De kleine lettertjes van het Evangelie

Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Susan »

DDD schreef:Waarom niet?
Culturele verschillen? Die kunnen bijdragen aan spanningen. Best moeilijk om te communiceren met iemand die zich strikt houdt aan bepaalde opvattingen of tradities, vooral als deze opvattingen of tradities afwijken van wat je gewend is. Strikte reformatorische gelovigen kunnen bijvoorbeeld heel conservatief zijn in hun opvattingen en praktijken.

Ik geloof dat het mogelijk is om vrienden te zijn met mensen met wie we culturele verschillen hebben, zolang we respect hebben en de ander de ruimte geven om zich te uiten. Evangelische christenen hebben bijvoorbeeld de neiging om meer nadruk te leggen op de persoonlijke beleving van het geloof en de ervaring van de Heilige Geest, terwijl reformatorische christenen meer nadruk leggen op de reformatorische leer en de sola's.

Ik pas me vaak aan als ik met een echt reformatorisch iemand praat.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Susan schreef:
DDD schreef:Waarom niet?
Culturele verschillen? Die kunnen bijdragen aan spanningen. Best moeilijk om te communiceren met iemand die zich strikt houdt aan bepaalde opvattingen of tradities, vooral als deze opvattingen of tradities afwijken van wat je gewend is. Strikte reformatorische gelovigen kunnen bijvoorbeeld heel conservatief zijn in hun opvattingen en praktijken.

Ik geloof dat het mogelijk is om vrienden te zijn met mensen met wie we culturele verschillen hebben, zolang we respect hebben en de ander de ruimte geven om zich te uiten. Evangelische christenen hebben bijvoorbeeld de neiging om meer nadruk te leggen op de persoonlijke beleving van het geloof en de ervaring van de Heilige Geest, terwijl reformatorische christenen meer nadruk leggen op de reformatorische leer en de sola's.

Ik pas me vaak aan als ik met een echt reformatorisch iemand praat.
Het is wellicht meer een afzonderlijk draadje waard. Maar culturele verschillen vind ik geen reden om geen vriendschap met iemand te kunnen hebben. Waar jij op wijst, lijkt me meer het probleem dat iemand extreem rigide is. Als iemand alleen maar kan omgaan met mensen die in zijn straatje passen, dan is er iets niet goed met die persoon. Dat kan in ernstige of minder ernstige mate aan de orde zijn.

Zo iemand kan zeker wel een christen zijn, maar die moet niet zichzelf als norm nemen. En ik denk dat het niet verstandig zou zijn om zo iemand ambtsdrager te maken. De heilige Schrift zegt immers dat daarvoor alleen mensen gekozen moeten worden die goed bekend staan bij niet-christenen.

Als je belangstelling hebt voor andere mensen, niet jezelf als de norm van alle dingen neemt en iets van de liefde van Christus hebt, dan kun je ook met een atheïst bevriend zijn. Van iemand houden is als het goed is niet een kwestie van mensen uitzoeken naar eigen beeld en gelijkenis.

Wel is het belangrijk om in een vriendschap tenminste een gedeeltelijk overlappende belangstelling te hebben. Anders is het een soort opgave om met de ander om te gaan, omdat je feitelijk niets gezamenlijk hebt.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:Waarom reageert er niemand die het met dr. Van den Brink eens is op zijn onterechte en ongefundeerde kritiek richting de kerkenraden van de GG's te Rijssen en de onjuiste informatie die hij daarover verspreid? Vindt men dat een te gevoelige kwestie?
Omdat:

A) ik geen ‘voorstander’ ben van ds Van de Brink of met hem eens ben.

B) dat zowel jij als ik niet kunnen beoordelen of zijn kritiek ongefundeerd is of onjuist is, danwel dat de kerkenraden aldaar hun catechesatie als reactie op de lezing van ds. Van de Brink hebben gehouden.

C) dat zowel jij als ik niet weten op welke wijze een poging tot contact tussen ds. Van de Brink en de beide predikanten aldaar is verlopen.

en als laatste:

D) het voor mij volstrekt geen gevoelige kwestie is of dat het een zere plek betreft :) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Met instemming heb ik de woorden van ds. W. Visscher mogen lezen. Zie:
https://www.rd.nl/artikel/1007841-ds-g- ... -pastoraat
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:Met instemming heb ik de woorden van ds. W. Visscher mogen lezen. Zie:
https://www.rd.nl/artikel/1007841-ds-g- ... -pastoraat
Daar ben ik blij om. Dat is een positieve ontwikkeling.
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef:Met instemming heb ik de woorden van ds. W. Visscher mogen lezen. Zie:
https://www.rd.nl/artikel/1007841-ds-g- ... -pastoraat
Helemaal mee eens. Tegelijkertijd schrok ik ervan dat dr. Vd Brink knechten van God 'gezanten van de duivel' genoemd heeft en daar nog steeds achterstaat. Veel respect voor Ds. Visscher die het gesprek aan is gegaan.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door J.C. Philpot »

Net zoals de Refoweb-reactie van ds. C. Harinck op dr. Van de Brink, vind ik het ook een erg goede reactie van ds. Visscher.

Sommige predikanten die op dr. Van de Brink reageerden, schoten aan de andere kant van de weg af. De reacties van predikanten ds. Harinck en ds. Visscher ervaar ik als een genuanceerde, en vooral als een Bijbelse-Gereformeerde lijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:Net zoals de Refoweb-reactie van ds. C. Harinck op dr. Van de Brink, vind ik het ook een erg goede reactie van ds. Visscher.

Sommige predikanten die op dr. Van de Brink reageerden, schoten aan de andere kant van de weg af. De reacties van predikanten ds. Harinck en ds. Visscher ervaar ik als een genuanceerde, en vooral als een Bijbelse-Gereformeerde lijn.
Ja, vooral deze zin van ds Visscher vond ik veelzeggend: "Ja, er zijn punten waarover ik het met Gert oneens ben. Maar voor mij is belangrijk: valt iets binnen onze belijdenis? Als het geschilpunt erbinnen valt, dan moet je met elkaar praten."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door J.C. Philpot »

Ditbenik schreef:
J.C. Philpot schreef:Net zoals de Refoweb-reactie van ds. C. Harinck op dr. Van de Brink, vind ik het ook een erg goede reactie van ds. Visscher.

Sommige predikanten die op dr. Van de Brink reageerden, schoten aan de andere kant van de weg af. De reacties van predikanten ds. Harinck en ds. Visscher ervaar ik als een genuanceerde, en vooral als een Bijbelse-Gereformeerde lijn.
Ja, vooral deze zin van ds Visscher vond ik veelzeggend: "Ja, er zijn punten waarover ik het met Gert oneens ben. Maar voor mij is belangrijk: valt iets binnen onze belijdenis? Als het geschilpunt erbinnen valt, dan moet je met elkaar praten."
Dat is inderdaad een goed principe. Maar ds. Visscher heeft meer gezegd, en daar kan ik me volledig in vinden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10599
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

J.C. Philpot schreef:
Ditbenik schreef:
J.C. Philpot schreef:Net zoals de Refoweb-reactie van ds. C. Harinck op dr. Van de Brink, vind ik het ook een erg goede reactie van ds. Visscher.

Sommige predikanten die op dr. Van de Brink reageerden, schoten aan de andere kant van de weg af. De reacties van predikanten ds. Harinck en ds. Visscher ervaar ik als een genuanceerde, en vooral als een Bijbelse-Gereformeerde lijn.
Ja, vooral deze zin van ds Visscher vond ik veelzeggend: "Ja, er zijn punten waarover ik het met Gert oneens ben. Maar voor mij is belangrijk: valt iets binnen onze belijdenis? Als het geschilpunt erbinnen valt, dan moet je met elkaar praten."
Dat is inderdaad een goed principe. Maar ds. Visscher heeft meer gezegd, en daar kan ik me volledig in vinden.
Precies, ds. Visscher noemt een paar keer het over een rode lijn gaan. Eerlijk en duidelijk. Ik vind het mooi hoe nu het gesprek gevoerd wordt.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Herman »

Mijn eerste indruk is dat het vooral een elkaar wederzijds vertellen hoe ze erin staan omhelst en minder een werkelijk gesprek.

Het is ook wel tekenend dat het RD een verantwoording heeft over waarom ze nu pas ingaan op deze polemiek.

Verder stoort het mij dat alleen ds Visscher de kwalificaties van ds Van den Brink herhaalt, maar dat de kwalificaties die hij heeft ondergaan niet genoemd worden. Als je je beroept op Steef Post/ John Newton, dan had dat zeker een apart kader verdiend. Maar dat zal ermee te maken hebben dat er nauwelijks een predikant te vinden is die een dialoog wil houden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33289
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Tiberius »

Ik vind het een interessant en leerzaam gesprek.
Vooral trof me de alinea over het sterven van zijn vrouw.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Verder stoort het mij dat alleen ds Visscher de kwalificaties van ds Van den Brink herhaalt, maar dat de kwalificaties die hij heeft ondergaan niet genoemd worden. Als je je beroept op Steef Post/ John Newton, dan had dat zeker een apart kader verdiend. Maar dat zal ermee te maken hebben dat er nauwelijks een predikant te vinden is die een dialoog wil houden.
Ik ziet niet zo goed hoe de kwalificaties die over ds. GvdB zijn geuit, in het gesprek hadden gepast. Ds. Visscher heeft die zelf niet geuit, en zal het daar vast niet mee eens zijn, aangezien hij aangeeft de dialoog aan te willen gaan. Als het een gesprek tussen de predikanten Van den Brink en Kort was geweest, zouden de kwalificaties van ds. Kort ook zeker aan de orde gekomen zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:Verder stoort het mij dat alleen ds Visscher de kwalificaties van ds Van den Brink herhaalt, maar dat de kwalificaties die hij heeft ondergaan niet genoemd worden. Als je je beroept op Steef Post/ John Newton, dan had dat zeker een apart kader verdiend. Maar dat zal ermee te maken hebben dat er nauwelijks een predikant te vinden is die een dialoog wil houden.
Ik ziet niet zo goed hoe de kwalificaties die over ds. GvdB zijn geuit, in het gesprek hadden gepast. Ds. Visscher heeft die zelf niet geuit, en zal het daar vast niet mee eens zijn, aangezien hij aangeeft de dialoog aan te willen gaan. Als het een gesprek tussen de predikanten Van den Brink en Kort was geweest, zouden de kwalificaties van ds. Kort ook zeker aan de orde gekomen zijn.
Klopt. Daarom wijs ik op een apart redactioneel kader.
(In mijn achterhoofd zitten namelijk ook de kwalificaties die dr. J.G. Woelderink in zijn tijd moest ondergaan en die zijn (door vriend en vijand vastgestelde) integriteit toch ernstig ondermijnde.)
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

Herman schreef:Mijn eerste indruk is dat het vooral een elkaar wederzijds vertellen hoe ze erin staan omhelst en minder een werkelijk gesprek.

Het is ook wel tekenend dat het RD een verantwoording heeft over waarom ze nu pas ingaan op deze polemiek.

Verder stoort het mij dat alleen ds Visscher de kwalificaties van ds Van den Brink herhaalt, maar dat de kwalificaties die hij heeft ondergaan niet genoemd worden. Als je je beroept op Steef Post/ John Newton, dan had dat zeker een apart kader verdiend. Maar dat zal ermee te maken hebben dat er nauwelijks een predikant te vinden is die een dialoog wil houden.
Dat lijkt mij meer dan logisch. Hij spreekt met dr. Vd Brink Welke toegevoegde waarde heeft het om te zeggen 'persoon x zei dit en dit over u'. Het gaat om wat dr. Vd Brink zegt en vindt. Daarbij komt dat geen van beide partijen verantwoordelijk kan nemen voor wat 3e zeggen. Dr. vd Brink kan wel verantwoordelijk nemen voor zijn extreme uitspraken.

Gezien de totstandkoming van de discussie (en de ontsporing) vind ik een kader overbodig.
Laatst gewijzigd door MGG op 03 feb 2023, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten