Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:Waarom grote moeite? Is dat niet wat overdreven? Gij/U is in mijn ogen allebei goed, maar ik zou toch geen grote moeite hebben met één van de twee, dat gaat wel heel erg ver.
Ik neem aan dat jij God niet aanspreekt met 'Jij' en 'Jouw'. Voor mij is 'Gij' exact hetzelfde als 'Jij' en 'Jouw'. Bij ons werd iedereen aangesproken met 'gij' behalve de dominee, de huisarts en de schoolmeester. Dat dit voor jou anders ligt begrijp ik omdat je niet waarschijnlijk niet in die situatie bent opgegroeid. Om er bij mij het oordeel 'overdreven' overheen te leggen vind ik dan weer nergens op slaan.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ad Anker »

Tja, dan moet er voor Limburgers en Brabanders nog een andere versie komen. Het is ingewikkeld geworden, om weer enigszins ontopic te raken. :)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Hendrikus »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:Waarom grote moeite? Is dat niet wat overdreven? Gij/U is in mijn ogen allebei goed, maar ik zou toch geen grote moeite hebben met één van de twee, dat gaat wel heel erg ver.
Dat is zeker niet overdreven als je je realiseert dat Gij waarschijnlijk voelt als jij in plaats van u. God aanspreken in de tweede persoon enkelvoud wordt ook in reformatorische kringen niet gewaardeerd.
Het is allemaal zo cultuurbepaald. Lutherbijbel 1545 zegt al "Unser Vater in dem Himmel! Dein Name werde geheiliget. Dein Reich komme. Dein Wille geschehe auf Erden wie im Himmel." Geen mens die dat oneerbiedig vindt, bij onze oosterburen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:Tja, dan moet er voor Limburgers en Brabanders nog een andere versie komen. Het is ingewikkeld geworden, om weer enigszins ontopic te raken. :)
Voor Goeree-Overflakkee ook; daar kent men van origine ook de u-vorm niet. :)
Streekbijbels, dat is de oplossing.
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Bertiel »

dat is enkel Goeree Tib, Flakkee kennen ze wel de U vorm.
Er zijn wel eens wat delen van de evangeliën in het Oudurps uitgegeven
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Tiberius »

Bertiel schreef:dat is enkel Goeree Tib, Flakkee kennen ze wel de U vorm.
Er zijn wel eens wat delen van de evangeliën in het Oudurps uitgegeven
Op Flakkee niet hoor.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Geytenbeekje »

Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:Tja, dan moet er voor Limburgers en Brabanders nog een andere versie komen. Het is ingewikkeld geworden, om weer enigszins ontopic te raken. :)
Voor Goeree-Overflakkee ook; daar kent men van origine ook de u-vorm niet. :)
Streekbijbels, dat is de oplossing.
Op een handjevol na wordt dat niet meer gesproken toch? Hoeveel mensen lezen bijv de Tukkerbijbel?
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Bertiel »

Van mijn generatie originele inwoners spreekt schat ik zo'n 80% het dialect.
Hun kinderen 10%
wat ik heel opmerkerlijk vond, compleet off topic dat wel, met mijn vrouw praat ik ABN, met mijn dochter plat, dat gaat niet anders, vanaf het eerste moment dat ik ze vast had. Ik verwonder me er iedere keer over
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Simon0612 »

Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:Waarom grote moeite? Is dat niet wat overdreven? Gij/U is in mijn ogen allebei goed, maar ik zou toch geen grote moeite hebben met één van de twee, dat gaat wel heel erg ver.
Ik neem aan dat jij God niet aanspreekt met 'Jij' en 'Jouw'. Voor mij is 'Gij' exact hetzelfde als 'Jij' en 'Jouw'. Bij ons werd iedereen aangesproken met 'gij' behalve de dominee, de huisarts en de schoolmeester. Dat dit voor jou anders ligt begrijp ik omdat je niet waarschijnlijk niet in die situatie bent opgegroeid. Om er bij mij het oordeel 'overdreven' overheen te leggen vind ik dan weer nergens op slaan.
Hoe doe je dat dan met de tientallen (misschien wel ruim honderd) psalmverzen met Gij erin? Zing je dan ook U?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ditbenik »

Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:Waarom grote moeite? Is dat niet wat overdreven? Gij/U is in mijn ogen allebei goed, maar ik zou toch geen grote moeite hebben met één van de twee, dat gaat wel heel erg ver.
Ik neem aan dat jij God niet aanspreekt met 'Jij' en 'Jouw'. Voor mij is 'Gij' exact hetzelfde als 'Jij' en 'Jouw'. Bij ons werd iedereen aangesproken met 'gij' behalve de dominee, de huisarts en de schoolmeester. Dat dit voor jou anders ligt begrijp ik omdat je niet waarschijnlijk niet in die situatie bent opgegroeid. Om er bij mij het oordeel 'overdreven' overheen te leggen vind ik dan weer nergens op slaan.
Hoe doe je dat dan met de tientallen (misschien wel ruim honderd) psalmverzen met Gij erin? Zing je dan ook U?
Ik zeg niet dat ik niet lees of zing, maar ik geef aan wat ik daarbij voel en wat ik er van vind. Soms best moeilijk om iemand anders serieus te nemen hé?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Valcke »

Wanneer we Engels spreken of Duits kunnen we ook wennen aan de persoonlijke voornaamwoorden. Het gaat er bij mij niet in dat we dan ook niet aan het SV Gij kunnen wennen. Ik wil iedereen serieus nemen, maar ben wel van mening dat alles went.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:Wanneer we Engels spreken of Duits kunnen we ook wennen aan de persoonlijke voornaamwoorden. Het gaat er bij mij niet in dat we dan ook niet aan het SV Gij kunnen wennen. Ik wil iedereen serieus nemen, maar ben wel van mening dat alles went.
Dat is geen serieus nemen. Dat is gewoon stellen dat mijn gevoelens onzin zijn. Maar goed, laat ik dan stellen dat ik zo (volgens een aantal van jullie) zo oneerbiedig ben om de Heere altijd met U aan te spreken juist omdat ik daarin eerbied en respect wil tonen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Simon0612 »

Ditbenik schreef:
Valcke schreef:Wanneer we Engels spreken of Duits kunnen we ook wennen aan de persoonlijke voornaamwoorden. Het gaat er bij mij niet in dat we dan ook niet aan het SV Gij kunnen wennen. Ik wil iedereen serieus nemen, maar ben wel van mening dat alles went.
Dat is geen serieus nemen. Dat is gewoon stellen dat mijn gevoelens onzin zijn. Maar goed, laat ik dan stellen dat ik zo (volgens een aantal van jullie) zo oneerbiedig ben om de Heere altijd met U aan te spreken juist omdat ik daarin eerbied en respect wil tonen.
Wie heeft dat gezegd dan? Want dat is niet oneerbiedig. Helemaal niet ook.
Maar nu stel je de zaak precies andersom voor. Dat is een beetje flauw.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Simon0612 »

Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:Waarom grote moeite? Is dat niet wat overdreven? Gij/U is in mijn ogen allebei goed, maar ik zou toch geen grote moeite hebben met één van de twee, dat gaat wel heel erg ver.
Ik neem aan dat jij God niet aanspreekt met 'Jij' en 'Jouw'. Voor mij is 'Gij' exact hetzelfde als 'Jij' en 'Jouw'. Bij ons werd iedereen aangesproken met 'gij' behalve de dominee, de huisarts en de schoolmeester. Dat dit voor jou anders ligt begrijp ik omdat je niet waarschijnlijk niet in die situatie bent opgegroeid. Om er bij mij het oordeel 'overdreven' overheen te leggen vind ik dan weer nergens op slaan.
Hoe doe je dat dan met de tientallen (misschien wel ruim honderd) psalmverzen met Gij erin? Zing je dan ook U?
Ik zeg niet dat ik niet lees of zing, maar ik geef aan wat ik daarbij voel en wat ik er van vind. Soms best moeilijk om iemand anders serieus te nemen hé?
Neem ik je niet serieus dan? Je zit een beetje hoog in de gevoelens vandaag volgens mij. Ik vraag me het gewoon oprecht af. Als je zoveel moeite hebt met Gij dan wordt het serieus vervelend om heel veel psalmverzen mee te zingen lijkt mij. Volgens mij neem ik je uitermate serieus.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Tiberius »

Bij mij is het eerder andersom.
Ik ben opgegroeid op Flakkee, waar de u-vorm als aanspreekvorm in de spreektaal (dialect) niet bestaat (althans in mijn jeugd).
Er was een ouderling die in het gebed God met een soort jij-vorm aansprak, hoewel hij de rest van de dienst in een soort steenkolen-ABN probeerde te spreken.
Dus U klinkt dan - zeker in het begin - erg vreemd.
Maar goed, alles went inderdaad op den duur.
Plaats reactie