"Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Heftig deze opvatting. Ik ga daar eerst maar eens op kauwen. Ik vind namelijk de 3FvE nog steeds actueel, vers en fris en voluit Bijbels in hun verwoording van diverse dogma’s.
Wat is er heftig aan? Welk bezwaar zou er kunnen zijn om betreffende documenten (op punten) op hun merites te beoordelen? Is het (theologisch) denken gestopt na totstandkoming?
Thea schreef:Laten we aub niet de 3 FvE ter discussie stellen. Dat is nog het enige waar overeenstemming over is.
!
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Het feit dat je spreekt over ‘traditie’ zegt echter genoeg hoe je over de drie formulieren van enigheid denkt. En dat is helaas niet echt positief. Zie ook de context van je eerste post in deze.
Hoe anders kun je deze documenten opvatten dan als fundamenten van de gereformeerde traditie?
Als je je aanmeldt op dit forum, verklaar je:
- te behoren tot de gereformeerde gezindte en de grondslag te onderschrijven.
Als grondslag hanteert deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid. Ze staat in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie.
https://www.refoforum.nl/forum/ucp.php?mode=terms
Door aan de poten van de grondslag van dit forum te gaan zagen, begeef je je op ongereformeerd terrein en plaats je jezelf buiten de discussie. We dienen deze formulieren van enigheid te onderschrijven willen we wel getroost leven en eenmaal zaliglijk sterven.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door helma »

GerefGemeente-lid schreef:
Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Het feit dat je spreekt over ‘traditie’ zegt echter genoeg hoe je over de drie formulieren van enigheid denkt. En dat is helaas niet echt positief. Zie ook de context van je eerste post in deze.
Hoe anders kun je deze documenten opvatten dan als fundamenten van de gereformeerde traditie?
Als je je aanmeldt op dit forum, verklaar je:
- te behoren tot de gereformeerde gezindte en de grondslag te onderschrijven.
Als grondslag hanteert deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid. Ze staat in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie.
https://www.refoforum.nl/forum/ucp.php?mode=terms
Door aan de poten van de grondslag van dit forum te gaan zagen, begeef je je op ongereformeerd terrein en plaats je jezelf buiten de discussie. We dienen deze formulieren van enigheid te onderschrijven willen we wel getroost leven en eenmaal zaliglijk sterven.
Dan is er alleen hoop voor Nederlanders? (Je laatste zin klinkt als een evangelie met kleine lettertjes...)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Als jij iets denkt te weten dat nog Bijbelser zou je misschien wel een synode kunnen benaderen en dat voorleggen.
Daar gaat het helemaal niet om.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door GerefGemeente-lid »

helma schreef:Dan is er alleen hoop voor Nederlanders? (Je laatste zin klinkt als een evangelie met kleine lettertjes...)
Ik wist dat die vraag zou komen. Maar dat doet in deze discussie niets af van wat ik zeg.

Op het zendingsveld worden er ook mensen bekeerd, en ik geloof van harte dat ook zij zich in deze formulieren zullen herkennen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Als jij iets denkt te weten dat nog Bijbelser zou je misschien wel een synode kunnen benaderen en dat voorleggen.
Daar gaat het helemaal niet om.
Waar het om ging: Jij poneerde de stelling tijdens de discussie over Schriftkritische opvattingen rond homohuwelijk en de vrouw in het ambt. Deze opvattingen voorzag je impliciet van steun door te spreken over ‘gestolde traditie’ die zich daartegenover stelde. Op dat moment waren de formulieren van enigheid nog niet eens genoemd; dat kwam pas later. Met oneliner spelletjes kun je natuurlijk nog een hele tijd doorgaan… ik denk eerlijk gezegd dat we het beter kunnen negeren.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door helma »

GerefGemeente-lid schreef:
helma schreef:Dan is er alleen hoop voor Nederlanders? (Je laatste zin klinkt als een evangelie met kleine lettertjes...)
Ik wist dat die vraag zou komen. Maar dat doet in deze discussie niets af van wat ik zeg.

Op het zendingsveld worden er ook mensen bekeerd, en ik geloof van harte dat ook zij zich in deze formulieren zullen herkennen.
Ik ken kinderen van God die de geloofsdoop voorstaan. Deze personen zouden al buiten die enige troost vallen door jouw stellige bewering. Laten we het maar houden bij de Sola's van de Reformatie.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: RE: Re:

Bericht door GerefGemeente-lid »

helma schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
helma schreef:Dan is er alleen hoop voor Nederlanders? (Je laatste zin klinkt als een evangelie met kleine lettertjes...)
Ik wist dat die vraag zou komen. Maar dat doet in deze discussie niets af van wat ik zeg.

Op het zendingsveld worden er ook mensen bekeerd, en ik geloof van harte dat ook zij zich in deze formulieren zullen herkennen.
Ik ken kinderen van God die de geloofsdoop voorstaan. Deze personen zouden al buiten die enige troost vallen door jouw stellige bewering. Laten we het maar houden bij de Sola's van de Reformatie.
Je weet zelf ook heus dat in bovenstaande discussie die grondslag veel verder wordt afgezaagd (zie de laatste opmerking van @Valcke). Ik zet het misschien wat zwart-wit neer, maar het was in deze discussie niet de bedoeling om die kant uit te gaan. Dat speelt mensen die bepaalde opvattingen hebben juist extra in de kaart.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door helma »

Mijns inziens helpt dat helemaal niet in een discussie. Je loopt dan het gevaar niet meer serieus genomen te worden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re:

Bericht door GerefGemeente-lid »

helma schreef:Mijns inziens helpt dat helemaal niet in een discussie. Je loopt dan het gevaar niet meer serieus genomen te worden.
Oneens.

Maar goed, misschien moeten we maar afspreken om bepaalde opmerkingen gewoon ijskoud te negeren, zoals @Valcke dat ook zegt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:Waar het om ging: Jij poneerde de stelling tijdens de discussie over Schriftkritische opvattingen rond homohuwelijk en de vrouw in het ambt. Deze opvattingen voorzag je impliciet van steun door te spreken over ‘gestolde traditie’ die zich daartegenover stelde. Op dat moment waren de formulieren van enigheid nog niet eens genoemd; dat kwam pas later. Met oneliner spelletjes kun je natuurlijk nog een hele tijd doorgaan… ik denk eerlijk gezegd dat we het beter kunnen negeren.
Misschien moet je eerst eens doorvragen, voordat je op basis van je eigen interpretaties mij allerlei opvattingen toeschrijft. Mijn opmerking maakte ik in algemene zin en had helemaal geen betrekking op de bespreking van de inhoud op dat moment.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef:Waar het om ging: Jij poneerde de stelling tijdens de discussie over Schriftkritische opvattingen rond homohuwelijk en de vrouw in het ambt. Deze opvattingen voorzag je impliciet van steun door te spreken over ‘gestolde traditie’ die zich daartegenover stelde. Op dat moment waren de formulieren van enigheid nog niet eens genoemd; dat kwam pas later. Met oneliner spelletjes kun je natuurlijk nog een hele tijd doorgaan… ik denk eerlijk gezegd dat we het beter kunnen negeren.
Misschien moet je eerst eens doorvragen, voordat je op basis van je eigen interpretaties mij allerlei opvattingen toeschrijft. Mijn opmerking maakte ik in algemene zin en had helemaal geen betrekking op de bespreking van de inhoud op dat moment.
Er is genoeg gevraagd (door diverse posters), maar jij geeft geen thuis. Dan kan ik de uitspraak niet anders interpreteren dan een bijdrage in de discussie zoals die op dat moment plaatsvindt. Ik kan mij niet voorstellen dat je zomaar ‘los’ van alle wat gezegd wordt, hiermee komt.
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Posthoorn »

Thea schreef:Laten we aub niet de 3 FvE ter discussie stellen. Dat is nog het enige waar overeenstemming over is.
Hoe ouder ik word, hoe meer ik de feilbaarheid van de 3FvE ontdek. Ik denk dat het kwalijk is om het geweten te binden aan menselijke geschriften.
Als ik me hiermee buiten de kaders van Refoforum begeef, geve men mij maar een ban.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Er is genoeg gevraagd (door diverse posters), maar jij geeft geen thuis. Dan kan ik de uitspraak niet anders interpreteren dan een bijdrage in de discussie zoals die op dat moment plaatsvindt. Ik kan mij niet voorstellen dat je zomaar ‘los’ van alle wat gezegd wordt, hiermee komt.
Iedereen kan nalezen dat dit bezijden de waarheid is.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Er is genoeg gevraagd (door diverse posters), maar jij geeft geen thuis. Dan kan ik de uitspraak niet anders interpreteren dan een bijdrage in de discussie zoals die op dat moment plaatsvindt. Ik kan mij niet voorstellen dat je zomaar ‘los’ van alle wat gezegd wordt, hiermee komt.
Iedereen kan nalezen dat dit bezijden de waarheid is.
Iedereen kan nalezen dat @Valcke gewoon gelijk heeft.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie