Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

Valcke schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik hoop wel dat daarna er ook een revisie komt van de kanttekeningen. Want dat is ook hard nodig.
Dat loopt inmiddels. Zie link: https://gbs.nl/projecten/studiebijbel-m ... ekeningen/
Aha. Dat was ik even kwijt. Hoeveel tijd staat daar nog voor?

Ik hoop dat ik dan over een jaar of 3 een Bijbel met kanttekeningen kan aanschaffen waarin naast de revisie van de Statenvertaling zelf ook de kanttekeningen gereviseerd zijn, dus dat de GBS die ook samenbrengt tot één uitgave.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ararat »

Ik bedoel dit niet zuur, maar komt een totaal vernieuwde uitgave met een breed draagvlak ook niet erg goed uit in de huidige verzadigde markt?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

Ararat schreef:Ik bedoel dit niet zuur, maar komt een totaal vernieuwde uitgave met een breed draagvlak ook niet erg goed uit in de huidige verzadigde markt?
De gbs is non-profit, dus geld zal de reden niet zijn. Trouwens 1 verzoek om een keer (extra) te collecteren voor de gbs levert waarschijnlijk meer op. Of een verzoek om donaties in de Standvastig. Daarbij komt dat er enorm veel vrijwilligerswerk in de revisie zit. Ik kan mij niet voorstellen dat een commerciële overweging bepalend is bij zo'n mega klus. (Of het bestuur van de gbs moet een flinke provisie krijgen per verkochte Bijbel ;)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Delftenaar »

Toch bekruipt mij het gevoel dat het wiel opnieuw uitgevonden gaat worden.

Dat wiel heet dan HSV.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Laten we hopen dat de proefversies uitwijzen dat met een revisie van de HSV ook kan worden volstaan.
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6455
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Posthoorn »

Delftenaar schreef:Toch bekruipt mij het gevoel dat het wiel opnieuw uitgevonden gaat worden.

Dat wiel heet dan HSV.
Nee, daar ben ik het niet mee eens. De HSV is geen hertaling, maar inderdaad, een 'herziening', en dan heel breed opgevat. Er is een aantal dingen in de HSV die ik niet prettig vind. Daarom is het niet mijn dagelijkse Bijbel geworden.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Laten we hopen dat de proefversies uitwijzen dat met een revisie van de HSV ook kan worden volstaan.
En als dat niet zo zou zijn stapt men massaal over naar de SV? :hum
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Bezorgd »

Jammer dat de roep niet klinkt om de GBS en HSV samen in gesprek te laten gaan.
Van beiden het goede mee te nemen en zo te komen tot een breed geaccepteerde herziening.

De GS had hier een aanzet toe kunnen geven.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Geytenbeekje »

Delftenaar schreef:Toch bekruipt mij het gevoel dat het wiel opnieuw uitgevonden gaat worden.

Dat wiel heet dan HSV.
En ik denken dat je een degelijke bonder was... :huhu
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:
Delftenaar schreef:Toch bekruipt mij het gevoel dat het wiel opnieuw uitgevonden gaat worden.

Dat wiel heet dan HSV.
Nee, daar ben ik het niet mee eens. De HSV is geen hertaling, maar inderdaad, een 'herziening', en dan heel breed opgevat. Er is een aantal dingen in de HSV die ik niet prettig vind. Daarom is het niet mijn dagelijkse Bijbel geworden.
Precies. En dat is ook juist de grote pijn die steeds gevoeld is bij de HSV. Zelfs de instructies die de Dordtse Synode had meegegeven voor het bewaren van hebraïsmen e.d. was opzij gezet. Daarmee is de HSV een fundamenteel andere vertaling geworden.

Het project dat nu begonnen is/wordt, is van heel andere aard. En daar ben ik blij mee.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:Jammer dat de roep niet klinkt om de GBS en HSV samen in gesprek te laten gaan.
Van beiden het goede mee te nemen en zo te komen tot een breed geaccepteerde herziening.

De GS had hier een aanzet toe kunnen geven.
Het zou gezien de geschiedenis van de afgelopen jaren niet logisch zijn geweest als die roep tot samengaan er was geweest, nog los van tekstueel inhoudelijke argumenten zoals vaak aangegeven door Valcke, Posthoorn en andere deskundigen alhier.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Nasrani »

Ararat schreef:Ik bedoel dit niet zuur, maar komt een totaal vernieuwde uitgave met een breed draagvlak ook niet erg goed uit in de huidige verzadigde markt?
Je kan je ook afvragen of er in een verzadigde markt nog ruimte is voor een nieuwe variant. Zeker als het nog een tijd op zich laat wachten...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Geytenbeekje »

Nasrani schreef:
Ararat schreef:Ik bedoel dit niet zuur, maar komt een totaal vernieuwde uitgave met een breed draagvlak ook niet erg goed uit in de huidige verzadigde markt?
Je kan je ook afvragen of er in een verzadigde markt nog ruimte is voor een nieuwe variant. Zeker als het nog een tijd op zich laat wachten...
Ik vraag me af hoeveel mensen die vernieuwde SV versie gaan kopen, 90-100 euro ( in begintijd) voor een paar woorden die veranderd zijn...
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ararat »

Geytenbeekje schreef:
Nasrani schreef:
Ararat schreef:Ik bedoel dit niet zuur, maar komt een totaal vernieuwde uitgave met een breed draagvlak ook niet erg goed uit in de huidige verzadigde markt?
Je kan je ook afvragen of er in een verzadigde markt nog ruimte is voor een nieuwe variant. Zeker als het nog een tijd op zich laat wachten...
Ik vraag me af hoeveel mensen die vernieuwde SV versie gaan kopen, 90-100 euro ( in begintijd) voor een paar woorden die veranderd zijn...
Inderdaad! En ik vraag me af of de nieuwe variant werkelijk op elke kansel, kerkenraadsbank en in elk catechisatiezaaltje komt te liggen...
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Tiberius »

'Elk' is natuurlijk wel veel gevraagd, maar ik verwacht zeker dat daar een flinke afzetmarkt voor is. Je zag dat met de BMU ook: een stevige marketingcampagne doet veel.
Ik ga hem zeker kopen. :)
Plaats reactie