Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

newton
Berichten: 680
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door newton »

Erskinees schreef:
Emma de Jong schreef: Als juist de flanken op de synode zitten krijg je trouwens wel een goed debat. Dat is ook niet verkeerd voor de GG. Nu is het veel van hetzelfde. Dat is niet goed voor de diepgang.
Op een synode zou iedere flank vertegenwoordigd moeten zijn.

Ds. De Heer, ds. Van Nieuw Amerongen en bepaalde ouderlingen kun je toch wel zien als rechterflankers, of ben ik mis?
We zijn hier gezegend met een eigen ds. en ik hoor dus niet zo vaak anderen. Wie biedt zicht aan om voor de GG een duidelijk overzicht te maken (en te onderhouden) met mooi gegroepeerd: links, links-midden, midden, rechts-midden, rechts. Dan kan ik dit soort discussies ook eens volgen, want ik kan er geen touw aan vastknopen. :bobo
newton
Berichten: 680
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door newton »

newton schreef:
Erskinees schreef:
Emma de Jong schreef: Als juist de flanken op de synode zitten krijg je trouwens wel een goed debat. Dat is ook niet verkeerd voor de GG. Nu is het veel van hetzelfde. Dat is niet goed voor de diepgang.
Op een synode zou iedere flank vertegenwoordigd moeten zijn.

Ds. De Heer, ds. Van Nieuw Amerongen en bepaalde ouderlingen kun je toch wel zien als rechterflankers, of ben ik mis?
We zijn hier gezegend met een eigen ds. en ik hoor dus niet zo vaak anderen. Wie biedt zicht aan om voor de GG een duidelijk overzicht te maken (en te onderhouden) met mooi gegroepeerd: links, links-midden, midden, rechts-midden, rechts. Dan kan ik dit soort discussies ook eens volgen, want ik kan er geen touw aan vastknopen. :bobo
Of doe maar niet. Zo af en toe eens onbevooroordeeld een nieuwe ds kunnen beluisteren is waarschijnlijk een stuk vruchtbaarder.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:Ik denk dat mannen als Baan, IJsselstein en Zondag niet intelligent genoeg zijn voor dit soort belangrijke vergaderingen.
Dat is natuurlijk wat flauw. Ook de ds-en Achteresch, de Heer, van Nieuw Amerongen zijn universitair geschoolde predikanten. En die zie ik er wel weer tussen staan.

Goedkoop scoren, zo'n opmerking. En ja, het predikantenkorps van de GG bestaat uit mannen van het gewone volk. Daar moeten we ineens niet meer van maken.
Knettertriest ja, enfin rotondegedrag.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2985
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Job »

Mistig schreef:Ik moet juist zeggen dat deze afvaardiging (ten opzichte van de vorige keer) mij nu alles meevalt.
Toen werden namens de PS Zuid-West alleen predikanten uit de rechterflank afgevaardigd. Daar is het midden nu bijgekomen.
Het is nog niet de volle breedte, maar laten we onze zegeningen tellen.

Verder viel het me op dat er veel nieuwe leden van de synode bij zijn. Dat is ook winst wat mij betreft.
Een waarheid als een koe.

Een niet-stikstofuitstotende zelfs.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Nasrani »

pierre27 schreef:
Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:Ik denk dat mannen als Baan, IJsselstein en Zondag niet intelligent genoeg zijn voor dit soort belangrijke vergaderingen.
Dat is natuurlijk wat flauw. Ook de ds-en Achteresch, de Heer, van Nieuw Amerongen zijn universitair geschoolde predikanten. En die zie ik er wel weer tussen staan.

Goedkoop scoren, zo'n opmerking. En ja, het predikantenkorps van de GG bestaat uit mannen van het gewone volk. Daar moeten we ineens niet meer van maken.
Knettertriest ja, enfin rotondegedrag.
Triester dan de beruchte linkerflank opmerking?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door pierre27 »

Nasrani schreef:
pierre27 schreef:
Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:Ik denk dat mannen als Baan, IJsselstein en Zondag niet intelligent genoeg zijn voor dit soort belangrijke vergaderingen.
Dat is natuurlijk wat flauw. Ook de ds-en Achteresch, de Heer, van Nieuw Amerongen zijn universitair geschoolde predikanten. En die zie ik er wel weer tussen staan.

Goedkoop scoren, zo'n opmerking. En ja, het predikantenkorps van de GG bestaat uit mannen van het gewone volk. Daar moeten we ineens niet meer van maken.
Knettertriest ja, enfin rotondegedrag.
Triester dan de beruchte linkerflank opmerking?
Wellicht niet hoor. En achteraf bezien had ik die woorden niet moeten gebruiken. Het vermeende onrecht wat predikanten/gemeenten die tot de linkerzijde van de GG behoren zou worden aangedaan had ik anders moeten aangeven. Je hebt hier een punt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Erskinees »

De GBS start toch een project om woorden in de SV te vervangen door een hedendaags synoniem. Opmerkelijk aangezien men hier eerst niet aan wilde meewerken. Het is te verwachten dat de GG synode hier ook in zal meegaan aangezien er vorige synode een commissie gevormd is om na te denken over de verstaanbaarheid van de SV. Deze zou deze synode weer rapporteren. Dat zou betekenen dat de GG dus niet zelf een revisie of herziening oppakt, maar dat de GBS een project start.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door windorgel »

Erskinees schreef:De GBS start toch een project om woorden in de SV te vervangen door een hedendaags synoniem. Opmerkelijk aangezien men hier eerst niet aan wilde meewerken. Het is te verwachten dat de GG synode hier ook in zal meegaan aangezien er vorige synode een commissie gevormd is om na te denken over de verstaanbaarheid van de SV. Deze zou deze synode weer rapporteren. Dat zou betekenen dat de GG dus niet zelf een revisie of herziening oppakt, maar dat de GBS een project start.
Dat meldde de GBS ook al in een nummer van Standvastig.
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Bertiel »

Onder druk wordt alles vloeibaar
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door pierre27 »

windorgel schreef:
Erskinees schreef:De GBS start toch een project om woorden in de SV te vervangen door een hedendaags synoniem. Opmerkelijk aangezien men hier eerst niet aan wilde meewerken. Het is te verwachten dat de GG synode hier ook in zal meegaan aangezien er vorige synode een commissie gevormd is om na te denken over de verstaanbaarheid van de SV. Deze zou deze synode weer rapporteren. Dat zou betekenen dat de GG dus niet zelf een revisie of herziening oppakt, maar dat de GBS een project start.
Dat meldde de GBS ook al in een nummer van Standvastig.
Mooi en positief nieuws vind ik.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Silo »

Verwacht eerlijk gezegd niet dat de GBS veel synoniemen gaat invoegen. Dat zal vast beperkt zijn. Betekent wel dat veel argumenten tegen de HSV dus nu weggegooid worden. Eigenlijk was de HSV er dus te vroeg en de GerGem te laat. Waarschijnlijk had er nu in 2022 een gezindtebrede vertaling gemaakt kunnen worden.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Hendrikus »

Silo schreef:Verwacht eerlijk gezegd niet dat de GBS veel synoniemen gaat invoegen. Dat zal vast beperkt zijn. Betekent wel dat veel argumenten tegen de HSV dus nu weggegooid worden. Eigenlijk was de HSV er dus te vroeg en de GerGem te laat. Waarschijnlijk had er nu in 2022 een gezindtebrede vertaling gemaakt kunnen worden.
En als je dan terugdenkt aan de terminologie die gebezigd werd na verschijning van de HSV.... :nonnon En nou gaan ze zelf knutselen...

https://cip.nl/19652-herziene-statenver ... uivelswerk
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door pierre27 »

Silo schreef:Verwacht eerlijk gezegd niet dat de GBS veel synoniemen gaat invoegen. Dat zal vast beperkt zijn. Betekent wel dat veel argumenten tegen de HSV dus nu weggegooid worden. Eigenlijk was de HSV er dus te vroeg en de GerGem te laat. Waarschijnlijk had er nu in 2022 een gezindtebrede vertaling gemaakt kunnen worden.
Ik ben benieuwd naar de veelheid van argumenten die volgens jou weggegooid worden. Zover ik het kan lezen en beoordelen zijn het twee onderscheiden bijbels.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
Silo schreef:Verwacht eerlijk gezegd niet dat de GBS veel synoniemen gaat invoegen. Dat zal vast beperkt zijn. Betekent wel dat veel argumenten tegen de HSV dus nu weggegooid worden. Eigenlijk was de HSV er dus te vroeg en de GerGem te laat. Waarschijnlijk had er nu in 2022 een gezindtebrede vertaling gemaakt kunnen worden.
En als je dan terugdenkt aan de terminologie die gebezigd werd na verschijning van de HSV.... :nonnon En nou gaan ze zelf knutselen...

https://cip.nl/19652-herziene-statenver ... uivelswerk
Ga je weer lekker even stoken?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door TSD »

Silo schreef:Verwacht eerlijk gezegd niet dat de GBS veel synoniemen gaat invoegen. Dat zal vast beperkt zijn. Betekent wel dat veel argumenten tegen de HSV dus nu weggegooid worden. Eigenlijk was de HSV er dus te vroeg en de GerGem te laat. Waarschijnlijk had er nu in 2022 een gezindtebrede vertaling gemaakt kunnen worden.
Er staan wat voorbeelden bij het verslag van de synode van de GGiN:
vlieden wordt vluchten; woonstede, woning; vederen, veren.

Als al dergelijke woorden worden vervangen dan krijg je toch een aardige update. Fijn dat ook de GGiN mee lijkt te zijn.

Je punt t.a.v. de HSV begrijp ik niet. Ik zie namelijk niet in welke argumenten er nu weggegooid worden met het vervangen van in onbruik geraakte woorden, laat staan 'veel'. Maar misschien kan je een rijtje opnoemen.

EDIT: Eens met Pierre.
Plaats reactie