stappen op aandringen van de kerkenraad alsnog (last-minute) gedaan. Of weegt de kerkenraad een ingediend bezwaar anders (bijvoorbeeld avondmaalsmijding).
Maar zoals gezegd: volgens de geraadpleegde kerkrechtkenner schuift die omissie het approbatierecht niet aan de kant.
Evangelist
Berichten: 493
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Evangelist »

Tiberius schreef:
Evangelist schreef:
Tiberius schreef:Het maakt overigens wel verschil of iets in het openbaar verkondigd of gedaan wordt, of dat er sprake is van verborgen (al dan niet vermeende) zonde in leer of leven.
Het gaat uiteraard om verborgen dingen, anders had de kerkenraad hem niet gekandideerd. Approbatie gaat altijd over leer en leven. Dus voordat je bij een kerkenraad komt, zul je stap 1 en 2 van Matth. 18 wel gedaan moeten hebben, lijkt me.
Dat zou je wel zeggen, ja. Toch heb ik in de praktijk regelmatig meegemaakt, dat die stappen niet gemaakt zijn. Soms worden die stappen op aandringen van de kerkenraad alsnog (last-minute) gedaan. Of weegt de kerkenraad een ingediend bezwaar anders (bijvoorbeeld avondmaalsmijding).
Maar zoals gezegd: volgens de geraadpleegde kerkrechtkenner schuift die omissie het approbatierecht niet aan de kant.
Het schuift het nooit aan de kant. Avondmaalsmijding is geen gegronde reden tegen iemands leer of leven. Ik vind trouwens wel dat mannen die niet aan het HA gaan (nog) niet gekandideerd zouden moeten worden. Maar als dat kerkenraadsbeleid is om zulke mannen wel te kandideren, moet je bezwaar maken tegen dat beleid; niet tegen gekozen kandidaten.
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

MGG schreef:
Silo schreef:Dat is zeker ellendig en ben het helemaal met je eens, Philpot. Maar tuchtwaardig lijkt mij dit niet. Wanneer gemeenteleden lijden aan de gemeente en een gemeente kapot zien gaan door bijv. een predikant dan kan social media wel eens als uitlaatklep worden gebruikt. Is dat te prijzen? Zeer zeker niet. Maar tuchtwaardig is toch echt van andere aard.
Ik lees in 1 Timotheus 5 vers 19. 'Neem tegen een ouderling geen beschuldiging aan, anders dan onder twee of drie getuigen.'
Als mensen hiertegen zondigen, dan moeten ze daarop gewezen worden. Mattheus 18 vers 15 tot 17 is heel duidelijk in welke volgorde dat moet.
Er zijn meestal tientallen getuigen hoor. Maak je daarover geen zorgen.

Los daarvan heb ik het idee dat in de gemeenten waar ik bekend ben, het recht van bezwaar zeker genoemd wordt, maar misschien geen twee zondagen achter elkaar.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

J.C. Philpot schreef: Niet relevant voor deze discussie, maar wel interessant, is dat Clemens uit de vroege kerk (zoals geciteerd door Eusebius) aangeeft dat dit niet de Apostel Petrus was, maar een Kephas (naamgenoot van de apostel) uit de kring van de 70 dicipelen.
Eusebius schreef:Dit bericht (is te vinden) bij Clemens in het vijfde (boek) der Hypotyposen, 6)
waarin hij tevens zegt dat Kephas, betreffende wie Paulus verzekert: 7) 'Toen Kephas
naar Antiochië kwam, weerstond ik hem in het aangezicht,' een der zeventig leerlingen
geweest is, terwijl hij een naamgenoot was van Petrus de apostel.
Apart, en het lijkt me wel wat wankel?
Zeker omdat de context van het hele hoofdstuk duidelijk op de apostel wijst aan wie "de besnijdenis was gegeven" (vs. 7) en die als Cefas in één adem genoemd wordt met de apostelen Jakobus en Johannes, als "pilaren" (vs. 9).
De gedachte dat het hier om een ander ging lijkt me eerder ingegeven door een neiging van Clemens om onenigheid rond dit punt 'weg te schrijven', terwijl Paulus zich juist in zijn apostolisch gezag helder wil positioneren ten opzichte van de onder Judaïstische christenen hooggeachte apostelen als Petrus/Jakobus.

Het is overigens wel opvallend dat hier verschillende namen gebruikt worden voor Petrus/Cefas. Ik zie dat de Statenvertaling (net als bijv. KJV) "Petrus" gebruikt in het vers over de bestraffing (vers 11), maar dat op die plek de naam Cefas ook in veel oude handschriften voorkomt. De tekstkritische uitgave van Nestle-Aland kiest hier voor Cefas, en blijkbaar kende de kerkvader Clemens dit vers ook op die manier, als hij die zo citeert.

[sorry, off-topic, maar best boeiend]
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tom »

Na aanleiding van de komende kerstdagen heb ik eens een snelle inventarisatie via gergeminfo gedaan:
er is een grote groep lokale gemeenten die op 26 december geen reguliere dienst meer hebben. Misschien! zelfs de meerderheid maar ik heb niet exact geteld. Veel Geref. gemeenten hebben nog wel een moment voor de kinderen en de jeugd maar geen eredienst meer. Nu is deze groep misschien wel groter dan de gemeenten die nog een eredienst hebben (ben uitgegaan van kerktijden.nl)

Ik vind dit wel een mooie ontwikkeling. Niet omdat ik de afbraak van de tweede feestdagen steun! Wel omdat de veelheid aan erediensten voor gezinnen te hevig vind rond de feestdagen. Mijn eigen gemeente heeft dit jaar wel een dienst op tweede kerstdag. Dan vind ik dat we er ook moeten zijn maar het levert veel stress op.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tom schreef:Na aanleiding van de komende kerstdagen heb ik eens een snelle inventarisatie via gergeminfo gedaan:
er is een grote groep lokale gemeenten die op 26 december geen reguliere dienst meer hebben. Misschien! zelfs de meerderheid maar ik heb niet exact geteld. Veel Geref. gemeenten hebben nog wel een moment voor de kinderen en de jeugd maar geen eredienst meer. Nu is deze groep misschien wel groter dan de gemeenten die nog een eredienst hebben (ben uitgegaan van kerktijden.nl)

Ik vind dit wel een mooie ontwikkeling. Niet omdat ik de afbraak van de tweede feestdagen steun! Wel omdat de veelheid aan erediensten voor gezinnen te hevig vind rond de feestdagen. Mijn eigen gemeente heeft dit jaar wel een dienst op tweede kerstdag. Dan vind ik dat we er ook moeten zijn maar het levert veel stress op.
Waarom zou een kerkdienst wel stress opleveren op Tweede Kerstdag en een moment voor de kinderen (lees: Kerstviering met de verenigingen) niet?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door margrietha »

Tom schreef:Na aanleiding van de komende kerstdagen heb ik eens een snelle inventarisatie via gergeminfo gedaan:
er is een grote groep lokale gemeenten die op 26 december geen reguliere dienst meer hebben. Misschien! zelfs de meerderheid maar ik heb niet exact geteld. Veel Geref. gemeenten hebben nog wel een moment voor de kinderen en de jeugd maar geen eredienst meer. Nu is deze groep misschien wel groter dan de gemeenten die nog een eredienst hebben (ben uitgegaan van kerktijden.nl)

Ik vind dit wel een mooie ontwikkeling. Niet omdat ik de afbraak van de tweede feestdagen steun! Wel omdat de veelheid aan erediensten voor gezinnen te hevig vind rond de feestdagen. Mijn eigen gemeente heeft dit jaar wel een dienst op tweede kerstdag. Dan vind ik dat we er ook moeten zijn maar het levert veel stress op.
Dat is hier in het Zuid-Westen nooit de gewoonte geweest , een gewone kerkdienst op 2e kerstdag. Altijd zondagsschool kerstfeest.
MGG
Berichten: 3465
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Tom schreef:Na aanleiding van de komende kerstdagen heb ik eens een snelle inventarisatie via gergeminfo gedaan:
er is een grote groep lokale gemeenten die op 26 december geen reguliere dienst meer hebben. Misschien! zelfs de meerderheid maar ik heb niet exact geteld. Veel Geref. gemeenten hebben nog wel een moment voor de kinderen en de jeugd maar geen eredienst meer. Nu is deze groep misschien wel groter dan de gemeenten die nog een eredienst hebben (ben uitgegaan van kerktijden.nl)

Ik vind dit wel een mooie ontwikkeling. Niet omdat ik de afbraak van de tweede feestdagen steun! Wel omdat de veelheid aan erediensten voor gezinnen te hevig vind rond de feestdagen. Mijn eigen gemeente heeft dit jaar wel een dienst op tweede kerstdag. Dan vind ik dat we er ook moeten zijn maar het levert veel stress op.
Ik begrijp de afweging om geen kerkdienst te houden als een tweede feestdag op zaterdag of maandag valt. Ook zijn er gemeente die sowieso geen kerk hebben op een tweede feestdag. Bij ons zijn er altijd gasten uit gemeente uit de regio die geen kerk hebben. Blijkbaar zijn er mensen (ook gezinnen) die de behoefte hebben om op tweede feestdagen een stuk(je) te rijden om naar een kerkdienst te kunnen.
(Ik kan zo snel geen feitelijke onderbouwing vinden. Mogelijk hebben gemeente in de omgeving wel kerk, maar op een ander tijdstip. Mocht ik ernaast zitten, dan is er vast iemand zo vriendelijk om mij te corrigeren.)
Laatst gewijzigd door MGG op 12 dec 2022, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

De best bezochte activiteit rond de kerst zijn altijd de kerkdiensten. Ik zie niet in waarom je dat moet inwisselen voor een ander soortige bijeenkomst. Alle activiteiten schrappen vind ik ook niks.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Evangelist schreef: Ik vind trouwens wel dat mannen die niet aan het HA gaan (nog) niet gekandideerd zouden moeten worden. Maar als dat kerkenraadsbeleid is om zulke mannen wel te kandideren, moet je bezwaar maken tegen dat beleid; niet tegen gekozen kandidaten.
Word lastig als er slechts een enkeling aangaat…
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Omdat dit jaar 1e Kerstdag en Nieuwjaar op zondag valt is het qua "extra" kerkdiensten vrij rustig. Maar als Kerst en de jaarwisseling halverwege de week vallen zijn het wel heel veel kerkdiensten kort op elkaar.

Natuurlijk is het altijd goed om onder het Woord te zitten. Maar niemand kan zes preken in drie dagen tijd ofzo onthouden.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Delftenaar schreef:Omdat dit jaar 1e Kerstdag en Nieuwjaar op zondag valt is het qua "extra" kerkdiensten vrij rustig. Maar als Kerst en de jaarwisseling halverwege de week vallen zijn het wel heel veel kerkdiensten kort op elkaar.

Natuurlijk is het altijd goed om onder het Woord te zitten. Maar niemand kan zes preken in drie dagen tijd ofzo onthouden.
Ik denk dat je dan te klein denkt. Hij kan en wil het zeker gebruiken. Hoewel ik snap wat je bedoeld denk ik dat het toch goed is om te gaan. Al is het voor een broodkruimel.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:De best bezochte activiteit rond de kerst zijn altijd de kerkdiensten. Ik zie niet in waarom je dat moet inwisselen voor een ander soortige bijeenkomst. Alle activiteiten schrappen vind ik ook niks.
Inderdaad. Daarom pleit ik ook altijd om de andere activiteiten zoveel mogelijk tijdens de kerkdienst te doen. Kinderkerstfeest en kertgezangen (al dan niet met koor) tijdens de dienst, twee vliegen in 1 klap: een volle kerk en minder nevenactiviteiten die tijd en aandacht vereisen. :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG
Berichten: 3465
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Delftenaar schreef:Omdat dit jaar 1e Kerstdag en Nieuwjaar op zondag valt is het qua "extra" kerkdiensten vrij rustig. Maar als Kerst en de jaarwisseling halverwege de week vallen zijn het wel heel veel kerkdiensten kort op elkaar.

Natuurlijk is het altijd goed om onder het Woord te zitten. Maar niemand kan zes preken in drie dagen tijd ofzo onthouden.
Jawel hoor. De hoofdlijn dan he, maar dat spreekt voor zich.
Plaats reactie