De kleine lettertjes van het Evangelie

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Terri »

Ad Anker schreef:
Terri schreef:
Dat is dan wel weer grappig, want ik vind het zwanenvoorbeeld best wel verhelderend :)
Maar als ik het goed begrijp is de waarneming van een zwarte zwaan ( zelf gezien= feit) , niet gelijk aan een waarneming van bv voorwaardelijke prediking ( zelf gehoord, maar kan je ook anders uitleggen).
Van het eerste maak je een foto: feit.
Van het tweede kan je woorden, zinnen enz in een preek anders interpreteren waardoor het geen voorwaardelijke preek is/wordt.
Samengevat: 2 mensen luisteren een preek, de een hoort een andere boodschap dan de andere.
Gaat zoiets ook op bij een lezing over bv : hoe kweek ik meloenen?
Dit is al meer helder, dank.

Jazeker, wat de meloenen betreft: Zaai in februari. (1 februari of 28 februari?) Geef regelmatig water (1x per maand, 1x per week of 1x per dag is allemaal regelmatig). Verpot de stek als het onderste blad 1 duim groot is. (Wiens duim, die van mij of van mijn zoon)

Tja...

Al is het in de theologie echt anders. We zijn van uit onszelf doof, blind en onwetend. Alleen de Heilige Geest leert ons wat de boodschap is. En als dat gemist wordt, dan krijg je dit soort gesprekken. In een kerk in verdrukking, vervolging, benauwdheid of juist grote geestelijke bloei heb je geen ds. v.d. Brinken die even vertellen hoe matig het rechts wel niet is. Denk je ook niet?
Ik vind dat laatste lastig als ik eerlijk ben, want hieruit kan ik niet anders concluderen dat ( laat ik ds v.d.Brink maar als voorbeeld nemen) hij dingen in de preek hoort die hij niet zou horen als de Heilige Geest werkzaam zou zijn bij hem.
Dat betekent toch heel eenvoudig dat ds ongeestelijk is? Maar klopt dit wel?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Onbekende schreef:Ik verlang echt niet naar vervolging, maar voor ons verwende landje met 20 bijbelvertalingen en 50 kerkgenootschappen en geneuzel op de vierkante millimeter zou het wel eens goed zijn. Terug naar de kern.
Ik zie je in de andere topic en hier e.e.a. erg versimpelen. Dat mag natuurlijk en is ook reuze rechtzinnig. Alleen bewegen we hier ons op een discussieforum en heeft ene ds. v.d. Brink de kern wat uit het oog verloren door teveel naar rechts te kijken. dan krijg je zulke dingen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Panny »

GerefGemeente-lid schreef:Ik zag gisteren nog mensen die Psalm 25 vers 6 niet eens uit hun hoofd kennen.
Tjonge, dat zullen wel hele slechte mensen geweest zijn.
Psalm 25 vers 6 niet uit je hoofd kennen is wel één van de hoofdkenmerken dat je Gods liefde mist.
Gelukkig zijn wij een stuk beter dan die mensen.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Of ze kennen een andere berijming.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Panny schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik zag gisteren nog mensen die Psalm 25 vers 6 niet eens uit hun hoofd kennen.
Tjonge, dat zullen wel hele slechte mensen geweest zijn.
Psalm 25 vers 6 niet uit je hoofd kennen is wel één van de hoofdkenmerken dat je Gods liefde mist.
Gelukkig zijn wij een stuk beter dan die mensen.
Het ging me meer om het punt dat als er werkelijk ooit vervolging zal komen dat het dan goed is dat je veel van Gods Woord uit je hoofd kent.

En verder was het meer een uitroep van verwondering i.p.v. hoogmoed.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: Ik zou zeggen: leer elke week een Psalmvers.

Ik zag gisteren nog mensen die Psalm 25 vers 6 niet eens uit hun hoofd kennen.
Ik ken bijna alle psalmen (berijming 1773) uit mijn hoofd maar leg altijd mijn psalmboek voor me als ik ga zingen.
En ik kijk er bij elke regel ook in. Zelfs bij Psalm 81:12, om maar een voorbeeld te noemen.
Een ander zou zeker kunnen denken dat ik zo'n psalm niet ken, maar dat is dus niet terecht.

Ik zou me er maar niet te druk over maken.
En je advies raad ik iedereen aan. Dat is dé reden dat ik inmiddels bijna alle psalmen uit mijn hoofd ken.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Panny »

GerefGemeente-lid schreef:
Panny schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik zag gisteren nog mensen die Psalm 25 vers 6 niet eens uit hun hoofd kennen.
Tjonge, dat zullen wel hele slechte mensen geweest zijn.
Psalm 25 vers 6 niet uit je hoofd kennen is wel één van de hoofdkenmerken dat je Gods liefde mist.
Gelukkig zijn wij een stuk beter dan die mensen.
Het ging me meer om het punt dat als er werkelijk ooit vervolging zal komen dat het dan goed is dat je veel van Gods Woord uit je hoofd kent.

En verder was het meer een uitroep van verwondering i.p.v. hoogmoed.
Dan snap ik je opmerking wat beter.

Wat betreft teksten uit je hoofd leren:
Ik ben echt ernorm slecht in het letterlijk onthouden van stukken tekst.
Ik kan prima een tekst begrijpen, verbanden leggen, de boodschap onthouden, in eigen woorden navertellen, etc. maar iets letterlijk onthouden is voor mij vrijwel onmogelijk. Terwijl het bij anderen bijna vanzelf lijkt te gaan.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10451
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Zita »

GerefGemeente-lid schreef:
Onbekende schreef:Ik verlang echt niet naar vervolging, maar voor ons verwende landje met 20 bijbelvertalingen en 50 kerkgenootschappen en geneuzel op de vierkante millimeter zou het wel eens goed zijn. Terug naar de kern.
Ik zou zeggen: leer elke week een Psalmvers.

Ik zag gisteren nog mensen die Psalm 25 vers 6 niet eens uit hun hoofd kennen.
Hoe kun jij kennis zien?

Ik denk dat heel wat mensen heus wel een heleboel psalmen uit hun hoofd kennen en toch iedere psalm opzoeken.
Bij één van de vorige predikanten zou ik niet eens meer een psalmboek nodig gehad hebben. Die had zelf waarschijnlijk een editie van 25 verzen, want daar koos hij iedere dienst weer uit. Maar om bewust te blijven van wat ik zing, zoek ik ze toch allemaal op.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

Wellicht kunnen de discussie wat simpeler houden - wat herkenbaarder voor forumleden als Ad Anker. Immers, centraal staat het opwerpen van drempels zodat mensen verhinderd wordt bij Christus te komen. De gemiddelde preek in een refokerk is voor niet-refo mensen nagenoeg onnavolgbaar. Gezien de vele ouderwetse woorden voor kinderen en jongeren ook heel erg moeilijk. Als predikanten niet eens het besef lijken hebben wie de toehoorders zijn, dan mag de preek nog zo waar zijn, maar schiet de preek aan de toehoorders voorbij. Gezien het feit dat vele kerkleden dit prima lijken te vinden, kun je concluderen dat het de gemiddelde toehoorder meer om de vorm dan om de inhoud gaat. En dat de predikant daar graag aan mee doet. Wat zegt dat over de gemeente en over de predikanten die het betreft?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10451
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Zita »

Eenvoudige prediking of preken in gewone woorden is iets anders dan het onderwerp van dit topic.
En neem van mij aan: het ontbreekt Ad niet aan bevattingsvermogen.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door TSD »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ik zou zeggen: leer elke week een Psalmvers.

Ik zag gisteren nog mensen die Psalm 25 vers 6 niet eens uit hun hoofd kennen.
Ik ken bijna alle psalmen (berijming 1773) uit mijn hoofd maar leg altijd mijn psalmboek voor me als ik ga zingen.
En ik kijk er bij elke regel ook in. Zelfs bij Psalm 81:12, om maar een voorbeeld te noemen.
Een ander zou zeker kunnen denken dat ik zo'n psalm niet ken, maar dat is dus niet terecht.
Dat is bij mij ook het geval, en bij velen trouwens, er zijn er zat om mij heen die ik gewoon psalm 25:6 (om daarbij te blijven) zie opzoeken terwijl ik van hen weet dat ze die kennen.

Ik vind het zelf prettig om de tekst voor je te hebben, het komt bij mij beter binnen door lezen en zingen tegelijk.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Tiberius »

Bovendien loop je dan niet het risico dat je bij de tweede helft plotseling luidkeels de tweede helft van een ander couplet zingt. Bij 25,6 valt dat nog wel mee, maar bij andere liederen niet altijd.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Mistig »

Tiberius schreef:Bovendien loop je dan niet het risico dat je bij de tweede helft plotseling luidkeels de tweede helft van een ander couplet zingt. Bij 25,6 valt dat nog wel mee, maar bij andere liederen niet altijd.
Nou, dat dus. :haha
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

@Zita

Beste Zita, Ik heb het niet over bevattingsvermogen maar over herkenningsvermogen. Ad heeft zelf gezegd: "Ik begrijp het eerlijk gezegd wel. Ik herken de problematiek niet. Dat heb ik ook in dit draadje toegelicht." Resultaat: er wordt langs elkaar heen gepraat. Ik probeer hiermee alsnog de kern van de discussie boven water te krijgen, want ik denk dat de problematiek overeenkomstige wortels heeft. Maar maakt mij verder niet uit hoor. Verder: psalmen uit het hoofd kennen hoort ook niet tot het onderwerp...
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Cyrillus schreef:@Zita

Beste Zita, Ik heb het niet over bevattingsvermogen maar over herkenningsvermogen. Ad heeft zelf gezegd: "Ik begrijp het eerlijk gezegd wel. Ik herken de problematiek niet. Dat heb ik ook in dit draadje toegelicht." Resultaat: er wordt langs elkaar heen gepraat. Ik probeer hiermee alsnog de kern van de discussie boven water te krijgen, want ik denk dat de problematiek overeenkomstige wortels heeft. Maar maakt mij verder niet uit hoor. Verder: psalmen uit het hoofd kennen hoort ook niet tot het onderwerp...
Cyrillus schreef:Ik zal deze discussie verder mijden.
Je stapt toch weer in. Prima hoor. Hoe probeer je de kern naar boven te krijgen? Ik vind je bijdrage nog wat onduidelijk. Ik leer graag, dus het zou mooi zijn wanneer het je lukt om de kern boven water te krijgen.
Gesloten