De kleine lettertjes van het Evangelie

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Cyrillus schreef:
MGG schreef:
Cyrillus schreef: Om de hete brei heendraaien is een kunst die jij goed verstaat :-).
Wanneer weet de onbekeerde dat Christus aan hem wordt geopenbaard?
De ironie druipt er vanaf ;) iets met pot en ketel
Wat is dat iets dan? Want ik ben niet iemand die om de hete brei heendraait, dan ken je me niet genoeg :-)
Er staat nog een vraag open van @huisman: eens of oneens?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
MGG
Berichten: 3461
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef:
Cyrillus schreef:
MGG schreef:
Cyrillus schreef: Om de hete brei heendraaien is een kunst die jij goed verstaat :-).
Wanneer weet de onbekeerde dat Christus aan hem wordt geopenbaard?
De ironie druipt er vanaf ;) iets met pot en ketel
Wat is dat iets dan? Want ik ben niet iemand die om de hete brei heendraait, dan ken je me niet genoeg :-)
Er staat nog een vraag open van @huisman: eens of oneens?
Dank voor je behulpzaamheid ;).
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

MGG schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Cyrillus schreef:
MGG schreef: De ironie druipt er vanaf ;) iets met pot en ketel
Wat is dat iets dan? Want ik ben niet iemand die om de hete brei heendraait, dan ken je me niet genoeg :-)
Er staat nog een vraag open van @huisman: eens of oneens?
Dank voor je behulpzaamheid ;).
In zoverre dat ik 04 Feb 2023, 19:14 dit beantwoord heb met de vraag om een korte samenvatting. Want eens of oneens mag je op een korte vraag nog wel verlangen, niet op een lange posting. Ik begrijp tenminste dat de vraag hierop betrekking heeft.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef:
MGG schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Cyrillus schreef: Wat is dat iets dan? Want ik ben niet iemand die om de hete brei heendraait, dan ken je me niet genoeg :-)
Er staat nog een vraag open van @huisman: eens of oneens?
Dank voor je behulpzaamheid ;).
In zoverre dat ik 04 Feb 2023, 19:14 dit beantwoord heb met de vraag om een korte samenvatting. Want eens of oneens mag je op een korte vraag nog wel verlangen, niet op een lange posting. Ik begrijp tenminste dat de vraag hierop betrekking heeft.

Wordt je niet draaierig van de lucht van de hete brei?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door refomart »

DDD schreef:
refomart schreef:
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Dit is denk ik precies het probleem wat hij beschrijft. Die blokkade is niet objectief, maar komt (mede) voort uit de manier waarop je geestelijk gevormd bent.
De blokkade is inderdaad niet objectief, maar subjectief, nl. gelegen in het subject dat tot geloof geroepen wordt. Ofwel: onze onmacht om te geloven.
Hier dreigt een woordenspel met een verkeerde uitkomst.

Terecht geeft Posthoorn aan dat de blokkade gelegen is in het subject dat tot geloof geroepen is, nl in de onmacht om te geloven. Daarmee wordt expliciet uitgesproken dat de blokkade objectief is. De blokkade baseert zich niet op een subjectieve mening, maar op het feit dat de mens uit de eigen natuur niet langer tot een zaligmakend geloven in staat is. En dat is een feit!
Het probleem is vooral, dat mensen niet willen luisteren, niet dat ze dat niet kunnen.

Dat geldt in dit draadje trouwens ook voor sommige mensen.
DDD schreef:Ik ontken overigens de onmacht en onwil van de mens niet.
Fijn. De conclusie blijft dus dat de blokkade geen gevolg is van geestelijke vorming of subjectieve mening, maar dat de blokkade het gevolg is van onvermogen. Derhalve dus objectief.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Herman »

huisman schreef:
Cyrillus schreef:
MGG schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Er staat nog een vraag open van @huisman: eens of oneens?
Dank voor je behulpzaamheid ;).
In zoverre dat ik 04 Feb 2023, 19:14 dit beantwoord heb met de vraag om een korte samenvatting. Want eens of oneens mag je op een korte vraag nog wel verlangen, niet op een lange posting. Ik begrijp tenminste dat de vraag hierop betrekking heeft.

Wordt je niet draaierig van de lucht van de hete brei?
Graag inhoudelijk blijven, vrienden
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef:
Cyrillus schreef:
MGG schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Er staat nog een vraag open van @huisman: eens of oneens?
Dank voor je behulpzaamheid ;).
In zoverre dat ik 04 Feb 2023, 19:14 dit beantwoord heb met de vraag om een korte samenvatting. Want eens of oneens mag je op een korte vraag nog wel verlangen, niet op een lange posting. Ik begrijp tenminste dat de vraag hierop betrekking heeft.
Wordt je niet draaierig van de lucht van de hete brei?
Het is grappig hoor. Toch een serieus antwoord: nee, ik word er verdrietig en ook wel boos van. Onder de schijn van bevindelijk, vroom en dogmatisch correct wordt de prediking van het geloof onthouden aan mensen die snakken naar hun behoud.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

DDD schreef:Dit is denk ik precies het probleem wat hij beschrijft. Die blokkade is niet objectief, maar komt (mede) voort uit de manier waarop je geestelijk gevormd bent.
refomart schreef:
DDD schreef:
refomart schreef:
Posthoorn schreef:De blokkade is inderdaad niet objectief, maar subjectief, nl. gelegen in het subject dat tot geloof geroepen wordt. Ofwel: onze onmacht om te geloven.
Hier dreigt een woordenspel met een verkeerde uitkomst.

Terecht geeft Posthoorn aan dat de blokkade gelegen is in het subject dat tot geloof geroepen is, nl in de onmacht om te geloven. Daarmee wordt expliciet uitgesproken dat de blokkade objectief is. De blokkade baseert zich niet op een subjectieve mening, maar op het feit dat de mens uit de eigen natuur niet langer tot een zaligmakend geloven in staat is. En dat is een feit!
Het probleem is vooral, dat mensen niet willen luisteren, niet dat ze dat niet kunnen.

Dat geldt in dit draadje trouwens ook voor sommige mensen.
DDD schreef:Ik ontken overigens de onmacht en onwil van de mens niet.
Fijn. De conclusie blijft dus dat de blokkade geen gevolg is van geestelijke vorming of subjectieve mening, maar dat de blokkade het gevolg is van onvermogen. Derhalve dus objectief.
Nee. Dat is heel eenzijdig. Het gaat om een schuldige onwil/onmacht. Alleen al daarom is deze subjectief. Maar belangrijker is, dat deze bezwaren wel degelijk emotionele blokkades zijn, die mede gevormd worden door de prediking. Dat was het punt dat ik wilde maken.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Cyrillus schreef:Het is grappig hoor. Toch een serieus antwoord: nee, ik word er verdrietig en ook wel boos van. Onder de schijn van bevindelijk, vroom en dogmatisch correct wordt de prediking van het geloof onthouden aan mensen die snakken naar hun behoud.
Je verkondigt een visie waarin de mens wordt teruggeworpen op zichzelf.

Gelukkig heb ik in mijn Bijbel staan dat God mensen bekeert zonder dat zij daar zelf ook maar iets voor hoeven te doen. Weet je waarom? Omdat Christus alles heeft aangebracht voor Zijn volk. Daar is nu niets van de mens bij.
Wijlen ds. J. Fraanje zei dan altijd: waar de mens gaat verdwijnen, daar zal God gaan verschijnen.

Wij moeten er totaal tussenuit. Versta je dat?

En het feit dat je niet met eens of oneens wilt antwoord op de post van @huisman zegt mij genoeg. Je bent het blijkbaar niet met hem eens en dus ook niet met Gods Woord wat hij daar heeft geciteerd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Refojongere
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Refojongere »

huisman schreef:
Refojongere schreef:Ik zie dat dr.Van den Brink niet de kenmerken ontkent, niet de wetsprediking ontkent, niet de verschillende soorten geloof ontkent. Maar wel dat de beschrijvende prediking kán afdoen aan de appellerende prediking waardoor mensen dénken dat het niet voor hen is, onbereikbaar. Dat noemen we het preken van bevinding, dat zijn de 'dakpannen'. Die moeten pas komen na het fundament.

Maar bevindelijk preken is: Realiseer je dat de toorn van God op je ligt, dat je zonden ten hemeltergend zijn, beseffen jullie dat? Zie Rom 2 en Jak 2. Wordt wakker en sta op uit de doden en Christus zal over u lichten.

Het ongeloof zegt daarop: Ja maar. Maar ook een onbijbelse prediking zegt daarop ja maar.
De geloofsprediking die dr. G.A. van den Brink voorstaat kan (let op kan!!!) ook een gevaarlijke kant hebben. Deze prediking legt zoveel nadruk op het moeten geloven en aannemen van de mens dat geloven een menselijke activiteit wordt. Het is dan niet meer Gods gave.
Ik denk dan aan Efeze 2: 1-10. Toets daar de woorden van beide gesprekspartners nu eens aan . Dan zit ds. W. Visscher daar toch veel dichterbij?
Ik noem een paar verzen waarvan ik de inhoud bij dr. G.A. van den Brink mis.
Efeze 2 :1 en 2a
En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar Gij dood waart door de misdaden en de zonden. In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld….

Het lijkt dat dr. G.A. van den Brink de levendmaking/wedergeboorte en de doodstaat geen plaats wil geven in de prediking.
Paulus doet dat wel!

Het wonder van de rechtvaardiging van de goddeloze komt in dit gesprek bij dr. G.A. van den Brink niet tot uiting. Juist daarin blijkt Gods liefde.
Efeze 2: 4 en 5.
Maar God, die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft, Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden),

Dat geloof een door Gods Geest gewerkte gave is komt ook bij dr. G.A. van den Brink weinig uit de verf. Hij legt zo de nadruk op het ‘moeten’ geloven dat het bijna een totaal menselijke activiteit wordt.
Efeze 2: 8 en 9 mis ik dan ook bij hem in dit gesprek.
Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; niet uit de werken, oodat niemand roeme .

Zie ik dan niet in bepaalde prediking de gevaren waar dr. G.A. van den Brink op wijst? Absoluut maar hij zet de ene eenzijdigheid tegenover de andere eenzijdigheid. Dan is de bijdrage van ds. W. Visscher Bijbels veel evenwichtiger.
Ik ben het met je eens.
Tegelijkertijd heb ik al eerder betoogd: wordt de onmacht en onwil gepreekt om een mens als een verloren zondaar bij Christus te brengen of om de oproep tot geloof af te zwakken? Dat laatste gebeurt ook.
Zo van: tegenwoordig hebben ze het over geloven maar en aannemen, maar dat gaat zomaar niet.

Je kan wel zeggen wat ik vanochtend las:
Als je genoeg overtuigingen hebt om je tot Christus te brengen, hoe weinig die ook zijn, dan is dat echt genoeg. Al zou je ziel twintig jaar gefolterd en gemarteld worden – en je komt niet tot Christus, dan heb je niet genoeg overtuigingen.

Komen tot Christus is jezelf volledig veroordelen en steunen op genade alleen. De mate van het jezelf veroordelen en de mate van het steunen verschillen. Laten we slechts aanmoedigen om beide te verdiepen. Ik moet minder worden, Christus meer.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
Cyrillus schreef:Het is grappig hoor. Toch een serieus antwoord: nee, ik word er verdrietig en ook wel boos van. Onder de schijn van bevindelijk, vroom en dogmatisch correct wordt de prediking van het geloof onthouden aan mensen die snakken naar hun behoud.
Je verkondigt een visie waarin de mens wordt teruggeworpen op zichzelf.

Gelukkig heb ik in mijn Bijbel staan dat God mensen bekeert zonder dat zij daar zelf ook maar iets voor hoeven te doen. (...)
Dat moet dan wel een bijzondere bijbel-uitgave zijn. De bijbel spreekt zo niet, dus ik vrees dat je bril niet helemaal juist is.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Cyrillus schreef:Het is grappig hoor. Toch een serieus antwoord: nee, ik word er verdrietig en ook wel boos van. Onder de schijn van bevindelijk, vroom en dogmatisch correct wordt de prediking van het geloof onthouden aan mensen die snakken naar hun behoud.
Je verkondigt een visie waarin de mens wordt teruggeworpen op zichzelf.

Gelukkig heb ik in mijn Bijbel staan dat God mensen bekeert zonder dat zij daar zelf ook maar iets voor hoeven te doen. (...)
Dat moet dan wel een bijzondere bijbel-uitgave zijn. De bijbel spreekt zo niet, dus ik vrees dat je bril niet helemaal juist is.
Hoe gaat de bekering dan volgens jou DDD?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Wel, dat is heel eenvoudig. Je krijgt een steeds grotere hekel aan zondigen. En je krijgt steeds meer liefde tegenover God en de naaste. Dat is enerzijds heel simpel. En aan de andere kant iets dat onmogelijk uit jezelf komt.

Ik zeg niet dat er niet iets meer over te zeggen is, want dat is in allerlei dingen te concretiseren, maar de discussie erover vind ik niet erg verheffend. En ondertussen blijft staan, dat wij allen in veel opzichten struikelen.

Maar mensen die heel triomfantelijk beweren dat God het allemaal moet doen, die hebben er mijns inziens toch niet het juiste zicht op. Als dat nu een ootmoedig en bescheiden inzicht was over iemands eigen boze hart waar zonder Christus en de heilige Geest niets van terecht komt, dan kon ik daar een stuk beter mee leven.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Wel, dat is heel eenvoudig. Je krijgt een steeds grotere hekel aan zondigen. En je krijgt steeds meer liefde tegenover God en de naaste. Dat is enerzijds heel simpel. En aan de andere kant iets dat onmogelijk uit jezelf komt.
En hoe word je dan met God verzoend?
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Door het geloof in Christus.
Gesloten