Dit raakt totaal niet de kern van zijn betoog. Hij heeft het niet over wat veel gelovigen (aangezien zij allen mensen zijn) meemaken, maar hij heeft het over de juiste prediking. En naarmate de prediking meer naar de mens is, hetzij ter linker- of ter rechterzijde, krijg je meer problemen. Dus dat mensen wantrouwend/ wanhopig zijn, zou geen vrucht van de prediking moeten zijn.Simon0612 schreef:Heel duidelijk en fijn dat je hierop wijst. Zou daarmee ook ds. Bunyan evenals Philpot afgeschreven zijn door ds. van den Brink? Of beter niet gelezen? Want dit raakt ook zeker zijn betoog lijkt mij!Valcke schreef:Bijzonder: Bunyan kende deze discussie al die we nu voeren. En met wat voor wijsheid schrijf hij hierover. Sorry Cyrillus, je betoog in deze is echt van nul en generlei waarde, het spijt mij.John Bunyan, De Christenreis schreef:Toen wendde ik mij tot de man die CHRISTEN uit de poel geholpen had en zei: "Mijnheer, aangezien men deze weg passeren moet, om uit de stad VERDERF tot gindse poort te komen, waarom is deze grond niet bestraat? Dan zouden arme reizigers zoveel te veiliger daarover kunnen reizen!"
"Deze modderpoel, " zei hij, "is zulk een plaats, die niet opgeruimd kan worden. Het is de kolk en afloop, waar het schuim en de vuiligheid, die de overtuiging van zonden opwerpt, gedurig inloopt, en daarom genaamd de poel MISTROUWEN. Want wanneer de zondaar ontwaakt is en zijn verloren staat leert kennen, zo ontstaan in de ziel vele vrezen en twijfelingen en een menigte moedbenemende bevattingen, die zich alle tezamen voegen en zetten op en in deze plaats; en dit is de reden, waarom deze grond zo moeilijk is. Het is nochtans des Konings welgevallen niet, dat deze plaats zo slecht zal blijven (Jes.35:3, 4), zijn arbeiders zijn, ook onder het bestuur van zijner Majesteits landmeters, al zestienhonderd jaren bezig geweest met het opmaken van deze grond, of zij mogelijk beter te begaan gemaakt kon worden; ja, zo het mij voorstaat, " zei hij, "zo zijn ten minste twintigduizend vrachtwagens, ja miljoenen van onderwijzingen, die te allen tijde en van alle plaatsen uit des Konings gebied zijn aangebracht, daarin gedempt; en zij, die er kennis van hebben, zeggen, dat dit de beste middelen zijn, om de grond van deze plaats goed te maken en te verbeteren; maar zij blijft intussen de poel MISTROUWEN, en zij zal het blijven, ook dan, wanneer zij alles gedaan zullen hebben, wat in hun vermogen is. Het is waar, daar zijn door het beleid van de Wetgever zekere goede en vaste treden geplaatst, door het midden van deze poel. Maar in een tijd, wanneer de vuiligheid van deze plaats het meest opwelt, zoals het doet tegen het veranderen van het weer, dan zijn deze stappen nauwelijks te zien; en als zij al gezien worden, zo worden zij nog dikwijls, door de duizeling van des mensen hoofd gemist en daardoor wordt men dan beslijkt, hoewel die voetstappen er liggen; maar de grond is goed, wanneer zij eens door de poort zijn ingegaan."
De prediking moet mensen wel tot zelfonderzoek aanzetten, maar dat is iets heel anders. Het gebruik van een verouderd woord waarvan de negatieve connotatie ongeveer is weggevallen, helpt overigens niet echt om het punt van Bunyan duidelijk te maken.
Om te zien wat Bunyan vindt van de prediking, kun je beter kijken naar wat Evangelist te melden heeft.