De kleine lettertjes van het Evangelie

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

Hendrien schreef:Ik kan dit topic niet meer lezen. Het gaat me aan het hart.

Stel dat onze goedertieren God wel echt bedoeld heeft dat we tot Hem mogen vluchten, zonder alle obstakels die mensen gemaakt hebben, ja Hij gaf zelfs Zijn Zoon!

Hoe verschrikkelijk goddeloos moet dit topic dan wel zijn…
Ik begrijp je maar toch denk ik dat jij niet de kern van de discussie hier mee hebt samengevat. God heeft bedoeld dat wij naar Christus vluchten. Maar wie doen dat? Wie hebben Hem nodig als de Gekruisigde?

Ik herlees het boek van Dr. D.Martyn Lloyd-Jones over de Bergrede. De (mee)lezers van dit topic die dit boek hebben wil ik vragen om Hoofdstuk 22 van deel 1 te lezen. De titel is: De uitnemende zondigheid van de zonde en gaat over Mattheus 5:27-30. Het gaat daar over de zondeleer. Volgens deze auteur die echt geen hypercalvinist is gaan velen veel te oppervlakkig aan deze leer voorbij.
Hij zegt o.a. Waarom stierf Hij aan het kruis? Waarom keerde Hij Zijn aangezicht vastbesloten naar Jeruzalem, waarom wilde Hij niet dat Zijn navolgers Hem verdedigden? Waarom zei Hij dat, als Hij dat verlangde, Hij twaalf legioenen engelen kon roepen om Hem te beschermen, maar als Hij dat deed, Hij niet al de gerechtigheid kon vervullen? Wat is de betekenis van de dood aan het kruis? Nu, ik houd staande dat als we de zondeleer niet begrijpen, we nooit werkelijk het antwoord op deze vragen zullen kennen.
…….
Maar datzelfde geldt ook voor de Nieuwtestamentische leer van de wedergeboorte. Denk eens aan al het onderwijs over het opnieuw geboren worden, en over de nieuwe schepping, dat in al de Evangeliën en de Brieven kan worden teruggevonden. Dat is zonder betekenis als u de Nieuwtestamentische zondeleer niet begrijpt. Maar als u haar wel begrijpt,
dan zult u ook heel duidelijk zien dat, tenzij een mens wedergeboren wordt en een nieuwe aard en een nieuw hart ontvangt. hij onmogelijk gered kan worden.

Tot zover Dr. D.Martyn Lloyd-Jones. Die Bijbelse zondeleer is noodzakelijk en mag absoluut niet geschaard worden onder obstakels of kleine lettertjes.

Ik heb geen behoefte om mij inhoudelijk veel met dit topic te bemoeien. Zeker niet om predikanten van welke kant ook te kritiseren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

Ik zou, om over alle verwarring heen te komen, de tijdrede willen aanbevelen. Dan is het niet vreemd dat er zoveel verwarring is. Dit gegrond op het onveranderlijke Woord van een onveranderlijk God. Een God Die niet liegen kan, een God die ons de Waarheid doet horen, en nooit bedriegt. De tijd waarin wij leven is hoogst ernstig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
MGG
Berichten: 3510
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

-knip, wegens offtopic -
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Herman »

Hier enkele offtopic berichten verwijderd.
MGG
Berichten: 3510
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

Ook het 4e artikel in de ws van ouderlingen vd Tang is weer duidelijk en het lezen waard. Alleen de term 'goede predikanten uit de achterliggende eeuwen' is zo vaag dat het in mijn ogen niks toevoegt.

Overigens begreep ik dat er in de Saambinder ook een serie komt over dit onderwerp
Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Piet Puk »

MGG schreef:Ook het 4e artikel in de ws van ouderlingen vd Tang is weer duidelijk en het lezen waard. Alleen de term 'goede predikanten uit de achterliggende eeuwen' is zo vaag dat het in mijn ogen niks toevoegt.

Overigens begreep ik dat er in de Saambinder ook een serie komt over dit onderwerp
Even voor de context waarin dit geschreven is(want ik moest er ook even om glimlachen): in een alinea er voor schrijft Van der Tang dat er is ingegaan op punten waar Van den Brink naar de mening van de schrijver afwijkt van Gods woord.

In de volgende alinea word geschreven dat de leerstellingen van Van den Brink niet nieuw zijn. Ook 'goede' predikanten in de achterliggende eeuwen kregen nogal eens het verwijt dat ze te weinig bij hun hoorders aandrongen op de eenvoudige daad van het geloof.

Ik denk dat het woord 'goede' beter tussen haakjes gezet had kunnen worden, zoals ik nu gedaan heb.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

MGG schreef:Overigens begreep ik dat er in de Saambinder ook een serie komt over dit onderwerp
Ze hebben eerst even afgekeken hoe het moet. :slurp
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
MGG schreef:Overigens begreep ik dat er in de Saambinder ook een serie komt over dit onderwerp
Ze hebben eerst even afgekeken hoe het moet. :slurp
:D

Ze kunnen net zo goed de stukjes van Van der Tang integraal overnemen. Dan kan ik die ook lezen. :slurp
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Ik wil best proberen ze in te scannen en te mailen. Wil je dat?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Ik wil best proberen ze in te scannen en te mailen. Wil je dat?
Dat zou ik bijzonder waarderen! Je hebt m'n mailadres.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Ik wil best proberen ze in te scannen en te mailen. Wil je dat?
Dat zou ik bijzonder waarderen! Je hebt m'n mailadres.
Ik heb ze al ingescand staan. Dus je mag die moeite besparen, Ad!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Piet Puk schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Ik wil best proberen ze in te scannen en te mailen. Wil je dat?
Dat zou ik bijzonder waarderen! Je hebt m'n mailadres.
Ik heb ze al ingescand staan. Dus je mag die moeite besparen, Ad!
Stuur jij ze naar GGlid dan?
Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Piet Puk »

Ad Anker schreef:
Piet Puk schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Ik wil best proberen ze in te scannen en te mailen. Wil je dat?
Dat zou ik bijzonder waarderen! Je hebt m'n mailadres.
Ik heb ze al ingescand staan. Dus je mag die moeite besparen, Ad!
Stuur jij ze naar GGlid dan?
Prima, tenzij je zelf graag scant. Dan wil ik je dat plezier niet onthouden :D
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Nee joh. Helemaal goed Piet. Al had ik het graag gedaan.
Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bertiel »

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gesloten