Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ararat »

@Janique_ dankzij je aantekeningen en je bereidwilligheid heb ik veel geleerd. Deze theorie geeft me -ondanks je terechte disclaimer- meer inzicht in deze materie.
Ik herken wat je beschrijft in de gesprekken die ik hierover heb met mensen die in de verschillende situaties zitten en ervaar dit als heel helpend. Bedankt!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Janique_
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 mei 2022, 19:11

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Janique_ »

Ik ben blij dat ik kon helpen!
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Marck »

Hoe verhoudt zich hiermee Gods werk in de kerkleden, in de gemeenten en het kerkverband?
Is er een relatie met die sociologische of psychologische aspecten?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Herman »

In de kerk verklaren we dingen theologisch.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Marck »

Herman schreef:In de kerk verklaren we dingen theologisch.
Je bedoelt?
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Marck »

Soms herken ik me maar weinig in bovenstaande besprekingen en analyses van het kerkelijk gebeuren. Het komt mij zo koud en abstract over. Misschien ligt dat aan mij. Terwijl ik me zo vaak zo enthousiast voel over wat God allemaal doet, ook binnen de GG. Hoe God werkt in levens van kerkleden, in en door hun activiteiten, van evangelisatie, zending, prediking tot aan synodes toe. Ondanks maar ook soms juist via de vele sociologische en psychologische aspecten aan het kerkzijn.
Dat wil niet zeggen dat ik de menselijke kant van het kerkelijk leven onderschat, maar daar moet volgens mij niet de focus op liggen bij Gods kinderen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Tiberius »

Ararat schreef:@Janique_ dankzij je aantekeningen en je bereidwilligheid heb ik veel geleerd. Deze theorie geeft me -ondanks je terechte disclaimer- meer inzicht in deze materie.
Ik herken wat je beschrijft in de gesprekken die ik hierover heb met mensen die in de verschillende situaties zitten en ervaar dit als heel helpend. Bedankt!
+1
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Herman schreef:In de kerk verklaren we dingen theologisch.
Dat klopt. Dat is wellicht wel het grootste probleem in de kerk. Mensen duiden al hun inzichten en onderbuikgevoelens als 'theologisch'. Dat is dan meteen het einde van alle tegenspraak. En ieder die er een kanttekening bij maakt, is een vijand van de bevindelijke waarheid.

Zulke dingen worden gezegd door mensen zonder zelfinzicht. Want als je een beetje zelfkennis hebt, dan weet je dat er veel meer dingen meespelen dan Gods openbaring. Wij zitten er zelf o zo snel tussen.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Marck schreef:Soms herken ik me maar weinig in bovenstaande besprekingen en analyses van het kerkelijk gebeuren. Het komt mij zo koud en abstract over. Misschien ligt dat aan mij. Terwijl ik me zo vaak zo enthousiast voel over wat God allemaal doet, ook binnen de GG. Hoe God werkt in levens van kerkleden, in en door hun activiteiten, van evangelisatie, zending, prediking tot aan synodes toe. Ondanks maar ook soms juist via de vele sociologische en psychologische aspecten aan het kerkzijn.
Dat wil niet zeggen dat ik de menselijke kant van het kerkelijk leven onderschat, maar daar moet volgens mij niet de focus op liggen bij Gods kinderen.
Maar dat mag er toch allebei tegelijk zijn? Laat inzicht het enthousiasme en de kinderlijke overgave niet wegnemen.

Maar met alleen vuur zonder licht kom je ook niet waar je zijn moet.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Marck »

DDD schreef:
Marck schreef:Soms herken ik me maar weinig in bovenstaande besprekingen en analyses van het kerkelijk gebeuren. Het komt mij zo koud en abstract over. Misschien ligt dat aan mij. Terwijl ik me zo vaak zo enthousiast voel over wat God allemaal doet, ook binnen de GG. Hoe God werkt in levens van kerkleden, in en door hun activiteiten, van evangelisatie, zending, prediking tot aan synodes toe. Ondanks maar ook soms juist via de vele sociologische en psychologische aspecten aan het kerkzijn.
Dat wil niet zeggen dat ik de menselijke kant van het kerkelijk leven onderschat, maar daar moet volgens mij niet de focus op liggen bij Gods kinderen.
Maar dat mag er toch allebei tegelijk zijn? Laat inzicht het enthousiasme en de kinderlijke overgave niet wegnemen.

Maar met alleen vuur zonder licht kom je ook niet waar je zijn moet.
Het inzicht en het licht is bij jou dan het sociologische? Of begrijp ik je verkeerd? Het geestelijke de kinderlijke overgave?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Geytenbeekje »

Tiberius schreef:Aha, dus de links-rechts-denkers hebben grosso modo dezelfde drijfveren als de GG-verlaters.
Dat is goed om ons te realiseren.
Het is in ieder geval een interessant perspectief.
Wat voor drijfveren hebben die mensen dan precies? Dat ze in de verdediging schieten als je hen vraagt waarom ze er zitten/weggegaan zijn?
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Marck schreef:
DDD schreef:
Marck schreef:Soms herken ik me maar weinig in bovenstaande besprekingen en analyses van het kerkelijk gebeuren. Het komt mij zo koud en abstract over. Misschien ligt dat aan mij. Terwijl ik me zo vaak zo enthousiast voel over wat God allemaal doet, ook binnen de GG. Hoe God werkt in levens van kerkleden, in en door hun activiteiten, van evangelisatie, zending, prediking tot aan synodes toe. Ondanks maar ook soms juist via de vele sociologische en psychologische aspecten aan het kerkzijn.
Dat wil niet zeggen dat ik de menselijke kant van het kerkelijk leven onderschat, maar daar moet volgens mij niet de focus op liggen bij Gods kinderen.
Maar dat mag er toch allebei tegelijk zijn? Laat inzicht het enthousiasme en de kinderlijke overgave niet wegnemen.

Maar met alleen vuur zonder licht kom je ook niet waar je zijn moet.
Het inzicht en het licht is bij jou dan het sociologische? Of begrijp ik je verkeerd? Het geestelijke de kinderlijke overgave?
Eerder omgekeerd, in die zin dat kinderlijke overgave geestelijk van aard is en sociologisch inzicht een vorm van inzicht is.

Ik zie daar verder geen tegenstelling in. Het ene is ook niet meer geestelijk dan het andere. Het hoort allemaal bij elkaar om een evenwichtig beeld te hebben. De een heeft verder van het ene wat meer dan het andere.

Maar inzicht is niet gelijk aan kinderlijk vertrouwen en ook niet aan enthousiasme. Psychologisch en sociologisch inzicht is daarmee niet onbelangrijk. Maar ik vind dat je die twee dingen niet tegen elkaar uit moet spelen, en zeker niet op grond van waar je persoonlijk affiniteit mee hebt.

Ik zeg overigens niet dat jij dat doet. Jij deelt gewoon jouw probleem daarmee, en dat is prima.
Janique_
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 mei 2022, 19:11

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Janique_ »

Marck schreef:Soms herken ik me maar weinig in bovenstaande besprekingen en analyses van het kerkelijk gebeuren. Het komt mij zo koud en abstract over. Misschien ligt dat aan mij. Terwijl ik me zo vaak zo enthousiast voel over wat God allemaal doet, ook binnen de GG. Hoe God werkt in levens van kerkleden, in en door hun activiteiten, van evangelisatie, zending, prediking tot aan synodes toe. Ondanks maar ook soms juist via de vele sociologische en psychologische aspecten aan het kerkzijn.
Dat wil niet zeggen dat ik de menselijke kant van het kerkelijk leven onderschat, maar daar moet volgens mij niet de focus op liggen bij Gods kinderen.
Marck, de theorie/analyse die ik hierboven heb beschreven is inderdaad koud en abstract, daarin geef ik je gelijk. Wat mensen doen, denken en vinden is (tot op zekere hoogte) te vatten in modellen, maar Gods werk gelukkig niet. Ik denk wel dat zulke theorieën ons inzicht kunnen geven in ons eigen gedrag, dat ze ons helpen om kritisch naar onszelf te kijken, en dat we met deze informatie ook anderen misschien wat beter begrijpen. Zo kunnen sociologische inzichten wat mij betreft een nuttige aanvulling zijn op theologische inzichten.
Janique_
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 mei 2022, 19:11

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Janique_ »

Geytenbeekje schreef:
Tiberius schreef:Aha, dus de links-rechts-denkers hebben grosso modo dezelfde drijfveren als de GG-verlaters.
Dat is goed om ons te realiseren.
Het is in ieder geval een interessant perspectief.
Wat voor drijfveren hebben die mensen dan precies? Dat ze in de verdediging schieten als je hen vraagt waarom ze er zitten/weggegaan zijn?
Dat heeft ermee te maken dat mensen er over het algemeen niet goed tegen kunnen om het gevoel te hebben dat ze misschien een verkeerde keuze hebben gemaakt. Ze willen dan voor zichzelf hun keuze legitimeren, om zogeheten "cognitieve dissonantie" (het gevoel dat je handelen niet overeenkomt met je principes/overtuigingen) te voorkomen. Meestal is dit een onbewust proces.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Job »

Janique_ schreef:
Geytenbeekje schreef: Wat voor drijfveren hebben die mensen dan precies? Dat ze in de verdediging schieten als je hen vraagt waarom ze er zitten/weggegaan zijn?
Dat heeft ermee te maken dat mensen er over het algemeen niet goed tegen kunnen om het gevoel te hebben dat ze misschien een verkeerde keuze hebben gemaakt. Ze willen dan voor zichzelf hun keuze legitimeren, om zogeheten "cognitieve dissonantie" (het gevoel dat je handelen niet overeenkomt met je principes/overtuigingen) te voorkomen. Meestal is dit een onbewust proces.
De spijker vol op de kop. Iets wat je oa hier continu terugziet.

Edit: even een wat uitgebreider antwoord. Anders kan wat ik hierboven schreef verwijtend overkomen, terwijl het juist ook veel over mezelf zegt en daarom erg leerzaam is. Dit is wel een deel van hét antwoord op de ingesleten rotondes in kerkelijk NL en hier: ook al kunnen we ons in bepaalde elementen van andermans standpunten misschien best wel vinden; we staan het onszelf onbewust misschien niet toe, bang om aan het wankelen te gaan als mens - iets wat heel existentieel is en superrdiep zit.
Een goede en wijze les hoor, ik hoop er nog eens aan te denken mocht ik me onverhoopt toch weer eens de blaren op de tong discussieren.

Gelijk is hier niet alles mee gezegd. Sommige standpunten zijn principieel gewoon niet bediscussieerbaar, daar zit dan geen spoortje twijfel in, ook niet onbewust.

Het vraagt wijsheid om het onderscheid te zien.
Plaats reactie