Tiberius schreef:Ik vind het een interessant en leerzaam gesprek.
Vooral trof me de alinea over het sterven van zijn vrouw.
+1
Ik denk ook dat dit een moeilijk punt blijft. Gods kant en de kant van de mensen zijn niet tot op de millimeter nauwkeurig te bepalen en in standpunten in deze is het gevaar van overhellen snel aanwezig.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Daar ben ik blij om. Dat is een positieve ontwikkeling.
Ik heb vaak niet genuanceerd gereageerd. Dat is wellicht een kwalijke karaktertrek, maar ik heb me echt aangevallen gevoeld, ook omdat ik de kritiek van dr. Van den Brink op de visie die ik zelf over deze zaken heb, in mijn kerkelijke omgeving vaak ook ervaar. Die bewoordingen en uitspraken deel ik dus ook nog steeds, zeker na het lezen van dit gesprek. De genuanceerde en evenwichtige visie van ds. Visscher vind ik echt heel mooi. Het getuigt van veel wijsheid en pastorale bewogenheid hoe hij de zaken omschrijft en de toonzetting bepaalt.
Daarnaast is de opstelling van het RD en in het bijzonder Steef de Bruijn voor mij zeer professioneel. Het is hen gelukt om objectief een gesprek weer te geven en daarbij boven de beide partijen te staan. In deze tijd van ernstige verdeeldheid en grote polarisatie, ook binnen onze gezindte, is dat een bijzonder goede zaak.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15) Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Daar ben ik blij om. Dat is een positieve ontwikkeling.
Ik heb vaak niet genuanceerd gereageerd. Dat is wellicht een kwalijke karaktertrek, maar ik heb me echt aangevallen gevoeld, ook omdat ik de kritiek van dr. Van den Brink op de visie die ik zelf over deze zaken heb, in mijn kerkelijke omgeving vaak ook ervaar. Die bewoordingen en uitspraken deel ik dus ook nog steeds, zeker na het lezen van dit gesprek. De genuanceerde en evenwichtige visie van ds. Visscher vind ik echt heel mooi. Het getuigt van veel wijsheid en pastorale bewogenheid hoe hij de zaken omschrijft en de toonzetting bepaalt.
Daarnaast is de opstelling van het RD en in het bijzonder Steef de Bruijn voor mij zeer professioneel. Het is hen gelukt om objectief een gesprek weer te geven en daarbij boven de beide partijen te staan. In deze tijd van ernstige verdeeldheid en grote polarisatie, ook binnen onze gezindte, is dat een bijzonder goede zaak.
Mooi om te zien dat je in deze ook reflecteert op jezelf. Wederom een compliment!
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Daar ben ik blij om. Dat is een positieve ontwikkeling.
Ik heb vaak niet genuanceerd gereageerd. Dat is wellicht een kwalijke karaktertrek, maar ik heb me echt aangevallen gevoeld, ook omdat ik de kritiek van dr. Van den Brink op de visie die ik zelf over deze zaken heb, in mijn kerkelijke omgeving vaak ook ervaar. Die bewoordingen en uitspraken deel ik dus ook nog steeds, zeker na het lezen van dit gesprek. De genuanceerde en evenwichtige visie van ds. Visscher vind ik echt heel mooi. Het getuigt van veel wijsheid en pastorale bewogenheid hoe hij de zaken omschrijft en de toonzetting bepaalt.
Daarnaast is de opstelling van het RD en in het bijzonder Steef de Bruijn voor mij zeer professioneel. Het is hen gelukt om objectief een gesprek weer te geven en daarbij boven de beide partijen te staan. In deze tijd van ernstige verdeeldheid en grote polarisatie, ook binnen onze gezindte, is dat een bijzonder goede zaak.
Naast dat ik het eens ben met je laatste alinea, waardeer ik de eerste ook zeer!
Het leest als een prettig en respectvol gesprek.
Ik denk dat ds Visscher uitgaat van de gedachte dat er meer is dat bindt dan scheidt. Dat proef ik er door heen.
En dan kun je op punten van elkaar verschillen. Eerlijk met elkaar omgaan. En toch respect en waardering tonen.
Vond het ook een mooi interview.
Ik moest toch wat glimlachen als dr G van den Brink steeds die jongeren bij haalt als een soort dekmantel om zijn kijk te rechtvaardigen.
'' Ja, die jongeren die bij mij komen'' jongeren dit, jongeren dat. In plaats van dat hij naar het Woord verwijst...
Geytenbeekje schreef:Vond het ook een mooi interview.
Ik moest toch wat glimlachen als dr G van den Brink steeds die jongeren bij haalt als een soort dekmantel om zijn kijk te rechtvaardigen.
'' Ja, die jongeren die bij mij komen'' jongeren dit, jongeren dat. In plaats van dat hij naar het Woord verwijst...
Het is wel een sterke manier, omdat het dan lijkt alsof veel mensen achter je staan. (Mogelijk is dit ook zo.)
Wilders gebruikt deze manier al jaren door te praten uit naam van 'het volk', 'Nederland' of 'de bevolking'.
Ik denk dat ds. Visscher wel erg uitgaat van de goede intenties van zijn collega-predikanten. Ik heb de indruk dat er wel degelijk predikanten zijn die als doel hebben om slechts een gering aantal gelovigen te selecteren, en dus mensen uit de reddingsboot duwen om allerlei oneigenlijke redenen. Dat werkt door in zo'n hele cultuur. Er zijn dan ook weinig dominees en weinig ambtsdragers. Dat heeft karakterbeschadigende elementen in zich en het trekt ook mensen met onzuivere en narcistische motieven. Al weet ik dat daar bij de toelating ook op gelet wordt.
Verder kan ik dr. Van den Brink noch ds. Visscher op een afwijking van de gereformeerde leer betrappen. Maar de accenten die dr. Van den Brink legt, zijn wel meer in lijn met de Dordtse leerregels, naar mijn idee. En sommige bevindelijken die dr. Van den Brink bestrijdt, kun je niet gereformeerd meer noemen.
DDD schreef:Ik denk dat ds. Visscher wel erg uitgaat van de goede intenties van zijn collega-predikanten. Ik heb de indruk dat er wel degelijk predikanten zijn die als doel hebben om slechts een gering aantal gelovigen te selecteren, en dus mensen uit de reddingsboot duwen om allerlei oneigenlijke redenen. Dat werkt door in zo'n hele cultuur. Er zijn dan ook weinig dominees en weinig ambtsdragers. Dat heeft karakterbeschadigende elementen in zich en het trekt ook mensen met onzuivere en narcistische motieven. Al weet ik dat daar bij de toelating ook op gelet wordt.
Verder kan ik dr. Van den Brink noch ds. Visscher op een afwijking van de gereformeerde leer betrappen. Maar de accenten die dr. Van den Brink legt, zijn wel meer in lijn met de Dordtse leerregels, naar mijn idee. En sommige bevindelijken die dr. Van den Brink bestrijdt, kun je niet gereformeerd meer noemen.
Mooi gesprek. Ik lees een pastor (ds W. Visscher) die op een liefelijke wijze zijn puberende leerling (ds. G.A. van de Brink) terecht wijst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD schreef:Ik denk dat ds. Visscher wel erg uitgaat van de goede intenties van zijn collega-predikanten. Ik heb de indruk dat er wel degelijk predikanten zijn die als doel hebben om slechts een gering aantal gelovigen te selecteren, en dus mensen uit de reddingsboot duwen om allerlei oneigenlijke redenen. Dat werkt door in zo'n hele cultuur. Er zijn dan ook weinig dominees en weinig ambtsdragers. Dat heeft karakterbeschadigende elementen in zich en het trekt ook mensen met onzuivere en narcistische motieven. Al weet ik dat daar bij de toelating ook op gelet wordt.
Verder kan ik dr. Van den Brink noch ds. Visscher op een afwijking van de gereformeerde leer betrappen. Maar de accenten die dr. Van den Brink legt, zijn wel meer in lijn met de Dordtse leerregels, naar mijn idee. En sommige bevindelijken die dr. Van den Brink bestrijdt, kun je niet gereformeerd meer noemen.
Mooi gesprek. Ik lees een pastor (ds W. Visscher) die op een liefelijke wijze zijn puberende leerling (ds. G.A. van de Brink) terecht wijst.
Een mooie posting die wel recht doet aan het artikel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD schreef:Ik denk dat ds. Visscher wel erg uitgaat van de goede intenties van zijn collega-predikanten.
Ds. Visscher staat verbindend in de gereformeerde gemeenten en - gezindte, dat blijkt wel uit het verwijzen naar De Wachter Sions en het opnemen voor de di. Kersten en Moerkerken. En ook dat hij de goede intenties van collega's onderstreept. Ik kan daar niet anders dan met dankbaar respect naar kijken. Zonder hier een discussiepunt van te willen maken (want dat beoogt ds. Visscher nu júist niet) zou ik hem meer erkenning gunnen binnen en buiten ons kerkverband.
DDD schreef:Ik denk dat ds. Visscher wel erg uitgaat van de goede intenties van zijn collega-predikanten.
Ds. Visscher staat verbindend in de gereformeerde gemeenten en - gezindte, dat blijkt wel uit het verwijzen naar De Wachter Sions en het opnemen voor de di. Kersten en Moerkerken. En ook dat hij de goede intenties van collega's onderstreept. Ik kan daar niet anders dan met dankbaar respect naar kijken. Zonder hier een discussiepunt van te willen maken (want dat beoogt ds. Visscher nu júist niet) zou ik hem meer erkenning gunnen binnen en buiten ons kerkverband.
Verbinders als ds. Visscher zijn een weldaad voor de kerk. Blijft wel een gevaar dat ''opnemen voor'' zomaar kan uitlopen op het bewieroken. Ik zie hier een zekere trend. Vanuit een bepaalde hoek van de G.G. hanteert men rijkelijk de stroopkwast over de G.G. in Ned. De beste dienst die we elkaar kunnen bewijzen is eerlijkheid en duidelijkheid. Je kunt mensen, predikanten, waarderen en tegelijk ook aanwijzen waar zij andere keuzes ( met zeer verstrekkende gevolgen) maakten dan onze gereformeerde vaderen. Lang niet alles wat als oude waarheid wordt opgediend is dat ook. Ik blijf erbij dat ds. G.H. Kersten bijvoorbeeld in bepaalde facetten van zijn theologie eigentijds, modern, was. Dat neemt zijn grote verdiensten niet weg, maar laten we elkaar opscherpen en teruggaan naar de bronnen van de Reformatie. Dat deed dr. G.A. v.d. Brink wel, en .... we kunnen er niet mee omgaan.Willen het niet horen. Maar, eerlijk is eerlijk, de opstelling van ds. Visscher doet zeer weldadig aan.
Ook jouw interpretatie is gekleurd, JanRap. Wat bedoel je in deze casus met 'bewieroken'? Wat bedoel je met 'we kunnen er niet mee omgaan, willen het niet horen'?
Ik zie dat dr.Van den Brink niet de kenmerken ontkent, niet de wetsprediking ontkent, niet de verschillende soorten geloof ontkent. Maar wel dat de beschrijvende prediking kán afdoen aan de appellerende prediking waardoor mensen dénken dat het niet voor hen is, onbereikbaar. Dat noemen we het preken van bevinding, dat zijn de 'dakpannen'. Die moeten pas komen na het fundament.
Maar bevindelijk preken is: Realiseer je dat de toorn van God op je ligt, dat je zonden ten hemeltergend zijn, beseffen jullie dat? Zie Rom 2 en Jak 2. Wordt wakker en sta op uit de doden en Christus zal over u lichten.
Het ongeloof zegt daarop: Ja maar. Maar ook een onbijbelse prediking zegt daarop ja maar.
Als ik me niet vergis is er niets bereikt. Dr. van den Brink blijft bij hetgeen het heeft gezegd, en sommige zaken uit de DL moet hij wel toestemmen, maar hij ziet dat in de praktijk toch anders. Er is gepraat, maar niets verder gekomen. Niet echt nader tot elkaar. Alleen in algemene woorden. Zo lijkt mij althans.