De kleine lettertjes van het Evangelie

Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

Ad Anker schreef:
Cyrillus schreef:@Ad Anker
Inderdaad 1 geloof, helemaal eens hoor. Het ging me om de theologische redenaties erom heen.
Zoals de gelijkenis van de zaaier?
Kom ik op terug, moet vanavond en dat is dus nu weg.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef:@huisman
"Voor de gemiddelde toehoorder geldt hetzelfde……je verkoopt onzin!"

ik doe het gratis, dus wees maar blij.
Blij met gratis onzin? Niet echt. Lees je bijdragen eens terug . Je gooit alles op één hoop en spreekt er je zeer negatieve oordeel over uit. Predikanten, preken en hoorders in 'refokerken deugen niet.

Benieuwd in wat voor kerk jij je thuisvoelt .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvD
Berichten: 157
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door CvD »

DDD schreef:
CvD schreef:
Simon0612 schreef:
Posthoorn schreef:En wat vinden we hier dan van?

https://cvandaag.nl/74246-hoe-kom-ik-oo ... dNvVhhqQ5Y
Moest gisteren onder de preek nog aan deze discussie denken. Ook de antwoorden die ik hier lees. Het was de preek van ds. C. Smits over zondag 33. Die leerde dit toch echt anders en benoemt dit ook expliciet. Zal later het citaat wel posten. Maar ik vrees dat ook ds. Smits niet meer in menig straatje past..
Ds C Smits is hier in heel duidelijk in.
Duidelijkheid zegt echter niets over juistheid.
Nou dan stel ik hierbij aan jou de vraag hoe krijgt de mens kennis aan Christus
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Sorry, maar dat kun je bijvoorbeeld lezen in het geciteerde antwoord van de heer Van Dooijeweert. Er is natuurlijk veel meer over te zeggen, maar ik heb er geen behoefte aan om dingen op te schrijven die al lang gezegd zijn.
CvD
Berichten: 157
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door CvD »

DDD schreef:Sorry, maar dat kun je bijvoorbeeld lezen in het geciteerde antwoord van de heer Van Dooijeweert. Er is natuurlijk veel meer over te zeggen, maar ik heb er geen behoefte aan om dingen op te schrijven die al lang gezegd zijn.
Waarom geef je dan reactie. Kan je die zondags afdeling van ds C Smits dan?.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

"Gewoon geloven..." "Grijp je vast..."

Is dat het? En hoe doe je dat dan? Dat zegt Dooijeweert er niet bij. Want daar zit het probleem: dat kun je niet zelf. Nee, niet als 'uitvlucht' (mensen lijken hier soms alleen maar te denken aan 'uitvluchten'), maar als gegeven. En dan? Hoe dan verder?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

En dat is dus geen probleem. Je kunt het niet zelf dus als je gelooft, is dat niet van jezelf. Dat licht hij duidelijk toe.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:En dat is dus geen probleem. Je kunt het niet zelf dus als je gelooft, is dat niet van jezelf. Dat licht hij duidelijk toe.
Het punt is niet: wat moet je met je geloof? maar: hoe kóm ik aan het geloof? Wat is het geheim? Dat moet je geopenbaard worden.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Waar lees je zoiets in de Bijbel dat het geloof in Christus je geopenbaard moet worden? Ik heb er niet zo'n duidelijk beeld bij wat je daarmee bedoelt.

Als je bedoelt dat Christus zich moet openbaren aan de ziel, dan geldt dezelfde vraag. En dan ben ik op zoek naar een antwoord uit het Evangelie of de brieven, niet een tekst uit Hooglied of iets dergelijks.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

CvD schreef:
DDD schreef:Sorry, maar dat kun je bijvoorbeeld lezen in het geciteerde antwoord van de heer Van Dooijeweert. Er is natuurlijk veel meer over te zeggen, maar ik heb er geen behoefte aan om dingen op te schrijven die al lang gezegd zijn.
Waarom geef je dan reactie. Kan je die zondags afdeling van ds C Smits dan?.
Ik geef een reactie op wat er gezegd wordt. En soms op wat er niet gezegd word. En als er een vraag komt, geef ik ook antwoord. Daar lijkt mij allemaal niet zoveel geks aan.
CvD
Berichten: 157
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door CvD »

DDD schreef:
CvD schreef:
DDD schreef:Sorry, maar dat kun je bijvoorbeeld lezen in het geciteerde antwoord van de heer Van Dooijeweert. Er is natuurlijk veel meer over te zeggen, maar ik heb er geen behoefte aan om dingen op te schrijven die al lang gezegd zijn.
Waarom geef je dan reactie. Kan je die zondags afdeling van ds C Smits dan?.
Ik geef een reactie op wat er gezegd wordt. En soms op wat er niet gezegd word. En als er een vraag komt, geef ik ook antwoord. Daar lijkt mij allemaal niet zoveel geks aan.
Je kan ook over reactie gegeven.
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

Cyrillus schreef:
Ad Anker schreef:
Cyrillus schreef:@Ad Anker
Inderdaad 1 geloof, helemaal eens hoor. Het ging me om de theologische redenaties erom heen.
Zoals de gelijkenis van de zaaier?
Kom ik op terug, moet vanavond en dat is dus nu weg.
Misschien mag ik eerst 2 vragen stellen?
1) Waar is het gezaaide bij de mevrouw uit het artikel in cvandaag terchtgekomen, denk je (en waarom)? Op de stenen, op de rots, in de doornen of in de goede aarde?
2) Wat zou jij tegen haar zeggen?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

1. Ik heb geen idee. Dat is ook erg moeilijk af te leiden uit het verhaal.
2. Dat heb ik al geschreven geloof ik. Het antwoord dat de stokbewaarder ook kreeg.

Wat is het doel van de gelijkenis van de zaaier?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Waar lees je zoiets in de Bijbel dat het geloof in Christus je geopenbaard moet worden? Ik heb er niet zo'n duidelijk beeld bij wat je daarmee bedoelt.

Als je bedoelt dat Christus zich moet openbaren aan de ziel, dan geldt dezelfde vraag. En dan ben ik op zoek naar een antwoord uit het Evangelie of de brieven, niet een tekst uit Hooglied of iets dergelijks.
Bijv. Joh. 6:40 En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
2 Kor. 4:6 Want God, Die gezegd heeft, dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene, Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus.

Hoe kwam het dat de mensen in het NT die tot geloof kwamen, allemaal zo blij waren? De blijdschap en de vrede met God vervulden hun harten wanneer zij tot geloof kwamen. Dat is wat er gebeurt. Luk. 4:18, 19 De Geest des Heeren is op Mij (Christus), daarom heeft Hij Mij gezalfd; Hij heeft Mij gezonden, om den armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen, die gebroken zijn van hart; om den gevangenen te prediken loslating, en den blinden het gezicht, om de verslagenen heen te zenden in vrijheid; om te prediken het aangename jaar des Heeren.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door KDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Waar lees je zoiets in de Bijbel dat het geloof in Christus je geopenbaard moet worden? Ik heb er niet zo'n duidelijk beeld bij wat je daarmee bedoelt.

Als je bedoelt dat Christus zich moet openbaren aan de ziel, dan geldt dezelfde vraag. En dan ben ik op zoek naar een antwoord uit het Evangelie of de brieven, niet een tekst uit Hooglied of iets dergelijks.
Bijv. Joh. 6:40 En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
2 Kor. 4:6 Want God, Die gezegd heeft, dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene, Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus.

Hoe kwam het dat de mensen in het NT die tot geloof kwamen, allemaal zo blij waren? De blijdschap en de vrede met God vervulden hun harten wanneer zij tot geloof kwamen. Dat is wat er gebeurt.
Je leest ook van Jonathan Edwards dat hij door het veld huppelde van blijdschap toen Christus geopenbaard was aan zijn ziel. Ik zeg niet dat iedereen dat doet maar ze zullen wel begrijpen dat hij zoiets gedaan heeft.
Gesloten