De kleine lettertjes van het Evangelie

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door pierre27 »

TSD schreef:
Tiberius schreef:Maar even in alle eerlijkheid GG-lid, Ad, TSD, e.a.
Vinden jullie de prediking van ds. Verschuure dan wel Bijbels? In ieder geval dat deel wat hierboven staat.
Ik heb bewust tot nu toe niet gereageerd op dit stukje. Eenvoudigweg omdat het een klein citaat is uit een hele preek en ook nog eens in reactie op ds. van den Brink. Om op basis hiervan conclusies te gaan trekken over de prediking van Ds. Verschuure, dan zijn we toch echt wel zéér onzorgvuldig bezig.

De kerkgeschiedenis leert dat reactie-prediking vaak op de een of andere manier zelf ontspoorde. Ik vind het lastig om elke wijze van zeggen van deze predikant te gaan ontleden met de vraag of ik het zelf ook zo zou zeggen, ik voel me daartoe niet geroepen en ook niet bekwaam, ik ben geen predikant of theoloog. Voor mij is Ds. Verschuure in de 1e plaats een Godsgezant en daarmee zeg ik niet dat er niets gezegd mag worden van zijn prediking, maar voor mezelf vind ik grote terughoudendheid wel gepast.

Om dan toch iets te zeggen:

Gods geopenbaarde wil is dat Hij geen lust heeft in de dood van de goddeloze, maar daarin dat deze zich bekeert en leeft.
Gods geopenbaarde wil is dat Hij alle einden van de aarde oproept om zich tot Hem te wenden en behouden worden.
Gods geopenbaarde wil is dat een iegelijk die in de Zoon gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe.

En dat alles is natuurlijk welgemeend, het zou godslasterlijk zijn om dat in twijfel te trekken. God meent wat Hij zegt en Hij zegt ergens anders dat Hij nooit heeft gezegd: zoekt Mij tevergeefs.

Tegelijkertijd weten we dat er een verkiezing is, dat het geloof een gave is en dat God die gave niet aan allen schenkt, maar alleen aan hen die Hij van eeuwigheid heeft verkoren. Ook weten we dat God alles doet wat Hij wil. Dat zijn twee zaken waar ik met mijn verstand niet uit kom en eigenlijk wil ik dat ook helemaal niet. Dus dat ds. Verschuure nu zo'n zin zegt in reactie op ds. van den Brink, gesproken vanuit Gods eeuwige Raad en verkiezing, kan ik daarom niet als onbijbels zien, ook hier moet je natuurlijk de context wel blijven zien. Wel vraag ik me af of dit nu een plaats moet hebben in de prediking, in dat opzicht voel ik met Pierre mee die zich ook in soortgelijke bewoordingen uit liet, volgens mij (tenzij ik hem verkeerd begrepen heb).
Dank voor jouw mooie en bewogen reactie. Je hebt me grotendeels prima begrepen. Maar ik zeg niet zozeer dat dit niet perse in de prediking mag thuishoren maar wat we lazen is een gedeelte uit de preek. Daarbij heb ik wel vragen of het op deze manier moet gebeuren. Ik heb dit ook weleens tegen ds Verschuure gezegd. Aan de andere kant mag ook hij zijn bewogenheid met de hoorders hebben en ze waarschuwen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:@TSD: het kan een influistering van de satan zijn: voor jou kan het niet meer. Het kan een uiting zijn van onze diepe verdorvenheid. Ik kan niet is dan gelijk aan ik wil niet.

Toch hoor ik die opmerkingen meer. Het was vooral prikkelend bedoeld richting Zeeuw. In alle voorzichtigheid: ouderen die onder een prediking hebben gezeten in de rechterflank van onze gezindte, het nodige aan twist en scheuring hebben mee gekregen soms en kinderen een andere kerkelijke weg zijn gaan worden wantrouwig. Ze krijgen ineens een geloofsdrang opgelegd. Een primaire reactie is: hoho, dat gaat zomaar niet... Is dat gelijk lijdelijkheid als gevolg van de prediking? Zeker niet! Ook bij ons wordt zondag aan zondag hetzelfde gezegd als wat TSD benoemt.

Het blijft intens lastig om de oproep om tot Christus te gaan vergezeld te laten gaan met het Bijbelse gegeven dat we het niet willen, niet kunnen en niet doen. Spreek tegen die ouderen ook met deze twee woorden.
Ik hoor wel eens ouderen die moe worden van de eenzijdige boodschap van hun kinderen. Die zijn kerkelijk een andere weg gegaan en in de gesprekken worden ze soms op irriterende en kleinerende wijze verteld dat ze in hun kerk fout zitten. Dit dus o.a. bij mijn ouders gezien maar hoor dit helaas breder.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 09 aug 2022, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
Ad Anker schreef:@TSD: het kan een influistering van de satan zijn: voor jou kan het niet meer. Het kan een uiting zijn van onze diepe verdorvenheid. Ik kan niet is dan gelijk aan ik wil niet.
De satan maakt gretig gebruik van onze verdorvenheid, dus ik denk dat het vaak samen opgaat. De gesprekken zijn vooral moeilijk (vind ik) omdat je merkt dat bij ouderen er vaak (ook verstandelijk) nauwelijks meer ruimte is voor een ander inzicht.

Tegelijkertijd hoeven wij het niet te doen, wij kunnen het niet van onszelf, hoeven het ook niet. Dus eenvoudig het Woord open is voldoende. Dat is namelijk levendig en krachtig, daartegen is niemand bestand, als de Heilige Geest dat wil gebruiken dan gaat het voor een oudere net zo gemakkelijk als een jongere, voor een serieuze kerkganger net zo gemakkelijk als voor een onverschillige. Dat soms weer te mogen zien geeft ook wel weer ontspanning.
Mooi! Dat laatste is zeker waar.
BSH
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door BSH »

Toch nog even een link naar een citaat van Samuël Rutherford: https://twitter.com/PWJvdT/status/15569 ... 0F2Kg&s=19
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

Ik moet eigenlijk aannemen dat we allemaal veel liefde en barmhartigheid hebben? Ja, dat geloven we allemaal, of we nu pelagiaan zijn dan wel remonstrant, we spreken allemaal van liefde, (zie artikelen). En toch, dat blijkt uit de praktijk en ook in die artikelen genoemd dat allen die in de liefde, in de verdraagzaamheid roemen, de liefde niet kennen. Geloven we dat eigenlijk? Je hoort het heel weinig meer vanaf de kansels. Het is in deze tijd toch bijna taboe om een mens liefdeloos te noemen, ook om jezelf als een liefdeloos schepsel te kennen. Er is toch niets op mij of op hem, of haar aan te merken? En toch liefdeloos? Kan dat? Ik zeg het met het oog op de historie, en met het oog op de praktijk: Dat kan wel, maar ik geloof niet dat er nog veel zijn die dit echt geloven. Tenminste niet van zichzelf. Ook wat dit topic betreft is heel veel te herkennen en te leren uit de geschiedenis van de dwalingen en de noodzaak van een belijder van de waarheid, om dit te kunnen onderkennen. Daarvoor is de geschiedenis heel nuttig. De Farizeeën en Schriftgeleerden lieten zich ook duidelijk kennen, toen ze verontwaardigd vroegen: Maar zijn wíj dan ook blind? Dat was juist de bevestiging ervan.
De geschiedenis van de Kerk is noodzakelijk om te kennen, ook om te herkennen in welk tijdsgewricht we thans leven. Er is geen moment in de wereldgeschiedenis geweest, na de zondeval, dat er geen strijd was tegen de waarheid. Wie de waarheid zuiver belijdt werd in de geschiedenis als een dwarsligger, zelfs als een scheurmaker, of erger aan de kant gezet. Ook Jezus Zelf vonden zijn discipelen (de schare, volgelingen) te hard, en wandelden dan niet meer met hem. Zij volgden Hem om de broden. Hoewel ze zich kort tevoren verwonderd hadden om Zijn aangename woorden. Maar wanneer sloeg dit om? Dat is ook duidelijk in de Schrift te lezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Wel DIA, het komt er maar op aan of bij jou en mij de liefde gevonden wordt. Anders zijn wij immers niets anders dan een klinkend metaal of een luidende schel.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Wel DIA, het komt er maar op aan of bij jou en mij de liefde gevonden wordt. Anders zijn wij immers niets anders dan een klinkend metaal of een luidende schel.
Nu spreekt u een grote waarheid. Het is wel een zaak die verschillend kan liggen. Je voelt dan wel voelt of misschien niet zo voelt, zodat je er dagelijks niet echt onder lijdt. Ik hoorde soms een ouderling bidden die niet bidden kon in eigen waarneming. Dan drukte hij dat zo uit, dat hij dan zichzelf hoorde bidden... Dat kan inderdaad ook met het schrijven van wat op zich waarheden zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

-DIA- schreef:Ik moet eigenlijk aannemen dat we allemaal veel liefde en barmhartigheid hebben? Ja, dat geloven we allemaal, of we nu pelagiaan zijn dan wel remonstrant, we spreken allemaal van liefde, (zie artikelen). En toch, dat blijkt uit de praktijk en ook in die artikelen genoemd dat allen die in de liefde, in de verdraagzaamheid roemen, de liefde niet kennen. Geloven we dat eigenlijk? Je hoort het heel weinig meer vanaf de kansels. Het is in deze tijd toch bijna taboe om een mens liefdeloos te noemen, ook om jezelf als een liefdeloos schepsel te kennen. Er is toch niets op mij of op hem, of haar aan te merken? En toch liefdeloos? Kan dat? Ik zeg het met het oog op de historie, en met het oog op de praktijk: Dat kan wel, maar ik geloof niet dat er nog veel zijn die dit echt geloven. Tenminste niet van zichzelf. Ook wat dit topic betreft is heel veel te herkennen en te leren uit de geschiedenis van de dwalingen en de noodzaak van een belijder van de waarheid, om dit te kunnen onderkennen. Daarvoor is de geschiedenis heel nuttig. De Farizeeën en Schriftgeleerden lieten zich ook duidelijk kennen, toen ze verontwaardigd vroegen: Maar zijn wíj dan ook blind? Dat was juist de bevestiging ervan.
De geschiedenis van de Kerk is noodzakelijk om te kennen, ook om te herkennen in welk tijdsgewricht we thans leven. Er is geen moment in de wereldgeschiedenis geweest, na de zondeval, dat er geen strijd was tegen de waarheid. Wie de waarheid zuiver belijdt werd in de geschiedenis als een dwarsligger, zelfs als een scheurmaker, of erger aan de kant gezet. Ook Jezus Zelf vonden zijn discipelen (de schare, volgelingen) te hard, en wandelden dan niet meer met hem. Zij volgden Hem om de broden. Hoewel ze zich kort tevoren verwonderd hadden om Zijn aangename woorden. Maar wanneer sloeg dit om? Dat is ook duidelijk in de Schrift te lezen.
Wat wilt u hiermee nu eigenlijk zeggen? Ds. Van de Brink legt de vinger bij predikanten die tegen mensen in de nood van hun leven zeggen: je kunt misschien wel gered worden, maar zeker is dat niet, want je moet eerst weten of je uitverkoren bent. Dergelijke liefdeloze boodschappen aan de toehoorders is onderwerp van discussie. Lopen we hiervoor liever weg? Het lijkt me dat Van de Brink dat in alle liefde aan de orde stelt.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door TSD »

Cyrillus schreef:Ds. Van de Brink legt de vinger bij predikanten die tegen mensen in de nood van hun leven zeggen: je kunt misschien wel gered worden, maar zeker is dat niet, want je moet eerst weten of je uitverkoren bent.
Stop hier gewoon mee Cyrillus. Er is geen predikant in de gereformeerde gezindte die dit zegt tegen mensen in de nood van hun leven, geen enkele predikant. Niet in de GGiN, niet in de GG, niet in de CGK, niet in de HHK. Het is vuile lasterpraat.

Overigens is dat zelfs niet wat ds van den Brink zo zegt in zijn lezing, je maakt het nu wel erg bont door ds van den Brink dit in de mond te leggen.

En dan gek vinden dat er niet normaal op gereageerd wordt :nonnon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

Cyrillus schreef:
-DIA- schreef:Ik moet eigenlijk aannemen dat we allemaal veel liefde en barmhartigheid hebben? Ja, dat geloven we allemaal, of we nu pelagiaan zijn dan wel remonstrant, we spreken allemaal van liefde, (zie artikelen). En toch, dat blijkt uit de praktijk en ook in die artikelen genoemd dat allen die in de liefde, in de verdraagzaamheid roemen, de liefde niet kennen. Geloven we dat eigenlijk? Je hoort het heel weinig meer vanaf de kansels. Het is in deze tijd toch bijna taboe om een mens liefdeloos te noemen, ook om jezelf als een liefdeloos schepsel te kennen. Er is toch niets op mij of op hem, of haar aan te merken? En toch liefdeloos? Kan dat? Ik zeg het met het oog op de historie, en met het oog op de praktijk: Dat kan wel, maar ik geloof niet dat er nog veel zijn die dit echt geloven. Tenminste niet van zichzelf. Ook wat dit topic betreft is heel veel te herkennen en te leren uit de geschiedenis van de dwalingen en de noodzaak van een belijder van de waarheid, om dit te kunnen onderkennen. Daarvoor is de geschiedenis heel nuttig. De Farizeeën en Schriftgeleerden lieten zich ook duidelijk kennen, toen ze verontwaardigd vroegen: Maar zijn wíj dan ook blind? Dat was juist de bevestiging ervan.
De geschiedenis van de Kerk is noodzakelijk om te kennen, ook om te herkennen in welk tijdsgewricht we thans leven. Er is geen moment in de wereldgeschiedenis geweest, na de zondeval, dat er geen strijd was tegen de waarheid. Wie de waarheid zuiver belijdt werd in de geschiedenis als een dwarsligger, zelfs als een scheurmaker, of erger aan de kant gezet. Ook Jezus Zelf vonden zijn discipelen (de schare, volgelingen) te hard, en wandelden dan niet meer met hem. Zij volgden Hem om de broden. Hoewel ze zich kort tevoren verwonderd hadden om Zijn aangename woorden. Maar wanneer sloeg dit om? Dat is ook duidelijk in de Schrift te lezen.
Wat wilt u hiermee nu eigenlijk zeggen? Ds. Van de Brink legt de vinger bij predikanten die tegen mensen in de nood van hun leven zeggen: je kunt misschien wel gered worden, maar zeker is dat niet, want je moet eerst weten of je uitverkoren bent. Dergelijke liefdeloze boodschappen aan de toehoorders is onderwerp van discussie. Lopen we hiervoor liever weg? Het lijkt me dat Van de Brink dat in alle liefde aan de orde stelt.
Om dit te begrijpen raad ik iedereen aan wat in feite de oude leer van de Kerk is. Het is heel duidelijk omschreven, de dwalingen, de weerleggingen, enz. in de publicaties die in de jaren '30 van de 20e eeuw in het Gereformeerd Weekblad werden gepubliceerd. U zegt wellicht, maar dat is niet meer actueel? Lees zelf, en dan kunt u zich ervan overtuigen dat het juist nu actueler is dan ooit. Als we deze leer onderkennen en belijden zouden dergelijke vragen als hier niet gesteld behoeven te worden. Daarom, ook om verdere verwarring te voorkomen, lees eerst wat de Kerk vanouds heeft beleden en wat de ware kerk nog altijd belijdt, ook waarin dit forum zijn grondslag heeft: Zie de grondslag van dit forum, want wij wensen te staan in de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie, en daarom kunnen we ons beroepen op de grondslag. Deze wensen we geen geweld aan te doen. Lees daarvoor ook de Drie Formulieren van Enigheid, die zijn door de Synode van Dordrecht (1618-1619) aanvaard als een officiële verklaring waaraan de Kerk in ons land zich hield. Hiermee worden meteen de remonstranten, wederdopers, rooms katholieken, enz. buiten de Gereformeerde kerk van Nederland geplaatst. Er behoeven daarom helemaal geen vragen te zijn wat de Kerk belijdt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

@DIA
Waarom dat verschuilen achter belijdenisgeschriften, grondslagen, formulieren? We moeten lezen, lezen, lezen. De werkelijkheid is dat je helemaal geen christen hoeft te zijn om te weten dat als je een hond een worst voorhoudt en op het moment dat de hond wil bijten de worst weghaalt, dat dit gemeen is. Maar klaarblijkelijk hebben we de hele kerkgeschiedenis nodig om aan te tonen dat dit niet gemeen is.
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

TSD schreef:
Cyrillus schreef:Ds. Van de Brink legt de vinger bij predikanten die tegen mensen in de nood van hun leven zeggen: je kunt misschien wel gered worden, maar zeker is dat niet, want je moet eerst weten of je uitverkoren bent.
Stop hier gewoon mee Cyrillus. Er is geen predikant in de gereformeerde gezindte die dit zegt tegen mensen in de nood van hun leven, geen enkele predikant. Niet in de GGiN, niet in de GG, niet in de CGK, niet in de HHK. Het is vuile lasterpraat.

Overigens is dat zelfs niet wat ds van den Brink zo zegt in zijn lezing, je maakt het nu wel erg bont door ds van den Brink dit in de mond te leggen.

En dan gek vinden dat er niet normaal op gereageerd wordt :nonnon
Ik denk niet dat u Van de Brink goed hebt begrepen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Cyrillus schreef:
TSD schreef:
Cyrillus schreef:Ds. Van de Brink legt de vinger bij predikanten die tegen mensen in de nood van hun leven zeggen: je kunt misschien wel gered worden, maar zeker is dat niet, want je moet eerst weten of je uitverkoren bent.
Stop hier gewoon mee Cyrillus. Er is geen predikant in de gereformeerde gezindte die dit zegt tegen mensen in de nood van hun leven, geen enkele predikant. Niet in de GGiN, niet in de GG, niet in de CGK, niet in de HHK. Het is vuile lasterpraat.

Overigens is dat zelfs niet wat ds van den Brink zo zegt in zijn lezing, je maakt het nu wel erg bont door ds van den Brink dit in de mond te leggen.

En dan gek vinden dat er niet normaal op gereageerd wordt :nonnon
Ik denk niet dat u Van de Brink goed hebt begrepen.
Jij spant dr. Van den Brink voor het karretje van jouw frustratie tegen alles wat met de rechterzijde van de reformatorische gezindte te maken heeft. Want je vorige post is niets anders dan vuile lasterpraat. Ik zal het ook melden.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Hier staat een citaat boven van ds. Verschuure, die precies zegt wat Cyrillus schrijft, al is Cyrillus' tekst ietwat meerduidig.

Iets vollediger zou zijn:

Ds. Van de Brink legt de vinger bij predikanten die tegen mensen in de nood van hun leven zeggen: je kunt misschien wel gered worden, maar zeker is dat niet, want om zeker te weten dat God wil dat jij zalig wordt, moet je eerst weten of je uitverkoren bent.

En ze zeggen er inderdaad bij dat je dat niet weet en dat het goed zou zijn als je het daar erg benauwd van krijgt. Maar dat is zeker niet zoals God zich heeft geopenbaard.
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

@Geref.Gemeente lid
Ik heb veel preken gehoord aan de rechterkant van onze gezindte. Kritiek hierop is geen frustratie, maar constatering dat veel mensen hun aardse leven lang vol twijfel over de wereld gaan, onnodig. En dat doet mij pijn. Jammer dat sommige mensen kritiek moeilijk kunnen verdragen.
Gesloten