"Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door ZWP »

DDD schreef:.

Het wordt pas ingewikkeld als het gaat om thema's waarover de Bijbel uitdrukkelijk niet positief spreekt maar die door de voortgaande culturele ontwikkeling wel als 'meer beschaafd' worden gezien. Tot op heden hebben bevindelijk gereformeerden altijd de ontwikkelingen meegemaakt, en we zullen zien of dat met de huidige hete hangijzers ook gaat gebeuren.
.
Ik verwacht het wel, met enige vertraging.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door ZWP »

J.C. Philpot schreef:Sommige mensen zijn tegenwoordig wijzer als het om bijbelgebruik gaat als de profeten, apostelen en zelfs als Christus. Wat een hoogmoed.

Ik citeer nogmaals ds. Van Kooten over hoe Christus de schrift las. Zo wens ik ook de schrift te lezen.
Ds. R. van Kooten schreef:Wat betekent hetgeen wij hierboven gevonden hebben voor ons? Hoe moeten wij met de Schrift omgaan? Het antwoord kan heel kort zijn: zoals Christus, de Zoon van God omging met het OT. Hij Die het eeuwige Woord Gods is, heeft in het vlees met woord en daad het gezag van het OT erkend. Hij heeft de Schrift omhelsd als het gezaghebbend Woord van God. Hij boog voor dat woord in Zijn lijden tot in de dood. Hij verklaarde, dat hetgeen over Hem geschreven stond, in vervulling moest gaan. Hij heeft zelf gezegd, dat eerder hemel en aarde voorbij zouden gaan dan dat een tittel of een jota van dat Woord van God ter aarde zou vallen. Hij sprak dan ook vol eerbied en gezag van de Schrift. Met dat Woord weerstond Hij de vorst der duisternis in de woestijn.

Christus heeft ook de historische gegevens van het OT kinderlijk aanvaard en erkend. Hij spreekt ons onder andere van de vrouw van Lot; van Jona; van de koningin van Scheba; van de verwoesting van Sodom; van de slang van Mozes in de woestijn van de instelling van het huwelijk in het paradijs; Kortom: Christus heeft het OT omhelsd als het gezaghebbend Woord van Zijn Vader. Zouden wij Hem daarin niet volgen?

Bron: Ds. R. van Kooten, Aan Zijn voeten
Mooi onderwijs inderdaad, met wel de kanttekening dat in het NT lang niet altijd letterlijk geciteerd wordt uit het OT. Dat pleit tegen de biblicistische benadering, en wat mij betreft vóór de gereformeerde, zorgvuldige exegese en hermeneutiek.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Valcke »

ZWP schreef:
DDD schreef:.

Het wordt pas ingewikkeld als het gaat om thema's waarover de Bijbel uitdrukkelijk niet positief spreekt maar die door de voortgaande culturele ontwikkeling wel als 'meer beschaafd' worden gezien. Tot op heden hebben bevindelijk gereformeerden altijd de ontwikkelingen meegemaakt, en we zullen zien of dat met de huidige hete hangijzers ook gaat gebeuren.
.
Ik verwacht het wel, met enige vertraging.
En jij weet welke thema's DDD bedoelt?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Valcke »

DDD schreef:@Valcke:
Ik doe mijn best om mij altijd helder en eenduidig uit te drukken, en zelfs ook om zonder standpunten die niet toegestaan zijn, te verdedigen, geen vals getuigenis te geven. Mijn zin was mijns inziens écht niet onduidelijk.
Dat is het precies. Je geeft geen vals getuigenis, maar je verhult wel wat je werkelijk bedoelt. Daar leg ik de vinger bij. Wanneer je standpunten hebt die hier niet verdedigd kunnen worden, moet je er niets over zeggen, en niet er tóch iets over zeggen op een bedekte wijze.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door DDD »

Niets daarvan.

Ik verhul niets. Ik ben juist heel duidelijk. Ik meld wel soms standpunten zonder deze te verdedigen. Omdat ik op enkele ondergeschikte punten het niet eens ben met de uitwerking van de grondslag van dit forum door de moderatie.

En verder ben ik van mening dat je ook door te zwijgen een vals getuigenis kunt geven, dus wij zijn het hierover diametraal oneens.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Niets daarvan.

Ik verhul niets. Ik ben juist heel duidelijk. Ik meld wel soms standpunten zonder deze te verdedigen. Omdat ik op enkele ondergeschikte punten het niet eens ben met de uitwerking van de grondslag van dit forum door de moderatie.

En verder ben ik van mening dat je ook door te zwijgen een vals getuigenis kunt geven, dus wij zijn het hierover diametraal oneens.
Je spreekt over thema's, maar je benoemt ze niet. Dat is wel degelijk verhullend. Het is een gif dat hier langzamerhand zijn werk doet, of het nu benoemd wordt of niet. Je keert je bovendien tegen het Sola Scriptura van de reformatie door de voortschrijdende cultuur als tweede norm toe te voegen. Ook dat is een gif, of het nu verdedigd wordt door dr. Loonstra, DDD of wie dan ook.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door DDD »

Die thema's staan duidelijk in dit draadje genoemd. Het betreft homoseksualiteit en vrouwelijke ambtsdragers.

Je doet soms of vrijwel iedereen onnozel is en alleen jij het scherp ziet, maar dat is natuurlijk niet het geval. De thema's staan bijvoorbeeld ook heel duidelijk genoemd in het artikel van ds. Sam Janse.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door ZWP »

Valcke schreef:
ZWP schreef:
DDD schreef:.

Het wordt pas ingewikkeld als het gaat om thema's waarover de Bijbel uitdrukkelijk niet positief spreekt maar die door de voortgaande culturele ontwikkeling wel als 'meer beschaafd' worden gezien. Tot op heden hebben bevindelijk gereformeerden altijd de ontwikkelingen meegemaakt, en we zullen zien of dat met de huidige hete hangijzers ook gaat gebeuren.
.
Ik verwacht het wel, met enige vertraging.
En jij weet welke thema's DDD bedoelt?
Ik neem aan de bekende thema’s zoals in de betreffende artikelen genoemd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Die thema's staan duidelijk in dit draadje genoemd. Het betreft homoseksualiteit en vrouwelijke ambtsdragers.
Precies. Je speelt nu open kaart. Dan kunnen we dat dus ook invullen in de zin waarmee ik de discussie begon. Dan wordt het verhelderend wat je wilde zeggen.

Dan lezen we dus dit:
Het wordt pas ingewikkeld als het gaat om homoseksualiteit en vrouwelijke ambtsdragers waarover de Bijbel uitdrukkelijk niet positief spreekt maar die door de voortgaande culturele ontwikkeling wel als 'meer beschaafd' worden gezien. Tot op heden hebben bevindelijk gereformeerden altijd de ontwikkelingen meegemaakt, en we zullen zien of dat met de huidige hete hangijzers ook gaat gebeuren.
Mijn punt blijft staan: In deze stelling ligt opgesloten dat je aan het Schriftgezag een tweede norm toevoegt, namelijk de 'voortgaande culturele ontwikkeling'. Bovendien stel je die tweede norm (de cultuur) feitelijk boven de Schrift, want het is duidelijk wat je mening is over het 'meemaken' van deze ontwikkelingen.

Nogmaals: daarmee keer je je tegen het Sola Scriptura en is je positie ten aanzien van het Schriftgezag duidelijk. Iets wat ik in mijn eerste post reeds constateerde. Daarmee bevind je je ook in het gezelschap van de 'valselijk genaamde wetenschap'.

Het mag ook duidelijk zijn dat ik deze stelling volstrekt verwerp, aangezien die in strijd is met a) wat de Schrift ons duidelijk leert; b) de gereformeerde belijdenis aangaande de duidelijkheid en het gezag van de Schrift.
Laatst gewijzigd door Valcke op 24 nov 2022, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door DDD »

Ik keer mij niet tegen het Sola Scriptura en verder vind ik dit net zulk geroeptoeter als in het hier besproken artikel.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik keer mij niet tegen het Sola Scriptura en verder vind ik dit net zulk geroeptoeter als in het hier besproken artikel.
Het is geroeptoeter als je het niet onderbouwt ;)
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Ik keer mij niet tegen het Sola Scriptura en verder vind ik dit net zulk geroeptoeter als in het hier besproken artikel.
Het is geroeptoeter als je het niet onderbouwt ;)
Inderdaad. Dat is het. Niet onderbouwd.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Ik keer mij niet tegen het Sola Scriptura en verder vind ik dit net zulk geroeptoeter als in het hier besproken artikel.
Het is geroeptoeter als je het niet onderbouwt ;)
Inderdaad. Dat is het. Niet onderbouwd.
Het citaat is toch echt van jou. Je verwijst daarin naar thema’s die na wat ontfutselen van Valcke ook door jou worden genoemd. Dus vult Valcke terecht het citaat aan met deze thema’s. Waarom is dat roeptoeteren? Want dit is wel wat je eigenlijk zegt.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Ik keer mij niet tegen het Sola Scriptura en verder vind ik dit net zulk geroeptoeter als in het hier besproken artikel.
Ik weet nu niet of je een antwoord mag geven op de volgende vraag op dit forum en ik wil je zeker ook niet in verlegenheid brengen, maar voor mijn beleving: zit je dan een beetje op dezelfde denklijn als bijvoorbeeld A. Bodar dat er een ideaal van de kerk is (bijvoorbeeld betreffende het onderwerp homosexualiteit) en dat je hiernaar moet streven, maar dat de praktijk van het leven anders mag/zal zijn dan dit ideaal/de kerkelijke leer?
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:
DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Ik keer mij niet tegen het Sola Scriptura en verder vind ik dit net zulk geroeptoeter als in het hier besproken artikel.
Het is geroeptoeter als je het niet onderbouwt ;)
Inderdaad. Dat is het. Niet onderbouwd.
Het citaat is toch echt van jou. Je verwijst daarin naar thema’s die na wat ontfutselen van Valcke ook door jou worden genoemd. Dus vult Valcke terecht het citaat aan met deze thema’s. Waarom is dat roeptoeteren? Want dit is wel wat je eigenlijk zegt.
Nee. Dat is totaal niet wat ik zeg. Dat invullen is volkomen overbodig, want iedereen met een normaal verstand kan dat zelf bedenken.

Wat ik zeg, heb ik uitvoerig onderbouwd. Misschien heb je dat niet gelezen (dan moet je even terugzoeken) of ben je dat na twee pagina's vergeten. Maar ik heb uitvoerig onderbouwd waarom het artikel geroeptoeter is en Valcke heeft nauwelijks iets inhoudelijks gemeld naar aanleiding van mijn betoog (ik zie wel dat het iets is aangevuld, maar dat mag nog steeds nauwelijks de naam van een betoog dragen).
Plaats reactie