De kleine lettertjes van het Evangelie

Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Louis2 »

Anselmus schreef:
Louis2 schreef:Wat vinden jullie van onderstaande vraag op Refoweb?
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... -begrepen/
De vraag of het antwoord? Achter het antwoord sta ik helemaal. Het is een evenwichtige manier van spreken. Ik denk trouwens dat dr. vd Brink dit ook zal onderschrijven. Hij legt nu weken de nadruk op het touw dat je kunt zien, niet het katrol boven de zolder.
Ik denk dat het antwoord precies klopt. Het geeft ook aan waarom de discussie hier zolang doorgaat.
Deze discussie is zo oud al het Christendom en zal tot de wederkomst doorgaan, helaas.
Laten we elkaar tot die tijd vasthouden als Christenen, of je Rooms-katholiek, Remonstrants, Doopsgezind of Reformatorisch bent, we zijn allemaal maar zondige mensen die Christus proberen te volgen.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Onbekende »

GerefGemeente-lid schreef:
Nasrani schreef:Geen idee. Wel opvallend dat je maar de helft van mijn posting citeert!
Je doet nu maar een aanname zoals dat bij meerderen hier gebeurt als het om dit onderwerp gaat. Veronderstellingen, precies zoals ds vd Brink nu in de schoenen wordt geschoven in dit topic.
Nee hoor. Ik wil je gerust in een mailtje de naam van betreffende predikant toesturen, dan mag je het zelf zeggen. Ik weet precies welke predikant er onder het oordeel valt van dr. Van den Brink. Daar hoef je geen hogere wiskunde voor te hebben gestudeerd. En dat weet jij ook heus wel. Bovendien is er al één naam genoemd halverwege dit draadje, dus dat maakt het er niet moeilijker op.

Maar goed, ik zal onderstaande post nog in zijn geheel beantwoorden, want daar vroeg je om. En goed ook, want ik zag namelijk dat jijzelf in onderstaande post ook niet alles beantwoordt:
Nasrani schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Nasrani schreef:Jij en ik weten echt wel dat mensen zich er in herkennen. Al eerder aangehaald, in de gemeente waar jij lid bent speelt dit niet of nauwelijks, daar zijn blijkbaar andere zorgen. In mijn omgeving speelt dit wel degelijk en in het verleden heb ik er zelf ook mee te maken gehad.
Het makkelijkste is om alles te ontkennen of af te schrijven als karikatuur, iets van struisvogelpolitiek ofzo...
Het maakt nogal een verschil of je zegt dat het Evangelie niet verkondigd wordt of dat je zegt dat er van eenzijdige verkondiging sprake is.

En lees verder wat oud. Van den Brink schrijft. Hij zegt letterlijk dat hiervan binnen de gehele GG geen sprake is.

Verder hoorde ik onlangs nog een dominee uit de GG (ter uiterst rechterzijde) in zijn preek aanhalen hoe Gods werk in de gemeente waar hij dient ook doorgaat onder de jongelui. En dat is niet voor het eerst dat ik dat van deze predikant hoor. Volgens mij heeft @Ad Anker dat in het verleden ook al eens aangehaald. Volgens dr. Van den Brink kan zoiets niet onder zo'n prediking gebeuren. Ik geloof dat dat echt onjuiste en ongenuanceerde kritiek is.
Wie zegt dat die dominee ter uiterste rechterzijde de kleine lettertjes preekt waar ds vd Brink het in zijn lezing over had. Alles wordt nu op een hoop gegooid alsof iedere predikant in de rechterzijde van de gereformeerde gezindte kleine lettertjes zou preken. Maar dat heeft ds vd Brink nooit bedoeld en ook niet gezegd!

En als er zoveel struikelblokken in de prediking worden opgeworpen dan moet je je afvragen of je dat nog verkondiging van het Evangelie is.
Je gaat helaas niet in op mijn eerste alinea. Ik zal hem nogmaals herhalen:
Het maakt nogal een verschil of je zegt dat het Evangelie niet verkondigd wordt of dat je zegt dat er van eenzijdige verkondiging sprake is.

En lees verder wat oud. Van den Brink schrijft. Hij zegt letterlijk dat hiervan binnen de gehele GG geen sprake is.
Het grote probleem is dat dr. Van den Brink iedereen die volgens hem het Evangelie van de kleine lettertjes brengt, géén Evangelie brengt. Daarmee schrijft hij hele kerkverbanden af en ook dienstknechten van God, die elke zondag Gods Woord verkondigen. Wat zou jij er van vinden als ik jouw predikant als dwaalleraar bestempelde? Zou je dan niet verzoeken om een ban?

Verder brengt geen één predikant uit de GG een Evangelieverkondiging met struikelblokken. Het ligt vooral aan ons eigen verdorven hart wat niks wil weten van God.

Verder verwijs ik met grote instemming naar de reactie van @Ad Anker. Ik ben benieuwd naar het antwoord van jou daarop. En dan stel ik nogmaals de vraag: wat zou je er van vinden als ik predikanten of een bepaald smaldeel uit jouw kerkverband zou gaan aanvallen/als dwaalleraar zou bestempelen omdat ze geen Evangelie verkondigen, omdat ze te weinig de uitverkiezing preken, te weinig de nadruk leggen op de doodstaat van de mens, te weinig aandacht geven aan het toepassende werk van Gods Geest en ga zo maar door?
Hier gaat het mis. Niet invullen voor een ander!
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Onbekende schreef:Hier gaat het mis. Niet invullen voor een ander!
Ik ben goed op de hoogte van de verhoudingen binnen de GG. Dus ik vul niets in voor een ander.

Alleen al feit dat ds. Verschuure hier op een bepaalde manier in een hokje werd gezet tegenover dr. Van den Brink is daar een voorbeeld van. Allen die in de lijn van ds. Verschuure preken, vallen dus ook onder degenen die dr. Van den Brink aanspreekt. Zo moeilijk is dat niet vast te stellen.

Het is verleidelijk om nog meer namen te noemen, maar dat zal ik verder niet doen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:
Ditbenik schreef:
Valcke schreef:
Ditbenik schreef:Niet alles voor een ander invullen. Ik wind me helemaal niet op maar schrijf wat ik er van vind. Dat gebeurt vaker op een forum.
Ik vind ook weleens iets, maar wanneer iemand uitlegt dat hij het zo niet bedoeld heeft, lijkt mij dat meer dan voldoende. Dan is de tijd voor nieuwe aantijgingen wel voorbij, toch?
De uitleg dat hij het zo niet heeft bedoeld heb ik niet gezien. (...)
M.i. kennen we Pierre voldoende om te weten dat hij de persoon niet is om anderen met opgeheven vingertje te bejegenen. Uit wat hij wél schreef, weten we dat het voor hem verder geen probleem is. Ik zou dan zo zeggen: als het tussen Louis en Pierre opgelost is, dan is het klaar. Dan hoeft niemand nog te komen met allerlei kwalificaties die op veronderstellingen gebaseerd zijn.
Ik heb ter verduidelijking een vraag gesteld aan Pierre27. (...)
Nee, je hebt hem eerst veroordeeld door te spreken over 'een tik op de vingers' en 'opgeheven vingertje'. Bovendien was je vraag niet of Pierre zich wilde verduidelijken - die kans kreeg hij niet. Sorry, Ditbenik, dit is geen eerlijke voorstelling van zaken.
Dan sla je het eerste stuk over. Maar goed, jouw keus.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Nasrani »

Ad Anker schreef:Ja, @Nasrani, je gaat nu de focus leggen op de ervaring van sommigen. Dat mag natuurlijk, maar dat maakt een gesprek wat ingewikkeld. Stel je nu dat de prediking in de rechterflank verschillend ervaren kan worden en dat degenen die ervaren hebben wat dr. vd Brink aanstipt gehoord moeten worden?
Dat betekent dat de anderen, die deze ervaring niet hebben het volste recht hebben dit te weerspreken, toch?

Op welke zere plek ligt nu de vinger? Op hen die ervaren in de rechterflank er buiten geplaatst te worden terwijl ze zichzelf er binnen plaatsen of op hen die de prediking in de rechterflank van harte liefhebben en de woorden van dr. vd Brink als een aanval zien op de zuivere waarheid?

Zeg het maar...
Het ging mij om de ontkenning van oa GG-lid dat niemand zich zou herkennen in de lezing van ds vd Brink.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Onbekende »

GerefGemeente-lid schreef:
Onbekende schreef:Hier gaat het mis. Niet invullen voor een ander!
Ik ben goed op de hoogte van de verhoudingen binnen de GG. Dus ik vul niets in voor een ander.

Alleen al feit dat ds. Verschuure hier op een bepaalde manier in een hokje werd gezet tegenover dr. Van den Brink is daar een voorbeeld van. Allen die in de lijn van ds. Verschuure preken, vallen dus ook onder degenen die dr. Van den Brink aanspreekt. Zo moeilijk is dat niet vast te stellen.

Het is verleidelijk om nog meer namen te noemen, maar dat zal ik verder niet doen.
Je bent goed op de hoogte, maar herkent totaal niet waartegen ds van den Brink waarschuwt. Hier ligt een discrepantie, zeer velen herkennen het namelijk wel. Het is dus wel degelijk aanwezig.

Ik denk dat je wat voorbarig bent met het trekken van conclusies. Wees wat voorzichtiger en vul niet in voor een ander.

Nogmaals, wees je ervan bewust dat het een grote zegen is dat jij geen voorwaardelijke prediking hoort. Maar dat jij het niet hoort, wil nog niet zeggen dat het niet bestaat.

Je bestrijdt iets waarvan je het bestaan niet kent. Wees dan wat minder uitgesproken.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Louis2 »

Je bent goed op de hoogte, maar herkent totaal niet waartegen ds van den Brink waarschuwt. Hier ligt een discrepantie, zeer velen herkennen het namelijk wel. Het is dus wel degelijk aanwezig.

Ik denk dat je wat voorbarig bent met het trekken van conclusies. Wees wat voorzichtiger en vul niet in voor een ander.

Nogmaals, wees je ervan bewust dat het een grote zegen is dat jij geen voorwaardelijke prediking hoort. Maar dat jij het niet hoort, wil nog niet zeggen dat het niet bestaat.

Je bestrijdt iets waarvan je het bestaan niet kent. Wees dan wat minder uitgesproken.[/quote]

Ik hoor ds. Verschuure geregeld. Ik herken het beeld dat hier geschetst wordt eerlijk gezegd niet zo.
Allicht preekt hij in Groningen anders dan in Genemuiden, dat weet ik niet.
Verder vind ik die polarisatie in kerkelijk Nederland erg verwerpelijk. Ook bij de GG kun je, net als bij de CGK, met een enkele blik op kerktijden.nl zien tot welke vleugel de gemeente behoort. Dat vind ik niet zo gezond.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nasrani schreef:
Ad Anker schreef:Ja, @Nasrani, je gaat nu de focus leggen op de ervaring van sommigen. Dat mag natuurlijk, maar dat maakt een gesprek wat ingewikkeld. Stel je nu dat de prediking in de rechterflank verschillend ervaren kan worden en dat degenen die ervaren hebben wat dr. vd Brink aanstipt gehoord moeten worden?
Dat betekent dat de anderen, die deze ervaring niet hebben het volste recht hebben dit te weerspreken, toch?

Op welke zere plek ligt nu de vinger? Op hen die ervaren in de rechterflank er buiten geplaatst te worden terwijl ze zichzelf er binnen plaatsen of op hen die de prediking in de rechterflank van harte liefhebben en de woorden van dr. vd Brink als een aanval zien op de zuivere waarheid?

Zeg het maar...
Het ging mij om de ontkenning van oa GG-lid dat niemand zich zou herkennen in de lezing van ds vd Brink.
Nasrani schreef:
Ad Anker schreef:Ja, @Nasrani, je gaat nu de focus leggen op de ervaring van sommigen. Dat mag natuurlijk, maar dat maakt een gesprek wat ingewikkeld. Stel je nu dat de prediking in de rechterflank verschillend ervaren kan worden en dat degenen die ervaren hebben wat dr. vd Brink aanstipt gehoord moeten worden?
Dat betekent dat de anderen, die deze ervaring niet hebben het volste recht hebben dit te weerspreken, toch?

Op welke zere plek ligt nu de vinger? Op hen die ervaren in de rechterflank er buiten geplaatst te worden terwijl ze zichzelf er binnen plaatsen of op hen die de prediking in de rechterflank van harte liefhebben en de woorden van dr. vd Brink als een aanval zien op de zuivere waarheid?

Zeg het maar...
Het ging mij om de ontkenning van oa GG-lid dat niemand zich zou herkennen in de lezing van ds vd Brink.
Dat is natuurlijk geen antwoord op de vragen die @Ad Anker stelt.

Nu maak je je er met een Jantje van Leiden vanaf. Ik zou het erg op prijs stellen als je serieus de vragen van @Ad Anker zou beantwoorden.

Het gaat mij vooral over de ontkenning van o.a. jou dat niemand mag vinden dat dr. Van den Brink ongenuanceerde en karikaturale kritiek brengt, omdat o.a. jij herkent wat dr. Van den Brink zegt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Zo gaat het vaak. Ontwijkend antwoorden, zijspoor inslaan. En zo komen er nog tig berichten bij. :)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Zo gaat het vaak. Ontwijkend antwoorden, zijspoor inslaan. En zo komen er nog tig berichten bij. :)
Ik erger me daar echt groen en geel aan. :banghead
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Herman »

Het antwoord van Nasrani is natuurlijk afdoende, maar ook dat antwoord te aanvaarden is al lastig. Het is tamelijk ingewikkeld gevonden.

Verder vind ik het jammer dat mensen niet in staat blijken te zijn om te horen wat een onvoorwaardelijk aanbod van genade is. Maar dat kan natuurlijk komen doordat ze geen enkele referentie hebben van wat in andere gereformeerde culturen gebruikelijk is. Pas toen ik Ralph Erskine las dacht ik, aha, zo kan het dus ook. En dan niet de belofte als vervanging van de wet, maar als juiste aanvulling erop.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Ik begrijp het eerlijk gezegd ook niet. Ik herken de problematiek heel helder en duidelijk. Dat heb ik ook in dit draadje toegelicht. Sommige mensen zien het besproken fenomeen echter niet. Dat wil niet zeggen dat het er niet is. Wellicht is hun waarnemingsvermogen of onderscheidingsvermogen niet goed ontwikkeld. De kans dat ik dingen die er niet zijn, zie alsof ze er waren, is naar mijn idee minder groot, zeker als er meerdere mensen zijn die hetzelfde fenomeen waarnemen.

Dat betekent vermoedelijk dat in veel gevallen mensen wel hetzelfde waarnemen, maar de een het wel en de ander niet als een probleem ervaart. Als je in het laatste geval ook de waarnemingen ontkent, zoals GG-lid lijkt te doen, dan is een gesprek feitelijk onmogelijk. Dan ontstaan er alternatieve feiten.

Ik blijf erbij dat je uit het citaat van ds. Verschuure eenvoudig kunt vaststellen dat hij de theorie van de uitverkiezing op een andere manier in de prediking laat functioneren dan de DL omschrijven. Ik heb nog niet gezien dat iemand er blijk van geeft de DL goed te kennen en te begrijpen en ook de prediking in zijn inhoud en uitwerking te begrijpen die het met deze conclusie niet eens is.

Ik spreek over de theorie van de uitverkiezing, omdat de uitverkiezing weliswaar bijbels is, maar de formulering van de uitverkiezing in de gehele dogmatiek een menselijk ontwerp is, wat de bijbelse waarheid zo goed mogelijk wil benaderen, maar waarin je tussen christenen natuurlijk een enorme variëteit aan opvattingen ziet. Zolang je dicht bij de bijbeltekst blijft, is dat voor preken geen probleem.

Daarom is mijn voorlopige conclusie dat sommige mensen hier het punt van dr. Van den Brink niet kunnen of willen begrijpen. De vraag hoe je verschillen van inzicht waardéért, is in ieder geval een andere vraag dan die of je verschillen van inzicht herkent. Dat laatste inzicht gaat in een gesprek dat wederzijds tot verheldering van inzichten lijkt, vooraf aan het eerste. Hier is het mijns inziens bij DIA, CvD en GG-lid andersom.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Ik begrijp het eerlijk gezegd wel. Ik herken de problematiek niet. Dat heb ik ook in dit draadje toegelicht. Sommige mensen zien het besproken fenomeen echter wel. Dat wil niet zeggen dat het er is. Wellicht is hun waarnemingsvermogen of onderscheidingsvermogen niet goed ontwikkeld. De kans dat ik dingen die er zouden moeten zijn, zie alsof ze er waren, is naar mijn idee minder groot, zeker als er meerdere mensen zijn die hetzelfde vermeende fenomeen niet waarnemen.

Wanneer je eigen waarnemingen als waarheid verheft, zoals DDD lijkt te doen, dan is een gesprek in feite onmogelijk.

Ik blijf erbij dat je uit het citaat van ds. Verschuure geenszins kan vaststellen dat hij de theorie van de uitverkiezing op een andere manier in de prediking laat functioneren dan de DL omschrijven. Ik heb nog niet gezien dat iemand er blijk van geeft de DL goed te kennen en te begrijpen en ook de prediking in zijn inhoud en uitwerking te begrijpen die het met deze conclusie niet eens is.

Mijn voorlopige conclusie is dat sommige mensen hier het punt van dr. Van de Brink als waarheid beschouwen en geen idee hebben hoe de prediking in de rechterflank daadwerkelijk functioneert. De vraag hoe je verschillen van inzicht waardéért, is in ieder geval een andere vraag dan die of je verschillen van inzicht herkent. Dat laatste inzicht gaat in een gesprek dat wederzijds tot verheldering van inzichten lijkt, vooraf aan het eerste. Bij sommigen lijkt dit omgedraaid.

Edit: ik heb wat formuleringen geleend, voor de duidelijkheid.
@Herman, wat is zo afdoende aan het antwoord van Nasrani?
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Dit is mijns inziens geraaskal. Je kunt niet alles zomaar omdraaien en dan toch iets zinnigs zeggen. Het laat precies het probleem zien.

Mensen begrijpen niet waar ze het over hebben en praten dus volkomen langs elkaar heen.

Het is ronduit onzinnig om te zeggen dat de kans dat iemand iets dat bestaat niet ziet even groot is als de kans dat iemand iets dat niet bestaat wel ziet.

Om over de rest maar te zwijgen. Ik begrijp van jou dat je Valcke niet als kenner van de DL ziet. Weer wat geleerd. Of je begrijpt niet wat je zelf schrijft. Dat kan ook.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Dit is mijns inziens geraaskal. Je kunt niet alles zomaar omdraaien en dan toch iets zinnigs zeggen. Het laat precies het probleem zien.

Mensen begrijpen niet waar ze het over hebben en praten dus volkomen langs elkaar heen.

Het is ronduit onzinnig om te zeggen dat de kans dat iemand iets dat bestaat niet ziet even groot is als de kans dat iemand iets dat niet bestaat wel ziet.

Om over de rest maar te zwijgen. Ik begrijp van jou dat je Valcke niet als kenner van de DL ziet. Weer wat geleerd. Of je begrijpt niet wat je zelf schrijft. Dat kan ook.
Jaja, als je geen antwoorden meer weet, kwalificeer je de ander zijn mening als geraaskal. De reinste onzin.

Het grote probleem is dat degenen die het eens zijn met dr. Van den Brink de tegenstanders van zijn betoog verwijten dat zij kortzichtig zijn en niet willen begrijpen wat dr. Van den Brink zegt en dit dan kwalificeren als zijnde dat dr. Van den Brink gelijk heeft. Terwijl ik (en anderen) vinden dat hij ongenuanceerde en karikaturale uitspraken doet en een heleboel mensen over één kam scheert.
Gesloten