Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Mannetje »

Zita schreef:
Piet Puk schreef:
Zita schreef:Wat doet de penningmeester van een synode? Ik snap dat de zaalhuur en de koffie betaald moet worden. Maar waarom is er dan ook nog een tweede penningmeester en waarom kan zoiets niet gewoon door het BKD geregeld worden? Of zit er ook nog een heel bestuurlijke inhoud achter?
Zita, je vraag op Refoweb is beantwoord: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... gemeenten/
:jongle
Haha, blijkbaar vond iemand die mijn vraag hier op refoforum las het echt een supergeweldige vraag. Want ik heb 'm zelf niet gesteld. Mijn enige vraag op refoforum heb ik ruim twintig jaar geleden gesteld.
Op refoweb waarschijnlijk...
-
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Zita »

Mannetje schreef:
Zita schreef:
Piet Puk schreef:
Zita schreef:Wat doet de penningmeester van een synode? Ik snap dat de zaalhuur en de koffie betaald moet worden. Maar waarom is er dan ook nog een tweede penningmeester en waarom kan zoiets niet gewoon door het BKD geregeld worden? Of zit er ook nog een heel bestuurlijke inhoud achter?
Zita, je vraag op Refoweb is beantwoord: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... gemeenten/
:jongle
Haha, blijkbaar vond iemand die mijn vraag hier op refoforum las het echt een supergeweldige vraag. Want ik heb 'm zelf niet gesteld. Mijn enige vraag op refoforum heb ik ruim twintig jaar geleden gesteld.
Op refoweb waarschijnlijk...
:haha inderdaad. Op Refoforum ben ik me de afgelopen twintig jaar nog wel te buiten gegaan aan wat meer vragen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ditbenik »

Zita schreef:
Piet Puk schreef:
Zita schreef:Wat doet de penningmeester van een synode? Ik snap dat de zaalhuur en de koffie betaald moet worden. Maar waarom is er dan ook nog een tweede penningmeester en waarom kan zoiets niet gewoon door het BKD geregeld worden? Of zit er ook nog een heel bestuurlijke inhoud achter?
Zita, je vraag op Refoweb is beantwoord: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... gemeenten/
:jongle
Haha, blijkbaar vond iemand die mijn vraag hier op refoforum las het echt een supergeweldige vraag. Want ik heb 'm zelf niet gesteld. Mijn enige vraag op refoforum heb ik ruim twintig jaar geleden gesteld.
Ik was niet van het stellen van vragen maar meer van het beantwoorden, dus wie weet :)
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:
Zita schreef:
Piet Puk schreef:
Zita schreef:Wat doet de penningmeester van een synode? Ik snap dat de zaalhuur en de koffie betaald moet worden. Maar waarom is er dan ook nog een tweede penningmeester en waarom kan zoiets niet gewoon door het BKD geregeld worden? Of zit er ook nog een heel bestuurlijke inhoud achter?
Zita, je vraag op Refoweb is beantwoord: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... gemeenten/
:jongle
Haha, blijkbaar vond iemand die mijn vraag hier op refoforum las het echt een supergeweldige vraag. Want ik heb 'm zelf niet gesteld. Mijn enige vraag op refoforum heb ik ruim twintig jaar geleden gesteld.
Op refoweb waarschijnlijk...
Genoemde ouderling De Heer uit Rijssen heeft bij ons op de vereniging eens het een en ander verteld over het curatorium. Hoe werkt het curatorium, hoe gaat het in de praktijk, wat gebeurt er met afgewezenen die zich hebben gemeld, en kan het curatorium een dominee terugroepen als hij anders gaat preken enz. Ouderling De Heer heeft zelf zitting in het curatorium.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Louis2 »

Genoemde ouderling De Heer uit Rijssen heeft bij ons op de vereniging eens het een en ander verteld over het curatorium. Hoe werkt het curatorium, hoe gaat het in de praktijk, wat gebeurt er met afgewezenen die zich hebben gemeld, en kan het curatorium een dominee terugroepen als hij anders gaat preken enz. Ouderling De Heer heeft zelf zitting in het curatorium.[/quote]

Ik dacht dat de kerkenraad primair verantwoordelijk is voor de controle op de prediking?
Daar er binnen de Gereformeerde Gemeenten toch wel behoorlijke verschillen zijn tussen predikanten, neem ik aan dat ze in de praktijk alleen ingrijpt bij grove schendingen van de kerkorde?
Wat ik mij dan ook afvraag: ook hoor van betrouwbare bronnen binnen de GG dat er nogal bezwaren bestaan tegen de keuze van het curatorium en de prediking van studenten.
Kan een kerkenraad zich hierover beklagen?
Ik voorzie anders op niet al te lange termijn een conflict.
MGG
Berichten: 3466
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

Louis2 schreef:Genoemde ouderling De Heer uit Rijssen heeft bij ons op de vereniging eens het een en ander verteld over het curatorium. Hoe werkt het curatorium, hoe gaat het in de praktijk, wat gebeurt er met afgewezenen die zich hebben gemeld, en kan het curatorium een dominee terugroepen als hij anders gaat preken enz. Ouderling De Heer heeft zelf zitting in het curatorium.
Ik dacht dat de kerkenraad primair verantwoordelijk is voor de controle op de prediking?
Daar er binnen de Gereformeerde Gemeenten toch wel behoorlijke verschillen zijn tussen predikanten, neem ik aan dat ze in de praktijk alleen ingrijpt bij grove schendingen van de kerkorde?
Wat ik mij dan ook afvraag: ook hoor van betrouwbare bronnen binnen de GG dat er nogal bezwaren bestaan tegen de keuze van het curatorium en de prediking van studenten.
Kan een kerkenraad zich hierover beklagen?
Ik voorzie anders op niet al te lange termijn een conflict.[/quote]

(Excuses ik krijg de quote niet goed. Ook niet als ik het bericht opnieuw plaats.)

Zover ik weet is dat al tientallen jaren zo en komt de kritiek vaak uit dezelfde gemeente/kerkenraden.
Klagen kan altijd, maar dat gaat het conflict wat jij voorziet niet oplossen. Volgens mij moeten de flanken eens wat minder kritisch zijn, als de leer zuiver is maar het gelegde accent hun niet bevalt.
Het curatorium geeft zelf aan wie ze graag als vervanger willen en de synode stemt hierover. Een student komt vaak maar een enkele keer langs. Op basis van een enkele preek al bezwaren hebben is misschien wat snel?

Overigens vraag ik mij af welke keuze van het curatorium je bedoeld en welk commentaar je hoort? Als het standaard commentaar op het toelatingsbeleid is, dan is er niks nieuws onder de zon. Ik denk wel dat mensen mondiger en kritischer zijn geworden, maar pas las ik een boekje van meer dan 50 jaar terug en toen was er ook al kritiek op het curatorium. (Overigens doet het curatorium het nooit goed, omdat er kritiek komt dat ze teveel toelaten en kritiek dat ze te weinig toelaten)
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Louis2 »

MGG schreef:
Zover ik weet is dat al tientallen jaren zo en komt de kritiek vaak uit dezelfde gemeente/kerkenraden.
Klagen kan altijd, maar dat gaat het conflict wat jij voorziet niet oplossen. Volgens mij moeten de flanken eens wat minder kritisch zijn, als de leer zuiver is maar het gelegde accent hun niet bevalt.
Het curatorium geeft zelf aan wie ze graag als vervanger willen en de synode stemt hierover. Een student komt vaak maar een enkele keer langs. Op basis van een enkele preek al bezwaren hebben is misschien wat snel?
Nou ja, ik hoor de kritiek uit hoeken waaruit die tien jaar geleden echt niet kwam.
Enja, er zijn erg behoudende en meer progressieve gemeenten.
Maar ik doel er meer op dat de Gereformeerde Gemeenten enerzijds een redelijk behoudend kerkverband uit de Bijbelgordel zijn, en anderzijds een soort reformatorische volkskerk buiten de Biijbelgordel. dan zijn er ook, voor mij als relatieve buitenstander, grote verschillen tussen de Zeeuwse gemeenten en de gemeenten op de Veluwe en de rest van Oost-Nederland.
Terwijl, buiten Limburg, in elke provincie en in bijna elke grote stad of in de buurt daarvan, een Gereformeerde Gemeente te vinden is.
Als je de kerkelijke eenheid wilt bewaren, lijkt mij dit wel een aandachtspunt.
De GG zijn eigenlijk een volkskerk en een afgescheiden kerk door elkaar.
MGG
Berichten: 3466
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

Louis2 schreef:
MGG schreef:
Zover ik weet is dat al tientallen jaren zo en komt de kritiek vaak uit dezelfde gemeente/kerkenraden.
Klagen kan altijd, maar dat gaat het conflict wat jij voorziet niet oplossen. Volgens mij moeten de flanken eens wat minder kritisch zijn, als de leer zuiver is maar het gelegde accent hun niet bevalt.
Het curatorium geeft zelf aan wie ze graag als vervanger willen en de synode stemt hierover. Een student komt vaak maar een enkele keer langs. Op basis van een enkele preek al bezwaren hebben is misschien wat snel?
Nou ja, ik hoor de kritiek uit hoeken waaruit die tien jaar geleden echt niet kwam.
Enja, er zijn erg behoudende en meer progressieve gemeenten.
Maar ik doel er meer op dat de Gereformeerde Gemeenten enerzijds een redelijk behoudend kerkverband uit de Bijbelgordel zijn, en anderzijds een soort reformatorische volkskerk buiten de Biijbelgordel. dan zijn er ook, voor mij als relatieve buitenstander, grote verschillen tussen de Zeeuwse gemeenten en de gemeenten op de Veluwe en de rest van Oost-Nederland.
Terwijl, buiten Limburg, in elke provincie en in bijna elke grote stad of in de buurt daarvan, een Gereformeerde Gemeente te vinden is.
Als je de kerkelijke eenheid wilt bewaren, lijkt mij dit wel een aandachtspunt.
De GG zijn eigenlijk een volkskerk en een afgescheiden kerk door elkaar.
In mijn ogen is dit nogal zwart-wit weggezet. Volgens mij is de GG duidelijk en afgescheiden kerk en zie je het refomatorische volkskerk aspect maar in enkele gemeente terug. Vaak zijn dat gemeente in plaatsen waar er geen behoudende hervormde gemeente was. Hierdoor trok de GG op die plaatsen vaak een breder publiek dan in plaatsen waar er wel een behoudende hervormde kerk was. Het verschil tussen Zeeland en de Veluwe is in mijn ogen ook niet zo groot. De Veluwe is in de doorsnee het meest conservatief binnen de GG en steekt daarom tov praktisch elke andere regio wat af. Dominees van de Veluwe worden regelmatig in Zeeland beroepen en andersom, dus bij lang niet elke gemeente/dominee is het verschil zo groot. Ook heeft Zeeland zover ik weet niet bovengemiddeld veel gemeente die bekend staan als 'progesief'. Dat zie je ook aan de afgevaardigden uit de ps Zuid-West.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Zijn in Zeeland niet relatief veel van oorsprong ledeboeriaanse gemeenten? Al zegt het niet veel, want met een paar dominees kan je zomaar een heel andere gemeente krijgen. Dat kan zelfs al in vijf jaar gebeuren. Dan zie je ineens een heel gezin in het zwart in de kerk zitten waar dat vroeger nooit gebeurde, bijvoorbeeld.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Louis2 »

@ MGG

Natuurlijk is dat zwart-wit, omdat elke gemeente anders is.
Als ik spreek over gemeenten die ik bezocht heb: Bodegraven, Nunspeet en Groningen, dan zijn het alle drie totaal andere gemeenten. De sfeer is in alle drie de gemeenten totaal anders.
Bewaar je dan de kerkelijke eenheid niet juist door verscheidenheid te respecteren? Hebben middelbare scholieren in Groningen geen andere behoeften dan hun leeftijdsgenoten die volledig in de reformatorische zuil opgroeien?
Overigens wat Zeeland betreft: ik heb idee dat de bevinding in geestelijke zin er veel sterker is dan in andere plekken in Nederland, en minder uiterlijke zaken. Er zijn ook veel kleinere gemeenten, maar het is een indruk; ik ben geen kerkoloog.

Denkt u ook niet dat er op dit moment op deze synode een angst heerst om dezelfde weg te gaan als de CGK?
Denkt u dan dat die angst terecht is?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Zijn in Zeeland niet relatief veel van oorsprong ledeboeriaanse gemeenten? Al zegt het niet veel, want met een paar dominees kan je zomaar een heel andere gemeente krijgen. Dat kan zelfs al in vijf jaar gebeuren. Dan zie je ineens een heel gezin in het zwart in de kerk zitten waar dat vroeger nooit gebeurde, bijvoorbeeld.
En andersom even zo goed..
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Zijn in Zeeland niet relatief veel van oorsprong ledeboeriaanse gemeenten? Al zegt het niet veel, want met een paar dominees kan je zomaar een heel andere gemeente krijgen. Dat kan zelfs al in vijf jaar gebeuren. Dan zie je ineens een heel gezin in het zwart in de kerk zitten waar dat vroeger nooit gebeurde, bijvoorbeeld.
Ik ben wel benieuwd of je daar een concreet voorbeeld van kunt noemen. Ik kan me dat namelijk op generlei wijze voorstellen. Andersom lijkt het me inderdaad veel waarschijnlijker.

Op Walcheren was alleen Meliskerke een Kruisgezinde gemeente. Dus je opmerking zegt niet zo veel hoor.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
MGG
Berichten: 3466
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

Louis2 schreef:@ MGG

Natuurlijk is dat zwart-wit, omdat elke gemeente anders is.
Als ik spreek over gemeenten die ik bezocht heb: Bodegraven, Nunspeet en Groningen, dan zijn het alle drie totaal andere gemeenten. De sfeer is in alle drie de gemeenten totaal anders.
Bewaar je dan de kerkelijke eenheid niet juist door verscheidenheid te respecteren? Hebben middelbare scholieren in Groningen geen andere behoeften dan hun leeftijdsgenoten die volledig in de reformatorische zuil opgroeien?
Overigens wat Zeeland betreft: ik heb idee dat de bevinding in geestelijke zin er veel sterker is dan in andere plekken in Nederland, en minder uiterlijke zaken. Er zijn ook veel kleinere gemeenten, maar het is een indruk; ik ben geen kerkoloog.

Denkt u ook niet dat er op dit moment op deze synode een angst heerst om dezelfde weg te gaan als de CGK?
Denkt u dan dat die angst terecht is?
Ik ben voorstander van de verscheidenheid respecteren, maar tegenstander van allerlei nieuwe opvattingen/wensen. In mijn ogen zetten die druk op de eenheid. Op sommige eilanden zijn er inderdaad veel kleine gemeente (nog uit de tijd dat mensen lopend naar de kerk gingen). In Walcheren zie je juist weer veel middelgrote gemeente. (Pak hem beet 500 tot 1250.) Dat het bevindelijke op Zeeland sterker naar voren komt herken ik niet. Trouwens ook niet bij dominees die uit Zeeland komen.
Ik denk dat er op de synode geen angst heerst. Wat er in de CGK gebeurt doet mensen natuurlijk wel beseffen dat je niet eindeloos iedereen tevreden kan houden. En doet ons ook beseffen welk gevaar er zit in het lezen van de Bijbel vanuit een moderne bril. Het zou mij niet verbazen als niet alle huidige gemeente over 50 jaar nog gg zijn. De vraag is, vinden we dat erg?
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Zijn in Zeeland niet relatief veel van oorsprong ledeboeriaanse gemeenten? Al zegt het niet veel, want met een paar dominees kan je zomaar een heel andere gemeente krijgen. Dat kan zelfs al in vijf jaar gebeuren. Dan zie je ineens een heel gezin in het zwart in de kerk zitten waar dat vroeger nooit gebeurde, bijvoorbeeld.
Ik ben wel benieuwd of je daar een concreet voorbeeld van kunt noemen. Ik kan me dat namelijk op generlei wijze voorstellen. Andersom lijkt het me inderdaad veel waarschijnlijker.

Op Walcheren was alleen Meliskerke een Kruisgezinde gemeente. Dus je opmerking zegt niet zo veel hoor.
Ja hoor. Ik was zondag in mijn vorige kerkelijke gemeente te gast, en ik was wel verrast over hoe snel dat gaat. Als er 50 gezinnen weg zijn en 30 bijkomen dan kan één dominee zo'n gemeente een ander aanzien geven. Ik zat bijvoorbeeld achter een gezin met drie kinderen onder de 20 in het zwart en de twee ouders ook of in ieder geval erg donker. En zelfs ook nog zwarte hoeden. Dat had ik nog alleen in Zwolle meegemaakt. Het geeft echt een andere sfeer.
MGG
Berichten: 3466
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Zijn in Zeeland niet relatief veel van oorsprong ledeboeriaanse gemeenten? Al zegt het niet veel, want met een paar dominees kan je zomaar een heel andere gemeente krijgen. Dat kan zelfs al in vijf jaar gebeuren. Dan zie je ineens een heel gezin in het zwart in de kerk zitten waar dat vroeger nooit gebeurde, bijvoorbeeld.
Ik ben wel benieuwd of je daar een concreet voorbeeld van kunt noemen. Ik kan me dat namelijk op generlei wijze voorstellen. Andersom lijkt het me inderdaad veel waarschijnlijker.

Op Walcheren was alleen Meliskerke een Kruisgezinde gemeente. Dus je opmerking zegt niet zo veel hoor.
Ja hoor. Ik was zondag in mijn vorige kerkelijke gemeente te gast, en ik was wel verrast over hoe snel dat gaat. Als er 50 gezinnen weg zijn en 30 bijkomen dan kan één dominee zo'n gemeente een ander aanzien geven. Ik zat bijvoorbeeld achter een gezin met drie kinderen onder de 20 in het zwart en de twee ouders ook of in ieder geval erg donker. En zelfs ook nog zwarte hoeden. Dat had ik nog alleen in Zwolle meegemaakt. Het geeft echt een andere sfeer.
50 gezinnen weg en 30 erbij gaat neem ik aan over een langere periode in een (middel)grote gemeente? Als wij veel gasten hebben dan ziet de kerk vaak een stuk donkerder. Voor mij geeft dat de sfeer 'het is weer vakantie' ;).
Plaats reactie