De kleine lettertjes van het Evangelie

Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Louis2 »

@ Ditbendik

De heer van der Tang is toch van de GGIN? Niet van de HHK?
Ik vind het persoonlijk wel erg voorspelbaar hoe de heren Kort van der Tang als een stier op een rode lap op de video's van ds. van den Brink afgaan.
Daarnaast zou er wel bij gezegd mogen worden dat er genoeg predikanten in de Gereformeerde gezindte zijn die geen evangelie met kleine lettertjes preken, maar een vrij evangelie uit pure genade voor hulpeloze zondaren.
Zoals de dominee die ik gisteren in een gereformeerde gemeente hoorde preken.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Nasrani »

Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef:
Piet Puk schreef:@Ditbenik De regel om je broeder te vermanen staat gewoon in Mattheüs benoemd. Daar hoef je geen Hervormde Kerkorde voor door te nemen. Daar doelt mijn inziens de heer L. van der Tang op. Dus concreet bedoelt hij: dr. Van den Brink, ga naar je broeders in eigen kerkverband toe en vermaan ze onder 4 ogen, wanneer je van mening bent dat ze een levensgevaarlijke leer voorstellen.
Ik reageerde helemaal niet over het vermanen van je broeder (nog even los van het gegeven dat sommigen ds Van den Brink niet als broeder zien), maar over de kerkelijke weg. Dat is ook wat Van der Tang noemt: "Als dat inderdaad zo zou zijn, dringt zich de vraag op waarom Van den Brink niet allereerst de kerkelijke weg bewandelt." Wat onder 4 ogen gebeurt is Van der Tang niet bij en jij en ik ook niet.
Maar de kerkelijke weg is in ieder geval niet je broeders aanspreken via zo'n video via CVandaag/Geloofstoerusting, lijkt me. Ofwel dr. Van den Brink krijgt huiswerk mee en mijns inziens terecht.
De doelgroep van de lezing waren niet de broeders maar jongeren als ik het me nog goed kan herinneren.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ad Anker »

Louis2 schreef:@ Ditbendik
Ik vind het persoonlijk wel erg voorspelbaar hoe de heren Kort van der Tang als een stier op een rode lap op de video's van ds. van den Brink afgaan.
Nou ja zeg: dhr. v.d. Tang schrijft een keurig artikel over de ontstane discussie. Wat maakt dat jij dit 'als een stier op een rode lap' noemt?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ad Anker »

Nasrani schreef: De doelgroep van de lezing waren niet de broeders maar jongeren als ik het me nog goed kan herinneren.
:) Dus op een jongerenavond mag je van leer trekken tegen broeders en als broeders daar wat van vinden zeg je gewoon: Ik had het toch niet tegen jou? Ja, zo kan het ook.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Louis2 »

Ad Anker schreef:
Louis2 schreef:@ Ditbendik
Ik vind het persoonlijk wel erg voorspelbaar hoe de heren Kort van der Tang als een stier op een rode lap op de video's van ds. van den Brink afgaan.
Nou ja zeg: dhr. v.d. Tang schrijft een keurig artikel over de ontstane discussie. Wat maakt dat jij dit 'als een stier op een rode lap' noemt?
Ik bedoel dat telkens als in de "Linkse" hoek van de gereformeerde gezindte iets zegt, weet je dat er een reactie van de twee heren komt.
Overigens ben ik het ook niet helemaal met ds. van den Brink eens, maar wat meer opletten dat onzekerheid over de uitverkiezingen leidt tot vluchten in "Kleine lettertjes" zou geen kwaad kunnen. Al helemaal in het kerkverband van ds. van der Tang.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

Ditbenik schreef: Ik ben blij dat dit in de hervormde kerkorde helder geregeld is en je niet om allerlei accentverschillen maar zaken aan kunt spannen die veel energie kosten en veel kapot maken. Toezicht op de verkondiging ligt bij de classes en de synode. Niet bij individuen. Ook niet bij predikanten met emeritusrechten. En bij dat toezicht gaat het er dan om dat "zo predikt en leert dat hij de fundamenten van de kerk aantast,".
Die weg is er dus wel degelijk. Zie hier de HHK kerkorde.
HHK schreef:II Het opzicht over belijdenis en wandel der leden en over de vervulling van ambten,
bedieningen en functies
Artikel 4 Het opzicht
1. Het opzicht over belijdenis en wandel van de leden der Kerk en over de behoorlijke
vervulling van ambten, bedieningen en functies strekt
 tot behoud van hen, die dreigen af te dwalen,
 tot terugbrenging van hen, die in ergerlijke zonden zijn gevallen,
 tot opbouw van het geestelijk leven der gemeente en
 tot bewaring van de orde in het leven en werken der Kerk.
2. Geven iemands belijdenis en wandel of de vervulling van een ambt, bediening of
functie aanleiding tot bijzondere bemoeienis, dan geschiedt deze zo mogelijk eerst
door broederlijke samenspreking en herderlijk vermaan.
3. Indien nodig nemen zij, wie het houden van opzicht is toevertrouwd, één der
bijzondere middelen ter hand, in deze ordinantie gegeven ter handhaving van de
kerkelijke tucht.
Artikel 5 Door wie het opzicht wordt gehouden
1. Het opzicht over de leden der gemeente - voor zover dit in het tweede lid van dit
artikel niet aan een ander kerkelijk lichaam is opgedragen - wordt gehouden door het
consistorie.
2. Behoudens het bepaalde in hoofdstuk IV van deze ordinantie wordt het opzicht over
degenen
 die een ambt dragen;
 die, na van een ambt ontheven te zijn, daaraan verbonden bevoegdheden hebben
behouden of verkregen;
 die in een bediening staan;
 die in een bediening gestaan hebbende, daaraan verbonden bevoegdheden hebben
behouden;
 die in het bezit zijn van een consent, als bedoeld in ordinantie 3-17-1 of 2-33-1
letter d. of e.;
 alsmede over proponenten, vicarissen en anderen, die bevoegd zijn tot de
verkondiging des Woords, dan wel tot de verkondiging of de prediking van het
Evangelie in de Nederlandse Hervormde Kerk gehouden door de provinciale
kerkvergaderingen
.
3. De provinciale kerkvergaderingen houden dit opzicht door regionale commissies voor
het opzicht
.
4. Niet het consistorie, maar de regionale commissie voor het opzicht is bevoegd tot het
in behandeling nemen van een beschuldiging ingediend met betrekking tot bezwaren
als bedoeld in ordinantie 11-13-5 jegens kerkelijk werkers als bedoeld in ordinantie 17
en voorts al degenen die in een kerkelijke gezagsrelatie gezag uitoefenen.
https://www.hersteldhervormdekerk.nl/up ... tie_11.pdf
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

Louis2 schreef:
Ad Anker schreef:
Louis2 schreef:@ Ditbendik
Ik vind het persoonlijk wel erg voorspelbaar hoe de heren Kort van der Tang als een stier op een rode lap op de video's van ds. van den Brink afgaan.
Nou ja zeg: dhr. v.d. Tang schrijft een keurig artikel over de ontstane discussie. Wat maakt dat jij dit 'als een stier op een rode lap' noemt?
Ik bedoel dat telkens als in de "Linkse" hoek van de gereformeerde gezindte iets zegt, weet je dat er een reactie van de twee heren komt.
Overigens ben ik het ook niet helemaal met ds. van den Brink eens, maar wat meer opletten dat onzekerheid over de uitverkiezingen leidt tot vluchten in "Kleine lettertjes" zou geen kwaad kunnen. Al helemaal in het kerkverband van ds. van der Tang.
Misschien moet je beginnen met het lezen van het artikel. Het artikel waar het om gaat is niet van ds. van der Tang, maar van zijn broer L. van der Tang. Daarnaast is het het meest onderbouwde en best geschreven reactie tot nu toe. En dit is trouwens het eerste stuk van L van der Tang dus geen idee waarom jij schrijft "weet je dat er een reactie van de twee heren komt". Kun je dat uitleggen?
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 24 okt 2022, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ad Anker »

Jawel, maar het is terecht dat er in kerken waar men 'breder' denkt verschillende opvattingen zijn die ook bestreden worden. Er werden, merkt Ditbenik terecht op, vroeger hele boeken tegen elkaar geschreven. En die waren ook niet mals. Zo is het in de PKN natuurlijk ook. Als je als rechtse broeder meldt dat je iets vindt van een vrijzinnige collega gaan we ook niet gelijk roepen: hoho, niet zeggen, bewandel de kerkelijke weg.
De HHK is inmiddels een afgescheiden kerk geworden met een min of meer dichtgetimmerde kerkorde waarin inderdaad de weg gewezen wordt als je broeders beticht van 'een levensgevaarlijke dwaling.'
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door refo »

Het prettige van het zeuren over de procedure is dat je dan niet inhoudelijk hoeft te reageren.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Louis2 »

@ Simon

Ik heb het artikel wel gelezen, en als relatieve buitenstaander in de Gereformeerde gezindte vind ik het gewoon onzin.
Verder zou ik iedereen oproepen om eens samen te zitten in met goede argumenten het gesprek aan te gaan.
En drie heren was misschien beter geweest dan twee heren.
De beide heren van der Tang zoeken graag de publiciteit met zaken die hen niet aanstaan.
Ik ben persoonlijk bezorgt om alle Nederlandse die Jezus nog niet kennen, dan kleine lettertjes, ellendestaat, ellendekennis, etc.
Had Jezus gehoord van ellendestaat? Zei hij tegen Lazarus: heeft u "voldoende ellendekennis"?
Nee, hij vroeg oprecht berouw; en zei: gaan heen en zondig niet meer!
Ik denk dat ik nu ga stoppen, ik ben er te boos over.
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Piet Puk »

refo schreef:Het prettige van het zeuren over de procedure is dat je dan niet inhoudelijk hoeft te reageren.
Gelukkig voor jou, komt dat in de volgende afleveringen nog.... dit was een 'terzijde'-opmerking van L. van der Tang
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

Louis2 schreef:@ Simon

Ik heb het artikel wel gelezen, en als relatieve buitenstaander in de Gereformeerde gezindte vind ik het gewoon onzin.
Verder zou ik iedereen oproepen om eens samen te zitten in met goede argumenten het gesprek aan te gaan.
En drie heren was misschien beter geweest dan twee heren.
De beide heren van der Tang zoeken graag de publiciteit met zaken die hen niet aanstaan.
Ik ben persoonlijk bezorgt om alle Nederlandse die Jezus nog niet kennen, dan kleine lettertjes, ellendestaat, ellendekennis, etc.
Had Jezus gehoord van ellendestaat? Zei hij tegen Lazarus: heeft u "voldoende ellendekennis"?
Nee, hij vroeg oprecht berouw; en zei: gaan heen en zondig niet meer!
Ik denk dat ik nu ga stoppen, ik ben er te boos over.
Wat vind je precies onzin dan? Dat er aandacht aan besteed wordt?
Dat is toch niet gek na de betreffende lezing? Daarnaast roep je dingen die aantoonbaar niet juist zijn. En zoals ik al aangaf was het het eerste artikel van L. van der Tang hierover dus ik snap werkelijk niet hoe je tot deze uitspraak komt dat ze er als een dolle stier op afgaan. Het artikel is namelijk heel degelijk en goed geschreven. Maak je jezelf ook druk om de publiciteit die van den Brink zoekt? Die is werkelijk niet in te halen aan publiciteit hoor. Tot slot ben ik benieuwd waarom je boos bent.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
HersteldHervormd
Berichten: 6069
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door HersteldHervormd »

Louis2 schreef:@ Ditbendik

De heer van der Tang is toch van de GGIN? Niet van de HHK?
Ik vind het persoonlijk wel erg voorspelbaar hoe de heren Kort van der Tang als een stier op een rode lap op de video's van ds. van den Brink afgaan.
Daarnaast zou er wel bij gezegd mogen worden dat er genoeg predikanten in de Gereformeerde gezindte zijn die geen evangelie met kleine lettertjes preken, maar een vrij evangelie uit pure genade voor hulpeloze zondaren.
Zoals de dominee die ik gisteren in een gereformeerde gemeente hoorde preken.
Precies.

Kortom, deze hele kwestie heeft (en gaat) zoveel kapot maken. Zoveel scheuringen en verdriet. Nu is het al weer zo dat dr. Brink volgens ds Tang zijn eigen broeders van de HHK moet aanspreken op de levensgevaarlijke leer. De toon word m.i. steeds feller.

Je leest ook op refoweb hoeveel verwarring het teweeg brengt. Ik vind dat echt heel erg. Beter had het geweest als dr. Brink zijn eigen gang was gegaan, en de 'tegenpartij' ook. Dat had allemaal beter geweest. Als dr. Brink op Geloofstoerusting zegt wat hij vind dan moet hij dat doen, maar waarom al die stampij? Dat doe je als het goed is alleen als het inderdaad echt levensgevaarlijk is. En dan denk ik bij mezelf, tsja...
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6069
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door HersteldHervormd »

Ad Anker schreef:Jawel, maar het is terecht dat er in kerken waar men 'breder' denkt verschillende opvattingen zijn die ook bestreden worden. Er werden, merkt Ditbenik terecht op, vroeger hele boeken tegen elkaar geschreven. En die waren ook niet mals. Zo is het in de PKN natuurlijk ook. Als je als rechtse broeder meldt dat je iets vindt van een vrijzinnige collega gaan we ook niet gelijk roepen: hoho, niet zeggen, bewandel de kerkelijke weg.
De HHK is inmiddels een afgescheiden kerk geworden met een min of meer dichtgetimmerde kerkorde waarin inderdaad de weg gewezen wordt als je broeders beticht van 'een levensgevaarlijke dwaling.'
Dit is natuurlijk geen kwestie alleen binnen de HHK. Dit is een interkerkelijk dialoog.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

HersteldHervormd schreef:
Louis2 schreef:@ Ditbendik

De heer van der Tang is toch van de GGIN? Niet van de HHK?
Ik vind het persoonlijk wel erg voorspelbaar hoe de heren Kort van der Tang als een stier op een rode lap op de video's van ds. van den Brink afgaan.
Daarnaast zou er wel bij gezegd mogen worden dat er genoeg predikanten in de Gereformeerde gezindte zijn die geen evangelie met kleine lettertjes preken, maar een vrij evangelie uit pure genade voor hulpeloze zondaren.
Zoals de dominee die ik gisteren in een gereformeerde gemeente hoorde preken.
Precies.

Kortom, deze hele kwestie heeft (en gaat) zoveel kapot maken. Zoveel scheuringen en verdriet. Nu is het al weer zo dat dr. Brink volgens ds Tang zijn eigen broeders van de HHK moet aanspreken op de levensgevaarlijke leer. De toon word m.i. steeds feller.

Je leest ook op refoweb hoeveel verwarring het teweeg brengt. Ik vind dat echt heel erg. Beter had het geweest als dr. Brink zijn eigen gang was gegaan, en de 'tegenpartij' ook. Dat had allemaal beter geweest. Als dr. Brink op Geloofstoerusting zegt wat hij vind dan moet hij dat doen, maar waarom al die stampij? Dat doe je als het goed is alleen als het inderdaad echt levensgevaarlijk is. En dan denk ik bij mezelf, tsja...
Op basis waarvan concludeer je dat? Heb je het artikel gelezen?
Er was er maar een met een zeer felle toon en die vergelijkingen maakte die niet door de beugel konden. Dit is een zeer gedegen en net geschreven artikel, en jij concludeert (waarschijnlijk zonder te lezen) dat het steeds feller wordt. Grappig al die uitvluchten zodra er kritiek komt die wel raak is..

Ps.: Ds. van den Brink heeft zelf gezegd dat het ook in de HHK speelt. Van der Tang zegt dus dat hij allereerst die broeders moet vermanen en aanspreken.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gesloten