Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Job »

Ararat schreef:
Job schreef:
Mistig schreef:Overigens had het nog ‘erger’ gekund, als je beseft dat twee andere zoons en een schoonzoon van Ds. P. Mulder ook in het ambt staan (in allemaal verschillende gemeenten overigens).
Wat een zegen!
Wat maakt dat je dit een zegen noemt?
Als je gezin zo in Gods Koninkrijk dienen mag.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Tiberius »

Ararat schreef:Wat maakt dat jullie de GG -die al zo smal is- ook nog in links, midden en rechts moeten hakken? Wat levert dat op, wat is het doel? Wie wordt hier beter van?
Dat is denk ik ook de spanning/paradox tussen groepsvorming en individualiteit, een aspect van groepsdynamica.
Mensen maken graag deel uit van een tamelijk vastomlijnde groep, maar willen daarbinnen ook weer geen eenheidsworst zijn; binnen de groep wil men dan toch net een beetje anders (linkser, rechters, midden) zijn dan de anderen.
Hoe groter en homogener de groep is, hoe meer die paradox speelt. De GG is inderdaad tamelijk smal, maar ook behoorlijk groot.

Er zijn tal van andere voorbeelden bekend: buren die veel op elkaar lijken (qua inkomen, gezinssamenstelling, enz), maar toch willen afwijken van het patroon (bijvoorbeeld met hun auto of vakantiebesteding); senioren in zorgcentra; enz.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ararat »

Tiberius schreef:
Ararat schreef:Wat maakt dat jullie de GG -die al zo smal is- ook nog in links, midden en rechts moeten hakken? Wat levert dat op, wat is het doel? Wie wordt hier beter van?
Dat is denk ik ook de spanning/paradox tussen groepsvorming en individualiteit, een aspect van groepsdynamica.
Mensen maken graag deel uit van een tamelijk vastomlijnde groep, maar willen daarbinnen ook weer geen eenheidsworst zijn; binnen de groep wil men dan toch net een beetje anders (linkser, rechters, midden) zijn dan de anderen.
Hoe groter en homogener de groep is, hoe meer die paradox speelt. De GG is inderdaad tamelijk smal, maar ook behoorlijk groot.

Er zijn tal van andere voorbeelden bekend: buren die veel op elkaar lijken (qua inkomen, gezinssamenstelling, enz), maar toch willen afwijken van het patroon (bijvoorbeeld met hun auto of vakantiebesteding); senioren in zorgcentra; enz.
Dank, dit vind ik wel interessant! Als ik je goed begrijp hoeft men dit dus niet puur geestelijk/theologisch te zien, maar kan men dit ook sociologisch verklaren. (Ben benieuwd of hier ooit onderzoek naar is gedaan).

Hoe komt jouw bovenstaande verklaring in andere, bredere kerkgenootschappen of -verbanden tot uiting?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: RE: Re: RE: Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ararat »

Job schreef:
Ararat schreef:
Job schreef:
Mistig schreef:Overigens had het nog ‘erger’ gekund, als je beseft dat twee andere zoons en een schoonzoon van Ds. P. Mulder ook in het ambt staan (in allemaal verschillende gemeenten overigens).
Wat een zegen!
Wat maakt dat je dit een zegen noemt?
Als je gezin zo in Gods Koninkrijk dienen mag.
Dat is idd een zegen, al zou ik zelf het woordje 'zo' weglaten, want ik vind het een minstens even grote zegen als iemand een gezin heeft met louter dochters die God liefhebben :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Tiberius »

Ararat schreef:
Tiberius schreef:
Ararat schreef:Wat maakt dat jullie de GG -die al zo smal is- ook nog in links, midden en rechts moeten hakken? Wat levert dat op, wat is het doel? Wie wordt hier beter van?
Dat is denk ik ook de spanning/paradox tussen groepsvorming en individualiteit, een aspect van groepsdynamica.
Mensen maken graag deel uit van een tamelijk vastomlijnde groep, maar willen daarbinnen ook weer geen eenheidsworst zijn; binnen de groep wil men dan toch net een beetje anders (linkser, rechters, midden) zijn dan de anderen.
Hoe groter en homogener de groep is, hoe meer die paradox speelt. De GG is inderdaad tamelijk smal, maar ook behoorlijk groot.

Er zijn tal van andere voorbeelden bekend: buren die veel op elkaar lijken (qua inkomen, gezinssamenstelling, enz), maar toch willen afwijken van het patroon (bijvoorbeeld met hun auto of vakantiebesteding); senioren in zorgcentra; enz.
Dank, dit vind ik wel interessant! Als ik je goed begrijp hoeft men dit dus niet puur geestelijk/theologisch te zien, maar kan men dit ook sociologisch verklaren. (Ben benieuwd of hier ooit onderzoek naar is gedaan).

Hoe komt jouw bovenstaande verklaring in andere, bredere kerkgenootschappen of -verbanden tot uiting?
Ja dat is een goede vraag.
Ik denk dat dat komt omdat andere kerkgenootschappen/-verbanden niet zo'n sterke groepsbinding ervaren.
(Hooguit bij de vroegere GKv, die lijken qua groepsdenken veel op de GG (en structuurgetrouwheid ook overigens), maar daar is het nu grotendeels verdwenen. Ook daar werd erg gefocust op liggingsverschillen binnen de tamelijk homogene groep; nog wel eigenlijk).

Je merkt dat ook als mensen de GG verlaten, dan verlaten ze ook echt 'de groep': ze staan er echt buiten (voor zover ze er althans bij gehoord hebben). In andere kerkverbanden is dat niet zo, of in ieder geval veel minder.

Wellicht is dat ook de reden dat ex-GG'ers hier op het forum blijven hangen: dan horen ze er toch nog een beetje bij. ;)
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Nasrani »

Tiberius schreef:
Ararat schreef:
Tiberius schreef:
Ararat schreef:Wat maakt dat jullie de GG -die al zo smal is- ook nog in links, midden en rechts moeten hakken? Wat levert dat op, wat is het doel? Wie wordt hier beter van?
Dat is denk ik ook de spanning/paradox tussen groepsvorming en individualiteit, een aspect van groepsdynamica.
Mensen maken graag deel uit van een tamelijk vastomlijnde groep, maar willen daarbinnen ook weer geen eenheidsworst zijn; binnen de groep wil men dan toch net een beetje anders (linkser, rechters, midden) zijn dan de anderen.
Hoe groter en homogener de groep is, hoe meer die paradox speelt. De GG is inderdaad tamelijk smal, maar ook behoorlijk groot.

Er zijn tal van andere voorbeelden bekend: buren die veel op elkaar lijken (qua inkomen, gezinssamenstelling, enz), maar toch willen afwijken van het patroon (bijvoorbeeld met hun auto of vakantiebesteding); senioren in zorgcentra; enz.
Dank, dit vind ik wel interessant! Als ik je goed begrijp hoeft men dit dus niet puur geestelijk/theologisch te zien, maar kan men dit ook sociologisch verklaren. (Ben benieuwd of hier ooit onderzoek naar is gedaan).

Hoe komt jouw bovenstaande verklaring in andere, bredere kerkgenootschappen of -verbanden tot uiting?
Ja dat is een goede vraag.
Ik denk dat dat komt omdat andere kerkgenootschappen/-verbanden niet zo'n sterke groepsbinding ervaren.
(Hooguit bij de vroegere GKv, die lijken qua groepsdenken veel op de GG (en structuurgetrouwheid ook overigens), maar daar is het nu grotendeels verdwenen. Ook daar werd erg gefocust op liggingsverschillen binnen de tamelijk homogene groep; nog wel eigenlijk).

Je merkt dat ook als mensen de GG verlaten, dan verlaten ze ook echt 'de groep': ze staan er echt buiten (voor zover ze er althans bij gehoord hebben). In andere kerkverbanden is dat niet zo, of in ieder geval veel minder.

Wellicht is dat ook de reden dat ex-GG'ers hier op het forum blijven hangen: dan horen ze er toch nog een beetje bij. ;)
Herkenbaar. Naar mijn idee heeft het bij sommigen ook wel te maken met het 'ware-kerk syndroom'.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Tiberius »

Dat speelt ook wel mee, zag je ook bij de GKv.
Maar dat verklaart niet direct het links-rechts-midden-denken. Althans: ik zie dat niet.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Nasrani »

Tiberius schreef:Dat speelt ook wel mee, zag je ook bij de GKv.
Maar dat verklaart niet direct het links-rechts-midden-denken. Althans: ik zie dat niet.
Nee dat klopt. Ik doelde meer op het buiten de groep vallen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Ik herken dat buiten de groep vallen niet zo hoor. Dat is denk ik een heel plaatselijk gebonden fenomeen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Ik herken dat buiten de groep vallen niet zo hoor. Dat is denk ik een heel plaatselijk gebonden fenomeen.
Bovendien heb ik ook wel eens het gevoel buiten de groep te vallen, ondanks dat ik van ganser harte me tot in het diepst van mijn hart GerGemmer voel. ;)

(Sorry, deze oneliner kon ik niet laten gaan. :yahoo)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Ik herken dat buiten de groep vallen niet zo hoor. Dat is denk ik een heel plaatselijk gebonden fenomeen.
Maar jij bent toch nog in de groep?
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door TSD »

Nasrani schreef:
Tiberius schreef:Dat speelt ook wel mee, zag je ook bij de GKv.
Maar dat verklaart niet direct het links-rechts-midden-denken. Althans: ik zie dat niet.
Nee dat klopt. Ik doelde meer op het buiten de groep vallen.
Dat vraag ik me af hoor. Met van oorsprong hervormde mensen kan je prima praten, maar degenen die vanuit de GG zijn gestapt (naar HHK of PKN) ervaar ikzelf verwijdering, enerzijds omdat er een scheur is gevallen, anderzijds vooral omdat de laatste groep zo goed weet te vertellen wat er allemaal mis is in de oude gemeente, vaak gerelateerd aan prediking, dat zijn dan echt in beton gegoten standpunten met een goed/fout conclusie er achter, terwijl je over diezelfde verschillen met een oorspronkelijk hervormd iemand gewoon ontspannen kunt praten.

Dus dat buiten de groep herken ik eigenlijk wel, maar ik ervaar dan vooral de verwijdering op de inhoud en in het geheel niet door een ware-kerk gedachte oid
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Ik herken dat buiten de groep vallen niet zo hoor. Dat is denk ik een heel plaatselijk gebonden fenomeen.
Maar jij bent toch nog in de groep?
Ja, maar ik heb ervaring met vertrekkende mensen.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Pioenroosje »

Mistig schreef:
Louis2 schreef:Ik vind het opvallend dat de gehele familie Mulder van de partij is. Dat maakt een nogal vreemde indruk.
Dat gaat om een vader en een zoon, die ‘gehele’ familie. Welke vreemde indruk krijg je daarvan?
Overigens had het nog ‘erger’ gekund, als je beseft dat twee andere zoons en een schoonzoon van Ds. P. Mulder ook in het ambt staan (in allemaal verschillende gemeenten overigens).
Volgens mij zie je er een aantal over het hoofd.

Vanuit gws Mulder gekeken: hijzelf, zijn vader, zijn zwager, zijn oom. Vind ik een best fors aantal.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ouderling »

Pioenroosje schreef:
Mistig schreef:
Louis2 schreef:Ik vind het opvallend dat de gehele familie Mulder van de partij is. Dat maakt een nogal vreemde indruk.
Dat gaat om een vader en een zoon, die ‘gehele’ familie. Welke vreemde indruk krijg je daarvan?
Overigens had het nog ‘erger’ gekund, als je beseft dat twee andere zoons en een schoonzoon van Ds. P. Mulder ook in het ambt staan (in allemaal verschillende gemeenten overigens).
Volgens mij zie je er een aantal over het hoofd.

Vanuit gws Mulder gekeken: hijzelf, zijn vader, zijn zwager, zijn oom. Vind ik een best fors aantal.
Geen oom. Ds F Mulder is geen familie van Ds P Mulder.
En zijn zwager heeft weer niets met zijn vader te maken.
Plaats reactie