De kleine lettertjes van het Evangelie

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Geytenbeekje »

Louis2 schreef:
pierre27 schreef:
helma schreef:
Louis2 schreef:Ouderling van den Brink woont en werkt in Eindhoven.
Hij woont dus niet in de Bijbelgordel en zit dus niet in een volledig reformatorische omgeving.
Dat is onvergelijkbaar met leven in een reformatorische bubbel.
Ik denk dat dominee op die bubbel doelt.
Opvallend dat op dit forum als 100 pagina's over dit onderwerp geschreven zijn.
Die energie steken in een discussie in de gemeenten zou meer zoden aan de dijk zetten.
Maar hij komt uit Scherpenzeel...
Mooi dorp he:)
Ik luister weleens preken uit de GG Scherpenzeel.
Dat vind ik erg verschillend van wat op andere plaatsen hoor.
Denk ook niet dat het de koers van heer van den Brink is.
Misschien kerkte hij wel in de (h)hk :)
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 11 aug 2022, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door pierre27 »

Louis2 schreef:
pierre27 schreef:
helma schreef:
Louis2 schreef:Ouderling van den Brink woont en werkt in Eindhoven.
Hij woont dus niet in de Bijbelgordel en zit dus niet in een volledig reformatorische omgeving.
Dat is onvergelijkbaar met leven in een reformatorische bubbel.
Ik denk dat dominee op die bubbel doelt.
Opvallend dat op dit forum als 100 pagina's over dit onderwerp geschreven zijn.
Die energie steken in een discussie in de gemeenten zou meer zoden aan de dijk zetten.
Maar hij komt uit Scherpenzeel...
Mooi dorp he:)
Ik luister weleens preken uit de GG Scherpenzeel.
Dat vind ik erg verschillend van wat op andere plaatsen hoor.
Denk ook niet dat het de koers van heer van den Brink is.
Ik zou niet goed weten waar de koers van ds J. Beens afwijkt t.o.v. de koers van de heer van den Brink. Wellicht kun jij mij het verschil uitleggen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Je bent qua opvatting gewoon een klassieke midden-GG-er. :nananere
Ik moet je teleurstellen maar omdat ik de zogenaamde drieverbonden leer het meest Schriftuurlijk vind ben ik het dus oneens met 1931.
Dat maakt dat ik regelmatig met zegen een GG predikant beluister maar dat ik niet in de GG thuishoor.
Predikanten als ds Janse , Tuinier, Brugge enz. hoor ik graag. Zoals vroeger ds Golverdingen Boogaard, Bac , Elshout, enz.
Voor mij zijn kerkverbanden niet zo relevant en als nickname zou ik daarom nooit CGK-lid kiezen. :langue
Leespreken van ds. S.W. Janse worden ook in Urk gelezen, hoorde ik vandaag toevallig. Dus ik blijf bij mijn standpunt, broeder @huisman. Je bent gewoon in de grond van de zaak een doorsnee GG-er. Bovendien is je forumnaam ook al GG-gezind. :langue
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Louis2 »

Ik zou niet goed weten waar de koers van ds J. Beens afwijkt t.o.v. de koers van de heer van den Brink. Wellicht kun jij mij het verschil uitleggen.[/quote]

De heer Beens houdt over het algemeen zeer ernstige preken, waarbij hij een zekere terughoudendheid predikt tenover het toe-eigenen van het heil.
Verder is hij voorstander van een beperkte avondmaalsgang. "Als u het zwaard van de Heere der Heerschaeren niet vreest, mag ik u dan dringend aanbevelen niet aan het avondmaal te gaan."
Die opmerking zou de ds. van den Brink niet maken, en zou in de GG te Eindhoven of Groningen nooit gemaakt worden.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door pierre27 »

Ok, heldere uitleg. Nu weet ik ook waar de koers ds J. Beens afwijkt van de koers van de heer van den Brink. Tevens begrijp ik nu ook dat die opmerkingen niet gemaakt worden in de GG in Eindhoven en Groningen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ditbenik »

Louis2 schreef:Ik zou niet goed weten waar de koers van ds J. Beens afwijkt t.o.v. de koers van de heer van den Brink. Wellicht kun jij mij het verschil uitleggen.
De heer Beens houdt over het algemeen zeer ernstige preken, waarbij hij een zekere terughoudendheid predikt tenover het toe-eigenen van het heil.
Verder is hij voorstander van een beperkte avondmaalsgang. "Als u het zwaard van de Heere der Heerschaeren niet vreest, mag ik u dan dringend aanbevelen niet aan het avondmaal te gaan."
Die opmerking zou de ds. van den Brink niet maken, en zou in de GG te Eindhoven of Groningen nooit gemaakt worden.
Deze opmerking begrijp ik niet. Het klinkt alsof iemand die geborgen is in Christus en dus het zwaard van de Heere niet hoeft te vrezen geadviseerd weer de opdracht van de Heere Jezus om Hem aan de tafel te gedenken naast zich neer te leggen. Kan iemand even uitleggen wat hier wordt bedoeld?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door CvdW »

Voor iemand waarbij de brug is opgehaald naar de wereld, maar zich ook niet rekent tot de Heere, 'zo iemand loopt in z'n gemis', wordt gevraagd om niet deel te nemen aan het avondmaal.
Alleen zij die Christus kennen mogen aan tafel.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Mister »

CvdW schreef:Voor iemand waarbij de brug is opgehaald naar de wereld, maar zich ook niet rekent tot de Heere, 'zo iemand loopt in z'n gemis', wordt gevraagd om niet deel te nemen aan het avondmaal.
Alleen zij die Christus kennen mogen aan tafel.
Ergens is dat opmerkelijk. Of je kent Christus niet - dan heb je geen deel aan Hem en mag je niet aan het HA. Als je Hem wel kent, dan hoor je wel aan Zijn Tafel. Een derde optie is er feitelijk niet, zoals hierboven beschreven.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Valcke »

Ditbenik schreef:
Louis2 schreef:Ik zou niet goed weten waar de koers van ds J. Beens afwijkt t.o.v. de koers van de heer van den Brink. Wellicht kun jij mij het verschil uitleggen.
De heer Beens houdt over het algemeen zeer ernstige preken, waarbij hij een zekere terughoudendheid predikt tenover het toe-eigenen van het heil.
Verder is hij voorstander van een beperkte avondmaalsgang. "Als u het zwaard van de Heere der Heerschaeren niet vreest, mag ik u dan dringend aanbevelen niet aan het avondmaal te gaan."
Die opmerking zou de ds. van den Brink niet maken, en zou in de GG te Eindhoven of Groningen nooit gemaakt worden.
Deze opmerking begrijp ik niet. Het klinkt alsof iemand die geborgen is in Christus en dus het zwaard van de Heere niet hoeft te vrezen geadviseerd weer de opdracht van de Heere Jezus om Hem aan de tafel te gedenken naast zich neer te leggen. Kan iemand even uitleggen wat hier wordt bedoeld?
Het is andersom: de gelovigen vrezen het zwaard des Heeren (zoals David), de ongelovigen niet. De ongelovigen worden dus opgeroepen om niet aan te komen. Dat lijkt mij ook volkomen juist.

De uitspraak moet natuurlijk ook in zijn context gelezen worden.

Vrezen = eerbiedig ontzag hebben voor
Laatst gewijzigd door Valcke op 12 aug 2022, 07:20, 1 keer totaal gewijzigd.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door CvdW »

Logisch ongelovigen horen niet aan het avondmaal. Laat een predikant dat dan zeggen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:Logisch ongelovigen horen niet aan het avondmaal. Laat een predikant dat dan zeggen.
De geciteerde zin is een zin uit een preek, de context erom heen was veel breder.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door pierre27 »

Valcke schreef:
Ditbenik schreef:
Louis2 schreef:Ik zou niet goed weten waar de koers van ds J. Beens afwijkt t.o.v. de koers van de heer van den Brink. Wellicht kun jij mij het verschil uitleggen.
De heer Beens houdt over het algemeen zeer ernstige preken, waarbij hij een zekere terughoudendheid predikt tenover het toe-eigenen van het heil.
Verder is hij voorstander van een beperkte avondmaalsgang. "Als u het zwaard van de Heere der Heerschaeren niet vreest, mag ik u dan dringend aanbevelen niet aan het avondmaal te gaan."
Die opmerking zou de ds. van den Brink niet maken, en zou in de GG te Eindhoven of Groningen nooit gemaakt worden.
Deze opmerking begrijp ik niet. Het klinkt alsof iemand die geborgen is in Christus en dus het zwaard van de Heere niet hoeft te vrezen geadviseerd weer de opdracht van de Heere Jezus om Hem aan de tafel te gedenken naast zich neer te leggen. Kan iemand even uitleggen wat hier wordt bedoeld?
Het is andersom: de gelovigen vrezen het zwaard des Heeren (zoals David), de ongelovigen niet. De ongelovigen worden dus opgeroepen om niet aan te komen. Dat lijkt mij ook volkomen juist.

De uitspraak moet natuurlijk ook in zijn context gelezen worden.

Vrezen = eerbiedig ontzag hebben voor
Excact, zo is dit ook uitgelegd door ds. J. Beens en niet de heer Beens.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Klavart »

GerefGemeente-lid schreef:Leespreken van ds. S.W. Janse worden ook in Urk gelezen, hoorde ik vandaag toevallig.
...op Urk...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

Opvallend is zeker ook dat de ernst van de gevallen staat van de mens, dood in de misdaden en zonden, in neo-reformatorische kring bijna niet genoemd wordt. Ik merk ook dat er onder zogenaamde neo-reformatorischen zijn die zich ergeren aan een ernstige prediking, een zelfonderzoek is ook zoiets. Dat zijn, zo ik las in de stukjes in het Gereformeerd Weekblad, geen nieuwe dingen. Men wenst dan een zogenaamd 'ruim evangelie'.... maar de ernst van de werkelijkheid kan men niet aanvaarden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Louis2 »

-DIA- schreef:Opvallend is zeker ook dat de ernst van de gevallen staat van de mens, dood in de misdaden en zonden, in neo-reformatorische kring bijna niet genoemd wordt. Ik merk ook dat er onder zogenaamde neo-reformatorischen zijn die zich ergeren aan een ernstige prediking, een zelfonderzoek is ook zoiets. Dat zijn, zo ik las in de stukjes in het Gereformeerd Weekblad, geen nieuwe dingen. Men wenst dan een zogenaamd 'ruim evangelie'.... maar de ernst van de werkelijkheid kan men niet aanvaarden.
Daar heeft u gelijk in, maar ik ben van mening dat het nu "of" is en niet "en".
Ik denk dat zowel de heer van de Brink als ds. J. Beens als Ds. van den Brink het beste met de mensen voor hebben.
Ik hoop dat men dichter bij elkaar komt. Ik vind het jammer dat er zo'n archipellisering plaats vindt.
Voor de duidelijkheid: ik denk dat ds. j Beens met een goed hart als beginnende dominee zijn werk echt naar eer en geweten doet.
Gesloten