Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2987
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Job »

MGG schreef:
TSD schreef:
MGG schreef:
TSD schreef: Maar dat is wel letterlijk wat ds. Weststrate op de synode van de GGiN zei. Ik denk niet dat hij dat gezegd had als dit in het geheel niet de bedoeling was.
Met alle respect, maar (zover ik weet heeft) deze dominee niks met de revisie te maken. Hij noemde wat voorbeelde uit de losse pols, die wat hem betreft aangepast mogen worden. Op het moment dat hij sprak nam de ggin nog geen deel aan het project. Het is nog lang niet zeker dat vederen aangepast wordt in veren.
En hoe weet jij dat hij (een bestuurslid van de GBS :tilt ) uit de losse pols sprak, dus zomaar wat in het wilde weg? Het type voorbeelden wat hij geeft is namelijk juist niet de categorie die je als eerste zou verwachten bij alleen de totaal verouderde woorden zoals bagge en berderen enzo.
Hij noemde voorbeelden, terwijl hij geen deel uitmaakte van de commissie/werkgroep. Als Kees van de Staaij op een verjaardag iets zegt, dan betekent dat niet dat het ook direct sgp beleid is. Kort na de verschijning van het artikel sprak ik iemand die betrokken is bij de revisie. Over deze woorden was volgens hem nog geen definitief besluit genomen. (Deze persoon was daarom ook verbaasd over de uitspraken van ds Weststrate.) We gaan het afwachten, maar als zulke woorden aangepast worden, dan zullen veel forumleden tevreden zijn ;).
Kees van der Staaij op een verjaardag of ds. Westrate op een synode vind ik nogal een verschil.
Bevindelijk
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Bevindelijk »

MGG schreef:Hij noemde voorbeelden, terwijl hij geen deel uitmaakte van de commissie/werkgroep. Als Kees van de Staaij op een verjaardag iets zegt, dan betekent dat niet dat het ook direct sgp beleid is. Kort na de verschijning van het artikel sprak ik iemand die betrokken is bij de revisie. Over deze woorden was volgens hem nog geen definitief besluit genomen. (Deze persoon was daarom ook verbaasd over de uitspraken van ds Weststrate.) We gaan het afwachten, maar als zulke woorden aangepast worden, dan zullen veel forumleden tevreden zijn ;).
Misschien had ds. Weststrate wat overenthousiasme ;). Ik hoor in zijn preken inmiddels ook al enige van zulke aanpassingen in het citeren.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Het is te hopen dat de synode van de GG duidelijker afstand neemt van de GBS. Maar ik vrees dat dat iets teveel gevraagd is.
Dat hoop ik weer niet;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
TSD
Berichten: 2113
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door TSD »

Job schreef:
MGG schreef:
TSD schreef: En hoe weet jij dat hij (een bestuurslid van de GBS :tilt ) uit de losse pols sprak, dus zomaar wat in het wilde weg? Het type voorbeelden wat hij geeft is namelijk juist niet de categorie die je als eerste zou verwachten bij alleen de totaal verouderde woorden zoals bagge en berderen enzo.
Hij noemde voorbeelden, terwijl hij geen deel uitmaakte van de commissie/werkgroep. Als Kees van de Staaij op een verjaardag iets zegt, dan betekent dat niet dat het ook direct sgp beleid is. Kort na de verschijning van het artikel sprak ik iemand die betrokken is bij de revisie. Over deze woorden was volgens hem nog geen definitief besluit genomen. (Deze persoon was daarom ook verbaasd over de uitspraken van ds Weststrate.) We gaan het afwachten, maar als zulke woorden aangepast worden, dan zullen veel forumleden tevreden zijn ;).
Kees van der Staaij op een verjaardag of ds. Westrate op een synode vind ik nogal een verschil.
Nogal ja, het was een serieuze bespreking op de synode en synodeleden mogen verwachten dat als dan een bestuurslid van de GBS over dit onderwerp zijn mond open doet, dat dit meer is dan zomaar uit de losse pols wat proefballonnetjes oplaten ofzo.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bevindelijk schreef:
MGG schreef:Hij noemde voorbeelden, terwijl hij geen deel uitmaakte van de commissie/werkgroep. Als Kees van de Staaij op een verjaardag iets zegt, dan betekent dat niet dat het ook direct sgp beleid is. Kort na de verschijning van het artikel sprak ik iemand die betrokken is bij de revisie. Over deze woorden was volgens hem nog geen definitief besluit genomen. (Deze persoon was daarom ook verbaasd over de uitspraken van ds Weststrate.) We gaan het afwachten, maar als zulke woorden aangepast worden, dan zullen veel forumleden tevreden zijn ;).
Misschien had ds. Weststrate wat overenthousiasme ;). Ik hoor in zijn preken inmiddels ook al enige van zulke aanpassingen in het citeren.
Dat hoor ik ter rechterzijde van de GG ook steeds vaker terug, die aanpassingen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Simon0612 »

MGG schreef: Hij noemde voorbeelden, terwijl hij geen deel uitmaakte van de commissie/werkgroep. Als Kees van de Staaij op een verjaardag iets zegt, dan betekent dat niet dat het ook direct sgp beleid is. Kort na de verschijning van het artikel sprak ik iemand die betrokken is bij de revisie. Over deze woorden was volgens hem nog geen definitief besluit genomen. (Deze persoon was daarom ook verbaasd over de uitspraken van ds Weststrate.) We gaan het afwachten, maar als zulke woorden aangepast worden, dan zullen veel forumleden tevreden zijn ;).
Ik snap je probleem eigenlijk niet hoor. Ds. Weststrate zit in het bestuur van de GBS, geloof je ook niet dat het bestuur hier ook over vergaderd heeft? En daarnaast lees ik in het verslag van de synode dat ds. Westrate en van Voorden met twee andere zitting nemen in de werkgroep. Dus daar is wel degelijk al meer contact geweest dan jij suggereert. Misschien moet je vriend wat minder praten, want omdat hij zoveel praat wordt hij waarschijnlijk niet meer op de hoogte gehouden van de vorderingen :?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

Simon0612 schreef:
MGG schreef: Hij noemde voorbeelden, terwijl hij geen deel uitmaakte van de commissie/werkgroep. Als Kees van de Staaij op een verjaardag iets zegt, dan betekent dat niet dat het ook direct sgp beleid is. Kort na de verschijning van het artikel sprak ik iemand die betrokken is bij de revisie. Over deze woorden was volgens hem nog geen definitief besluit genomen. (Deze persoon was daarom ook verbaasd over de uitspraken van ds Weststrate.) We gaan het afwachten, maar als zulke woorden aangepast worden, dan zullen veel forumleden tevreden zijn ;).
Ik snap je probleem eigenlijk niet hoor. Ds. Weststrate zit in het bestuur van de GBS, geloof je ook niet dat het bestuur hier ook over vergaderd heeft? En daarnaast lees ik in het verslag van de synode dat ds. Westrate en van Voorden met twee andere zitting nemen in de werkgroep. Dus daar is wel degelijk al meer contact geweest dan jij suggereert. Misschien moet je vriend wat minder praten, want omdat hij zoveel praat wordt hij waarschijnlijk niet meer op de hoogte gehouden van de vorderingen :?
Als lid van het hoofdbestuur (24 personen dacht ik?) De werkgroep bestaat grotendeels uit taalkundige die onder verantwoordelijkheid van het hoofdbestuur hun werk doen. Maar mogelijk ben ik verkeerd geïnformeerd of heb ik het verkeerd begrepen. We zullen tzt zien welke wijzigingen in de definitieve versie zitten.
Emma de Jong
Berichten: 166
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Emma de Jong »

Kunnen afgevaardigden een voorstel doen, waarover wordt gestemd? Het viel me op dat ds. Harinck vroeg of het curatorium uitgebreid moest worden. Het antwoord was: nee. Stel dat Harinck dat toch wil, kan hij daar dan over laten stemmen?
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Erskinees »

Emma de Jong schreef:Kunnen afgevaardigden een voorstel doen, waarover wordt gestemd? Het viel me op dat ds. Harinck vroeg of het curatorium uitgebreid moest worden. Het antwoord was: nee. Stel dat Harinck dat toch wil, kan hij daar dan over laten stemmen?
Volgens mij kan dat, maar kan het moderamen dit wel weigeren. Maar ben hier niet zeker van.
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

Emma de Jong schreef:Kunnen afgevaardigden een voorstel doen, waarover wordt gestemd? Het viel me op dat ds. Harinck vroeg of het curatorium uitgebreid moest worden. Het antwoord was: nee. Stel dat Harinck dat toch wil, kan hij daar dan over laten stemmen?
Heeft iemand een idee welke argumenten je kan aandragen om het curatorium uit te breiden? Ik namelijk geen voordelen bedenken van een groter curatorium.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Piet Puk »

Erskinees schreef:
Emma de Jong schreef:Kunnen afgevaardigden een voorstel doen, waarover wordt gestemd? Het viel me op dat ds. Harinck vroeg of het curatorium uitgebreid moest worden. Het antwoord was: nee. Stel dat Harinck dat toch wil, kan hij daar dan over laten stemmen?
Volgens mij kan dat, maar kan het moderamen dit wel weigeren. Maar ben hier niet zeker van.
Volgens mij moet zo'n voorstel door de classis worden ingediend
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Piet Puk »

MGG schreef:
Emma de Jong schreef:Kunnen afgevaardigden een voorstel doen, waarover wordt gestemd? Het viel me op dat ds. Harinck vroeg of het curatorium uitgebreid moest worden. Het antwoord was: nee. Stel dat Harinck dat toch wil, kan hij daar dan over laten stemmen?
Heeft iemand een idee welke argumenten je kan aandragen om het curatorium uit te breiden? Ik namelijk geen voordelen bedenken van een groter curatorium.
Nou, dat alle flanken vertegenwoordigd zijn.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Erskinees »

MGG schreef:
Emma de Jong schreef:Kunnen afgevaardigden een voorstel doen, waarover wordt gestemd? Het viel me op dat ds. Harinck vroeg of het curatorium uitgebreid moest worden. Het antwoord was: nee. Stel dat Harinck dat toch wil, kan hij daar dan over laten stemmen?
Heeft iemand een idee welke argumenten je kan aandragen om het curatorium uit te breiden? Ik namelijk geen voordelen bedenken van een groter curatorium.
Nu worden alle leden door de synode benoemd en daarbij zitten dan nog de docenten als adviseurs. Er zijn genoeg andere methodes te verzinnen waarbij bijv. een aantal leden jaarlijks rouleert vanuit de PS of classis. Daar zijn best een aantal argumenten voor te verzinnen. Tegen vast ook. In ieder geval zou het de diversiteit binnen het curatorium wat kunnen vergroten.
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

Piet Puk schreef:
MGG schreef:
Emma de Jong schreef:Kunnen afgevaardigden een voorstel doen, waarover wordt gestemd? Het viel me op dat ds. Harinck vroeg of het curatorium uitgebreid moest worden. Het antwoord was: nee. Stel dat Harinck dat toch wil, kan hij daar dan over laten stemmen?
Heeft iemand een idee welke argumenten je kan aandragen om het curatorium uit te breiden? Ik namelijk geen voordelen bedenken van een groter curatorium.
Nou, dat alle flanken vertegenwoordigd zijn.
Volgens mij is de gang van zaken dat het curatorium zelf een voorstel doet om een plek in te vullen. De synode stemt er vervolgens over/mee in.

Ik zie daarom niet in hoe een uitbreiding ervoor zorgt dat de flanken (beter) vertegenwoordigd worden.
Chrisje72
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Chrisje72 »

MGG schreef:
Bezorgd schreef:Wat ik niet begrijp is dat men geen gebruik maakt van kennis die er is.
Neem ds Zondag. Een groot kennishebber op het gebied van kerkrecht. Die zou je toch juist als afgevaardigde willen hebben?
Kenner van het arbeidsrecht toch? Zover ik weet zit hij ook niet in deputaatschap kerkrecht. Overigens is het onderdeel kerkrecht op deze synode midner relevant. De vorige synode is de nieuwe dko besproken.
Moet dat dan niet de GKO heten?
Plaats reactie